Masarykova Univerzita v Brně Filozofická Fakulta Ústav české literatury a knihovnictví Katedra Informačních studií a knihovnictví ■i a. LITERÁRNI REŠERŠE Téma rešerše: Mladí a digitální technologie Zpracovatel: Markéta Dudová Počet záznamů: 10 Datum zpracování: 14. 10. 2022 Analytický list Rešeršní požadavek Tématem rešerše jsou mladí lidé a digitální technologie.Cílem je vyhledat odborné zdroje (články, monografie, konferenční příspěvky, výzkumy apod.), které se zabývají výhradně tematikou zmíněnou na hodině 13.10. 2022 předmětu Blok expertů, ale i příbuznými pojmy. Klíčové pojmy: Digitální technologie, internet, sociální sítě, děti, dospívající, adolescenti, bezpečnost na internetu Digital technology, sociál networks, children, young adults, internet safety Synonyma: Internetová rizika Internet risks Související pojmy: Schopnosti a dovednosti, rodiče Abilities and skills, parents Nadřazené pojmy: Zhodnocení dovedností Achievement evaluation Vymezení rešerše: Řezeno abecedně Jazykově vymezeno na český a anglický jazyk Současné zdroje Informační zdroje, rešeršní dotazy a strategie vyhledávání: V prvotní fázi byly zkoušeny různé rešeršní dotazy obsahující synonyma a nadřazené pojmy, nepřinesly však relevantní výsledky. Výsledky byly vhodné pouze částečně. Bylo tedy potřeba vyhledávání rozšířit a vybrat vhodné zdroje, které obsahují záznamy na dané téma. Proto byla využita rešeršní strategie rostoucí perly, osekávaní i stavebních kamenů. Všechny tyto strategie byly použity postupně tak, aby bylo možné najít relevantní zdroje. Dále jsou v rešerši použity operátory AND, OR, NOT a pomocné znaky (např. ", ?). Byly zvoleny databáze jako Discovery MUNI, ProQuest, ResearchGate a JSTOR. 1. ARNSETH, H., Ch., Erstad, O., Juhaňák, L, & Zounek, J. (2016). Pedagogika a nové výzvy výzkumu ICT: role digitálních technologií v každodenním životě a učení mládeže. Studia pedagogica, 21(1), 8-110. Odborná stať se zabývá problematikou učení mládeže v digitálním prostředí. V tomto případě se jedná o oblast pedagogiky, zejména to, jak by toto téma měli uchopit učitelé, aby vedli své žáky ke vhodnému využití informačních a komunikačních technologií. Stať se opírá o jednotlivé výzkumy mladých lidí užívajících ICT, které jsou zde dále podrobně analyzovány. Na přednášce bylo téma dětí a mládeže v kyberprostoru rozebíráno po celou dobu. 2. BEDROŠOVÁ, M., Hlavová, R., Macháčková, H., Dědková, L, & Šmahel, D. (2018). Czech children and adolescent on the internet: Report from a survey at primáry and secondary schools. Project EU Kids Online IV - the Czech Republic. Brno: Masaryk University. https://irtis.muni.cz/media/3137007/eu kids online report 2018 en main.pdf Jedná se o výsledky výzkumu žáků základních škol a jejich chování v oblasti internetu. Výběr tohoto zdroje úzce souvisí s prezentací z přednášky, která se také zabývala dětmi a adolescenty užívajícími internet a podrobně sledovala jednotlivé aspekty jejich práce s internetem. Tento zdroj se však (na rozdíl od výzkumu z prezentace dané přednášky) zaměřuje pouze na žáky v ČR. 3. BRDIČKA, Bořivoj. Vliv technologií na inovaci výukových metod, [online]. Praha: Katedra informačních technologií a technické výchovy, PedF UK Praha. [cit. 2022-10-14]. Výběr tohoto zdroje souvisí se zdrojem č. 1, jedná se o příbuzné téma. I v tomto případě se autor zaměřil na děti a mládež a jejich chování v kyberprostoru. Zkoumal především to, jak žáci využívají technologie ve škole a jak jim tyto technologie pomáhají usnadnit výuku. Opět se jedná o téma, které bylo na přednášce řešeno. 4. DURNDELL, A., & HAAG, Z. (2002). Computer self efficacy, computer anxiety, attitudes towards the Internet and reported experience with the Internet, by gender, in an East European sample. Computers in human behavior, 18(5), 521-535. Článek analyzuje chování mladých lidí na internetu a zaměřuje se především na hrozby, které jsou s online prostorem úzce spjaty. Příkladem může být počítačová úzkost, na kterou je v článku také brán ohled. Tento fenomén však není jediným problémem v oblasti internetu, na což autoři článku také upozorňují. Přednáška se věnovala i této oblasti, konkrétně zkušenostem mladých lidí a jejich práci s internetem a špatnými zážitky v kyberprostoru. 5. KOPECKÝ, K., & Szotkowski, R. (2019). České děti v kybersvětě (výzkumná zpráva). 02 Czech Republic & Univerzita Palackého v Olomouci. Centrum prevence rizikové virtuální komunikace. https://www.e-bezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/vy-zkumne-zpravy/117-ceske-deti-v-kybersvete/file Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci roku 2019 provedlo výzkum zaměřený na chování dětí v online prostředí, které aktivity v online světě děti provozují a s jakými riziky a hrozbami se na internetu setkávají. Jako způsob výzkumu byl zvolen dotazník, který přinesl 27 177 respondentů ve věku 7-17 let. Vybraný zdroj souvisí s prezentací na přednášce. 6. POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 978-80-7402-012-4. Kniha je rozdělena na dva díly. Jedná se o monografii určenou primárně žákům 8. a 9. tříd základních škol. Kniha ukazuje základní pojmy jako je informatika či výpočetní technika, dále operační systémy, internet, využití digitálních přístrojů a technologií v praxi. Na konci každé lekce se také nachází praktická cvičení, díky kterým žáci lépe látku uchopí. Publikace souvisí s přednáškou tak, že díky ní mladí lidé pochopí, jak eticky využívat internet a digitální technologie a jak si usnadnit život v online prostoru. 7. VACEK, Jaroslav, 2010. Počítače, internet a další technologie u dětí a dospívajících: rizika a jejich prevence. In: Krajský úřad Karlovarského kraje [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF a VFN, 27. září 2009 [cit. 2022-10-14]. http://www.kr-karlovarskv.cz/nr/rdonlyres/9c24e422-260b-4bb6-aelb-a8be790a915f/0/vacek.pdf Tento zdroj analyzuje chování mladých lidí na internetu. Opět, stejně jako předchozí zdroje, se zaměřuje na děti a dospívající v České republice. Na rozdíl od ostatních článků a monografií, které se zabývaly pouze problémy, se tento zdroj soustředí i na to, jak daným problémům předcházet a jak se jim bránit. Toto téma bylo na přednášce také řešeno. 8. WILLARD, Nancy E. Cyberbullying and cyberthreats: responding to the challenge of online sociál aggression, threats, and distress. Champaign: Research Press, 2007. ISBN 978-0-87822-537-8. Kyberšikana je jednou z hrozeb na internetu. Mladí lidé jsou jí vystaveni nejčastěji, a tak byl vybraný zdroj zvolen (téma bylo také okrajově zmíněno na přednášce). Tento zdroj se však nevěnuje pouze kyberšikaně, ale také jiným hrozbám a problémům, se kterými se můžeme v online prostoru setkat. Mnoho lidí často neví, jak tyto problémy řešit nebo jak se jim bránit, což autoři také zmiňují a navrhují způsoby a cesty, jak předejít takovým hrozbám. 9. WOLFERS, L. N., & Schneider, F. M. (2020). Using Media for Coping: A Scoping Review. Sage Publications Inc. https://doi.ore/10.1177/0093650220939778 Publikace se zabývá dětmi a adolescenty a způsobem, jakým zvládají a používají internet a média celkově. Autor reflektuje především to, že mladí lidé využívají internet ke spolupráci a k vytvoření určitých komunit, které sdílí své zájmy. I to jsme na přednášce řešili, a tak byl zdroj vybrán. 10. YOUNG, K. Internet Addiction: Symptoms, Evaluation, And Treatment. Innovations In Clinical Practice, 1999.17. http://v2.netaddiction.com/articles/symptoms.pdf Když pohlédneme na datum vydání článku, je evidentní, že se závislost na internetu řeší již mnoho let, zejména u dětí a dospívajících. Na přednášce jsme také řešili mimo jiné i toto téma (tedy téma závislosti) a přirovnávali jsme závislost na internetu k jiným závislostem (např. závislostem na drogách apod:)). Tento vybraný zdroj tedy také souvisíš diskutovanými problémy zmíněnými na přednášce.