Tvorba výzkumné otázky Návrh výzkumu Téma X výzkumná otázka •téma práce není totéž, co výzkumná otázka. • •téma je široké, pouze vymezuje oblast, ve které máte svůj problém hledat • •není jasné, na co se téma ptá • •VÝZKUMNÁ OTÁZKA by v ideálním případě měla mít formu skutečné otázky, která začíná slovy „co“, „kdo“, „jak“, „proč“, „kdy“, „za jakých okolností“ apod. a končí otazníkem • •Měla by být dost stručná •měla umožnit dát na konci práce jasnou konkrétní odpověď •může však (a obvykle musí) zadané téma konkretizovat a zúžit Volba výzkumné otázky je obvykle na vás. Většina školitelů vypisuje jen širší či užší témata, nikoli výzkumné otázky. Předpokládá se, že si téma v průběhu práce výrazně zúžíte. Vaše výzkumná otázka musí splňovat určitá kritéria. problém musí být zajímavý (pro ostatní lidi i pro vás), nevyřešený a netriviální Zároveň by měl být vyřešitelný, a to s materiálem, zdroji, znalostmi a schopnostmi, který máte k dispozici a v rámci povoleného rozsahu času a počtu stran. čím kratší čas na práci máte a čím kratší má být výsledek, tím konkrétnější a omezenější problém byste měli zvolit. - vybrat co nejužší omezený problém -široce pojatá práce bude bezbřehá, plytká práce by měla celý problém pokrýt vyváženě, komplexně a úplně -Mít představu o veškeré relevantní literatuře – u příliš širokého problému se povede jen stěží -Na široký problém také nemusíte mít data, čas na zpracování a dostatečný povolený limit stran na výslednou zprávu. Výzkumná otázka před vás klade jasné nároky, ale také vám poskytuje jisté bezpečí -zvolit vlastní výzkumnou otázku, ukázat proč je důležitá a proč je legitimní se jí zabývat, jak se vztahuje k existující literatuře - -sepsat text, který celý směřuje k odpovědi na tuto otázku - -neslíbit nic, co pak nedodržíte - -výzkumná otázka je také základem pro veškeré hodnocení vaší práce - -Oponenti ani zkoušející se vás nebudou ptát na jiné otázky, než jaké jste si s pomocí školitele sami položili. - Návrh výzkumu •dokument, který stručně odpovídá na tři základní otázky: •1) co chcete zkoumat, •2) proč to chcete zkoumat •3) jak to chcete zkoumat • •Potřebujete ho ve chvíli, kdy má někdo druhý posoudit výzkum, který plánujete • •Pro účel komunikace se školitelem a vlastní ujasnění si tématu je vhodné omezit se na dvě strany A4. •Tento malý rozsah stran vás donutí myslet jasně a přesně a vyjadřovat se stručně – • •musí obsahovat zdůvodnění, •musí být vnitřně konzistentní •jeho jednotlivé části na sebe musejí logicky navazovat. • Tvorba návrhu výzkumu •začíná volbou tématu a výzkumné otázky (nebo více výzkumných otázek, pokud se jedná o větší projekt • •Rozhodnout se, jakým způsobem ji budete řešit - musíte si vybrat jednu nebo několik málo technik, které jsou k dispozici • •EMPIRICKÝ VÝZKUM - Metodu analýzy dat byste měli mít rozmyšlenou dřív, než začnete data sbírat – jinak se může stát, že zapomenete zjistit něco důležitého a vaše práce na sběru dat přijde vniveč • •Postup v případě TEORETICKÉ PRÁCE lze hůře formalizovat • •Návrh metod výzkumu by měl být zcela závislý na otázkách, které chcete řešit, tj. nejdřív se musíte ptát, co chcete vyzkoumat, a teprve pak, jak to chcete udělat. pečlivě projít existující literaturu a zjistit, co už se k tématu ví- budete zřejmě muset svoji představu revidovat Můžete také napodobit nebo replikovat předchozí výzkum. Je možné, že v této fázi budete měnit svou formulaci tématu a výzkumné otázky. Rozhodnout se, čemu se budete věnovat a co vynecháte, tj. musíte své téma ohraničit. rozpracovat návrh výzkumu pro více otázek či témat a pak si z nich vybrat tu nejslibnější. nebo otázky uspořádat hierarchicky tak, aby se objevily obecné otázky a jejich konkrétní podotázky téměř vždy je lepší zpracovat detailně menší téma, než větší zpracovat povrchně. Komparativní metoda Biografická metoda Přímá historická metoda (pramenná kritika) Kvalitativní antropologický výzkum Případová studie Diskurzívní analýza Obsahová analýza Kompilační metoda