1 Duševní poruchy v dětství a adolescenci ICD-10 – pro nejednotnost teoretických pojetí – deskriptivní ale s výjimkami (např. zachování organicky podmíněných poruch) – ústup od nosologie (neužívány pojmy /onemocnění/ apod., ale pouze porucha) Klasifikace u dětí a, poruchy vývojové (poruchy učení, pervazivní vývojové poruchy), k nim řazena i mentální retardace b, poruchy pro dětský věk specifické (začínající obvykle v dětství) c, ostatní  organické duševní poruchy  duševní poruchy vyvolané účinkem psychoaktivních látek  schizofrenie  poruchy nálady  neurotické poruchy  behaviorální syndromy spojené s fyziologickými poruchami Všechny tyto poruchy mohou být diagnostikovány stejně u dětí, jako u dospělých, mají pro všechny věkové skupiny analogické charakteristiky, pouze klinický obraz je vždy v konkrétních projevech, v obsahu atd. závislý na věku dítěte Vztahy k naší klasické psychiatrické nosologii: „psychopatie“ – poruchy osobnosti – dg. Až od 15 let (event. Od 18 let) – u dětí v případě abnormního vývoje osobnosti u nás užíván pojem disharmonický vývoj osobnosti. V ICD jako samostatná diagnóza nezařazen – protože poruchu není možné popisně jednoznačně odlišit od přechodných poruch se stejným (či podobným) klinickým obrazem. Psychózy, neurózy, psychosomatické poruchy – dělení zachováno jen zčásti: a) psychózy: organické (delirium, organická halucinosa, apod.) - schizofrenie; - event. maniodepresivní psychóza (u dětí vzácně) + pro děti typické – pervazivní vývojové poruchy (zejména autismus) b) neurotické poruchy - poruchy adaptace - neurózy a emoční a behaviorální poruchy (zejména úzkostné poruchy, disociativní poruchy, obsese, deprese; včetně specificky dětských úzkostných a behaviorálních poruch) U dětí časté dělení:  poruchy internalizující (hlavně úzkost, deprese, obsese)  externalizující (zejména poruchy chování, hyperaktivita – ne však hyperaktivita s předpokládaným biologickým podkladem – tj. ne F 98.0? (porucha aktivity a pozornosti) /odlišení poruchy adaptace a reakce na stres x neurotické poruchy: opět zachováno částečně etiologické hledisko/ c) psychosomatika – zejména psychologické a behaviorální faktory spojené s jinými onemocněními (kap.F 54), event. kap. F 45 – některé dg. pro děti typické: tiky enuresy, enkopresy, koktavost F 80 – F 89 - Poruchy psychického vývoje F 80 – Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka - specifická porucha artikulace řeči - expresivní porucha řeči - receptivní porucha řeči - získané afázie z epilepsie - jiné vývojové poruchy řeči a jazyka F 81 – Specifické vývojové poruchy školních dovedností - specifická porucha čtení, počítání, psaní, smíšená porucha školních dovedností F 82 – Specifická vývojová porucha motorické funkce F 83 – Smíšené specifické vývojové poruchy (žádná nepřevládá) F 84 – Pervazivní vývojové poruchy - mezi 7. a 24. měsícem, ztráta manuálních a verbálních dovedností, zpomalení růstu hlavy, progr. motorické deteriorace - (Kennerův = časný) dětský autismus, atypický autismus - Rettův syndrom - jiná desintegrační porucha v dětství - hyperaktivní porucha sdružená s mentální retardací a stereotypními pohyby - Aspergův syndrom ( = jako autismus, ale bez retardace, jsou problémy v sociální interakci, stereotypní projevy chování, omezení zájmů a aktivit) F 88 – Jiné poruchy psychického vývoje ( = vývojové agnózie) F 89 – Nespecifikovaná porucha psychického vývoje ( = vývojová porucha NS) F 90 – F 98 - Poruchy chování a emocí se začátkem v dětství a adolescenci F 90 – Hyperkinetické poruchy (raný začátek) - porucha aktivity a pozornosti - hyperkynetická porucha chování - jiné hyperkynetické poruchy - nespecifikovaná hyperkinetická porucha F 91 - Poruchy chování - porucha chování ve vztahu k rodině - nesocializovaná porucha chování - socializovaná porucha chování - porucha s opozičním vzdorem - jiné poruchy chování - nespecifikovaná porucha chování F 92 - Smíšené poruchy chování a emocí - depresivní porucha chování - jiné smíšené poruchy chování a emocí = nepři.(?) porucha chování a úzkost, obsese, fobie, hypochondrie, atd. F 93 - Emoční poruchy se začátkem specifickým pro dětství (mají lepší prognózu než v pozdějším věku) - separační úzkostná porucha v dětství - fobické úzkostné poruchy - sociální úzkostná porucha - porucha sourozenecké rivality - jiné emoční poruchy - nespecifikované emoční poruchy F 94 - Poruchy sociálních vztahů se vznikem specifickým pro dětství a adolescenci ( odchylky sociální funkce) - selektivní mutizmus - reaktivní porucha příchylnosti – u zanedbaných, týraných a zneužívaných dětí - desinhibovaná příchylnost v dětství = ústavní děti F 95 - Tikové poruchy - přechodná tiková porucha (nejdéle 12 měsíců) - chronická motorická nebo verbální tiková porucha (trvá déle) - Tourettův syndrom = kombinovaná verbální a mnohočetná motorická tiková porucha - jiné tikové poruchy - nespecifikované tikové poruchy F 96 F 97 F 98 - Jiné poruchy chování a emocí začínající obvykle v dětství a adolescenci - neorganická enuresa - neorganická europresa - porucha příjmu jídla v útlém a dětském věku ( = pojídání nestravitelných látek, hlína, barviva, atd. – kódujeme jinak např. u autismu nebo u mentálních retardací) - poruchy se stereotypními pohyby - u mentálních retardací (stereotypní pohyby – houpání), u postiženého zraku –šťouchání do oka - koktavost = zadrhávání - breptavost = tumultus? - jiné specifikované poruchy chování a emocí (kousání nehtů, cucání palce, nadměrná masturbace, atd.) F 99 - Duševní porucha jinde nespecifikovaná