Projevy deprese u dětí F 32 Dříve názory: - dětství šťastné, bezstarostné období - psychoanalýza – není úplně formované superego – to neumožňuje mít depresí Nyní: -deprese v dětství poměrně časté (prevalence 1-2%), zůstává však často nediagnostikována -odlišení reaktivní (vliv událostí, které přechází) x endogenní x psychotické – reaktivní nemívá tak velkou změny PM tempa, spojena s úzkostí a sebelítostí – psychotická – nejčastěji sluchové halucinace, bludy málo – až od dospívání -etiologicky důležité vlivy: heredita, interakce s depresivním rodičem (či jinak patologickým, často problematika závislosti rodiče), deprivace, časná ztráta blízké osoby, časná separace, dále akutní zátěž (stresy), nedostatek sociální opory, velmi často u dětí s chronickými somatickými chorobami 1. Základní projevy deprese (stejné u dospělých i u dětí) a, depresivní nálada (ztráta zájmů, podrážděnost, beznaděj) b, poruchy jídla (nechutenství / přejídání se) c, poruchy spánku (nespavost / nadměrná spavost) d, pohybový útlum nebo agitovanost e, apatie, ztráta zájmu f, únava, ztráta energie g, ztráta pocitu vlastní hodnoty nebo pocity viny h, zhoršená soustředivost i, úvahy o smrti, suicidální myšlenky 2. Projevy typické pro určitý věk a, kojenecký věk - důsledkem vztahových poruch - depresivní reakce – (např. na nereaktivní obličej matky, psychickou deprivaci – často osobnostní patologie rodiče či nemoc) - ztráta zájmu, utlumení aktivity, odtahuje se z kontaktu, dráždivost a plačtivost bývá na začátku, později slábne, spíše poruchy spánku a jídla, dítě „neprospívá“ - pro kojenecký a batolecí věk – typické: anaklitická deprese: (u dětí do 1 roku) jako reakce na separaci od matky, nejprve pláče, volá matku, pak ztrácí naději, stává se apatickým – nereaguje na okolí, odmítá jídlo a sociální kontakty, poruchy spánku vývojově regreduje - po čase odpoutání od matky – pak může přijmout náhradní pečovatelku b, batolecí věk - reaktivní poruchy – jídla, spánku, autostimulační chování, ztráta zájmu o hru, zesílený negativismus - zvýšená závislost na matce, nárůst separační úzkosti - často reakce na ztrátu matky či blízké osoby c, předškolní věk - nejsou zatím schopny sdělovat své vnitřní pocity, proto somatizují (bolesti hlavy, břicha), také poruchy jídla a spánku - ztráta radosti ze hry, izolace od vrstevníků; někdy zvýrazněné agresivní a destruktivní chování (přítomno ve hře a fantaziích!) - bývají již suicidální pokusy, sebepoškozování d, školní věk - v tomto věku umí již verbalizovat své pocity – ale konkrétně tyto děti mají problém rozpoznávat a popisovat své emoce (i druhých) - obvykle nízké sebehodnocení, pocity viny, bezmoci, depresivní témata (ostuda, kritika, odmítnutí druhými, ztráta blízké osoby) >čímž narušují eriksonovský vývojový úkol: snaživost x pocit méněcennosti! - projevem deprese – náhlé zhoršení ve škole – ztráta zájmu o učení, zhoršené soustředění a omezené kontakty se spolužáky, tendence k dennímu snění - vždy základem zhoršená nálada, smutek - někdy útlum, častěji neklid, hyperaktivita, zlostné, neposlušné, vzdorovité - opět ve hře depresivní témata (úrazy, smrt, ztráta, odmítnutí, kritika, ostuda) - agrese bývá obracena proti sobě – sebepoškozování x pokud má slabší sebekontrolu projeví se poruchami chování - riziko suicidia e, puberta a adolescence - v tomto období je normální tendence ke kolísání nálad a dysforickým rozladám x nutné odlišit od patologické deprese – k ní v tomto věku zvýšená vulnerabilita - klinický obraz – analogický depresi dospělých (poruchy nálady, snížená energie, únava, tendence k izolaci, slabé sebehodnocení, nezájem o jídlo, hygienu, somatické stížnosti – bolesti břicha, hlavy) - dospívající mnohdy své pocity nikomu nesdělují - reakcí na to bývá útěk k drogám, alkoholu, přejídání, zřídka i sexuální acting-out - hrozící suicidia – častěji u nefunkčních rodin (kde není kvalitní rodina a dítě nekomunikuje je nutná hospitalizace) Obecné: - u chlapců častěji poruchy chování x dívky internalizují – pasivita, útlum - i u dětí je deprese nejčastější reakcí na ztrátu blízké osoby, ale i na jiné typy akutních či chronických traumatologických zážitků - vysoká incidence depresí u dětí s poruchami učení = až 60% těchto dětí – (reakce na opakovaná školní selhávání a hyperkritické postoje okolí? / zhoršení ve škole v důsledku deprese? / společný podklad obou poruch?); právě u těchto dětí není jejich deprese včas rodiči ani školou rozpoznána - endogenní deprese a maniodepresivní psychóza u dětí zcela výjimečná - u dětí 2 hlavní depresivní syndromy: kognitivní deprese = triáda -negativní pohled na sebe, situaci a budoucnost , pocity beznaděje, bezmoci, odmítání okolím, špatná nálada, pocity vinny, podrážděnost x endogenní deprese = útlum, depresivní nálada, anhedonie - dystimie – méně intenzivní, déle než 1 rok trvající depresivní symptomy, nebývá výrazný útlum či poruchy jídla nebo spánku, ale emoční labilita, dráždivost, špatná nálada, vyšší úzkost, drobné somatické stížnosti - komorbidita: poruchy chování, ADHD, úzkostné poruchy, zneužívání NL látek Bipolární porucha u dětí (maniodepresivní) -nejdřív v předškolním věku, zřídka diagnostikovány -příznaky: emoční instabilita, nepravidelnost fyziologických funkcí, celková nepřizpůsobivost dítěte, zpočátku mohou být jen projevy deprese -hlavní znaky mánie: stavy omnipotence, období zvýšené aktivity, spojený s výkyvy nálad -u malých dětí: rysy hyperaktivity, poruchy pozornosti (někdy obě poruchy – i ADHD) -klasické střídání depresivních a manických period až v dospívání, střídají se častěji a nepravidelně – u prepubertálních rychlé střídání i několikrát za den, plíživý rozvoj