Psychologické charakteristiky filmových postav Dan Čáslava, Lukáš Doubek, Ondro Haľama, Katarína Kemková The Hunt Hon 2012 Dánsko, Švédsko Nominováno na Oscara Hlavní postavy Lucas Klara Na co se soustředit během filmu ●Které scény z filmu považujete za klíčové? ●Jak se vyvíjel pohled na Lucase v komunitě? ●Bylo nějaké selhání na straně školky? Jaké a jak by měla situace vypadat správně? ●Jaké fenomény film zobrazuje? Diskuse…klíčové scény Mezi symptomy sexuálního zneužití u dětí zpravidla nepatří… A.sociální fobie B.pomočování C.agrese Mezi symptomy sexuálního zneužití u dětí zpravidla nepatří… A.sociální fobie B.pomočování C.agrese (Cohen & Mannarino, 1988) Konfabulace je…. A.porucha vnímání B.porucha myšlení C.porucha paměti Konfabulace je…. A.porucha vnímání B.porucha myšlení C.porucha paměti (Svoboda, 2006) Konfabulace ●Ian Leslie - Born Liars ●míchání reality s fantazijními představami ●prvky se silným afektem (Held & Žoldošová, 1999) ●Piaget - asimilace Kromě dětí předškolního věku, u jaké poruchy v dospělosti se může objevit konfabulace jako symptom? A.Korsakovův syndrom B.Brocova afázie C.Ganserův syndrom Kromě dětí předškolního věku, u jaké poruchy v dospělosti se může objevit konfabulace jako symptom? A.Korsakovův syndrom B.Brocova afázie C.Ganserův syndrom (Svoboda, 2006) Kdo z uvedených zkoumal vzpomínkový klam? A.Viktor Frankl B.Elizabeth Loftus C.Erik Erikson A.Viktor Frankl B.Elizabeth Loftus C.Erik Erikson Kdo z uvedených skoumal vzpomínkový klam? K čemu se vztahuje Mandela efekt? A.Návrat vzpomínek po retrográdní amnézii B.Šíření konfabulace sociálními sítěmi C.Skupina sdílí falešnou vzpomínku K čemu se vztahuje Mandela efekt? A.Návrat vzpomínek po retrográdní amnézii B.Šíření konfabulace sociálními sítěmi C.Skupina sdílí falešnou vzpomínku (French, 2018) Vzpomínkový klam / False memories ●“Neskutečná událost se jeví být ve vzpomínce skutečnou.” (Svoboda, 2006) ●Nejčastěji vznikají kombinací skutočné vzpomínky se sugescí (Loftus, 1997) ●“Many people believe memory works like a recording device. Memory works more like a Wikipedia page: You can go in there and change it, but so can other people.” (Loftus, 2013) ●Vyplnění mezery v paměti. Pojem ostrakizace pochází z…. A.Řečtiny B.Latiny C.Francouzštiny Pojem ostrakizace pochází z…. A.Řečtiny - Ostrakismos B.Latiny C.Francouzštiny Konstrukce sociální reality ●filosof John Searle ●Fakty vytvořeny na základě kolektivního souhlasu (peníze, vlastnictví, manželství,...) (Searle, 1995) Bonus Děkujeme za pozornost Zdroje Cohen, J.A. & Mannarino, A.P. (1988). Psychological symptoms in sexually abused girls. Child Abuse & Neglect, 12, 571-577. French, A. (2018). The Mandela Effect and New Memory. Correspondences: Journal for the Study of Esotericism, 6(2). Held, Ľ. & Žoldošová, K. (1999). Vyučovacie metódy a techniky. Trnavská univerzita. ISBN 80-8877-451-9. Loftus, E. F. (2013, June). How reliable is your memory? [Video]. TED Conferences. https://www.ted.com/talks/elizabeth_loftus_how_reliable_is_your_memory/transcript?language=en Loftus, E.F. (1997). Creating False Memories. Scientific American, 277(3), 70-75. Searle, J.B. (1995). The Construction of Social Reality. New York: The Free Press. ISBN 0-02-928045-1. Svoboda, M., Češková, E. & Kučerová, H. (2006). Psychopatologie a psychiatrie, 1. vyd., Praha: Portál. ISBN 80-7367-154-9. Zdroje obrázkov https://img.csfd.cz/files/images/user/profile/158/854/158854802_f26878.jpg https://pbs.twimg.com/media/Di59ZF0XoAEUKe6.jpg https://www.thisisbarry.com/wp-content/uploads/TheHunt/Klara.jpg https://intheframeblog.files.wordpress.com/2014/02/6a0133f3151fe0970b019b00381f63970c.png https://i.guim.co.uk/img/static/sys-images/Film/Pix/pictures/2012/12/3/1354538236109/Susse-Wold-and -Annika-Wed-010.jpg?width=465&quality=45&auto=format&fit=max&dpr=2&s=354f0c48a651a95e26826637f91d36 f4 https://ulvenreviews.files.wordpress.com/2018/05/the-hunt-10.png https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjIxNTk2MTU1OV5BMl5BanBnXkFtZTgwMjY0MDAzMzE@._V1_QL75_UX500 _CR0,0,500,281_.jpg https://i.pinimg.com/originals/5d/f0/60/5df0602cb504b7c961fbc47ddb4ddece.jpg https://d2mb6chobh39bi.cloudfront.net/essentia/2018/05/02161115/behavioural_bias_investment-1-1024x 507.jpg https://pics.filmaffinity.com/The_Hunt-167742318-large.jpg https://cdn-icons-png.flaticon.com/512/3305/3305969.png Co se bude dít? ●skupinová práce (příprava filmu) ●seminární práce (zpracovat pozorování) Na co si dávat pozor Před hodinou ●Prezentující skupina musí mít stažený/zakoupený film (originál + titulky) ●Zvolit ve skupině jednotné téma prezentace - nemusí jít jen o patologii (vývojový úkol, mechanismy sociální psychologie…) ●Před termínem přednášky kontaktovat K. Kemkovou skrz e-mail - co potřebuji ke své prezentaci? ●Odevzdat prezentaci do odevzdávárny den před termínem prezentace Před filmem ●Představit každého člena skupiny ●V rychlosti uvést film ●Sdělit třídě co mají pozorovat ●Pokud je to pro pozorování potřeba, představit a vysvětlit teorii Po filmu - Teoretická část ●Představit teorii ●Porovnat teorii s vykreslením problematiky ve filmu - uvést konkrétní příklady z filmu ●Vycházet z literatury, odkazovat na ní Po filmu - Diskuze ●Klást otevřené otázky (Proč myslíte, že…) ●Do diskuze se také zapojovat, dávat podněty ●Souvislost s tématem ●Ujistit se, že každý měl prostor pro vyjádření ●Hlídat čas Po filmu - zdroje ●Pro diagnostiku používat MKN-10 nebo DSM ●Pro teorie relevantní literaturu či výzkumy Obecné ●Zapojit do prezentace všechny členy skupiny ●“Neschovávat se” za počítačem ●Mluvit zřetelně ●Pracovat s časem (líp jak my) ●Držet se jednotného tématu Práce ●Termín odevzdání: 16.12. 2022 ●Vybrat si jednu postavu z filmu, který jste tento semestr na semináři viděli a na základě literatury a pozorování napsat úvahu ● Rozsah: 2-3 normostrany ● Hodnotí se: Formální hledisko, Obsahové hledisko (pozorování + vlastní úvaha) podrobně vše v studijních materiálech ● Práci umíme, ač neradi, i vrátit. Otázky? Zpětná vazba Děkujeme za pozornost :)