Rodina a rodičovství Domov •- součást lidské přirozenosti •- kolektivní záležitost •Ženy tíhnou k domovu více než muži (žena muže v domově udržuje) •Ženy více drží tradice, na jejich vztahu k domovu záleží – ženský nezájmem o domov definitivně zaniká domov •Domov chrání svobodu – chrání před nepřáteli •Domov je cíl •Domov je harmonie a sounáležitost •Domov je lidská angažovanost •K založení rodiny člověk potřebuje domov • Hodnocení rodiny •základní potřeby rodiny (bydlení, jídlo, soukromí, oblečení), •funkční manželský (partnerský) vztah, •funkční rodičovský systém a výchova dětí, •komunikace mezi členy rodiny, •širší sociální vazby rodiny (přátelé, sousedé). • Co ohrozí rodinu •Složení rodiny •Stabilita rodiny •Sociálně-ekonomická situace •Bydlení, příjem •Osobnost a zdraví •Společenská adaptace •Osobnosti sourozenců •Zájem a péče o dítě •Chronicita problému •Dominantní negativní vzorce chování • Typy rodin •85 % funkčních a fungujících rodin v populaci • •Matka •Sociální činnosti matky (Poradenství, péče) •Sanace (náprava, výchova, řád) •Pomoc (celoživotní role) • •Individuální limity mateřství •Potřeby a individuální lidské potřeby •Faktory ovlivňující kvalitu mateřské role • • Individuální limity rodičovství -Příslušnost k rodině (klanu) -Ochota být rodičem (ekonomická výhoda?) -Zdroj výchovy a socializace (v rodině ochrana slabých a zranitelných) -Stresující okolnosti chronicita problému -Dominantní negativní vzorce chování -Osobnost (temperament a charakter) • • Faktory ovlivňující roli matky •Role – očekávané a vyžadované chování •Inago – vzor, ideál (má motivační sílu) •Stereotyp – názory na určitou skupinu osob (šablona) •Autostereotyp – posouzení skupiny, kde jsme členové •Postoj – obecná zkušenost člověka •Specifičnost situace – věk, pohlaví, uznání… • zátěž •Sociální izolace •Finance •Diskriminace •Změna zaměstnání •Rozpad vztahů •Závislost •Málo odpočinku •Sociální nácviky • Individualizovaná zátěž •Únava + vyčerpání •Není volný čas •Obava z budoucnosti •Málo času na ostatní členy rodiny •Deprese, zklamání, podrážděnost •Nízká podpora státu • Sociální práce s matkou •1. sběr informací o rodině (OSPOD – záznamy, NNO – souhlas…) •Cíl. Nastavit jinou optiku – klient = partner •2. sociální diagnostika – zhodnocení potřeb rodiny •Cíl: konkrétní nabídka pro rodinu •3. tvorba odborného týmu jehož součástí je rodina •Cíl: aktivizace rodiny •4. další doprovázení rodiny •Cíl: upevňování potřebných znalostí a dovednosti •Cílem je pomoc dítěti i když jednáme s dospělými • Jak hodnotíme mateřskou roli? •NENÍ SPOKOJENÝCH DĚTÍ U NESPOKOJENÝCH RODIČŮ •RODIČ SI UVĚDOMUJE, ŽE STRÁDÁ – SNAŽÍ SE SITUACI ŘEŠIT (nejistota) •ČÍM NEJASNĚJŠÍ SITUACE, TÍM HORŠÍ POCITY • •MATKY NASLOUCHAJÍ OSOBÁM, KTERÉ MATEŘSKOU ROLÍ PROŠLY PŘED NIMI. • •Vytváří se hluboko před narozením – představy o dítěti má každý rodič •Vztah vytváří charakter a temperament matky • •Nechte pracovat intuici – matka cítí potřeby dítěte téměř okamžitě •Co je důležité nyní a pak? •Zájem a blaho dítěte – co je důležité pro život? •Spokojené dítě – rodičovská péče, místo = domov (Kde? Kam?), dohoda rodičů o hodnotách výchovy • Historické pravdy… •Životní styl je cesta k přežití •Výchova není moralizování, ale organizování •Mozek je počítač a výchova je program do tohoto počítače •Duše se musí sytit, ale musí i toužit •Agresivita posouvá hranice, zajišťuje aktivitu •Štěstí je dobře se narodit • Rodiny s poruchami rodičovství ·Rodiny nezralé ·Rodiny neodseparované ·Rodiny generačně smíšené ·Rodiny přetížené ·Rodiny materialistické ·Rodiny perfekcionistické ·Rodiny autoritářské • ·Rodiny protekcionistické ·Rodiny liberální ·Rodiny odkládající ·Rodiny rozvodové ·Rodiny perfekcionistické ·Rodiny autoritářské • Co hodnotíme •Jak matka o dítěti přemýšlí: -Bezvýhradné přijetí dítěte, pochopení jeho povahy •Otázky: Chce aby mlčelo? Spí v hluku? Udržuje rituály? Bojí se nepřiměřeně věku nebo běžných situací? •Dítě chce klid (vidí dítě klid v rodině?) •Dítě chce lásku – stále: má matka čas? Důvěřuje dítěti nebo v něm budí obavy a strachy? Udrží emoce na uzdě? Jak zvládá matka svůj život, zátěžové situace? Jak zvládá únavu z rodičovství? • Kompetence •1. děti jsou jedinečné bytosti – neporovnávat, neupřednostňovat •2. komunikace s dítětem – co prožívá, CO říká. Dívá s e matka dítěti do očí? Soudí? Kritizuje? Je ironická? •3. Matka není kamarádka – matka je jen jedna (je to dáma, není služka). Jakou má autoritu? •4. Společný čas např. společná večeře – teplo, péče, pohodlí – hodnota rodiny v přirozeném prostředí se členy rodiny, vypráví se o celém dni. • kompetence •5. společně trávený volný čas (společně pracovat, vyrábět, procházet se x neposílat samostatně SMS, netelefonovat, nehrát hry, nepovídat s kamarádkou..). Každé dítě by mělo mít možnost být o samotě s matkou. •6. podpora dětských zájmů – přiměřeně chválit pokroky •7. co může matka nabídnout jako vzor? Bude dítěti příkladem? Dítě se učí nápodobou. •8. Nelhat, poprosit, poděkovat, slušné chovní, naslouchání druhým, kompromisy pomáhat slabým, skromnost, zvládat nálady a emoce •NESNAŽIT SE BÝT PERFEKTNÍ • Proč matky selhávají ve svých rolích? •Mýtus: mateřství je pozitivní role, matka musí být s dítětem neustále. Celý život chceme být chválené •Není potřeba mít ideální mámu – drobná frustrace je pro dítě potřebná. •Očekávání před mateřstvím x skutečné mateřství (je zatěžující) •Vztah s dítětem se vytváří časem a prací – úkoly, stres, odstup •Na matkou jsou kladené velké nároky (je limitována jako každý jedinec) •Život je těžký ne jen krásný •Nesrovnávat se s jinými •Matka musí mít čas pro sebe – říci si o pomoc •Matka se sebevzdělává •Matka nachází rovnováhu mezi kariérou a mateřstvím •Důvěřuje okolí o které se může opřít (rozdíl matek v AD) •