1 Psychologie nadaných dětí Šárka Portešová FSS MU Joštova 10, Brno portes@fss.muni.cz Které nadané děti obtížně identifikujeme a nejčastěji ztrácíme? Identifikace nadaných žáků v historii, ve výzkumech, v realitě Šárka Portešová Příbor, 2018 Píše se rok 2000.. ̶ Nadaní žáci mohou odcházet do víceletých gymnázií – do šestiletých po ukončení 7. ročníku ZŠ a do osmiletých po ukončení 5. ročníku ZŠ. Od té doby.. Školský zákon, 2005 PPP Koncepce 2014 - 2020 Standard komplexní diagnostiky MN, NUV Publikace, testy Koordinátoři Sítě podpory nadání, krajská pracoviště Vyhlášky Metodické materiály Psychologové, pedagogové, speciální pedagogové Talentcentrum NIDV 2014/15 ̶ 180tis. žáků v mateřských školách, předpokládáno 5 400 (3% z dané populace) 273 ̶ 900tis. žáků v základních školách, předpokládáno 27 000 (3% z dané populace) 1 120 ̶ 412tis. žáků v středních školách, předpokládáno 12 360 (3% z dané populace) 65 Chybí přes 40 000 identifikovaných nadaných dětí, žáků a studentů KORONA, FSS MU, BRNO, 2017 Kraj MŠ 1.stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ CELKEM Praha 55 162 21 7 245 Středočeský 15 56 12 0 83 Jihočeský 45 60 20 6 131 Plzeňský 10 23 10 5 48 Karlovarský 0 17 15 2 34 Ústecký 3 52 16 12 83 Liberecký 0 17 8 4 29 Pardubický 4 7 2 0 13 Královéhradecký 10 65 8 0 83 Moravskoslezský 13 34 21 4 72 Olomoucký 76 129 43 4 252 Zlínský 7 65 13 2 87 Jihomoravský 29 131 49 10 219 Vysočina 6 45 19 9 79 Počty MN žáků v roce 2014/5 Proč je tak málo identifikovaných nadaných žáků? Mnoho žáků ve třídě Nedostatek času na nadané Mnoho byrokracie Každý nemůže být nadaný Není jich tolik, za 30 let jsem měla 1 nadaného žáka Složení obyvatelstva Neochota Neprobíhá systematické vyhledávání Nejsou peníze na další speciální kurzy Inkluze Hlavní důraz na znevýhodněné děti Někteří rodiče nechtějí jít s dětmi do PPP Nedostatek metod pro školy Nedostatek poznatků o identifikaci Vývojové studie géniality Co utváří nadání Studie matematicky nadaných dospívajících Nadaní v útlém věku Vývojové studie geniality L.M.Terman (1877-1956) Otázka: Jaké jsou nadané děti? Lewis Madison Terman (1877-1956) Nemocní, slabí, sociálně nezdatní, podivíni, izolovaní? • První longitudinální výzkum nadaných dětí (r.1921) • Nominace učiteli IQ test (140 IQ) zařazení do výzkumu • 1528 dětí • Sledováni dodnes (cca 100 osob), končí v roce 2020 Hlavní Termanovy závěry „Nadané děti jsou nejen akademicky výjimečné, ale jsou rovněž nadprůměrné po stránce fyzické, zdravotní a v oblasti sociálního přizpůsobení, a mají rovněž nadprůměrné morální postoje, měřeno testy charakteru a vlastností“ (1925, str. 230). „Nadané děti vynikají ve všech oblastech a skórují vysoce ve výkonových testech a v testech schopností.“ Stanou se mimořádně úspěšnými dospělými 50. léta 20. století (subjektům 40 - 50 let) Jak jsou úspěšní v životě? Dobré zdraví, pracovně produktivní, stabilní rodinné vztahy Nikdo se nestal slavnou, známou osobností. Elementary School at Hunter College 'Genius school' 80. léta 20. století • 156 bývalých absolventů • IQ více než 140 • 40 - 50 let • Termanova metodologie • Termanovy dotazníky • Stejné analýzy Dobré zdraví, produktivní, stabilní rodinné vztahy Nikdo se nestal slavnou, známou osobností. Rena Subotnik a kol. Kolem roku 2000 se ukázalo… William Shockley Luis Alvarez Dyslektik? Nedostatečná znalost Aj? Studie matematicky mimořádně nadaných dospívajících Julian Stanley 1918 – 2005 The Study of Mathematically Precocious Youth (SMPY) 1971 Otázka: Jak lépe identifikovat a nejlépe vzdělávat nadané děti? 13 letý chlapec Joseph Bates, student „zero“• SAT- Matematika; • SAT-Verbální schopnosti; • Vizuálně-prostorový test: hraje zásadní roli v technice a v inovacích. • Mají odlišné vzdělávací potřeby • Identifikace musí být ihned propojena s odlišným způsobem vzdělávání • Kurzy pro vyšší ročníky • Kurzy na univerzitě • Speciální zrychlené univerzitní kurzy, kompaktované kurzy, místo 135 hodin pouze 90 • Letní školy • Speciální poradenství • Talent Search, dlouhodobé sledování Výsledky studie po 45 letech Sledováno 5000 nadaných • Významně úspěšní, 40% doktoráty, stovky patentů, mimořádné pozice ve státě (právníci, ekonomové, lékaři). Je třeba sledovat schopnosti v doménách, nikoli globální IQ • Propojit schopnosti se zájmem, motivací studentů • Podporovat vytrvalost • Strategické riskování • Schopnost překovávat strach, překážky • Sociální dovednosti – kontakt se stejnými spolužáky David Lubinski Camilla Benbow Renzulliho přístup Otázka: Co utváří nadání? (1978) Ne pouze vysoké IQ Joseph Renzulli Joseph Renzulli • Vnitřní motivace • Zájem • Tvořivost • Nadprůměrné schopnosti KORONA, FSS MU, BRNO, 2017 Joseph Renzulli • Školní nadání • Tvořivě – produktivní nadání • Vnitřní motivace • Zájem • Tvořivost • Nadprůměrné schopnosti Zdroje, podněty Radost z učení Mimořádně nadané děti v útlém věku Leta S. Hollingworth (1886 – 1939) Otázka Jaké jsou extrémně nadané děti v útlém věku? Dítě E a další… Šestileté děti obvykle nejsou schopné najít zalíbení v dlouhotrvajících komplikovaných hrách, které vedou ke vzdáleným cílům; spoluhráčům s běžnou inteligencí přirozeně vadily jeho stálé snahy nějak hry upravit a organizovat je pro dosahování vzdálených cílů. Chlapec, odkázán sám na sebe, rozvinul jako hlavní formy své hry komplikované matematické výpočty, sběratelství, četbu a hry s imaginárními kamarády. • Problémy: • najít si kamarády, • přizpůsobit se spolužákům, • problémy s konformitou. Výzkum 12 dětí s IQ nad 180. Kognitivně x afektivní x motorické disharmonie • „Mít inteligenci dospělého a emoce dítěte, to vše v těle dítěte, přináší jisté obtíže…. Čím mladší dítě je, tím jsou problémy větší…mezi 4. a 9. rokem jsou, zdá se, problémy největší (Hollingworth, 1931).“ • Čím větší je rozpor mezi fyzickým a kognitivním vývojem, tím více se dítě cítí být jiné a často díky tomu i izolované. Vzdělávání „V běžné třídě ztrácejí děti s IQ 140 polovinu času. Ty, které mají IQ 170 již ztrácejí čas všechen. Pokud nemají co dělat, jak mohou zformovat cílenou snahu, respekt k zadaným úkolům nebo zvyk systematicky pracovat? (1942)“ Sociální vyloučení – podvýkon – snaha maskovat schopnosti – emoční problémy Nutnost propojit identifikaci se vzděláváním, poskytovat těmto dětem poradenství Založila vlastní školu pro nadané ve věku 7-9 let. Dvojí výjimečnost jako disharmonie asynchronie• Neexistuje pouze rozpor mezi kognitivním vývojem a emočním • Asynchronie mohou existovat i mezi schopnostmi žáka – mimořádné schopnosti x handicap • Dvojí výjimečnost – nadání s handicapem • Klíčový je důraz na schopnosti, nikoli na handicapy Linda Silverman Centrum rozvoje nadaných dětí Metody a formy práce s nadanými žáky (ČŠI 2016) KORONA, FSS MU, BRNO, 2017 Soutěže 80,6% Externí motivace • Být lepší než ostatní (ne mít zájem) • Zvítězit (ne se zdokonalit) -1,2 -0,8 -0,4 0,0 0,4 0,8 1,2 Strach z chyb Očekávání rodičů Kritika rodiči Váhavost Organizovanost Cíle Neperfekcionisté Funkční perfekcionisté Dysfunkční perfekcionisté Perfekcionismus funkční Perfekcionismus dysfunkční Perfekcionismus ambivalentní Perfekcionismus IQ dominance Tvořivost a motivace Doménově specifické schopnosti Extrémní nadání v útlém věku Disharmonie Martina Petr Jáchym Matěj Kája Martin Tomáš Které děti ze systému ztrácíme? Extrémně nadané v útlém věku S dvojí výjimečností Mimořádně tvořivé S pomalým pracovním tempem Podvýkonné S velmi vyhraněnými jednostrannými schopnostmi Vadí to? KORONA, FSS MU, BRNO, 2017 Možná odpovíte, že ne… Nejsou ale tyto děti v konfliktu se systémem? Proč o nich nic nevíme? Nenudí se? Rozvíjí se? Umí se učit? Inteligence a metakognice IQ 10% Metakognice 18% Sdílených 22 % Výkon v učení 50% Nedostatečný rozvoj metakognice ̶ Přibližně 45% nadaných žáků nemá dobře rozvinuté MK strategie, tedy znalosti a dovednosti, které řídí a regulují učení. ̶ Nadaní žáci nedostávají ve škole dostatečně náročné úkoly a tím pádem často spoléhají na inteligenci a paměť a nerozvíjí metakognitivní dovednosti IQ dominance Všeobecné nadání Bez sociálních emociálních problému Doménově specifické schopnosti Matematické schopnosti Verbální schopnosti Prostorové schopnosti Zájem Motivace Překonávání překážek Tvořivost Zaangažovanost v úkolu Schopnosti Akademické nadání Tvořivě produktivní nadání Radost z učení, zájem Extrémní nadání v útlém věku Disharmonie Sociální a emoční problémy Potřeba časné identifikace Speciální vzdělávací potřeby Kontakt s dalšími nadanými Zápatí prezentace40 https://csinewsletter.ecomailapp.cz/public/show/60406/78/4 aaa71f5895124292046500544638326 Zápatí prezentace41 O kterých nadaných dětech tedy mluvíme? k ŠN Školsky nadaní (šikovní) x extrémně nadaní ENŠEN 2E Zápatí prezentace42 Školsky nadaní (šikovní) • Obvykle 10% studentů, kteří podávají ve škole nejlepší výkony. • Dobře se ve škole chovají. • Dobře sociálně adaptovaní • Oblíbení. • Ochotni ve škole pracovat „tvrdě“ na všem, co jim učitel zadá. • Relativně snadná“ skupina pro vzdělávání. • Dobře se uplatní v mnoha profesích. • Vyhledávají jakékoliv výzvy. • Vyhovuje jim vnitřní diferenciace, mírná akcelerace, nikoli radikální. Zápatí prezentace43 Dvojí výjimečnost • Většina neidentifkována. • Bez speciální podpory (nadaní ani handicap) • Malá část dobře adaptována, dostává adekvátní podporu, často spíše v souladu se svým handicapem. Zápatí prezentace44 Extrémně nadaní • Skórují v testech 2 procenta v populaci extrémní nadání. • Nezapadají zcela do vzdělávacího systému – horší i špatné známky, podvýkonní. • Řada přidružených obtíží (citlivost, úzkost, deprese, sociální vztahy a další). • Rodiče s nimi často navštěvují psychologické poradny. • Domácí vzdělávání, významná akcelerace, obvykle příliš nefunguje diferenciace. • Velmi riziková, současně velmi nadaná skupina – rizika ukončení školy, psychická onemocnění, neuplatnění potenciálu. 45 Školsky nadaní (šikovní) i extrémně nadaní • Extrémně vysoká inteligence + školní výkon • Zaměřují se na ně často výzkumné studie. • Ne tolik osobních problémů, ikdyž jsou přítomny. • Dobré školní známky. • Relativně dobře adaptovaní • Relativně dobře sociálně přizpůsobení 46 Charakteristiky Školsky nadané dítě (šikovné) Nadané dítě Umí odpovídat. Ptá se Zajímá se. Je zvědavé Má dobré nápady. Má neobvyklé nápady. Odpovídá na otázky. Zajímají jej detaily, rozpracovává, dokončuje. Je vůdcem skupiny. Je samostatné, často pracuje sám. Jednoduše se učí. Většinu už zná. Mezi vrstevníky je oblíben. Víc mu vyhovuje společnost starších dětí. Chápe významy. Dělá závěry. Přesně kopíruje zadaná řešení. Vytváří nová řešení. Dobře se cítí ve škole, ve školce. Dobře se cítí, když se učí (něco nového). Přijímá informace. Využívá informace. Je vytrvalé při sledování. Sleduje pozorně. Je spokojené s vlastním učením a výsledky. Je velmi sebekritické. 48 1. Žádný seznam tzv. typických charakteristik nemusí vystihnout nadání dítěte. 2. Pokud určité charakteristiky u dítěte nenacházíme, neznamená to, že není nadané. 3. Dítě musí mít příležitost tyto charakteristiky ukázat (zvídavost). Nadání je asynchronní vývoj, ve kterém se kombinují vyspělé poznávací schopnosti a zvýšená citlivost a utvářejí tak vnitřní prožitky a uvědomování si sebe sama kvalitativně odlišné od normy. Tato asynchronie se zvětšuje s rostoucí intelektovou kapacitou. Jedinečnost nadaných je zároveň činí mimořádně zranitelnými a vyžaduje ve výchově, výuce a poradenství úpravy, které jim umožní optimálně se vyvíjet. Columbus group, 1991 Asynchronie Fyzická Intelektová Emocionální Sociální Schopnosti (psaní..) + dvojí výjimečnost – nadání+ porucha učení, chování, smyslové poruchy apod. Časní čtenáři Písmena poznávají mezi 1.-2.rokem Čtou ve 3 - 4 letech Zdokonalování schopnosti číst • První knížky kolem 4. roku • Kolem 5.roku i náročnější knihy s abstraktními pojmy, cizí slova noviny, sledují zprávy, publicistika... • Spontánní zájem o čtení a informace Hračky pro předškoláky ? Zvířata (dinosauři, motýly, rostliny, hmyz, houby, květiny...) mytologie, Egypt, Staré Řecko a Řím, mumie, sluneční soustava, katastrofy, meteority, asteroidy, zeměpis, vlajky, mapy, grafy, matematika, auta, motory (jak věci fungují), elektřina, chemieMendělejeva tabulka, křížovka, počítač Schopnost klást záludné otázky Tomáš, 3 roky Co je to vzduch? Kam až sahá? Proč neodlétne? Otázky týkající se: politiky, nukleárních válek, zabezpečení světového míru, znečištění, zdrojů energie.... Budu to stále já, až vyrostu? Vyspělá schopnost myšlení zrychleného řečového vývoje zvídavosti, zájmů Potřeba detailního vysvětlení fenoménů, událostí, jevů, detailů... Rychlý řečový vývoj– může být problémem v sociálních vztazích 6 let a 7 měsíců • Já:"Lidi hrajou hry, aby se pobavili a pocvičili si mozkové závity." M:"To nejsou závity, to jsou neuronová spojení!„ • Ještě jsem ho sprchovala, když nám táta přišel říct, že začala Planeta života, na kterou se chtěl Matyáš dívat. Matyáš se na mne rozčiloval:"Budu čistej, ale hloupej!" • Myje se a zase si namočil v umyvadle rukáv. Já: "Už jsi zase mokrej, co?" M:" A proč to tak zlověstně povídáš?„ • Přednáší o elektronkách prababičce upoutané na lůžko (nemůže chudák utéct). Skoro po hodině vyjde:" Já jsem prababičce vysvětlil, co je to sinusoida a ona je z toho celá chytrá!„ • ekzekutor Pozor: Jazyk jako překážka v komunikaci s vrstevníky Hypotéza, domnívám se, kvalita, symboly, team, exekutor, systém.... Emoční charakteristiky • Smysl pro spravedlnost • Hlubší emoční reakce Vývojové křivky jedinců s různou úrovní nadání 0 10 20 30 40 50 60 70 80 věk výkon podprůměrný jedinec průměrný jedinec nadaný jedinec Rozdílný vývoj nadání v dětství věk výkon zpomalený vývoj průměrný vývoj akcelerovaný vývoj Vykazují již nyní specifické vzdělávací potřeby! Charakteristiky Vzdělávací potřeby Schopnost abstraktního myšlení Příležitost řešit logicky náročné úkoly Schopnost rychle odhalit vztah příčinanásledek, podstatné souvislosti. Příležitost zkoumat věci z různých souvislostí. Schopnost dlouhodobé koncentrace pozornosti, Dostatek času na ponoření se do problému. Kvalitní krátkodobá i dlouhodobá paměť. Rychlé zvládnutí základního učiva, menší potřeba opakování. Důraz na učení se novému. Rychlý rozvoj řeči. Příležitost rozvíjet jazykové schopnosti, cizí jazyky. Zvídavost, vnitřní motivace. Podnětné úkoly, činnosti, představení nových oblastí. Různorodost zájmů nebo jeden hluboký zájem. Příležitost vybrat si určitou oblast a jít do větší hloubky při jejím zpracování. Problém nastává, když jsou otevřeny k jiným podnětům, než jaké ve škole dostávají. Když dítě nemá dost podnětů, může docházet ke vzniku sociálních a emočních problémů • Ve školce je nuda, hry dětské, hloupé to, co dítě zajímá se tam nedělá • Nerozumí si s dětmi, vzdalování se ostatním • Pocit odlišnosti po vstupu do kolektivu • V australské studii 60 předškoláků, kteří uměli číst v době nástupu do 1. třídy, výrazně snížilo výkon ve čtení 40 z nich a někteří přestali číst úplně. Ti, kteří nezměnili svůj výkon patřili k těm, které učitele ve čtení podporovali. • Snižování sebepojetí Maskování schopností, zejména po nástupu do školy 62 Nedostatek výzev + Nálepkování • Součást identity • Fixní nastavení mysli • Selhání – ztráta nadání (?) • Je potřeba o schopnostech s dětmi mluvit Kdo je opravdu nadaný, nemusí se učit, jde mu vše snadno. Dvojí výjimečnost Nadané děti s handicapem Definice Chytré děti s významnými problémy v oblasti učení“ Tyto děti se jeví jako průměrné, jelikož jejich nadání a porucha se vzájemně ruší. Paradoxní žáci Proč se tolik nezaměřovat na handicapy? • Snižování sebedůvěry • Snižování motivace • Stres Nadané děti s poruchou učení Základní východiska dvojí výjimečnosti Rozumové nadání + Porucha učení Podvýkon, neprospěch, stagnace rozvoje, psychické problémy.. Vymezení dyslexie „Dyslexie je specifická porucha učení neurobiologického původu. Je charakterizována obtížemi v přesném a/nebo plynulém rozpoznání slova a sníženými schopnostmi hláskovat a dekódovat. Tyto obtíže obvykle pramení z deficitu ve fonologické složce jazyka, který je často nečekaný vzhledem k dalším kognitivním schopnostem a poskytnutí efektivních instrukcích ve vyučování.“ (str.2) Čtení Máte ve škole rozumově nadané dítě s dyslexií? Ne, v naší škole jsou buď nadané děti nebo děti s poruchami učení. Otázka pro ředitele 80 základních škol v Brně 300 učitelů z celé ČR Setkali jste se ve své praxi s nadaným žákem s poruchou učení? 80% učitelů odpovědělo Ne, zatím ne. Proč je tak obtížné tyto děti identifikovat? Dvojí výjimečnost Přítomnost nadprůměrných schopností a různě závažných handicapů je typickým znakem všech nadaných dětí s handicapy 16 12 10 14 15 5 16 7 20 19 10 Vědomosti Podobnosti Počty Slovník Porozumění Opakování čísel Doplňování obrázků Kódování Kostky Skládanky Řazení obrázků Profil schopností Podle jakých charakteristik se podle Vás nejlépe nadaní žáci poznají? • Rychlé reakce • Rychlé tempo • Úkoly má vyřešeny vždy mezi prvními • Rychlejší úsudek • Neschopnost řešit jednoduché úkoly v limitovaném čase x • Naopak úspěšní jsou při dlouhých náročných problémech v nelimitovaném čase Chybné předpoklady 1. Nadané dítě = šikovné dítě 2. Nadané dítě = úspěšné dítě ve všech předmětech Handicapy • ve fonologickém zpracování řeči (obtíže v rozpoznání, uchovávání a vybavování základních funkčních jednotek řeči, tedy tzv. fonémů), • v rychlém vybavování přesných slov, jež označují předmět nebo vyjadřují myšlenku, • v paměti, zejména krátkodobé, sekvenční a mechanické, • v pracovní paměti, zejména ve schopnosti podržet akustické nebo řečové informace v krátkodobé paměti a současně zpracovávat přicházející novou informaci, • v pracovní rychlosti, tedy ve schopnosti rychle přijmout, zpracovat a použít novou informaci, • ve schopnosti sluchového a sekvenčního, tedy po sobě jdoucího zpracování informací, • v exekutivních funkcích, zejména ve schopnosti plánovat, organizovat, realizovat i měnit vlastní poznávací úsilí. • v koncentraci pozornosti v určitých oblastech. Schopnosti • Schopnost vysoce logického způsobu myšlení, • schopnost řešit mentálně náročné úkoly a problémy, • schopnost zdůvodňovat, argumentovat, • schopnost systémového zpracování informací, • schopnost rychle pochopit celek, • schopnost hledat souvislosti mezi myšlenkami, událostmi a předměty, • vytrvalost při zvládání logicky náročnějších úkolů, • dobrá základna znalostí v určitých oblastech, • upřednostňování nového a složitého, • zvídavost, schopnost samostatného vyhledávání informací, • verbální a /nebo vizuálně-prostorové schopnosti, • tvořivost, imaginace Zápatí prezentace79 Schopnosti Handicapy Schopnost abstraktního myšlení. V rychlém zpracování řeči. Schopnost rychle odhalit vztah příčina-následek, podstatné souvislosti. V rychlém vybavování přesných slov. Schopnost dlouhodobé koncentrace pozornosti. V pracovní paměti. Kvalitní krátkodobá i dlouhodobá paměť. V pracovní rychlosti. Rychlý rozvoj řeči. Ve schopnosti sluchového a sekvenčního zpracování informací. Zvídavost. V exekutivních funkcích Různorodost zájmů nebo jeden hluboký zájem. Špatná paměť na fakta. Špatná krátkodobá paměť. Problémy s memorováním. Lepší dlouhodobá paměť. Schopnost třídit informace, srovnávat, klasifikovat. Problémy v oblasti čtení, psaní, užívání gramatických pravidel. Dobrá slovní zásoba i slovní produkce. Velké problémy s „jednoduchými úkoly“sčítání, odčítání, s jednoduchým, po sekvencích jdoucím učebním materiálem. Schopní komplexních matematických manipulací a operací. Abstraktní uvažování. Lepší výsledek v náročnějších úkolech. Chybné předpoklady? Žák nemůže být mimořádně nadaný a současně mít poruchu učení ! 1. Nesprávný předpoklad Zápatí prezentace83 Charakteristiky, jež brání identifikaci nadání Charakteristiky, jež podporují identifikaci nadání Frustrace z neschopnosti zvládnout určité školní dovednosti. Výborná slovní zásoba i její užívání. Naučená bezmocnost. Výjimečné analytické schopnosti. Nedostatek motivace. Vysoká míra tvořivosti. Rušivé chování ve třídě. Vysoká míra produktivity (zejména v oblasti zájmů.) Perfekcionismus. Výjimečná schopnost řešit problémy. Zvýšená citlivost (například ke kritice, k pocitům ostatních.) Schopnost přemýšlet o tvořivých řešeních. Problémy s dokončováním úkolů. Specifické schopnosti (umělecké, hudební, mechanické). Nedostatek organizačních schopností. Výborná paměť. Nedbalost v práci. Dobré schopnosti kritického myšlení. Špatná schopnost poslouchat a soustředit se. Neobvyklá schopnost vidět vztahy mezi myšlenkami a koncepty. Selhávání při úkolech, které vyžadují dobrou paměť. Výjimečná schopnost úsudku. Nízká sebedůvěra. Angažovanost v úkolu, motivace. Nerealistická vlastní očekávání. Touha znát, zkoumat a objevovat. Nedostatek sociálních dovedností, problematický vztah k některým vrstevníkům (např. agresivita, obranný postoj.) Řada speciálních schopností, smysl pro humor. 2. Nesprávný předpoklad Žák, který selhává v triviu nemůže být nadaný ! Paní učitelka ZŠ: Škola zařazuje děti do kategorií podle úspěchu nebo neúspěchu prvořadě v oblasti trivia. Pokud dítě vyniká v jiných oblastech, například v prostorové představivosti, tvořivosti a podobně, nemá možnost to prokázat a není hodnoceno jako nadané. 3. Nesprávný předpoklad Porucha učení se projeví v češtině a nadání v matematice! Nadání i handicap se obvykle projevují v rámci jednoho předmětu: Dualita projevu schopnosti učení 4. Vývojové hledisko 0 10 20 30 40 50 60 70 80 věk výkon pozdní zpomalení průměrnývývoj pozdní akcelerace 5. Kompenzace • Paradoxní schopnost adaptace • Kompenzace nevědomá, vedena snahou být průměrný – neodlišovat se • Zmíněné nevědomé kompenzační mechanismy jsou totiž obvykle velmi nestabilní, „nefungují“ stále (nemoc, stres, nedostatek spánku a řada dalších příčin efektivní zapojení kompenzačních mechanismů významně znemožňují). • vyžaduje významnou dávku kognitivní, emoční a fyzické energie • Pokud tato energie není k dispozici, dochází k dekompenzaci a porucha nebo handicap se dostávají zřetelněji na povrch, případně může dojít i ke snížení výkonu i v jiné oblasti, než je deficit Důsledek neodhalené kompenzace Úsilí = úspěch Kompenzace ano, ale: Pro přesné diferenciální diagnostice schopností a deficitů, musí následovat odborné vedení, nejčastěji speciálně-pedagogické, které cíleně vede dítě k překonávání handicapů a posilování a rozvíjení schopností těchto dětí. 91 Začarovaný kruh ? Maskování schopností Nízká očekávání Snížená možnost prokázat svůj potenciál Schopnosti + handicapy = paradoxní výkony Paradox 1: Jednoduché učivo je těžké a těžké je jednoduché Na matematiku je velmi šikovný, má výborné logické myšlení. Dost mě ale zarazila například násobilka. Hlavně rychlost a zapamatování si násobků, jak jdou po sobě. A stejně tak i písemné násobení nebo dělení se zbytkem. To musí pořád dost procvičovat a vlastně v tom pořád dělá chyby. Jakmile je ale příklad logický, nemá problém. A to samé platí i v češtině. Když může začít používat logiku, tak podá vždycky stoprocentní výsledek, ale jakmile je to založeno na jednodušším, často pamětném učení, tak to je opravdu pro něj o dost těžší. 94 Problém Rychlé a bezchybné zvládání jednoduchých a základních úkonů bývá někdy ve škole chybně hodnoceno jako jediný důkaz opravdového nadání v mladším školním věku. Paradox 2: Paměť na významové souvislosti, ale nedostatky v mechanickém učení a memorování Martin V dějepise si vždycky musím uvědomit souvislosti, jinak to nejde. Nějak si zapamatuji první letopočet a potom vím, jak ta událost dlouho trvala, kdy došlo jinde k jiné události a tak si to spíš odvozuji. Prostě si nikdy nevybavím ty letopočty přesně. Velký problém v úkolech, kdy si mají zapamatovat určitou učební látku nazpaměť, uchovat ji v dlouhodobé paměti a rychle, zejména v po sobě jdoucích sekvencích, ji vybavovat. Často jde například o násobky, hlavní města, vyjmenovaná slova, řady po sobě jdoucích čísel a podobně. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Problém: Dobrá znalost mechanicky naučených faktů a detailů bývá často chybně hodnocena jako skutečný důkaz výborně zvládnutého učiva. Paradox 3 Rychlé neslovní myšlení a neplynulá řeč Obtíže spojené s pohotovým slovním vyjadřováním a vybavováním přesných pojmů souvisí přímo s řečovou podstatou dyslexie. Gustav Mám význam, vím, co chci říct a nedokážu najít slovo. Stává se mi to často, když chci vyjádřit něco, co ve mě nějakou dobu vnitřně probíhalo, nad čím jsem nějakou dobu hodně vnitřně přemýšlel. V ten moment ale nejsem schopen najít ta slova i když je mi zcela jasný celý smysl toho sdělení. Ve škole mi to ale moc problém nedělá, tam dostanu něco a zase to vracím ve stejných slovech nebo ve slovech vlastních, ale není to nic, o čem bych sám přemýšlel, nebo něco čím bych se opravdu vážně zabýval. Sociální a emoční problémy • Nejohroženější skupina mezi nadanými dětmi, s ohledem na riziko vzniku emočních a sociálních problémů. • Emoční a sociální problémy, které vznikají při překonávání rozporu mezi schopnostmi a handicapy, mohou mít na rozvoj potenciálu těchto dětí ještě větší negativní vliv, než samotná porucha učení. • Často zobecňují svá dílčí akademická selhání na celkový pocit vlastní neúspěšnosti. • Mohou mít pocit, že jsou jiné, než většina ostatních. • Mohou výrazně pochybovat o svých skutečných schopnostech. • Mohou mít strach z neúspěchu, ale mohou se obávat i úspěchu. Z dopisu maminky Daniela (14 let) „Považuje se za hloupého, špatného a divného. Verbálně je velmi, někdy až moc, zdatný. Má velké všeobecné znalosti a velice vybroušený smysl pro humor. Schválně se odlišuje. Pochopil, že přizpůsobit se nedokáže a „jinost“ si zvolil za svoji cestu. Přesto je to pro něj východisko z nouze a rád by byl stejný, jako všichni. Neustále o sobě pochybuje. Velice rychle se vzdává, když má pocit, že něco nezvládne. Nesnáší neúspěch, ale ani nechce být chválen. Je to pro něj příliš zavazující... „ 99 • „Zavalení“ dalšími úkoly stejného typu, které už dítě úspěšně zvládlo. (Více stejných příkladů, více stejných cvičení..). • Úkoly nespecifického charakteru, aby se „nějak“ zabavilo (rébusy, hlavolamy, hry). • Podporu, jen když si žák sám řekne, když se přihlásí, nahodile. • Povinnost dokončit standardní úkoly pro celou třídu a poté jako „bonus“ úkol náročnější. • Více domácích úkolů, než spolužáci. • Horší hodnocení, než spolužáci (díky náročnější látce). • Doučování spolužáků (ztráta možnosti se učit, neefektivní). • Neustálé posílání na nejrůznější soutěže – pokud neuspějí, zpochybňování nadání. Co nadaní NEpotřebují? 100 Podporujeme nadané prvňáčky | 12.10.2022 Co potřebují Schopnosti a/nebo výkony na pokročilé úrovni mohou být doménově specifické, neočekávejte očekávat výjimečné výkony ve všech oblastech Zjistěte schopnost uvažovat a úroveň vědomostí v dané oblasti před tím, než stanovíte přiměřenou úroveň výuky. Při přípravě úkolů berte v úvahu to, co žáci už vědí, neopakujte již zvládnuté dovednosti Předkládejte učivo, jehož náročnost je přiměřeně vyšší než úroveň, na níž se žák aktuálně pohybuje. Vytvářet spojení mezi tím, co žáci znají a tím, co se mají naučit. Stanovte smysluplné cíle a poskytujte zpětnou vazbu. Žáci budou schopni používat specifické metakognitivní dovednosti teprve tehdy, když se dostatečně procvičili v jednotlivých krocích strategie seberegulovaného učení na dostatečně náročných a smysluplných úkolech. Tím, že budou chybovat a překonají případný neúspěch – budujete důvěru ve schopnosti a schopnost řešit problémy. Zajistěte, aby nadaní žáci měli příležitost být v interakci s jinými žáky, kteří jsou na stejné nebo na vyšší vědomostní a kognitivní úrovni Zjišťování schopností, kompaktování učiva Modifikace obsahu Metakognice, překonávání překážek, zpětná vazba Zapojení mezi ostatní, sdílení