Účast na konferencích - organizační pokyny Nacházíte se na informační stránce kurzu Účast na konferencích (ISKB45/ISKM22). Jeho náplní je účast na odborné akci a vytvoření a nabídnutí ke zveřejnění zprávy o ní. V případě úrovně pro magisterské studenty je součást účasti na akci i aktivní vystoupení. Podmínky ukončení PŘEČTĚTE SI VŠECHNY NÁSLEDUJÍCÍ POKYNY! Jsou řazeny podle posloupnosti, jak jimi musíte procházet a postupně je plnit. 1. Účast na setkání v předmětu  V době změn v zápisu semestru probíhá jedno setkání všech studentů předmětu Účast na konferencích. V semestru jaro 2022 proběhne setkání online přes MS Teams.  V rámci přípravy na setkání by každý měl mít připravenou konferenci (příp. seminář), které se chce zúčastnit, nebo jaká kritéria (především tematická) jsou pro něj při výběru důležitá.  Účast na tomto setkání je povinná. Omluvení z důvodu výuky jiného předmětu nebo lékařsky omluvené absence je možné v individuálních případech. Je ale nutné si co nejdříve domluvit individuální konzultaci, kde probereme stejné aspekty předmětu jako na hromadném setkání.  Materiály k tomuto setkání i tipy na účast na odborné akci jsou dostupné ve studijních materiálech předmětu v IS.  POZOR! Setkání se nemusíte zúčastnit, pokud splňujete následující dvě podmínky současně: 1. Předmět opakujete a již jste se setkání zúčastnili v předchozím běhu předmětu. 2. Již máte ve sdíleném dokumentu zaregistrovánu akci, ze které píšete zprávu (akci, na které prezentujete, dokládejte mailem, do sdílené tabulky ji nepište, pokud není totožná s tou, o které píšete).  V případě, že se nemusíte setkání zúčastnit, doporučuji (ale nevyžaduji), abyste mi jen napsali informační e-mail, v jaké fázi plnění podmínek se aktuálně nacházíte. 2. Výběr konference  Aby bylo možné konferenci pro tento předmět schválit, musí se tematicky vztahovat k oboru ISK, ale možné jsou také interdisciplinární přesahy. Akce musí být odborná, ne tedy popularizační. Také se nesmí jednat o praktické školení (workshop).  Konference musí být minimálně dvoudenní, v případě jednodenních akcí musí být podmínky splněny pro dvě konference/semináře (dále jen konference). Jednodenní akce musí trvat min. 4 hodiny. V případě jednodenních akcí je rozdělen i rozsah zprávy z akce (viz bod 7).  Při výběru můžete použít stránky na wiki vytvořené v minulých semestrech (viz bod 5). Pokud vás zajímá knihovnictví, využijte databázi knihovnických akcí pod SKIP, pokud směřujete víc k oblasti IT, mohou vás navést při výběru firmy specializované na organizaci akcí, jako jsou ExpoNet, Eventworld a další. Nebo se můžete zeptat svých vyučujících, garantů odborných specializací apod.  Veškeré výdaje spojené s konferencí si student/ka hradí sám/sama. 3. Schválení akce  Pokud si vyberete odbornou akci pro splnění tohoto předmětu, která splňuje všechny podmínky (viz předchozí a následující bod), můžete přejít k dalšímu kroku, tj. registraci ve sdíleném dokumentu. Pokud si nejste naplněním některé podmínky jisti, doporučujeme ji zaslat pro schválení.  Ke schválení jsou nutné tyto údaje: název konference, odkaz na oficiální webové stránky a stručná anotace konference. Co nejdříve dostanete odpověď SCHVÁLENO/NESCHVÁLENO. Ke schválení mi posílejte pouze konference, které ještě nejsou zaregistrované ve sdíleném dokumentu (viz bod 5).  Schvalovací krok tedy není povinný, ale při jeho vynechání na sebe berete riziko, že výstup nebude uznaný, pokud není splněno některé kritérium dané pro konference v rámci předmětu. 4. Pokrytí zpráv  Z každé konference píše zprávu POUZE JEDEN student/JEDNA studentka. Pokud bude víc zájemců o konkrétní konferenci, rozhoduje, kdo první napsal a konferenci zaregistroval ve sdíleném dokumentu (viz bod 5).  Jedinou výjimku představují rozsáhlejší konference (3 a více dní, příp. celodenní paralelní sekce, např. Inforum, Knihovny současnosti…). V tom případě je ale nutné domluvit hranice zpráv, aby se obsahově nepřekrývaly. 5. Seznam odborných akcí v předmětu  Aby nedocházelo ke křížení a nemuseli jste mi opakovaně psát kvůli výběru nezadané konference, je vytvořena stránka, na které si budete SAMI tvořit seznam SCHVÁLENÝCH konferencí. Aktuální seznam - registrujte se pro semestr!  Stránku aktuálního seznamu zaregistrovaných akcí použijete dvakrát: 1. při ověření, zda už konference není zabrána někým jiným, 2. až budete chtít dát ostatním najevo, že si zabíráte konferenci, která splňuje podmínky předmětu, a sami si ji zde zaregistrujete (podle vytvořeného vzoru - jsou nutné všechny uvedené informace).  Konferenci schvaluji podle toho, zda odpovídá z odborného hlediska. Je tedy na Vás ověřit, zda již stejnou akci nemá zaregistrovánu někdo jiný. Vzhledem k ukládání historie změn na stránce je jednoduché zjistit, kdo první vložil záznam konference, pokud se objeví spor, že mají dva lidé zaregistrovánu stejnou akci. 6. Účast na konferenci  Je nutné zúčastnit se celé akce. Není tedy možné zúčastnit se např. dvou dnů třídenní akce nebo odjet dvě přednášky před koncem.  POZOR MAGISTERŠTÍ studenti musí navíc na akci sami vystoupit s příspěvkem. Možné je prezentovat školní projekt, ale přednášet musí ten, kdo akci zpracovává pro tento předmět. V případě vystoupení na akci pokryté jiným studentem lze podmínky splnění předmětu rozdělit na různé akce (tj. na jedné účast aktivní v podobě prezentace, na druhé pasivní s tvorbou zprávy). V případě aktivní účasti bakalářů (prezentace vlastního odborného příspěvku) je možnost předmět ukončit s vyšší kreditovou hodnotou (3 kredity za prezentaci v češtině, 4 kredity za prezentaci v angličtině). Pro bakalářské studenty prezentace není povinná, pro magisterské ano. 7. Zpráva z konference  Zpráva je určena k publikování, proto myslete na čitelnost.  Rozsah zprávy je 15 000 znaků + kvalitní fotodokumentace. V případě více kratších (jednodenních) akcí je rozsah pro jednu poloviční, tj. 7 500 znaků na jednu jednodenní akci. Negativně je hodnoceno výrazné nedodržení rozsahu v obou směrech.  Pokud je Vámi popisovaná akce transdisciplinární, je nutné zprávu zaměřit na to, co je zde oborové a jak to posouvá Vaši odbornost v ISK, vztah k oboru by měl být ve zprávě jasně vyjádřený.  Minimálně tři obrazové prvky jsou povinné (např. fotky z akce), přičemž musí přispívat k obsahu (ne třeba fotky občerstvení). Fotografie, grafy a tabulky pomohou text oživit a strukturovat. Fotografie zašlete zvlášť v souborech ve formátu JPG, nejlépe ve zkomprimované velikosti. Jednotlivé fotografie pojmenujte tak, aby název souboru odpovídal tomu, co fotografie obsahuje. Případně mohou být fotografie očíslovány a popisek bude doplněn v textu. Ve zprávě JASNĚ OZNAČTE, kam fotografie patří. Maximální počet fotografií k jedné zprávě z konference je 5.  Strukturu zprávy neroubujte na časovou posloupnost konference, čtenáře nezajímá, že se něco dělo ráno, v poledne nebo po obědě. Čtenáře může zaujmout i něco jiného, než Vás, stručně tedy popíšete každý příspěvek, ale dál se zaměřte na to, co si podle Vás zaslouží pozornost nejvíce. Vyberte si ty nejzajímavější příspěvky a přidejte k nim svůj vlastní názor. Nezapomeňte si zaznamenat nejzajímavější výroky řečníků a ve zprávě je napsat v přímé řeči.  Nespokojte se s prostým výčtem. Dejte textu přidanou hodnotu, Váš názor je to, co čtenáře zajímá. Psaní je tvořivé hraní se slovy, užívejte si ho.  Zpráva bude ve formátu DOC(X)/RTF, standardní velikost písma (12 bodů), text zarovnaný do bloku. Nezapomeňte uvést jméno autora zprávy, název akce a další příslušnosti hlavičky. Zpráva musí obsahovat i ANOTACI a KLÍČOVÁ SLOVA.  Zpráva bude odeslána vyučující na E-MAIL nejpozději do SEDMI dnů od konání konference.  Držte se níže uvedených doporučení Jak psát zprávy z konferencí a seminářů. Tato doporučení byla vytvořena redakcí Inflow a mnou mírně zkorigována, aby odpovídala požadavkům časopisu Inflow i předmětu Účast na konferencích.  Nejlepší zprávy z konferencí jsou publikovány v oborovém časopise. Čtou je desítky, někdy i stovky čtenářů. Je proto potřeba psát čtivě, lidsky a srozumitelně. Čtenáře musí zpráva hlavně něčím zaujmout. Pokud nebaví zpráva Vás, nebude bavit ani čtenáře. Jak psát zprávy z konferencí a seminářů  Zprávy z konference spadají na Inflow pod publicistický žánr reportáž. Je tedy vítán váš osobní pohled na problematiku, názor na příspěvky a na různé body prezentací, dojem z řečníků, dojem z reakce publika.  Při psaní se vždy ptejte: Bude to čtenáře zajímat? Oddělujte podstatné věci od nepodstatných. Tisíckrát lepší je napsat kratší poutavou zprávu než zdlouhavý popis „co bylo“.  To vše ale neznamená, že stačí zúčastnit se části akce a příspěvek vytvořit z ní nebo popisovat své osobní dojmy, které s akcí nesouvisí – stále se jedná o zprávu z odborné akce, takže o ní také musí referovat.  Ale nemusíte každému příspěvku věnovat stejný prostor - délku textu věnovanému různým tématům upravíte podle zajímavosti pro čtenáře. Co nedělat  Anotace neznamená tři větné teze – pokud nevíte, jak má vypadat, určitě jako (budoucí) informační specialisté naleznete dostatek odborných zdrojů, které Vám to objasní.  U sloves se vyhýbejte trpnému rodu (pasivu), nevypadá to hezky. Ne „k prezentaci byl použit program“, ale „přednášející použili program“.  Nepoužívejte sloveso proběhnout. Akce neproběhla, ale akce se konala, uskutečnila, akci pořádali atp.  Nepište akademické tituly osob, v médiích se nepoužívají, nečtou se hezky.  Vyhýbejte se neznámým zkratkám! Když už musíte psát například o málo známé instituci s dlouhým názvem, musíte napoprvé napsat slovy její celý název a za něj do závorky uvést zkratku. Teprve potom používejte už jen zkratku. Co dělat  Vymyslete poutavý, zajímavý, klidně lehce provokativní titulek (nadpis) vaší zprávy. Ideálně na 60 znaků včetně mezer. V titulku může být přímá řeč.  Použijte u každého příspěvku, který blíže popisujete, minimálně jednu přímou řeč. Použijte vždy takové věty řečníka, které by čtenáře zaujaly nejvíce.  Všímejte si detailů, každá maličkost se může hodit. Například trefná reakce posluchače z publika může zprávu velmi oživit.  Zkontrolujte si po sobě pravopisné chyby, čtenáři si chyb všímají a autorem jste Vy.