Co dělá dobrá máma? Hodnocení rodičovských dovedností I. Základní pojmy a jejich obsah • • • •Domov, rodina a její hodnocení •Faktory ohrožující rodinu a rodičovství Domov •- součást lidské přirozenosti •- kolektivní záležitost •Ženy tíhnou k domovu více než muži (žena muže v domově udržuje) •Ženy více drží tradice, na jejich vztahu k domovu záleží – ženský nezájmem o domov definitivně zaniká domov •Domov chrání svobodu – chrání před nepřáteli •Domov je cíl •Domov je harmonie a sounáležitost •Domov je lidská angažovanost •K založení rodiny člověk potřebuje domov • •Když je úspěch – není rodina •Když je rodina – není úspěch •Člověk se niterně izoluje od přirozených principů, včetně společnosti, pak uniká k nezodpovědnosti k nim • •Rovnost, nezávislost, svoboda = užívání života (rodina se atomzuje) •Rovnost nerovných (dětixrodiče, mužixženy) • Hodnocení rodiny •základní potřeby rodiny (bydlení, jídlo, soukromí, oblečení), •funkční manželský (partnerský) vztah, •funkční rodičovský systém a výchova dětí, •komunikace mezi členy rodiny, •širší sociální vazby rodiny (přátelé, sousedé). • Co ohrozí rodinu •Složení rodiny •Stabilita rodiny •Sociálně-ekonomická situace •Bydlení, příjem •Osobnost a zdraví •Společenská adaptace •Osobnosti sourozenců •Zájem a péče o dítě •Chronicita problému •Dominantní negativní vzorce chování •Funkční rodina je pro dítě velmi příhodná a je v ní zajištěn dobrý a řádný vývoj dítěte. • •Jedná se okolo 85% rodin v běžné populaci. • II. Rodičovské poradenství • • •Poradenství – zásady, charakteristiky, druhy a formy Poradenství -Součást všech pomáhajících profesí -Vychází z historické výměny generací – rodiče radí dětem, starší mladšímu, praxe je v souladu s teorií atd. •Cílem poradenství je získávání informací, které umožňují zvýšit rozsah znalostí a dovedností, které vedou k možnostem řešit problémy. •Faktory ovlivňující poradenství: •Osobnost - „když dva dělají totéž, není to totéž“ (aktér, který vytváří systémy) •Výchova – zpravidla využíváme výchovný arzenál, který známe z vlastní rodiny (symboly a jejich význam co se smí a co se nesmí, překonávání pravidel) •Prostředí – úspěšnost zvolené metody závisí na vhodnosti pro dané prostředí (sociální systém) •CELKOVĚ LZE ŘÍCI, ŽE ZKUŠENOST VYTVÁŘÍ TENDENCI K URČITÉMU CHOVÁNÍ. • Charakteristiky poradenství •Interdisciplinární a komplexní charakter (více vědních oborů) •Multisférový a multikonzumní charakter – řeší řadu potřeb a vztahů •Profesionální •Institucionalizovaný •Procesuální soustavný, neepizodický (mimo krizové intervence) •Edukativně formativní •Personální •Vnitřně diferencovaný • Druhy poradenství •Nároky, služby, možnosti jak zmírnit obtížnou situaci jedince (pojištění, podpora, pomoc). •Odborné sociální poradenství: •Přímá pomoc cílovým skupinám nebo jedinci při řešení sociálních problémů (manželství, rodina, výchova, senioři, osoby se zdravotním postižním, osoby opouštějící VTOS). Jedná se především o PRAKTICKÉ řešení KONKRÉTNÍHO člověka. Součástí odborného poradenství je i terapeutické působení. •Odborné poradenství prochází více obory, má specifické postupy vyplývající z konkrétní odbornosti (lékař, učitel, psycholog) a jeho cílem je ovlivnění chování a myšlení konkrétního člověka, který potřebuje zvládnout obtížnou sociální situaci a zatím to vlastními silami nedokáže. •Poradenství – rozvojové (reakce na podnět) řeší růst klienta • Krizové – řeší nenadálé situace (řeší zpravidla jeden problém), nemusí přispět vždy k růstu klienta • Formy poradenství •Věcné informace – přímá neznalost •Rady – odborný náhled (vědecky ověřený v konkrétní profesi) •Učení – nácvik KBT •Psychologický náhled – definovat problém stanovit možnosti řešení z nadhledu – nejčastěji užívaný model v psychoterapii •Přímá akce – úkon za konkrétní osobu (telefonát, vyplnění žádosti atd.) •Změna systému - změny, které přinesly obtíže – organizace domácnosti, změna bydlení atd. • • III. Matka • •Sociální činnosti matky •Individuální limity mateřství •Potřeby a individuální lidské potřeby •Faktory ovlivňující kvalitu mateřské role • Sociální činnosti matky •Poradenství •Sanace (náprava, výchova, řád) •Pomoc (celoživotní role) Individuální limity rodičovství -Příslušnost k rodině (klanu) -Ochota být rodičem (ekonomická výhoda?) -Zdroj výchovy a socializace (v rodině ochrana slabých a zranitelných) -Stresující okolnosti chronicita problému -Dominantní negativní vzorce chování -Osobnost (temperament a charakter) • Potřeby živých bytostí a specificky lidské potřeby •1. Fyziologické potřeby: primární potřeby lidského těla (jídlo, pití, pohyb, oblečení, bydlení, teplo, světlo, prostor,…). Nejsou-li tyto potřeby uspokojeny, pak dominují a žádné další potřeby člověka nemotivují. Jakmile jsou fyziologické potřeby uspokojeny, nastupuje další (vyšší) úroveň. 2. Potřeba bezpečí a existenční jistoty: stabilita a jistota zaměstnání, zaměstnanecké výhody, osvobození od strachu, potřeba pořádku, zákona, ochrana před nemocemi, nezaměstnaností. •3. Společenské potřeby: tyto potřeby se vztahují k společenské povaze lidí a jejich potřebě sdružování a touze po přátelství( dobré pracovní vztahy, sdružování, přátelství, láska, informace, kontakt, společenské uplatnění, stabilita pracovní skupiny, příležitost k sociální interakci,…). Neuspokojení této úrovně potřeb může ovlivnit duševní zdraví jedince. 4. Potřeba uznání: dosáhnout úspěchu, respektu(vážnosti, úcty, ohledu), potřeba sebedůvěry, samostatnosti, pozornosti, pochvaly, veřejné uznání dobrého výkonu, pověřování odpovědností. Uspokojení těchto potřeb vede k pocitu sebedůvěry a prestiže. 5. Potřeba seberealizace: Maslow definuje tyto potřeby jako „touhu člověka být víc a víc než je, být vším, čím je člověk schopen se stát“, znamená to že člověk chce plně realizovat svůj talent a schopnosti. Jinými slovy, ať je člověk univerzitním profesorem, podnikovým manažerem, rodičem nebo sportovcem, chce být v této roli zdatný a úspěšný(potřeba vědění, porozumění, růstu, estetické potřeby, příležitost k povýšení, motivace k vyšším cílům). • Co ovlivní mateřskou roli? •Role – očekávané a vyžadované chování •Inago – vzor, ideál (má motivační sílu) •Stereotyp – názory na určitou skupinu oso (šablona) •Autostereotyp – posouzení skupiny, kde jsme členové •Postoj – obecná zkušenost člověka •Specifičnost situace – věk, pohlaví, uznání… • Co je nejvíce zatěžující? •Sociální izolace •Finance •Diskriminace •Změna zaměstnání •Rozpad vztahů •Závislost •Málo odpočinku •Sociální nácviky • Individuální zátěž mateřství •Únava + vyčerpání •Není volný čas •Obava z budoucnosti •Málo času na ostatní členy rodiny •Deprese, zklamání, podrážděnost •Nízká podpora státu • IV. Sociální práce s matkou • • •Fáze podpory mateřské role •Hodnocení mateřských kompetencí •Základní pravidla výchovy matkou •Subjektivní vnímání mateřské role – pocity selhání v mateřské roli Fáze podpory mateřské role •1. sběr informací o rodině (OSPOD – záznamy, NNO – souhlas…) •Cíl. Nastavit jinou optiku – klient = partner •2. sociální diagnostika – zhodnocení potřeb rodiny •Cíl: konkrétní nabídka pro rodinu •3. tvorba odborného týmu jehož součástí je rodina •Cíl: aktivizace rodiny •4. další doprovázení rodiny •Cíl: upevňování potřebných znalostí a dovednosti •Cílem je pomoc dítěti i když jednáme s dospělými • Jak hodnotit mateřské kompetence? •NENÍ SPOKOJENÝCH DĚTÍ U NESPOKOJENÝCH RODIČŮ •RODIČ SI UVĚDOMUJE, ŽE STRÁDÁ – SNAŽÍ SE SITUACI ŘEŠIT (nejistota) •ČÍM NEJASNĚJŠÍ SITUACE, TÍM HORŠÍ POCITY • •MATKY NASLOUCHAJÍ OSOBÁM, KTERÉ MATEŘSKOU ROLÍ PROŠLY PŘED NIMI. Vztah matky a dítěte •Vytváří se hluboko před narozením – představy o dítěti má každý rodič •Vztah vytváří charakter a temperament matky • •Nechte pracovat intuici – matka cítí potřeby dítěte téměř okamžitě •Co je důležité nyní a pak? •Zájem a blaho dítěte – co je důležité pro život? •Spokojené dítě – rodičovská péče, místo = domov (Kde? Kam?), dohoda rodičů o hodnotách výchovy Základní pravidla •Životní styl je cesta k přežití •Výchova není moralizování, ale organizování •Mozek je počítač a výchova je program do tohoto počítače •Duše se musí sytit, ale musí i toužit •Agresivita posouvá hranice, zajišťuje aktivitu •Štěstí je dobře se narodit • Poruchy socializace •Uspokojování vitálních funkcí •Potřeba podnětů •Potřeba řádu •Emoční vztahy •Identita •Perspektivy •Subdeprivace • Hra = práce •Hra vytváří vazby, sytí potřeby dětí •Emoce – buduje jistoty, úspěch, úctu • •Obraz rodičů – strach z rodičů •Zážitek s rodiči – zodpovědnost •Informace o rodině – nedostatky rodičů, pozitivní informace o dítěti, reflexe pocitů dítěte •AKCEPTACE HRY = AKCEPTACE DÍTĚTE • Co hodnotíme? •Jak matka o dítěti přemýšlí: -Bezvýhradné přijetí dítěte, pochopení jeho povahy •Otázky: Chce aby mlčelo? Spí v hluku? Udržuje rituály? Bojí se nepřiměřeně věku nebo běžných situací? •Dítě chce klid (vidí dítě klid v rodině?) •Dítě chce lásku – stále: má matka čas? Důvěřuje dítěti nebo v něm budí obavy a strachy? Udrží emoce na uzdě? Jak zvládá matka svůj život, zátěžové situace? Jak zvládá únavu z rodičovství? • Dobrá matka…. •1. děti jsou jedinečné bytosti – neporovnávat, neupřednostňovat •2. komunikace s dítětem – co prožívá, CO říká. Dívá s e matka dítěti do očí? Soudí? Kritizuje? Je ironická? •3. Matka není kamarádka – matka je jen jedna (je to dáma, není služka). Jakou má autoritu? •4. Společný čas např. společná večeře – teplo, péče, pohodlí – hodnota rodiny v přirozeném prostředí se členy rodiny, vypráví se o celém dni. •5. společně trávený volný čas (společně pracovat, vyrábět, procházet se x neposílat samostatně SMS, netelefonovat, nehrát hry, nepovídat s kamarádkou..). Každé dítě by mělo mít možnost být o samotě s matkou. •6. podpora dětských zájmů – přiměřeně chválit pokroky •7. co může matka nabídnout jako vzor? Bude dítěti příkladem? Dítě se učí nápodobou. •8. Nelhat, poprosit, poděkovat, slušné chovní, naslouchání druhým, kompromisy pomáhat slabým, skromnost, zvládat nálady a emoce •NESNAŽIT SE BÝT PERFEKTNÍ Proč si matky myslí, že selhávají? •Mýtus: mateřství je pozitivní role, matka musí být s dítětem neustále. Celý život chceme být chválené •Není potřeba mít ideální mámu – drobná frustrace je pro dítě potřebná. •Očekávání před mateřstvím x skutečné mateřství (je zatěžující) •Vztah s dítětem se vytváří časem a prací – úkoly, stres, odstup •Na matkou jsou kladené velké nároky (je limitována jako každý jedinec) •Život je těžký ne jen krásný •Nesrovnávat se s jinými •Matka musí mít čas pro sebe – říci si o pomoc •Matka se sebevzdělává •Matka nachází rovnováhu mezi kariérou a mateřstvím •Důvěřuje okolí o které se může opřít (rozdíl matek v AD)