Čtení odborných textů Odborný text je třeba číst aktivně. Aktivní čtení je neustálá komunikace s autorem Neexistuje univerzální návod V každém textu hledáme něco jiného •? Jakým problémem se autor zabývá (na jaké otázky chce odpovědět) • •? K jakým závěrům dospěl • •? O co své závěry opírá (argumenty na jejich podporu) • Učíme-li se aktivně číst, zároveň se tím učíme srozumitelně psát. •ROZUMĚT TEXTU JAKO CELKU • • •Průběžně pořizovat pracovní poznámky • CO NÁM POMÁHÁ ORIENTOVAT SE V ODBORNÉ LITERATUŘE •Anotace – celková charakteristika textu, neobsahuje závěry ani argumenty •Abstrakt – informace o stati •Rezumé spíše její miniatura, fr. tradice, delší •Recenze – stručná charakteristika a hodnocení práce • JAK PSÁT ODBORNÝ TEXT 1)formulace problému – PROJEKT práce 2)přehled o stavu bádání v dané oblasti – REŠERŠE 3)Formulace hypotéz, sběr a analýza dat – základní zjištění 4)Předběžná osnova (maketa) textu 5)Práce na textu – koncept (pracovní verze) textu 6)Další verze textu – konečná z hlediska struktury a obsahu 7)Editace (formální úpravy) – definitivní text • · abstrakt (resumé=summary) – znamená stručnou charakteristiku nějakého textu, výtah, shrnutí. •Délka asi dvacet řádků (150-200 slov) • • anotace – •krátké a stručné sdělení o obsahu knihy v odborných časopisech •na přebalu knihy či v programech nakladatelství. • • Neobsahuje hodnocení knihy ani představení autora • RECENZE •kritické posouzení (zhodnocení) nějakého odborného, vědeckého či uměleckého díla, tedy posudek díla po jeho zveřejnění. • ABSTRAKT •K čemu slouží abstrakt? •Bývá na první straně – průvodce čtenáři, zda práce obsahuje téma, které chce, zda ji číst •Poskytuje první dojmy z práce, ukazuje znalost a kvalitu tématu •Obsahuje klíčová slova •konference •Na Co má obsahovat dobrý abstrakt? •Cíl a důvod práce •Metoda •Někdy výsledek •Může zmiňovat limity výzkumu •Co ne? •Úvod do problematiky, strukturu práce • •Jak dlouhý má být? •OBVYKLE 200 SLOV •