INTELIGENCE •obecná schopnost účelně, adaptivně se chovat • •Definice: •obecná schopnost psychického přizpůsobení se člověka novým životním podmínkám a úkolům (Stern, 1921) •nejvyšší forma organizace kognitivních procesů (Piaget, 1950) •schopnost zpracovat informace prostřednictvím myšlenkových operací (Guilford, 1972) •Znaky inteligentního chování (Eysenck, 1953): •dobrá orientace a myšlení •ostré vnímání a dobrá paměť •koncentrované zaměření na objekt činnosti Strukturální teorie inteligence •W. Stern (1900) – jednofaktorová teorie – tzv. „g“ •Ch. Spearman (1904) – dvoufaktorová teorie: „g“ + „s“ •E.L. Thorndike (1920) – multifaktoriální teorie • abstraktní, konkrétní a sociální inteligence •L.L. Thurston (1938) – teorie primárních mentálních schopností •H.J. Eysenck (1988) – faktorová anal. druhého řádu -> „g“ •R.B. Cattell (1971) – stejný postup –> 2 faktory: • fluidní a krystalizovaná inteligence •J.P. Guilford (1972) – morfologický model intelektu • ROBERT J. STERNBERG (1985) TRIARCHICKÁ TEORIE INTELIGENCE •Inteligence zahrnuje tři druhy schopností: •analytické - užívané k analýze, posuzování, hodnocení, srovnávání, kontrastování •kreativní - užívané k tvoření, vymýšlení, objevování, představování nebo předpokládání •praktické - užívané k aplikování, implementaci či užívání • •Uvedené aspekty se týkají vztahu inteligence a: –vnitřního světa člověka (analytické schopnosti) –zkušenosti (kreativní schopnosti) –vnějšího světa (praktické schopnosti) •Inteligence a vnitřní svět (analytické schopnosti) •zpracování informací •tři složky: –metakomponenty –výkonové komponenty –znalostně-akviziční komponenty • •Inteligence a zkušenost (kreativní schopnosti) •interakce předchozí zkušenosti se složkami analytické inteligence (zpracování informací) •známé a nové úkoly, úkoly optimální obtížnosti •Inteligence a vnější svět (praktické schopnosti) •tři funkce inteligence (resp. jejích různých složek) v kontextu reálného světa: –adaptace k existujícímu prostředí –formování existujícího prostředí a vytváření prostředí nového –selekce nového prostředí Emoční inteligence (Salovey & Mayer, 1990) •schopnost sledovat (monitorovat) pocity a emoce své vlastní i druhých lidí, rozeznávat je a rozlišovat je navzájem a používat takto získané informace k řízení myšlení a činnosti • •složky emoční inteligence –vnímání, posouzení/zhodnocení, exprese emocí –emoční podpora myšlení –porozumění a analýza emocí –adaptivní regulace emocí