Terapeutické rodičovství=pěstounská péče PhDr. Lenka Průšová, PhD. Formování osobnosti ze sociálního hlediska •Křivdy – naděje •Strachy – práce •Rodina – přátelé •Výuka – společnost •Média – kultura • Stres • • •Stav nadměrného zatížení či ohrožení, nemusí mít vždy jen negativní význam (aktivizace, stimulace, rozvoj kompetencí) •Vyhledávání stresu – endorfiny – závislost (rekordy) • Krize • • •Období, předcházející významné změně ve stavu •Kontext psychologický, sociální, ekologický •Vliv komunity na průběh krize • Sebepojetí • • •Náhled na své chování •Aspirace •Sebepotvrzení •Sebereflexe • Rodina •mikrosystém •– mezo-systém (příbuzenstvo, sousedé, vesnice), ekosystém – škola, MŠ, zaměstnání, •- makro-systém – neosobní, celospolečenské vazby (mýty, předsudky, pověry) • •Rodina a subsystémy – generační příslušnost, mocenská hierarchie, pohlaví • Rizikový rodič •Nízký spl. status •1. rok života matka pracuje nebo se baví •Moc lidí, malý prostor •Kriminalita •Disharmonie •Psychika •Samoživitelství •Změna vztahů •Chybné kontakty s vrstevníky •Genetika • Rizikovost dítěte •Události měnící život •Tlak událostí, prostředí •Interpersonální procesy • Výchova •Výchova je organizování ne moralizování •Výchova má limity •Různé tresty za stejnou chybu u různých dětí •Výchovná nejistota •Profesionalita – nedat nic „sežrat“ •Pevné mantinely x volnost •Účinný trest – odepření odměny •Nepřenášet role • Nedovolené manipulace •Manipulace s dítětem je situace, kdy je pro výsledek vlastního prospěchu zkreslována pravdivá skutečnost. • •Manipulátorem může být společnost, rodič, širší rodina, organizace, instituce, vrstevnický kolektiv, apod Nedovolené manipulace •Např. •popouzení proti druhému rodiči, •zakazování kontaktu s některým z rodičů či prarodičů, •navádění k chybnému chování s druhým člověkem, •využívání některých informací k diskreditaci člověka před dítětem, •nabídka obrazu dítěte pro komerční účely, • Nedovolené manipulace • • • •nucení dítěte do nepřiměřených volnoaktivit, •pochybné využívání právních norem při SPOD, •úmyslné neposkytování informací důležitých pro rozvoj potřeb dítěte, •nezákonné postupy při předávání dítěte do NRP. • Výchovné nedostatky •Mnoho možností •Mnoho chvály •Mnoho aktivit •Silná kritika •Hrozby a výhrůžky •Vysoké nároky •Vliv televize, zábavy •Slabá ochrana dítěte •MÁLO OTÁZEK ZE STRANY RODIČŮ K DÍTĚTI • Chování dětí v NRP —Nedokáže adekvátně reagovat na realitu (sebehodnocení x hodnocení v rodině). —Neschopnost nést následky za své chování. —Účelové chování dětí, nepochopení morálních hodnot. —Nechápe zpětnou vazbu. —Úzkostnost, strach ze selhání – uvolnění návyk. látkami, brzká sex. zkušenost. —Fyzická odlišnost (váha, vzrůst). —Osvojené děti mají obtíže s integrací ve skupině. • Předčasné ukončení NRP •Chybí citové pouto – ve skutečnosti se jedná o vnitřní nepřijetí dítěte, nevytvoření citové vazby, později ke vzniku averze k dítěti a to i po několika společně prožitých letech. •Neschopnost dítěte přijmout hodnoty rodiny - nejvíce problémů, které v konečném důsledku mohou mít vliv na ukončení pobytu dítěte v náhradní rodině, bylo žadateli spojováno s neochotou (nikoliv neschopností dítěte) přijmout hodnoty již existující a fungující rodiny. Děti jsou diagnostikovány v různých zařízeních (SVP, DOL, DPN, atd.) •Tzv. poruchy chování - které jsou u dítěte průběžně diagnostikovány náhradní rodinou, nikoliv odborníky na tuto problematiku (např. nezvladatelnost chování, trestná činnost dítěte zejména v rodině apod.). •Nepřijetí dítěte ostatními „sourozenci“, případně psychiatrické problémy dítěte - které nebyly zřejmé při přijetí dítěte do rodin. U chlapců je specifické nařčení z pohlavního zneužívání jiných dětí. •Dítě se samo chtělo vrátit do dětského domova - většinou pod tlakem okolností je vmanipulováno, případně samo vycítí, že se náhradní rodině tzv. „uleví“, když si dítě samo řekne o umístění v ústavní výchově. •Krize v náhradní rodině (rozvod, úmrtí, dlouhodobé onemocnění atd.) – dítě se vrací do ústavní výchovy ve velmi krátké době po této události. U chlapců se vyskytuje tzv. „pohlavní zneužívání sourozenců či dětí přátelských rodině pěstounů“. • Rizika pěstounství —Motivace – nejasná, neshody mezi partnery (každý uvádí jiný důvod). —Neschopnost posoudit vlastní možnosti a hranice. —Spěch při zprostředkování NRP. —Nezájem o přesné informace o dítěti, krátké adaptační období. —Pomoc odborného týmu – vzdělávání, zdravotní obtíže, zásahy biologické rodiny. —Mýtus tzv. univerzálního pěstouna, osvojitele. —Podmínky přijetí dítěte, snaha zajistit si vděčnost dítěte. —Chybějící fyzický kontakt s dítětem. • Hodnocení úspěšné výchovy •JAK - žije • - vnímá • - učí se • - cítí • - myslí • - chce • - jedná •