INFORMAČNÍ GRAMOTNOST 4. konzultace (standardy a modely IG) Pavla Vizváry Otázky? §K organizaci předmětu §Studijním materiálům v ELFu (standardy MIL a Rámec ACRL) MIL komponenty Rámec IG pro VŠ §Východiska: prahové koncepty („metakompetence“), průřezovost, konektivismus §Snaha o „embedded learning“ + spolupráce stakeholderů §Změna z procedurálních instrukcí k více konceptuálnímu modelu s prostorem pro kreativitu a interpretaci §Rámce bez jasného pořadí – rovnocenné §Důraz na kreativitu a tvorbu + kritický přístup a sebereflexi + individuálnost (úroveň IG, znevýhodnění) § § Čočky/rámce (frames) §Authority Is Constructed and Contextual §Information Has Value §Research as Inquiry §Scholarship as Conversation §Searching as Strategic Exploration §Information Creation as a Process Jak s tím v praxi? §Velký prostor pro různá pojetí §Přizpůsobení lektorovi, studujícím, oborům, tématům… §Projekty pro sdílení pojetí §Framework Toolkit §Framework Sandbox §Teaching information literacy threshold concepts: lesson plans for librarians §Spojení Rámce, Standardů a visuální gramotnosti VŠ – tematicky specifická IG? §Silně zastoupeno v ANCIL §Např. identifikace potřeby, práce se zdroji, hledané informace, přesnost X úplnost… §Přemýšlejte (fakulty MU): §Zdravotní sestry §Psychologie §Novináři §Právo §Geografie §Informatika §Pedagogika §Animátor sportovních aktivit §Regionální správa Úkol §2 skupiny: Rámec X MIL §Použijte jakékoli materiály §Zvolte typ knihovny (akademické, městské…) a cílovou skupinu §Vytvořte myšlenkovou mapu lekcí IG: 1.úroveň témata lekce (cca 3-5 témat, ne vyčerpávající) 2.úroveň rozvíjené kompetence (min. u dvou témat) §Promyslete pro diskuzi: -Vhodnost standardu pro typ knihovny a cílovou skupinu -Návaznost lekcí na zvolený standard -Proč byste rozvíjeli pro daný standard právě tato témata a kompetence § Možné úkoly pro komponentu přístup? §Vedení řízeného rozhovoru pro vymezení rešeršního požadavku (cesta od uvědomované, ale nevyjádřené potřeby) §Vyhledávání informací v různých zdrojích + pomůcky (fasety, filtrování, řazení, zástupné znaky, operátory…) §Získání obsahu (vzdálený přístup, databáze otevřené a licencované, CC, žádosti přes SNS…) §Uložení obsahu (rozdíly zálohovacích strategií, výběr média k uložení…) § Způsoby interakce fyzicky i virtuálně §Veřejné záležitosti, např. petice, občanské iniciativy… => nejen na internetu §Interakce s dalšími autory – hl. profesní, resp. akademické sociální sítě, asociace a organizace (formální i ne) §Možnosti selfpublishingu, online služby vydavatelů (např. kalkulačky)… §Digitální knihovny, repozitáře… Monitoring informací §Politika => mechanismus => nástroj §Co chcete monitorovat? Např. odborný článek §Citace + způsob využití (negativní citace) => citační indexy => GoogleScholar §Egosurfing => zmínky na webu => Google Alerts §Dopad příspěvku na Twitteru => komentáře, sdílení, fanoušci => Klábosení §Využívanost webu => statistika přístupů => Google Analytics Úkol - evaluace §Seznamte se s mediální zprávou §Po jednom se každý vyjádřete k různým aspektům pro zhodnocení články §Assessment X evaluation? Úkol – hodnocení §Jaké vidíte: §Cíle §Možné problémy §Zdroje informací §Možné způsoby interpretace §Estetičnost §Reklama (vliv, způsob) §Etika, zákony §Možné dopady na jednotlivce Úkol §V článku najděte závěr, pro něj argument + na čem je založen §Najdete argumentační faul? §Jak různě lze sdělení interpretovat? Co může interpretaci ovlivnit? §Najděte k tématu alternativní zdroj – v čem (ne)podporuje závěr? §Jak byste prověřovali informace, zdroje a zprostředkovatele?