Vývojová psychologie II - semináře

Týden 1: Vynořující se dospělost (23.9.)

Dobrý den, 

vážené studentky a studenti. Vítáme Vás v seminářích ke kurzu Vývojová psychologie II. 

Během semestru  Vývojové psychologie II Vás vezmeme na "výpravu" za proměnou člověka v období od jeho 18 let do jeho pozdního stáří. 

Celkem Vás bude čekat 5 seminářů a 1 samostudium. Každý seminář bude vyžadovat Vaši přípravu. Znalosti, které na semináři získáte využijete nejen při závěrečném ukončení kurzu, ale pevně věříme, že Vám budou nápomocné i při dalším Vašem profesním směřování. 

Jsou možné 2 absence: 1 neomluvená, 1 omluvená ( v ISU potvrzení od doktora). 


Domácí úkol na první seminář

    Najděte 2 odborné zahraniční články zabývající se tématem vynořující se dospělost (emerging adulthood). 

    •  Jeden článek od autora konceptu a 1 článek od jiného autora, který byl publikovaný v posledních 10 letech.
    • Co se za článek nepovažuje: Učebnice; články v populárně naučných časopisech; webové stránky.
    • Do odevzdávárny odevzdejte dokument, ve kterém budete sumarizovat zjištěné poznatky z obou článků, plus uveďte 2 otázky do diskuze. 
    • Rozsah: min. 1 normostrana, max. 2 normostrany
    • Uveďte dle citační normy zdroje, ze kterých jste čerpali. 
    • Termín odevzdání: 21.9. vč. 


    Ve Vašem odevzdaném dokumentu se můžete věnovat následujícím bodům: 

  • 1. Jakou otázkou (jakými otázkami) se články zabývaly?
  • 2. Jak bylo téma definováno a měřeno?
  • 3. Kdo byli účastníci - náhodný vzorek? Náhodný vzorek vysokoškolských studentů jedné vysoké školy? Studenti úvodní psychologie, kteří dostávají zápočet z předmětu? Byli všichni z vyšší střední nebo všichni z nižšího socioekonomického statusu? Byli to všichni Evropané a Američané? Byli mezi nimi muži i ženy?
  • 4. K jakým závěrům autor dospěl? Podporují údaje tyto závěry? Jaké další závěry mohl autor z údajů vyvodit?
  • 5. Na čem se články shodují a v čem se rozcházejí?
  • 6. Došlo k posunu vnímání konceptu emerging adulthood? 



V dnešním semináři se budeme zabývat tématem vynořující se dospělost, které jako koncept vytvořil Jeffrey Arnett a nazval ho v originále EMERGING ADULTHOOD. Toto období se zasazuje přibližně do 18 - 30 roku věku, avšak jeho začátek, konec a délka jsou značně interindividuální. 


Teorie vývoje: 

  • Teorie stádií vývoje ega - J. Loevinger
  • Teorie mechanismů seberegulace v dospělosti - P. B. Baltes
  • Teorie stádií a přechodů ve vývoji v dospělosti - D. Levinson
  • Teorie vývojových stádií - E. Erikson
  • Teorie vývojových úkolů - R. J. Havinghurst
  • Teorie vývoje osobnosti v dospělosti - P. T. Costa a R. R. McCrae
  • Teorie kariérního vývoje - D. E. Super
  • Teorie sociálních hodin - B. Neugarten
  • Teorie a koncept vynořující se dospělosti - Jeffrey Arnett


Po semináři byste měli být schopní odpovědět si na následující otázky:
  1. Co je to vynořující se dospělost? 
  2. Jaké jsou charakteristiky a kritéria vynořující se dospělosti?
  3. Jaký je rozdíl mezi adolescencí, vynořující se dospělostí a mladou dospělostí?
  4. Klasické a moderní teorie zaměřující se více na mladou dospělost a vynořující se dospělost – jak se vysokoškolák a nevysokoškolák liší v plnění vývojových úkolů a dalších charakteristik tohoto období z hlediska těchto teorií? 

A co vás čeká příště? 

Domácí úkol na semináře 7.10.
Natočte video. Můžete pracovat ve dvojicích až trojicích. Délka videa 2-5 min. Nezisková organizace Úsměv mámy bude ráda za animovaná videa. 

Termín odevzdání: 5.10.vč. 


Vyberte si jedno z následujících témat:

1.Kdo je kdo – peer konzultantka, psycholog, psychiatr? Co dělá Úsměv mámy?
2.Jaký typ psychických obtíží může čerstvou maminku po porodu potrápit?
3.Jaký vliv může mít neléčená poporodní deprese na miminko?
4.Jak ovlivní psychická nepohoda maminky chod rodiny?
5.Jaké jsou pro čerstvou maminku největší stresory?
6.Fakta a mýty o mateřských psychických potížích (např. laktační psychóza – vyvracení mýtů: není spojena s laktací, je ojedinělá (postihuje cca 2 ženy z 1000)), jak se může projevit, ...
7.Jak může nejbližší okolí (partner, příbuzní,...) podpořit maminku, která si prochází těžkým obdobím? 
8.Video, které přibližuje, jaké je to být v depresi, úzkosti.
9.Video, jak má žena poznat, že by již měla vyhledat odborníka (kdy a kde hledat pomoc) – viz https://www.usmevmamy.cz/casto-se-ptate/
10. Jak si může žena pomoci sama (sebepéče, prevence…) a jak může pomoci okolí

Tabulka, kam zaznamenejte, které téma, jste si vybrali. Nejdříve se snažte v rámci seminární skupiny pokrýt všechna témata a teprvé poté, co jsou všechna obsazená, se můžete připsat k tématu, u kterého už někdo je. Tzn. snažte se prosím obsadit všechna témata. 

Rozšiřující materiály


Strategie zvládání - výzkumný článek
PDF ke stažení