Vzdělávací technologie - přednášky
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Vzdělávací technologie - přednášky
Info
Období
podzim 2022
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 12. 9. 2022 do 18. 9. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 9. 2022 do 25. 9. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 9. 2022 do 2. 10. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 10. 2022 do 9. 10. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 10. 2022 do 16. 10. 2022.
Kapitola obsahuje:
2
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
2
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 10. 2022 do 30. 10. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 31. 10. 2022 do 6. 11. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 11. 2022 do 13. 11. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 11. 2022 do 20. 11. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 10. 2022 do 23. 10. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 11. 2022 do 27. 11. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 28. 11. 2022 do 4. 12. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 5. 12. 2022 do 11. 12. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 12. 12. 2022 do 18. 12. 2022.

Úvod, umělá inteligence I

Základní materiály:

  • Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.  Podívejte se i níže na prezentaci.
  • Video se shrnutím.
  • Otestujte si základní přehled v Quizlettu.

Co číst?


Zadání úkolu: Na přednášce jsme ukazovali, jak se může AI rozhodovat či pracovat tak, že někoho diskriminuje, znevýhodňuje nebo dělá jiné problematické věci. Učitel je současně zodpovědný za svojí výuku a vzdělávání s AI se v budoucnu nevyhne... Vašim úkolem bude najít nějaký příklad eticky či sociálně problematického využití AI a diskutovat jeho vztah k procesu vzdělávání. Do úkolu popište příklad práce AI; problém, který vytváří a Váš závěr směřující ke vzdělávání.

Umělá inteligence II, dialogové systémy

Základní materiály:

  • Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu. 
  • Video se shrnutím.
  • Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
  • Jinak využijte předchozí presentaci.

Co číst?


Zadání úkolu:  Rád bych vás, pokud vám to nebude vadit využil jako pokusné králíky a rád bych Vám dal dvě otázky:

a) Zkuste pracovat s tímto chatbotem. Do úkolu prosím zkuste co nejpodrobněji popsat, jak jste se během dialogu cítili, zda vás motivoval nebo štval, zda vám rozhovor přišel smysluplný nebo zbytečný, jak moc jste si uvědomovali, že jde o stroj přímo během dialogu.

b) Ve cvičení si máte udělat chatbota a chtěl bych, abyste popsali, jak jste vymýšleli ten celý dialog. Ne klikání jednotlivých políček, ale jak se rodila myšlenka tématu, kde jste si to plánovali, co za nápad je za vašim výtvorem. Prosím přiložte i odkaz na váš výstup ze cvičení.

Pokud vám to nevadí, rád bych vaše reflexe využil ve výzkumu (anonymně) - ale pokud s tím máte problém, tak mi to prosím napište do úkolu a je to také v pořádku :) Očekávaný rozsah úkolu přesně není, ale kdybyste tomu dohromady daly alespoň dvě normostrany, bylo by to fajn.


Počítačové zpracování emocí a sémantické technologie

Základní materiály:

  • AC - viz předchozí bod v interaktivní osnově
  • Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
  • Video se shrnutím.
  • Otestujte si základní přehled v Quizlettu.

Co číst a vyzkoušet?


Zkuste se podívat, co všechno se v oblasti vzdělávání a počítačového zpracování emocí nyní dělá (literatura). Navrhněte sami s konkrétním nástrojem (který ideálně vyzkoušíte) nebo postupem z literatury jejich uplatnění v edukační praxi. 

Značkovací jazyky, webové technologie, SCORM, xAPI

Základní materiály:

Zkuste vybrat jeden výukový programovací jazyk a popište k němu nějakou vzdělávací lekci. Určete cíl lekce, cílovou skupinu a popište didaktický postup (průběh lekce). Lekce může být navržená jako online i offline. Buďte prosím co nejvíce konkrétní. Na konci úkolu zkuste shrnout svoji (byť třeba jen krátkou) zkušenost s tímto jazykem.

Co číst?

Počítačové sítě a databázové systémy


Co číst, na co se podívat:

Úkol:

Zkuste popsat najít nějaký nástroj, který umožňuje využít mobilní zařízení připojené na internet ve výuce. Hledejte situace, ve kterých by byla lekce z hlediska vámi zvolených cílů obtížně uskutečnitelná, kdybyste takové zařízení neměli a museli užít jiné metody. Lekci i nástroj popište. Jasně strkturujte cíle zaměřené na studenta.


Výber Petera Mička

Základy sítí (online kurz)

https://www.itnetwork.cz/site/zaklady

Otevřený online kurz o síťových technologiích, který vás seznámí s fungováním přenosu dat po síti, s technickými prostředky přenosu jako jsou protokoly a adresy. Kurz je určen pro začátečníky, kteří chtějí pochopit komunikaci mezi počítači po síti a to prostřednictvím zařízení, které vlastníme my všichni.

 

CESNET

https://www.cesnet.cz/sdruzeni/

Webová stránka sdružení CESNET, které vytvořily České vysoké školy a Akademie věd ČR. Spolu budují národní infrastrukturu pro vědu, výzkum a vzdělávání, jejímž cílem je poskytovat možnosti pro práci s vědeckými daty a vzájemnou spolupráci mezi vědci. Na stránce najdete IT nástroje a služby pro práci v moderní vědě. Infrastrukturu využívají i nemocnice, knihovny a kulturní instituce.

 

 Mapa pokrytí sítě CESNET

https://www.cesnet.cz/wp-content/uploads/2012/10/cesnet2-topo1.pdf

 

 Služby internetu

https://is.muni.cz/do/ics/el/sitmu/law/html/sluzby-internetu.html

Text z kurzu Základů IT gramotnosti o základních službách, které jsou na internetu poskytovány.

 

 History of the Web

https://webfoundation.org/about/vision/history-of-the-web/

Článek o stručné historii webu, který je nejznámější aplikací Internetu. Článek odpovídá na otázky o vzniku webu a jeho fungování. Nachází se na stránce komunity World Wide Web Foundation, která se snaží rozvíjet otevřený web a přinášet jeho možnosti co nejvíce lidem.

 

Cloud Computing In 6 Minutes

https://www.youtube.com/watch?v=M988_fsOSWo

Cloud computing je poskytování přístupu k výpočetním službám prostřednictvím internetu. Video popisuje základní koncepty cloud computingu, výhody přístupu oproti vlastnění a základní dělení poskytování cloudových služeb.


Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10447/rozvazte-ict-koordinatorum-ruce-aneb-cloud-computing.html/

Článek z roku 2011 o cloud computingu ve vzdělávání. Nové technologie zefektivňují elektronické vzdělávání a cloud computing poskytuje možnosti, jak školy odlehčit od činností spojených se správou informačních technologií. Článek popisuje výhody a nevýhody cloudových služeb.

 

Cloud computing for Higher Education

https://www.youtube.com/watch?v=cNJyT7JDi24

Co mohou cloudové služby přinést pro vysokoškolské vzdělávání? Zaměstnanec Googlu představuje konkrétní způsoby, jak mohou univerzity používat cloud computing v učení, administrativě a ve výzkumu.

 

Google Cloud pro vzdělávání

https://cloud.google.com/solutions/education/

Cloudová řešení a nástroje pro zlepšování a transformaci vzdělávání od Googlu.

 

Using Cloud Computing Services in e-Learning Process: Benefits and Challenges

https://eric.ed.gov/?q=cloud+computing&id=EJ1172276

Článek poskytuje přehled a dopady cloudových technologií v elektronickém vzdělávání. Představuje koncepty, výhody, ale i výzvy využívání cloudových technologií. Podstatnou částí článku jsou řešení a architektura pro vytvoření elektronického vzdělávání s cloudovými službami.

 

Legal entity for Gaia-X established, European cloud platform now official

https://www.datacenterdynamics.com/en/news/legal-entity-gaia-x-established-european-cloud-platform-now-official/

 Evropský projekt pro vytvoření vlastní cloudové platformy, která bude nezávislá na amerických společnostech a bude sloužit evropským společnostem pro ukládání dat.

 

Cloud based Tools & Applications for Learning

https://www.pdsttechnologyineducation.ie/en/Technology/Advice-Sheets/Cloud-based-Tools-and-Applications.pdf

V kontextu vzdělávání se dnes používají cloudové aplikace, které známe všichni. Článek obsahuje tabulku, ve které jsou aplikace rozděleny do kategorií, ale i infografiku, která rozděluje aplikace podle Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů.


Connected to Learn: Teachers' Experiences with Networked Technologies in the Classroom

https://mediasmarts.ca/blog/connected-learn-teachers-experiences-networked-technologies-classroom

Zpráva o používání síťových technologií ve výuce. Studie zkoumala, jak kanadští učitelé pracují na svých hodinách s těmito technologiemi, jaké schopnosti potřebovali získat a jaké nové způsoby výuky jim tyto technologie přinesly.

Multimédia a XR I

Základní materiály - multimédia

Základní materiály - AR:

Multimedia I

Multimedia II


Zkuste najít jeden (nebo více) multimediálních vzdělávacích projektů, na kterých oceňujete právě to, jak s multimediálním obsahem tvůrci pracují. Analyticky tento projekt popište a identifikujte, nějaké zásady nebo rady, které by případně mohli využít ostatní při tvorbě vlastního multimediálního vzdělávacího projektu. Pamatujte, že nejde primárně o obsah, ale o práci s videem, AR, podcasty atp.
Dnešní úkol je asi trochu esejistický - rád bych si od Vás přečetl zamyšlení o tom, co si myslíte, že by bylo možné snadno učit jako VR aktivitu, k čemu by se hodilo AR a kde si naopak na běžnou třídu nenecháte sáhnout. Motivace - některé studie píší, že vzdělávání je už hodně technizované a že současná situace nás vede k tomu, že málo snímek - zapomínáme na to, jak by mohla vypadat ideální výuka. A právě k takovému snění bych Vás rád přivedl.



Co číst a vyzkoušet?

Výběr zdrojů od Petera Mička:


Využitie multimédií vo vzdelávaní

https://physedu.science.upjs.sk/vmv/moduly.php

Starší kurz určený pro studenty a učitele základních a středních škol. Učí pracovat s multimediálními nástroji a představuje možnosti jejich využití ve vzdělávacím procesu. K jednotlivým modulům jsou PDF dokumenty se základním teoretickým přehledem problematiky.

 

Online škola mladých autorů

https://www.aldebaran.cz/onlineskola/

Online kurz, který učí studenty zpracovat vědecké informace do "stravitelné" podoby. V kurzu se postupně přechází moduly pro typografii, grafiku, video a zvuk. Každá etapa obsahuje teorii, vysvětluje formáty a používání konkrétních nástrojů.

 

Developing multimedia collaboratively: Practical approaches for large-scale online curriculum development

https://eric.ed.gov/?q=multimedia+online+education&id=EJ1213941

Přetváření vysokoškolského vzdělávání do digitálního prostředí charakterizuje využívání multimédií při tvorbě vzdělávacího obsahu. Existuje množství literatury o dostupnosti různých technologií, ale málo příkladů, jak se rozhodovat při výběru a samotném vývoji multimediálního obsahu. Článek je o kolaborativním přístupu k návrhu multimédií, o používání metod a praktik v designovém týmu, který je tvořen odborníky z různých oblastí.

 

“To Be, or Not to Be”: Modernizing Shakespeare With Multimodal Learning Stations

https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jaal.1023

Článek o používání IT, virtuální a augmentované reality při zpřístupnění Shakespearova života a práce moderním způsobem. Učitelé použili různé mediální formáty, které měli pomoci studentům navázat vztah s náročnými texty.

 

Learning via Video in Higher Education: An Exploration of Instructor and Student Perceptions

https://ro.uow.edu.au/jutlp/vol15/iss2/2/

Studie o rozdílech mezi tím, jak vnímají použití videa v lekcích studenti a profesoři. Cílem je poskytnout cenné informace pro tvůrce vzdělávacího obsahu ve vysokoškolském prostředí.

 

Immersive Virtual Reality Field Trips Facilitate Learning About Climate Change

https://vhil.stanford.edu/mm/2018/11/markowitz-fpsyg-IVR-field-trips.pdf

Vědci na Stanfordově univerzitě zkoumali virtuální exkurzi o důsledcích klimatických změn (okyselování oceánů) a zjistili, že účastníci získali prostřednictvím virtuálního zážitku hlubší znalosti a pozitivnější přístup k environmentálním problémům.

 

Top 10 Augmented Reality Tools for the Classroom

https://www.ebsco.com/blogs/ebscopost/top-10-augmented-reality-tools-classroom

Na webu najdete množství AR nástrojů a aplikací pro téměř všechny vyučované předměty. Rozvíjejí schopnosti jako kreativitu, kritické myšlení nebo kódování. Článek představuje výběr 10 zajímavých aplikací.

 

Augmented Reality in Education

https://www.apple.com/education/docs/ar-in-edu-lesson-ideas.pdf

Prezentace od Apple o využití augmentované reality ve vzdělávání na zařízení Ipad. Apple představuje AR aplikace jako mocný nástroj nových zážitků z učení a objevování.

 

Edshelf

https://edshelf.com

Hledáte ty správné nástroje pro vzdělávání? Edshelf je katalog webových stránek, mobilních aplikací a programů, jejichž kvalita je ohodnocena učiteli a rodiči.

 

Exploring the Future of Extended Reality in Higher Education

https://er.educause.edu/articles/2020/6/exploring-the-future-of-extended-reality-in-higher-education

Článek je reakcí na epidemii Covidu-19 a hledáním odpovědí na to, jak by mohla být rozšířená realita (XR) včleněna do příštího vysokoškolského vzdělávání.

 

Discovery Education

https://www.youtube.com/user/DiscoveryEducation

Youtubový kanál společnosti Discovery education, která vytváří digitální exkurze v oblasti vesmírného výzkumu, zdraví a technologií. Patří mezi lídry produkujících vzdělávací VR obsah.


Multimédia a XR II

Viz předchozí týden.

Webináře a online vzdělávání

  • Černý, M. (2020). Webináře (nejen) ve škole: teorie, praxe, zkušenosti. Praha: NPI ČR. URL.

Zkuste se podívat po nabídkách webinářů v oblasti, která vás zajímá. Popište, jaké webináře jste našli a také to, jakým způsobem jsou popisované, proagované, s jakými pracují technologiemi, ... cílem úkolu je získat představu o tom, jak toto téma resonuje vaší oblastí zájmu tak, abyste případně sami dokázali do této oblasti sami vstoupit se svým webinářem a věděli, co a jak dělá vaše "konkurence".

Výběr zdrojů Petera Mička

 

Taking It Online: Virtual Teaching With Webinars

Autorka je instruktorkou, výzkumnicí a designérkou online vzdělávání. Článek je vhledem do webinářových technologií pro nováčky v online vzdělávání. Poskytuje teoretický základ, základní pravidla pro webinářovú výuku a recenze konkrétních nástrojů.

 

Facilitation strategies for enhancing the learning and engagement of online students

Snižování sociální izolace studentů zvyšuje kvalitu online vzdělávání. Článek představuje strategie pro lektory, jak efektivně facilitovat vysokoškolské online kurzy a aktivně zapojit studenty do učení. Ukazuje to na příkladu dvou instruktorů, kteří jako jednu ze strategií používali webináře.

 

5 Best Practices for a Successful Webinar

Tipy pro tvorbu zajímavého, zábavného a úspěšného webináře. Článek doporučuje například vyprávění poutavých příběhů, použití zábavných videí a animací a vyhýbání se zdlouhavým textem.

 

Active Students in Webinars

Cílem studie je výzkum použití činností pro aktivizaci studenta ve webinářovém vzdělávání. Definuje 10 konkrétních aktivit pro zapojení studentů a tím předejít formě webináře, ve kterém je učitel jako mluvící hlava a student němý posluchač. Kromě možností webinářových systémů se studie zaměřuje na použití cloudových nástrojů jako Google Docs, Google Spreadsheet, Google Form, Kahoot, Socrative.

 

Jak udělat webinář přes YouTube zdarma krok za krokem

Návod na bezplatný Youtube webinář v podnikatelském prostředí. Použití webinářů je široké, kromě vzdělávání je vhodný i na představení nových produktů, zvýšení prodejů a odpovídání na otázky zákazníků.

 

The Pros and Cons of Webinars and Podcasts

Infografická prezentace výhod a nevýhod webinářů a podcastů. Cílem je pomoci při výběru správné formy sdílení obsahu.

 

Čo je webinár? Výhody a nevýhody tejto formy vzdelávania

Klady a zápory přechodu z prezenční výuky do online seminářů.

 

Donald H. Taylor -How to be a Webinar Master

Elektronická kniha, v níž autor představuje své zkušenosti s realizací více než 500 webinářů. Kniha obsahuje tipy pro vytvoření efektivních, poutavých, interaktivních a bezplatných webinářů.

 

What is a Webinar? The Simplest Explanation You Will Get

Krátké video, které vysvětluje fungování webináře a webinářové nástroje pro komunikaci s publikem.

 

Designing Interactive Meetings & Webinars

8 designových principů, které mohou učitelé použít při tvorbě efektivních virtuálních setkání s důrazem na aktivní zapojení a spolupráci mezi účastníky.

Informační systémy ve vzdělávání a LMS



Základní materiály:

Co číst?

Úkol

Vyzkoušejte si práci se školním vzdělávacím systémem:

a) Pro základní školy:

login: administrator
heslo: 1234

b) Pro vysoké školy:

Zvolte si jeden z nich a zkuste nabídnout uživatelskou recenzi. Doporučili byste systém? Jak se shoduje nebo rozchází s Vašimi představami, zkušenostmi, ... co byste udělali jinak?

OER a Universal design

Úkol

Zkuste se zamyselet nad tím, jak byste otevřený kurz, jako je třeba CORE053 nebo KPI55 mohli udržet otevřený, ale současně k němu našli nějaký funkční ekonomický model. Zkuste ho popsat, zdůvodnit, uvést jeho výhody a nevýhody a komparovat ho s podobným funkčním řešením užitým jinde.


Výběr zdrojů od Petera Mička

Universal design

Definice konceptu univerzálního designu na Wikipedii. Koncept byl vytvořen v prostředí navrhování budov pro zajištění přístupu lidem s různým druhem postižení.

 

Universal Design for Learning

Krátký článek teoreticky popisující základní definici UDL, jeho principy a podněty pro jejich aplikaci do návrhu kurzů.

 

Terence Brad- Universal Design for Learning—A Paradigm for Maximum Inclusion

Na Youtube je množství videí vysvětlujících koncept UDL, vybral jsem však TED-ovou prezentaci učitele a výzkumníka, který vidí UDL jako ideální vzdělávací teorii pro personalizované učení.

 

About Universal Design for Learning

Webová stránka neziskové organizace pro výzkum a rozvoj vzdělávání CAST, která vytvořila rámec UDL pro inkluzivní vzdělávání. Na stránce najdete popis konceptu doplněn vysvětlujícími videi a odkazy na rozšiřující materiály.

 

The UDL Guidelines

Infografika s principy UDL, které vycházejí z objevů neurovědců o tom, jak se lidé učí.

 

Open Educational Resources (OER)

Jedním z principů UDL je poskytovat několik možností reprezentace vzdělávacího obsahu. V online vzdělávání jsou jedním ze současných trendů otevřené vzdělávací zdroje, které korespondují s myšlenkami UDL.

  

Open Educational Resources (OER): Tools for Affordable Learning

Online průvodce jako úvod do problematiky otevřených vzdělávacích zdrojů na stránkách Washington State University. Průvodce obsahuje definice OER, jejich výhody, zdroje OER a návody na tvorbu.

 

Faculty guide to Open Educational Resources (OER)

Otevřené vzdělávací zdroje jsou rozšířeným konceptem ve vzdělávání. Dalším příkladem instituce, která pracuje s problematikou OER a poskytuje průvodce pro implementaci OER do vzdělávání, je Tacoma Community College.

 

Otevřené vzdělávání

V České republice vznikla na podporu otevřeného vzdělávání Aliance pro otevřené vzdělávání. Prosazuje používání otevřených vzdělávacích zdrojů v českém školství, tvoří příručky a brožury, čímž zvyšuje povědomí o otevřenosti jako inovativním přístupu ke vzdělání.

 

Accessibility Toolkit – 2nd Edition

OER jsou specifické vzdělávací materiály, pro jejich tvorbu je třeba dodržovat určité zásady. Po celém světě vznikají návody a příručky pro jejich vytváření. Jedním z pomocníků je tato příručka pro tvorbu otevřených textových učebnic. Vychází z principů univerzálního designu.

 

Creating an open textbook

Diskuse o otevřených vzdělávacích zdrojích s odbornicí na tvorbu otevřených učebnic. Diskuse je také o tom, proč by měli vysoké školy uvažovat o vytváření a používání otevřených vzdělávacích zdrojů.

 

Učitel jako kurátor digitálního obsahu

Pro výběr vhodných OER, které budou pomáhat dosahovat cíle vzdělávání, je nutná orientace v jejich obrovském množství a identifikace těch správných. Nadbytek informačních zdrojů vedl k novým přístupům k tvorbě vzdělávacího obsahu, jedním z nich je digitální informační kurátorství.

 

European Framework for the Digital Competence of Educators (str. 43-49)

Práce s digitálními informačními zdroji, jejich vyhledání, výběr, zhodnocení a sdílení je jednou z kompetencí evropského rámce pro rozvoj digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu. Správné digitální zdroje sledují vzdělávací cíle, cílovou skupinu studentů a vzdělávací přístup.

 

Open Educational Resources (OER)

Kolekce repozitářů pro vysokoškolské vzdělávání od EDUCAUSE.

 

Open education

Kolekce audionahrávek o otevřeném vzdělávání na platformě Teaching in Higher Ed, která prostřednictvím blogu, podcastů a doporučení pomáhá učitelům zlepšovat a usnadňovat učení.

NGLDE, propojenost, interoperabilita a distribuovaná řešení




Úkol:

Zkuste popsat vlastní PLE. Co ho tvoří? S jakými aplikacemi, zdroji a lidmi pracujete? V jakém ohledu byste ho chtěli a potřebovali rozvíjet?

PLE

Výzkumné metody, na datech založené vzdělávání a kritický přístup

3D tisk, maker space a další fyzické vzdělávací objekty

TOP 200 nástrojů, trendy a vánoční besídka