Vzdělávací technologie - cvičení
Mgr. Kristýna Kalmárová
Vzdělávací technologie - cvičení
Info
Období
podzim 2022

Organizační pokyny:

Milé studentky, milí studenti,

vítejte v interaktivní osnově věnované praktické části předmětu Vzdělávací technologie. Cílem předmětu je především převést do praxe poznatky z přednášek a vyzkoušet si přitom různé nástroje a aplikace, které se vám mohou při tvorbě vzdělávacího obsahu hodit. Prosím, pečlivě si pročtěte následující organizační pokyny, ať vás během semestru nic nepřekvapí.

Forma předmětu

Cvičení budou probíhat hybridně, tj. jak prezenčně v učebně B2.33, tak online přes MS Teams. Prezenční i online účast má stejnou váhu, v obou případech ovšem budu vyžadovat aktivní participaci (více víz níže, Průběh cvičení).

Výstupy z předmětu

Výstupem z cvičení jsou domácí úkoly. Za semestr jich musíte odevzdat celkem 7, a to 4 povinné (chatbot, interaktivní příběh, webinář a LMS) a 3 volitelné (vybíráte si ze seznamu níže v osnově).

Úkoly jsou tematicky rozděleny do čtyř bloků, z nichž vždy plníte jeden povinný a jeden volitelný (kromě prvního bloku, který má pouze povinný úkol). Povinný a volitelný úkol vždy odevzdáváte k témuž deadlinu, který je společný pro celý blok (viz tabulka).


Povinné úkoly
Volitelné úkoly
Deadline
Blok 1
-
2.10.
Blok 2
Interaktivní příběh
Značkovací a programovací jazyky
Scratch
SQL
Tvorba a editace titulků
23.10.
Blok 3
Webinář
Video
Virtuální realita
Podcast
Animace
13.11.
Blok 4
LMS
4.12.

Pro každý úkol bude v ISu připravena odevzdávárna. Pokud úkol zveřejníte ve svém portfoliu, stačí do ISu odevzdat odkaz na portfolio. Publikování úkolů na portfoliích není povinné, je ovšem silně doporučeno.

Bude-li vám úkol vrácen k přepracování, opravenou verzi prosím vložte do zvláštní odevzdávárny určené na opravy.

Průběh cvičení

Tato část předmětu bude probíhat na principu převrácené třídy, tj. úkoly budete budete zpracovávat sami za pomoci podpůrných materiálů, které najdete zde v interaktivní osnově. Role cvičení pak bude především reflektivní a konzultační. Před každým cvičením budete požádáni o vyplnění dotazníku (vždy zašlu s předstihem e-mailem), ve kterém shrnete, na čem jste v posledních dvou týdnech pracovali a co byste chtěli na cvičení řešit. Aktivní účast na cvičení je jednou z podmínek úspěšného ukončení předmětu!

Dotazy?

V případě dotazů či nejasností jsem Vám k dispozici na e-mailu kalmarova@kisk.cz nebo v MS Teams.

Učitel doporučuje studovat od 12. 9. 2022 do 2. 10. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 3. 10. 2022 do 23. 10. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 3. 10. 2022 do 23. 10. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 3. 10. 2022 do 23. 10. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 3. 10. 2022 do 23. 10. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 3. 10. 2022 do 23. 10. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 24. 10. 2022 do 13. 11. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 24. 10. 2022 do 13. 11. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 24. 10. 2022 do 13. 11. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 24. 10. 2022 do 13. 11. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 24. 10. 2022 do 13. 11. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 14. 11. 2022 do 4. 12. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 14. 11. 2022 do 4. 12. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 14. 11. 2022 do 4. 12. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 14. 11. 2022 do 4. 12. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 14. 11. 2022 do 4. 12. 2022.

Chatbot

Studijní materiály:

Vzdělávací chatboti: Představení a implementace
Bakalářská práce věnovaná tvorbě chatbota ve SnatchBot.me. Doporučuji si projít zejména kapitolu 3, Implementace vzdělávacího chatbota.

Chatbot v EDUCAUSE Horizon Report 2020
Zde najdete zajímavé příklady využití chatbotů ve vyšším vzdělávání.

Podklady pro zpracování úkolu:

Zadání úkolu:

  1. Vymyslete si vlastního chatbota. Jeho účel i téma je libovolné, měl by být ale využitelný ve vzdělávání. Chatbot musí splňovat následující podmínky: 1) musí obsahovat min. 3 interakce, 2) musí obsahovat min. 1 médium (obrázek, video nebo audio) přes funkci "Embed Media" nebo "Cards" , 3) musí obsahovat min. 1 z funkcí Prior Responses, Logic Operations nebo Custom Variables.
  2. Stanovte cílovou skupinu a vzdělávací cíle chatbota.
  3. Načrtněte schéma průchodu chatbotem (flowchart), ručně na papír nebo za pomoci . Schéma nemusí být rozsáhlé, ale mělo by být ucelené a dávat smysl.
  4. Vytvořte chatbota ve SnatchBot.me.
  5. Odevzdejte: 1) popis chatbota s určením cílové skupiny a vzdělávacích cílů, 2) schéma průchodu, 3) link na chatbota.
  6. Deadline na odevzdání úkolu je 2. 10. 2022.

Odevzdávárna:

Interaktivní příběh

Ukázky interaktivních příběhů:

Podklady pro zpracování úkolu:

Twine Manuál: Úvod do formátu Harlowe
Podrobný návod na tvorbu interaktivního příběhu ve formátu Harlowe.

Zadání úkolu:

  1. Vytvořte v nástroji Twine interaktivní vzdělávací materiál. Nemusí se nutně jednat o příběh  může to být interaktivní učebnice, simulace nějaké situace, kvíz... Rozsah je libovolný, ale materiál musí splňovat následující podmínky: 1) musí nabízet min. dva různé unikátní průchody (tj. nesmí být lineární), 2) min. 2 typy multimédií (obrázek, audio, video, iframe), 3) žádné "slepé uličky" ani další logické chyby.
  2. Odevzdejte: 1) materiál ve formě HTML, 2) krátkou anotaci vysvětlující o co se v materiálu jedná a co je jeho vzdělávacím cílem.

Odevzdávárna:

Značkovací a programovací jazyky

Podklady pro zpracování úkolu:

Zadání úkolu:

  1. Projděte si některý z kurzů na Codecademy věnovaný značkovacím a programovacím jazykům (z nabídky Languages). Pokud jste úplní začátečníci, doporučuji základní kurz Python, Java nebo JavaScript (více o jejich využití se můžete dozvědět např. tady nebo tady), vybrat si ale můžete jakýkoliv a na jakékoliv úrovni. Důležité je, abyste se v kurzu naučili něco nového, nevybírejte si tedy prosím jazyk, který už dostatečně ovládáte.
  2. Do odevzdávárny vložte 1) screenshot potvrzující, že jste kurz dokončili (pokud bude screenshot součástí zprávy, už ho nemusíte vkládat zvlášť), 2) stručnou zprávu z průchodu kurzem, v níž popíšete svou zkušenost a zodpovíte následující otázky:
  • Proč jste si vybrali právě tento kurz? Do jaké míry jste byli s tímto konkrétním jazykem obeznámeni před zahájením kurzu?
  • Co je obsahem kurzu? Jak je obsah v kurzu rozložen? Jaký typ aktivit můžeme v kurzu najít?
  • Co jste se v kurzu naučili? Plní kurz své vzdělávací cíle?
  • Co se vám na kurzu ne/líbilo? Co byste v roli jeho tvůrce udělali jinak?

Odevzdávárna:

Scratch

Podklady pro zpracování úkolu:

Zadání úkolu:

  1. Vytvořte ve Scratch jednoduchou hru nebo krátký příběh (max. na 1 minutu). Tutoriály pro veškeré funkce jsou dostupné přímo v rozhraní aplikace, postupovat ale můžete i podle některého z návodů výše. Projekt nemusí být vzdělávací, jeho podoba je zcela na vás.
  2. Do odevzdávárny vložte 1) odkaz na váš projekt, 2) textový soubor, ve kterém stručně popíšete svůj projekt, proces jeho vytváření a váš pohled na to, jestli je Scratch vhodný pro výuku programování.

Odevzdávárna:

SQL

SQL

Studijní materiály:

  • Video kurz SQL pro začátečníky (CZ): Pro nás je relevantní hlavně video 7 (Vyhledávání informací) a video 10 (Vyhledávání ve firemní databázi), pokud je pro vás ale téma SQL úplně nové, doporučuji shlédnutí celého kurzu nebo alespoň několika prvních videí, která vám poskytnou úvod do problematiky databází a SQL příkazů.

Podklady pro zpracování úkolu:

Zadání úkolu:

Poznámka: Pro splnění úkolu je třeba mít v počítači nainstalovanou aplikaci SQLite Browser.
  1. Stáhněte si z Datového portálu města Brna dataset Cyklistické nehody ve formátu CSV.
  2. Nahrajte dataset do aplikace SQLite Browser (návod, jak na to, najdete např. zde).
  3. Za pomoci SQL příkazů zodpovězte následující otázky: 1.) Kolik bylo od roku 2010 (tedy v rámci datasetu) celkem usmrceno osob při cyklistických nehodách? 2.) Ke kolika nehodám došlo v dubnu 2021? 3.) Ve které městské části se stala nehoda, jež způsobila největší hmotnou škodu? Jaká byla výše této škody? 4.) Poslední otázku si můžete zvolit sami. Co zajímavého se dá z datasetu zjistit?
  4. Do odevzdávárny vložte textový soubor s odpověďmi na zadané otázky, a to včetně příkazů, které jste využili k jejich zodpovězení.

Odevzdávárna:

SQL

Tvorba a editace titulků

Studijní materiály:

  • Titulkování.cz – web v češtině nabízející informace o titulkování včetně tipů na titulkovací nástroje.

Doporučené nástroje:

Zadání úkolu:

  1. Vyberte si jakékoliv vzdělávací video dlouhé 1-3 minuty, které je postaveno na tom, že se v něm mluví –⁠ může to být přednáška, rozhovor, tutoriál, apod.
  2. Vybrané video otitulkujte za pomoci některého z vybraných nástrojů, případně jiného dle preference. Může jít o titulky překladové nebo v jazyku videa. Při tvorbě titulků dodržujte zásady tvorby titulků (např. délky zobrazení, časování, velikosti titulku...).
  3. Do odevzdávárny vložte a) video ve formátu MP4, b) titulkový soubor ve formátu SRT.

Odevzdávárna:

Webinář

Studijní materiály:

Webináře nejen ve škole
Kniha M. Černého věnovaná webinářům. K přečtení doporučuji zejména kap. "Didaktické aspekty webinářové výuky" (str. 42), ve které se dozvíte, co vše si pohlídat při lekci formou webináře – tyto aspekty budou přitom hodnoceny také při vašich webinářích.

Doporučené platformy:

Doporučené nástroje:

  • Mentimeter - nástroj pro tvorbu online anket, kvízů, wordcloudů apod.
  • DirectPoll - nástroj pro tvorbu online anket.
  • Miro - online whiteboard umožňující kolaboraci.
  • Jamboard - digitální interaktivní tabule umožňující kolaborativní práci.
  • Collboard - online whiteboard umožňující základní kolaboraci, především kreslení/psaní a vkládání obrázků.

Zadání úkolu:

  1. Rozdělte se do skupin podle této tabulky a uspořádejte svůj vlastní webinář/online konferenci. Téma webináře je na vás, jedinou podmínkou je to, že by mělo by mít nějaký vztah k oboru. Určete si libovolný termín (ale ne pozdější než 16.12.) i platformu a vše doplňte do tabulky.
  2. Pro splnění úkolu je nutné rovněž absolvovat min. jeden webinář jiné skupiny v roli účastníka. K vybranému webináři či webinářům se zapisujte v téže tabulce do kolonky "Účastníci".
  3. Celý webinář by měl mít max. 40 minut a svůj příspěvek by na něm měli přednést všichni organizátoři. Je také vhodné, aby měl webinář moderátora, který celou akci uvede. Jde nám o co nejvěrnější simulaci skutečné konference, takže čím více se bude naše zkušenost blížit realitě, tím lépe. Webinář je třeba nahrát.
  4. Každý příspěvek by měl mít tyto parametry: 1) jeho součástí je prezentace nebo jakákoliv aktivita spojená se sdílením obrazovky (whiteboard, sdílení obsahu z internetu apod.), 2) zahrnuje alespoň jednu interakci s účastníky (anketa, hlasování, dotaz, kolaborativní aktivita apod., viz Doporučené nástroje výše), 3) projev řečníka splňuje základní nároky na kvalitu (oční kontakt, spisovná mluva apod., více ve studijních materiálech).
  5. Organizační tým je rovněž zodpovědný za veškeré formální náležitosti, jako je pozvání účastníků, nahrávání, řešení technických problémů apod.
  6. K tomuto úkolu nic neodevzdáváte, máte ho splněn účastí na webinářích. Pouze prosím o odevzdání záznamu webináře do příslušné odevzdávárny (nezáleží na tom, který člen týmu to udělá).

Odevzdávárna:

Video

Studijní materiály:

Vybrané kapitoly z knihy M. Černého Design digitálního vzdělávacího prostředí:

Doporučené nástroje:

Zadání úkolu:

  1. Vytvořte vzdělávací video. Může jít o jakýkoli typ videa (kromě animace) např. videotutoriál (záznam obrazovky), instruktážní video, "mluvící hlavu" (přednáška, vysvětlení nějaké problematiky), doodle (záznam psaní/kreslení na papír nebo whiteboard), video prezentaci (slidy doplněné o komentář), sehranou scénku apod. Téma a vzdělávací cíle videa jsou libovolné.
  2. Video by mělo mít 3-5 minut a mělo by kromě vizuální složky obsahovat i zvuk (komentář, hudební pokres...). Další parametry stanoveny nejsou. Hodnocena bude kvalita videa a míra naplnění vzdělávacího cíle.
  3. Do odevzdávárny vložte 1) video soubor nebo odkaz na video, 2) krátkou anotaci, v níž bude uvedeno, pro jakou cílovou skupinu je video určeno a jaké jsou jeho vzdělávací cíle (v samostatném dokumentu nebo jako doprovodný text u videa v případě využití online úložiště).

Odevzdávárna:

Virtuální realita

Podklady pro zpracování úkolu:

Zadání úkolu:

  1. Zaregistrujte se na Mozilla Hubs a prozkoumejte možnosti tvorby virtuální místnosti.
  2. Zamyslete se nad možnostmi této aplikace pro vzdělávání a navrhněte vzdělávací aktivitu, pro jejiž realizaci by se dala aplikace využít – součástí návrhu by měla být cílová skupina, edukační cíle a osnova lekce.
  3. Vytvořte virtuální místnost, ve které se bude lekce realizovat. Můžete využít některou z dostupných šablon, ale snažte se ji maximálně přizpůsobit potřebám vaší lekce – měla by obsahovat rekvizity a mělo by se v ní počítat s nějakou formou kolaborace a sdílení obsahu.
  4. Do odevzdávárny vložte: a) odkaz na místnost (vygenerovaný přes funkci "Invite"), b) textový soubor s popisem vzdělávací aktivity podle zadání (ideálně i se screenshoty).

Poznámka: Vytvořenou místnost si samozřejmě můžete projít i ve VR, a to buď prostřednictvím VR setu (pokud nějaký vlastníte) nebo za pomoci smartphonu a cardboardu. Cardboard vám rádi zapůjčíme na KISKu, pokud o něj máte zájem, napište nám.

Odevzdávárna:

Podcast

Studijní materiály:

Kapitola "Tvorba podcastu" z knihy M. Černého Design digitálního vzdělávacího prostředí:

Doporučené nástroje:

Zadání úkolu:

  1. Vytvořte vzdělávací podcast. Téma i formát jsou na vás  může se jednat o výklad, rozhovor, vysvětlení nějakého problému atd.
  2. Délka podcastu by měla být 3-5 minut. Na kvalitě zvuku až tolik nezáleží, ale mělo by být patrné, že nahrávka prošla alespoň základní postprodukcí (přidání znělky, hudba v pozadí apod.). Rozhodně by se nemělo jednat o nijak neupravený monolog.
  3. Do odevzdávárny vložte 1) audio soubor nebo odkaz na audio stopu, 2) krátkou anotaci, v níž bude uvedeno, pro jakou cílovou skupinu je podcast určen a jaké jsou jeho vzdělávací cíle (v samostatném dokumentu nebo jako doprovodný text u nahrávky v případě využití online úložiště).

Odevzdávárna:

Animace

Doporučené nástroje:

  • Animaker a Powtoon jsou online nástroje fungující na principu drag and drop. Tvorba animace je tak velmi jednoduchá. Oba nástroje jsou placené, ale nabízejí zdarma alespoň základní verzi s omezenými funkcemi.
  • Pencil2D, Plastic Animation Paper a OpenToonz jsou bezplatné desktopové aplikace, které slouží k tvorbě ručně kreslených animací. Pokud se nemůžete rozhodnout, v tomto videu najdete srovnání všech tří nástrojů.
  • Synfig Studio je bezplatná desktopová aplikace, která je vhodná pro ty, kdo si chtěli vyzkoušet náročnější program.

Zadání úkolu:

  1. Vytvořte krátké animované video (ideálně v některém z nástrojů výše, pokud ale najdete jiný nástroj, který byste si rádi vyzkoušeli, můžete využít i ten).
  2. Video by mělo mít mezi 1-3 minutami (v závislosti na jeho technické náročnosti složitější video může být kratší) . Video může, ale nemusí být vzdělávací může jít třeba o krátký příběh. Pokud to nástroj umožňuje, video by mělo obsahovat i zvukovou stopu.
  3. Do odevzdávárny vložte: a) video soubor nebo odkaz na online úložiště, b) krátkou anotaci, ve které své video představíte a případně (pokud jde o vzdělávací video) uvedete i jeho cílovou skupinu a vzdělávací cíle.

Odevzdávárna:

LMS

LMS

Studijní materiály:

Moderně s Moodlem
Kapitoly 8, 12, 13, 14, 15 a 20.

Podklady pro zpracování úkolu:

Zadání úkolu:

  1. Vytvořte v Moodle jeden vzdělávací modul na libovolné téma. Součástí by mělo být i uvítání studentů a stručné představení kurzu, včetně vzdělávacích cílů (přes "Souhrn").
  2. Modul musí obsahovat: 1) studijní materiály, z nichž musí být min. jeden ve formě stránky/knihy a min. jeden ve formě vloženého souboru, 2) min. dvě různé činnosti (fórum, anketa apod.), 3) test s min. 4 otázkami (pokrývající min. 2 typy testových úloh), 4) odevzdávárnu na domácí úkol (test i odevzdávárna se započítávájí do činností v bodu 2). Modul nemusí být rozsáhlý, měl by být ale kompletní (žádné pahýly ani "lorem ipsum") a mělo by jít o promyšlený celek, který naplňuje stanovené vzdělávací cíle.
  3. Úkol nikam neodevzdáváte, ale v den deadlinu (tj. 4. 12.) Vám bude odejmuto právo editovat a kurz bude považován za hotový.

Learning Analytics

Studijní materiály:

Podklady pro zpracování úkolu:

A Reference Model for Learning Analytics
Článek podrobněji popisující Learning Analytics Reference Model (str. 6-13).

Zadání úkolu:

  1. Stáhněte si zkušební dataset ("Download dataset"). Seznamte se s obsahem i formou jednotlivých tabulek pomoci vám může i databázové schéma a vysvětlení jednotlivých proměnných dostupné na téže stránce.
  2. Zamyslete se nad tím, co všechno by se dalo z tohoto datasetu zjistit. Můžete se přitom inspirovat modelem výše, velké množství ukázek praktické implementace LA najdete i ve studijním materiálu.
  3. Za pomoci modelu výše se zamyslete nad tím, s jakými daty dataset pracuje (What?), koho se týkají a kdo je může potenciálně využít (Who?), jakým způsobem mohou být analyzována (How?) a co může být cílem analýzy (Why?). Cílem není nad datasetem provádět konkrétní analýzy, ale pouze se zamyslet nad možnostmi, které nám nabízí.
  4. Sepište krátký text (min. 2 NS), ve kterém dataset popíšete z těchto čtyř hledisek a definujete si min. 3 otázky, na které by mohl přinést odpověď (tyto otázky pouze pokládáte, nemusíte je zodpovídat).
  5. Do odevzdávárny vložte textový soubor nebo odkaz na portfolio, kde bude text dostupný.

Odevzdávárna:

3D tisk

Podklady pro zpracování úkolu:

Zadání úkolu:

  1. Za pomoci nástroje Tinkercad vytvořte libovolný 3D objekt, který bude vhodný k tisku na 3D tiskárně. Nemusí se jednat o nic složitého, ale z výsledného objektu by mělo být patrné, že jste mu věnovali odpovídající čas a péči. Inspirovat se můžete v galerii 3D modelů vytvořených v Tinkercad.
  2. Do odevzdávárny vložte soubor ve formátu .OBJ nebo .STL, který můžete doplnit krátkou anotací nebo popisem v samostatném textovém souboru (není to ale povinné).
  3. Svůj model si po domluvě můžete vytisknout v makerspace v ÚK FF.

Odevzdávárna:

Makerspace

Zadání úkolu:

  1. Zúčastněte se některého z nabízených školení v makerspace v ÚK FF, ve FabLab nebo v jiném makerspace dle vlastního výběru.
  2. Ze školení sepište report o min. 2 NS, ve kterém představíte technologii, se kterou jste se učili pracovat, a blíže popíšete svoji zkušenost. Report můžete doplnit i o fotky, pokud během školení nějaké pořídíte.
  3. Report odevzdejte do odevzdávárny formou textového souboru nebo odkazu na portfolio.

Odevzdávárna:

Automatizace

Studijní materiály:

Podklady pro zpracování úkolu:

Zadání úkolu:

  1. Zaregistrujte se na platformě Zapier nebo IFTTT (pozor, IFTTT vyžaduje poskytnutí bankovních údajů pro využití týdenního bezplatného přístupu, pokud je poskytovat nechcete, doporučujeme Zapier, který je v základní verzi zdarma).
  2. Prostudujte si funkce vybrané platformy a min. jednu si prakticky vyzkoušejte. Cílem je pochopit principy fungování platformy a natrénovat si práci s jejími funkcemi.
  3. Navrhněte vlastní funkci ("zap" v Zapier, "applet" v IFTTT), která bude řešit některou s vašich reálných potřeb, ať už v práci, studiu nebo osobním životě. Funkci vytvořte a prakticky vyzkoušejte.
  4. Do odevzdávárny vložte textový soubor nebo odkaz na portfolio, kde popíšete proces tvorby funkce a jejího testování. Součástí by měly být screenshoty, na kterých bude jasně vidět, co a jak jste vytvářeli.

Odevzdávárna: