Temperament •Ty psychologické charakteristiky osobnosti, jenž jsou vrozené (dědičné), můžeme u nich identifikovat biologický základ a týkají se formální (průběhové, dynamické), nikoli obsahové stránky chování a prožívání. •Kagan: vrozené vzorce chování a biologických funkcí organismu, které se projevují od narození a nabývají různého fenotypického výrazu v závislosti na osobní zkušenosti člověka. •Cloninger: složky osobnosti, jenž jsou dědičné, vztahují se k emocionalitě, jsou vývojově stabilní a neovlivnitelné socio-kulturním učením. •Buss: osobnostní rysy, které splňují následující tři podmínky: –objevují se během prvního roku života –zůstávají hlavními rysy osobnosti i v dospělosti –jsou do značné míry dědičné. •Přístupy k definování pojmu •emocionální charakteristiky osobnosti •formální aspekty chování jako celku • •Vztah pojmů temperament a osobnost: •Temperament složkou osobnosti (báze) •Temperament ekvivalentem pojmu osobnost Teorie temperamentu •Kriteria rozdělení temperamentových teorií 1.Vymezení obsahu pojmu • (emocionalita vs. formální aspekty chování) –2. Struktura temperamentu – (jednodimenzionální vs. vícedimenzionální) –3. Metodologický přístup – (kauzální vs. deskriptivní) –4. Sledovaná populace – (dětská vs. dospělá) Thomas & Chess: „goodness of fit“ •koncepce "goodness of fit": normální nebo patologický vývoj nezávisí pouze na temperamentových vlastnostech, ale je výsledkem interakce mezi temperamentem, ostatními osobnostními charakteristikami jedince a specifickými rysy prostředí •temperament = styl chování •konstrukce teorie - induktivní empirická analýza podrobných deskriptivních dat o chování •Devět temperamentových kategorií: •úroveň aktivity •pravidelnost biologických funkcí (cyklus bdění a spánku apod.) •pozitivní nebo negativní reakce na nové situace, osoby a požadavky okolí •snadná nebo obtížná adaptabilita na potřebu změny v již zavedených vzorcích chování •podnětový práh •kvalita převažující nálady (pozitivní vs. negativní) •intenzita exprese nálady (bez ohledu na pozitivitu nebo negativitu) •odklonitelnost pozornosti při trvající činnosti •délka rozpětí pozornosti a stupeň vytrvalosti při obtížném úkolu. •tři funkcionálně významné temperamentové typy, resp. konstelace temperamentových kategorií, a to na základě jak klinické, tak faktorové analýzy: –snadný temperament –obtížný temperament –pomalu se rozehřívající temperament ("slow-to-warm-up temperament") Buss a Plomin: EAS teorie •temperamentové dimenze ty osobnostní rysy, které splňují následující tři podmínky: –objevují se během prvního roku života –zůstávají hlavními rysy osobnosti i v dospělosti –jsou do značné míry dědičné •uvedené podmínky splňují tři osobnostní rysy: –emocionalita = úzkost (distress) doprovázená intenzivní autonomní aktivací (arousal) –aktivita = spontánní výdej fyzické energie –sociabilita = preferování pobytu ve společnosti druhých lidí před pobytem o samotě • Mary Rothbart •temperament = individuální rozdíly v reaktivitě a seberegulaci, které se projevují v oblasti emocí, aktivity a pozornosti: –surgence (pozitivní emocionalita/extraverze) –negativní emocionalita •více internalizované negativní emoce (strach, únik, smutek) •více externalizované negativní emoce (hněv, iritabilita, frustrace) –effortful control • Typologie H.J.Eysencka •Základní dimenze: •Extraverze •Neuroticismus •(emoční stabilita/labilita) > Cloninger: neurobiologický model temperamentu •temperament představuje ty složky osobnosti, jenž jsou dědičné, týkají se emocionality, jsou vývojově stabilní a neovlivnitelné socio-kulturním učením •identifikace bazálních predispozic umožňuje –predikovat jejich vývoj včetně poruchové stránky osobnosti, –lépe rozpoznat jejich projevy na vyšších behaviorálních úrovních –jasněji je odlišit od sociálně ukotvených, volních složek osobnosti, které souhrnně označuje jako charakter. àUpřesnění definice temperamentu: • automatické asociativní odpovědi na jednoduché podněty, které determinují rozdíly v habituálním chování a emocionálních odpovědích, jako je strach, hněv či hnus. • •Temperamentové dimenze –vyhýbání se poškození –vyhledávání nového –závislost na odměně –perzistence – • individuální rozdíly v jednotlivých temperamentových dimenzích jsou spojeny s aktivitou odlišných systémů neurotransmiterů Temperamentová dimenze Deskriptory extrémních variant vysoký skór nízký skór Vyhýbání se poškození pesimistický bázlivý plachý unavitelný optimistický odvážný společenský vitální Vyhledávání nového zkoumající impulzivní výstřední dráždivý opatrný rigidní uměřený stoický Závislost na odměně citový otevřený vřelý účastný kritický odměřený netečný nezávislý Perzistence horlivý pevný ctižádostivý perfekcionista apatický nestálý vzdávající se pragmatik Mozkové systémy a související temperamentové dimenze Hlavní neuromodulátory Relevantní podnět Behaviorální odpovědi Behaviorální aktivace (Vyhledávání nového) dopamin novost, neobvyklost PS odměny PS nebo NS redukce monotonie a trestu explorační činnosti apetitivní přístup aktivní vyhýbání se únik Behaviorální inhibice (Vyhýbání se poškození) GABA - kyselina gamaaminomáselná serotonin (dorzální nucleus raphe) averzivní kondicionování PS trestu, novosti a frustrující nepřítomnosti odměny formování averzivních PR pasivní vyhýbání se, vyhasínání reakcí Sociální přilnutí (attachment) (Závislost na odměně) noradrenalin serotonin (střední nucleus raphe) podmiňování odměny formování apetitivních PR Parciální posílení (Perzistence) glutamát serotonin (dorzální nucleus raphe) intermitentní posílení rezistence k vyhasínání reakcí •Temperamentové dimenze –vyhýbání se poškození –vyhledávání nového –závislost na odměně –perzistence – •Charakterové dimenze –sebeřízenost (self-directedness) –kooperativnost –sebepřesažení (self-transcendence) • Proces Definice Přiklad Věk, kdy se uplatňuje Learning p. T. formuje zkušenost dítěte s klasickým a operantním kondicionováním Batolata s vysokou úrovní Aktivity mohou nalézat fyzicky vzrušující situace jako pozitivně posilující 0-3 roky Environmental elicitation T. formuje odpovědi dospělých a vrstevníků na dítě Děti s vysokou Pozitivní Emocionalitou mohou evokovat více pozitivní zapojení poskytovatelů péče 0-3 roky Environmental construal T. formuje způsoby, jak dítě interpretuje prostředí a své zkušenosti / zážitky Děti s vysokou Effortful Control mohou interpretovat stresující situace jako příležitosti pro řešení problémů > 3-6 let Environmental selection T. formuje výběr každodenních prostředí Děti s vysokou Negativní Emocionalitou se mohou vyhýbat ohrožujícím situacím > 9-12 let Rebecca Shiner & Avshalom Caspi, 2015 Role temperamentu ve formování osobnosti Dětský temperament a dospělá osobnost (Big Five) •Pozitivní emocionalita / surgence • •Negativní emocionalita • •Effortful control • •Pozitivní emocionalita + negativní emocionalita • •?? (vyhledávání nového – Cloninger) •Extraverze • •Neuroticismus • •Svědomitost • •Přívětivost • •Otevřenost •