1 Řízení vzdělávací soustavy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz 2 O čem můžeme dnes mluvit: • Jak vypadá a funguje ministerstvo • Kdo a jak řídí vzdělávání v ČR • Strategie vzdělávací politikyČR do roku 2030+ – https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvojevzdělávací soustavy České republiky na období 2019 – 2023 – https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dz-cr-2019-2023 • Školský rejstřík – https://rejstriky.msmt.cz/rejskol/ 3 4 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy • Všechna ministerstvamají shodnou organizačnístrukturu vycházející se zákona o státní službě – Ministr+ náměstci člena vlády – Úřednická linie: • Státní tajemník • Náměstekpro řízení sekce • Ředitel odboru • Vedoucí oddělení • Ministerskýrada a vrchní ministerskýrada • Od roku 2015 by měla být oddělená politická a odborná složka • Kdo určuje vzdělávací politiku? – Jaké kapacitymají politické strany? 5 Kdo jsme a co děláme? • Odbor řízení regionálního školství – 20 – Oddělení dlouhodobéhozáměru ve vzdělávání a školského rejstříku – 201 – Oddělení podpory pracovníků vregionálním školství – 202 – Oddělení rovného přístupu ke vzdělávání -203 – Mgr. Jan Mušuta, ředitel odboru 20 – Zajištění praxí: https://www.msmt.cz/ministerstvo/odborne-staze-a-odborne-praxena-msmt, kolega Lukáš Kalenský (lukas.kalensky@msmt.cz) • Ministerstvo školství,mládeže a tělovýchovy – Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky – Organizační struktura a organizační řád: https://www.msmt.cz/ministerstvo/organizacni-struktura 6 Kdo jsme a co děláme II • Konkrétní projekty – Reforma pregraduální přípravyučitelů www.edu.cz/pregradual – Projekt Dějepis+ https://dejepisplus.npi.cz/ – Nové studium pro ředitele škol https://lidrskoly.npi.cz/ – Podpora škol s vyšším podílem socioekonomicky znevýhodněných žáků https://www.edu.cz/npo/projekt-podpora-rovnych-prilezitosti/ – Doučování https://doucovani.edu.cz/doucovani-od-2022 – Covid-19 https://www.vlada.cz/assets/urad-vlady/poskytovani-informaci/poskytnute- informace-na-zadost/material.docx 7 5387 4263 1303 18 172 502 61 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 Školy celkem (podle druhu) 8 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ • Směr rozvojeregionálního školství – Strategie byla schválena Vládou ČR dne 19. 10. 2020 • Strategické cíle: – Zaměřit vzdělávánívíce na získávání kompetencí potřebných pro aktivníobčanský, profesní a osobní život. – Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí,žáků a studentů. • Implementace – Karty klíčových opatření pro období 2020 – 2023: • Podpora předškolního vzdělávání • Revize RVP ZV a systém metodické podpory pro školya pedagogy • Podpora a řízení škol • Inovace oborové soustavy • Zvyšování kvalityvzdělávání ve strukturálně postižených regionech 9 Vybraná implementační karta Zvýšení kvality vzdělávání ve strukturálně postiženýchkrajích – Nerovné šance – silná závislost mezi socioekonomickým zázemím dítěte a vzdělávacími výsledky – Týká se především Ústeckéhoa Karlovarskéhokraje • Jak z toho ven? – Komplexní podporapro školyv obcích s vyšším podílem dětí a žáků ohrožených sociálním vyloučením – Omezení segregačních tendencí v základním školství – Zvýšení účasti dětí na předškolním vzdělávání – Cílená finanční podpora nástupu čerstvých absolventůdo pedagogické praxe 10 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvojevzdělávací soustavy České republiky 2019 – 2023 – Vytvořen podle Strategie vzdělávací politikyČR do roku 2020 – Schválila Vláda ČR dne 8. 7. 2019, projednán vPoslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu ČR • Dlouhodobé záměry krajů a hlavního města Prahy 2020 – 2024 – V souladu s Dlouhodobým záměrem ČR – Schvaluje zastupitelstvokraje (část) – Zohledňuje demografickývývoj a vývoj na trhu práce – Další strategické materiály: KAP,ŠIKK 11 Dlouhodobý záměr ČR • Strategie dalšího rozvojesítě škol a školskýchzařízení – V Dlouhodobém záměru jsou stanovenypodmínkypro: • Vznik nové školy a školského zařízení • Rozšiřováníkapacityškolya školského zařízení – Dlouhodobýzáměr kraje může obsahovatdalší podmínky,pokudto Dlouhodobý záměr ČR umožňuje. – Podmínkyse uplatní v řízení o zápisdo školského rejstříku. Bez zápisu školy nebo školského zařízení do školského rejstříku nelze činnost vykonávat. 12 Další celostátní strategické materiály v oblasti školství • Různí autoři: MŠMT, jiné orgánystátní správy – MŠMT - sjednocení struktury,přesto: • Samostatnáúprava pro vysoké školy a specificky pro fakultypřipravující učitele zde a zde • Samostatnáúprava vědy • Separátní plánypro potřebyčerpání ESIF – Další aktéři • Úkoly pro vzdělávání z jiných rezortů (např.Národní akční plán pro duševní zdraví, Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021-2030, Státní politikaživotního prostředí České republiky2030 s výhledem do 2050 – Čím více strategií, tím lépe? 13 Školský rejstřík • Veřejný seznam v elektronické podobě • V praxi 2 oddělené rejstříky – Rejstříkškol a školských zařízení – Rejstříkškolských právnických osob • Rejstříkškol a školskýchzařízení – Všechny školy a školská zařízení – Zápisem vzniká právo • poskytovat vzdělávání a školské služby • vydávat dokladyo vzdělání • na přidělování finančních prostředků – Vede krajský úřad a ministerstvo 14 Školský rejstřík • Rejstříkškolskýchprávnických osob – https://rejstriky.msmt.cz/rejspo/ – Vede ministerstvo – Školská právnická osoba je právnická osoba,jejíž hlavní činnostíje poskytování vzdělávání. – Školská právnická osoba musí mít současně zapsanou školu nebo školské zařízení v rejstříku škol a školských zařízení. – Využívají především registrované církvea náboženské společnosti,ostatnízřizovatelé volí většinou jinou právní formu (příspěvkováorganizace, s.r.o., z.s., z.ú.). 15 0% 20% 40% 60% 80% 100% Druhy škol podle zřizovatelů Obecní Krajské Soukromé Církevní MŠMT Ostatní 16 4907 3944 959 13 115 440 34 10412 429 270 301 3 47 58 27 1135 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% MŠ ZŠ SŠ Konzervatoře VOŠ ZUŠ Jazyk. školy (SJZ) Dohromady Poměr soukromých a veřejných škol Školy veřejné Školy soukromé 17 Adresář škol a školských zařízení • http://stistko.uiv.cz/registr/vybskolrn.asp • Vychází z údajů v rejstříku škol a školských zařízení – Umožňuje jednoduše vyhledat školynebo školská zařízení podle zvolených kritérií. – Výsledeklze otevřít v tabulkovémeditoru. 18 Děkujeme za Vaši pozornost. Odbor řízení regionálního školství – 20