Výběr kurzu
Studium každého MOOC kurzu začíná jeho výběrem, ten ovšem musí být pečlivý, abyste předešli pozdějšímu zklamání a předčasnému ukončení.
Platba za kurzy
První kritérium, které většina při výběru řeší je otevřenost, zda je kurz zdarma nebo je za něj nutné platit. Na trhu se vyskytují obě varianty a zároveň něco mezi nimi a to pro nás často může být nepříjemným překvapením.
Zda je kurz zdarma nebo za poplatek jistě najdete na první dobrou, free kurzy to zároveň mají uvedeno na velmi viditelném místě, ale takových, které by byly úplně zdarma se vším všudy je poměrně málo, u většiny najdeme nějaké "ale". Pokud tedy nechcete za studium platit, je dobré si takové kurzy filtrovat ihned na začátku. Například Coursera má jednu z možností vyhledávání podle cílů:
Ovšem, i když si zvolíme tento filtr nemáme pořád vyhráno. Ihned po vybrání některého z kurzů na nás může vyskočit třeba toto okno, což znamená, že pokud chceme certifikát o absolvování tohoto kurzu, je nutné si zaplatit. Ale můžeme teda přistoupit na verzi zdarma bez certifikátu.
Může ovšem nastat ještě několik možností, kdy z původního free kurzu máte před sebou zdarma jen jeho část. Můžete narazit například na to, že veškeré studijní materiály - videa a texty jsou zdarma, ale jakákoliv interakce a aktivita, ať už se spolužáky v diskuzním fóru, vyplňování kvízů, odevzdávání úkolů není ve free verzi zdarma. Toto býva částá příčina zklamání z kurzu, který by jinak byl pro vás dokonalý.
Další strast, na kterou můžete narazit, je uplynutí lhůty, po kterou můžete kurz zdarma studovat. Tento kurz Vizuální prezentace byl například zapsán koncem září a už 11. října jsem k němu ztratila přístup. Kurz trval 3 týdny, ale pokud se někdo zdrží, nezvládne jej dostudovat.
Forma
MOOC kurzy obsahují několik forem obsahu jako texty, videa, odkazy na články, kvízy, fóra, úkoly apod. Každému z nás vyhovuje něco jiného. Něco je spíše vizuální typ a rád se dívá na videa a někdo se z nich naopak nedokáže vůbec učit a potřebuje k tomu text.
Různé kurzy mají poměr textu a jiného interaktivního materiálu různý a proto zvažte, co vám více vyhovuje a zvolte si takový kurz, jehož forma vám bude příjemná.
Na obrázku vidíte osnovu první a třetí lekce kurzu
spolu s formou, jakou je obsah předáván.
Produceni
Největšími producenty MOOC kurzů jsou americké a britské univerzity a to především Harward a MIT, z čehož také vyplývá dominantní jazyk, ve kterém se vyučuje. Lze ale najít i kurzy v českém jazyce, nabídka je však poměrně úzká.
MOOC kurzy jsou dostupné prostřednictvím platforem. Na trhu je jich hned několik. Některé jsou specificky zaměřené, některé nabízí širokou škálu studijních oborů a zaměření. Záleží tedy jen na vás, jakou si vyberete, protože ani jedna není lepší nebo horší a také na tom, jaké máte preference designu. Někomu určité prostředí přijde velmi intuitivní a přehledné a jinému naopak. Tento fakt, tedy jak se vám prostředí webu líbí, je také důležitý pro spokojenost se studiem. Proto i na tuto složku nezapomínejte.
Zde je seznam nejznámějších platforem, na kterých můžete hledat:
Nebo se můžete podívat na stránku https://www.mooc-list.com/, která slouží jako takový metavyhledávač těchto primárních platforem.