Strategie kladení otázek – hodnoticí tabulka Doplňte do jednotlivých políček: vynikající*** účinné** méně účinné* nedostatečné!!! Poznámka k zadání úkolu: Hodnocení hvězdičkami nebo vykřičníky můžete dle svého zájmu doplnit slovním komentářem. Strategie kladení otázek Bodování hvězdičkami předpokládá, že žáci jsou na daný postup zvyklí, že ho učitel použije. Míra účasti Podíl žáků snažících se o správnou odpověď na otázku je vysoký. Málo žáků se jen „veze“. Učitelova zpětná vazba Učitel získá objektivní zpětnou vazbu o tom, jak žáci učivo pochopili a nakolik správně usuzují. Žákova zpětná vazba Každý žák získá zpětnou vazbu o svém uvažování. Ta může vycházet z rozhovoru se spolužáky. Čas na úvahu Každý žák stráví delší dobu přemýšlením o otázce a kvalitě odpovědi. Dobrá atmosféra ve třídě Žáci nejsou uváděni do rozpaků. Necítí se být ponižování učitelem či spolužáky. Otázky a odpovědi: dobrovolné odpovědi. Na učitelovy otázky odpovídají žáci, kteří se sami přihlásí. !!! Otázky a odpovědi: odpovědi určených žáků. Na otázky odpovídají učitelem vyvolaní žáci. Debatní skupiny: dobrovolné odpovědi. Žáci pracují v malých skupinách a hledají odpovědi na otázku podněcující k myšlení. Učitel postupně vyzývá skupiny, aby se podílely na odpovědi. Za skupinu mluví dobrovolník. Debatní skupiny: odpovědi určených žáků. Stejný postup jako v předchozím případě, ale učitel určí mluvčího skupiny. Asertivní otázky Skupiny hledají odpověď na otázku vyžadující přemýšlení. Učitel vyzve jednotlivce, aby odpověděli za svou skupinu, a poté vyzve třídu, aby v diskusi dospěla k „odpovědi třídy“. Potom učitel řekne správnou odpověď. Kontrola ve dvojicích Žáci si připravují odpověď na otázku individuálně. Poté si řešení porovnají ve dvojicích a každý uvede jeden kladný bod a jeden způsob vylepšení partnerovy odpovědi. Učitel sdělí správnou odpověď. Ve dvojicích si partneři vylepšení odpovědi, učitel vše celou dobu sleduje.