*Autor *TÉMA *Zařazení. Uveďte soubor klíčových slov oddělených čárkami, např. psychologie, osobnost, vývoj. Didaktické cíle A. *První konkrétní didaktický cíl B. *Druhý konkrétní didaktický cíl C. *Třetí konkrétní didaktický cíl D. *… Výukové prostředky 1. *např. frontální výklad (*do závorky uveďte časovou dotaci, např. 25 minut) 2. *např. řízená diskuse (*např. 5 minut) 3. *např. práce ve skupině (*např. 10 minut) 4. *… 1. Úvod *Sem patří výklad či průvodní komentář, prostě to, co učitel přímo žákům říká v souvislosti s frontální výukou, didaktickými aktivitami či hodnocením. Nepatří sem děkování („Děkuji vám všem za odpovědi.“), chválení („To se vám povedlo!“), oslovování konkrétních hypotetických žáků („Tak třeba ty, Karle, co si myslíš o světě?“). *Smyslem úvodu je motivovat a orientovat žáky. Úvod musí mít – stejně jako ostatní části – jasný didaktický cíl; nemůže to být jen prostá „aktivizace žáků“ otázkami, co si myslí o tématu. *sem pište didaktické poznámky či pokyny pro učitele k odpovídajícím místům výuky *úvodní činnost bude posuzována podle toho, jak dobře ukáže žákům, proč by učitele měli poslouchat 2. První výklad *Sem patří výklad či průvodní komentář, prostě to, co učitel přímo žákům říká v souvislosti s frontální výukou, didaktickými aktivitami či hodnocením. Nepatří sem děkování („Děkuji vám všem za odpovědi.“), chválení („To se vám povedlo!“), oslovování konkrétních hypotetických žáků („Tak třeba ty, Karle, co si myslíš o světě?“). Výklad smysluplně čleňte, můžete využívat auto-otázek („Proč to vůbec považovat za problém? Tak třeba proto, že …“), nezapomeňte průběžně sumarizovat („Co jsme se tedy zatím o spravedlnosti dozvěděli užitečného? Že souvisí s morálkou, se společností, že má několik různých podob v závislosti na ….“) *Cílem prvního výkladu je poskytnout žákům podstatné informace. *sem pište didaktické poznámky či pokyny pro učitele k odpovídajícím místům výuky *první výklad bude posuzován podle toho, jak náležitě zprostředkovává znalosti 3. Aktivní přerušení *Sem patří výklad či průvodní komentář, prostě to, co učitel přímo žákům říká v souvislosti s frontální výukou, didaktickými aktivitami či hodnocením. Nepatří sem děkování („Děkuji vám všem za odpovědi.“), chválení („To se vám povedlo!“), oslovování konkrétních hypotetických žáků („Tak třeba ty, Karle, co si myslíš o světě?“). *Smyslem přerušení je žáky re-aktivizovat. Didaktické cíle souvisejí s prvním výkladem, nemělo by však jít o upevňovací, nýbrž o aplikační činnosti. Využijte modelových příkladů, simulací, párových či skupinových úkolů. *sem pište didaktické poznámky či pokyny pro učitele k odpovídajícím místům výuky *aktivní přerušení bude posuzováno podle toho, jak vhodně navazuje na první výklad z hlediska obsahového, dále pak podle toho, jak přiměřeně žáky aktivizuje 4. Druhý výklad *Sem patří výklad či průvodní komentář, prostě to, co učitel přímo žákům říká v souvislosti s frontální výukou, didaktickými aktivitami či hodnocením. Nepatří sem děkování („Děkuji vám všem za odpovědi.“), chválení („To se vám povedlo!“), oslovování konkrétních hypotetických žáků („Tak třeba ty, Karle, co si myslíš o světě?“). *Cílem druhého výkladu je poskytnout žákům podstatné informace. *sem pište didaktické poznámky či pokyny pro učitele k odpovídajícím místům výuky *ujasněte si, v čem se liší informace v prvním výkladu od informací ve druhém výkladu – jsou obecnější, faktuální, dobové, orientované na pojmy, historizující? Rozdělení prvního a druhého výkladu by mělo být organické, druhý výklad je kratší, trpělivost a pozornost žáků je nízká 5. Závěr *Sem patří výklad či průvodní komentář, prostě to, co učitel přímo žákům říká v souvislosti s frontální výukou, didaktickými aktivitami či hodnocením. Nepatří sem děkování („Děkuji vám všem za odpovědi.“), chválení („To se vám povedlo!“), oslovování konkrétních hypotetických žáků („Tak třeba ty, Karle, co si myslíš o světě?“). *Cílem závěru je zjistit, zda bylo dosaženo didaktických cílů hodiny. *sem pište didaktické poznámky či pokyny pro učitele k odpovídajícím místům výuky *patří sem různé metody individuálního hodnocení, hodnocení třídy, lze sem řadit i některé upevňovací činnosti Přílohy 1. *Pokud je tento dokument didaktické přípravy provázen ještě nějakými dalšími soubory, uveďte zde číslovaný seznam přiložených materiálů. Pokud potřebujete, v didaktických poznámkách referujte k těmto přílohám pomocí „viz Příloha 1“. 2. *např. Prezentace 3. … Použité zdroje · *Uveďte úplný seznam zdrojů, jež jste v přípravě využili. · … · …