Popisný versus posuzující jazyk ve školním prostředí Úkol: Najděte v níže uvedených citacích příklady popisného a posuzujícího jazyka, všimněte si konkrétních indicií obou typů komunikace učitele směrem k žákům. Příklad 1 Čtyřletý Tomáš ukazuje paní učitelce Matáskové svůj výkres. Ta zvolá: „Ty zelené a hnědé barvy na tvém obrázku mi připomínají les! Pan učitel Železný se otáčí k Pepíkovi, který právě skočil do řeči Kateřině, a říká: „Když mluvíš, Pepíku, nemohu se soustředit na to, co říká Kateřina.“ Příklad 2 Čtyřletá Karolína ukazuje paní učitelce Noskové jeden ze svých obrázků. Paní Nosková zvolá: „No to je nádhera, Karolínko, to je krásný obrázek! Ty jsi výborný umělec!“ Paní učitelka Galandáková se obrací k Mileně, která právě skočila do řeči Gríšovi, a říá: „Ty jsi ale nevychovaná, že takhle skáčeš Gríšovi do řeči!“