Megatrendy ◼ Megatrendy představují významné, rozsáhlé změny vývoje, které mohou změnit společnost v mnoha oblastech, například v politice, ekonomice, technologiích, hodnotách a sociálních vztazích. ◼ Megatrendy mohou vytvářet silné protichůdné trendy, které se mohou vzájemně ovlivňovat. ◼ Nevýhodou megatrendů je, že mohou být příliš obecné. Naisbitt, J. (1984): Megatrends. Warner Books, New York Naisbitt, J. (1997): Megatrends Asia. A Touchstone Book, New York Naisbitt, J. (2006): Mind Set! Eleven Ways to Change the Way You See and Create the Future. Harper Collins, New York Příklady megatrendů ◼ Klimatické změny ◼ Ropný zlom a nedostatek energie obecně ◼ Nedostatek potravin vyplývající z nedostatku energie ◼ Migrace vyvolaná nesnesitelnými podmínkami environmentálními (např. postupující desertifikace, vzestup hladiny oceánu), nebo společenskými (války, zhroucené státy). ➔ Tyto faktory se mohou vzájemně synergicky posilovat a být podporovány dalšími globálními problémy – regionálním nedostatkem vody, šířením infekčních chorob, poškozením životního prostředí, politickou nestabilitou v rozvinutých zemích daných vysokou mírou zadlužení a „deficitem demokracie“ (projevujícím se např. nezvládnutelnou mírou korupce), organizovaným zločinem a terorismem atd. ◼ Nebezpečí kumulativního účinku – tzv. „dokonalé bouře“ (perfect storm) ➔ Zhodnocení vazeb mezi vybranými globálními megatrendy a jejich vlivu na vybrané klíčové oblasti rozvoje České republiky do roku 2030 Zdroj: Zhodnocení vazeb mezi vybranými globálními megatrendy a jejich vlivu na vybrané klíčové oblasti rozvoje České republiky do roku 2030 Trendy ➔ Budování důvěry (Engineering Trust) ➔ Akcelerace růstu (Accelerating Growth) ➔ Zvládání změn (Sculpting Change) Kulturní a kreativní průmysly KREATIVITA: studie UNCTAD rozlišuje několik druhů této „suroviny nadcházejícího tisíciletí“: ➔ kulturní kreativita – zahrnuje představivost a schopnosti generovat originální nápady a nové způsoby, jak interpretovat svět, vyjádřené v textu, zvuku a obrazu ➔ vědecká kreativita – obsahuje zvídavost a ochotu experimentovat a vytvářet nová propojení stávajících vědomostí k řešení určitého problému ➔ ekonomická kreativita – je dynamický proces vedoucí k inovacím v oblasti technologií, obchodních praktik, marketingu atd. a je úzce spojena se získáním konkurenční výhody v ekonomice ➔ technologická kreativita – všechny výše uvedené druhy kreativity zahrnují ve větší či menší míře technologickou kreativitu a jsou ve vzájemném vztahu Kulturní a kreativní odvětví (KKO) zahrnují činnosti, jejichž základem je lidská kreativita, dovednosti a talent. KKO jsou založena na kulturních hodnotách, uměleckých a kreativních projevech. Mají potenciál vytvářet bohatství a pracovní místa zejména využitím duševního vlastnictví. Zahrnují činnosti (služby, díla, výkony a produkty) veřejné, neziskové a tržní bez ohledu na druh a způsob financování subjektu, který je provádí. Výstupy činností KKO přispívají svou přidanou hodnotou ostatním hospodářským odvětvím a mohou být zdrojem technologických i netechnologických inovací (kreativní a digitální ekonomika). KKO mají mnoho dalších pozitivních dopadů na společnost i na konkrétní jedince. ◼ [Návrh definice pracovního týmu ministerstva kultury z konce roku 2014] Zdroj: Mapování KKO ◼ Kreativní průmysly jsou průmyslová odvětví, jejichž základem je individuální lidská kreativita, lidské dovednosti a talent. Zároveň jsou kreativní průmysly odvětvími s potenciálem vytvářet bohatství a pracovní místa zejména prostřednictvím využití duševního vlastnictví. Institut umění ČR v rámci svého výzkumného projektu rozdělil kulturní a kreativní odvětví pro Českou republiku takto: 1. Hudební průmysl (vážná, populární – hudební tělesa (orchestry, kapely), koncertní síně a sály, festivaly, hudební vydavatelství, výrobci hudebních nástrojů, prodejny a půjčovny (nosiče, hudebniny, nástroje, literatura) 2. Knihy a tisk (nakladatelství, knihkupectví, antikvariáty, literární kavárny, distribuční společnosti, tiskárny, veletrhy, festivaly, knihovny) 3. Výtvarné umění (trh s uměním) a řemesla: (prodejní a výstavní galerie – soukromé a veřejné, aukční síně, obchody se starožitnostmi, veletrhy, restaurátorské dílny a restaurátoři, umělečtí řemeslníci, výtvarníci ) 4. Architektura (architektonické kanceláře/studia (architekti), veletrhy) 5. Reklama (reklamní a komunikační kanceláře, PR agentury, eventové agentury) 6. Design (průmyslový, interiérový a architektonický design, módní, grafický, obalový, „life style“ veletrhy, výstavy a přehlídky, designérské agentury (poradenská studia, individuální živnostníci), výrobci módního zboží, grafická studia, designové prodejny) 7. Videohry (vývojáři, vydavatelé, prodejny, půjčovny) 8. Televize a rozhlas (provozovatelé rozhlasového a televizního vysílání) 9. Film a video (produkční společnosti, distribuční společnosti, kina, videopůjčovny, specializované prodejny, společnosti poskytující služby a zařízení) 10. Scénická umění/performing arts (divadlo, tanec – divadla, divadelní a taneční soubory a skupiny, sály, kulturní domy, kluby, festivaly, agentury, kurzy) 11. Kulturní dědictví (muzea, knihovny, archeologická naleziště, archivy, (památky) ◼ NFT ◼ GPT-3 ◼ SDGs ◼ NFT: non-fungible toke ◼ GPT-3: Generative Pre-trained Transformer 3 ◼ SDGs: Sustainable Development Goals ◼ Storytelling (Skryté příběhy, BAM Brno) ◼ Sdílená ekonomika (Knihobot, Mujantikvariát) ◼ Trendy v gamingu (Metaverse) ◼ Stroj času a komemorace (Historie her, TV) ◼ Hudba (EveryNoise) ◼ GPT-3 (Digitální spisovatel) ◼ Nové způsoby „čtení“ (Storki, Readmio) ◼ Audioknihy a podcasty (Audiolibrix, České podcasty) ◼ Biblioterapie (Bibliohelp) ◼ Obsah a kurátorsví (Pickey)