Počátky křesťanství Vznik křesťanství jako historický proces • Bohatá výzkumná tradice – dějiny bádání • Důkladně zmapované prameny Kde vzniklo křesťanství? Jak zkoumat počátky křesťanství • texty? • kde a jak se utvářely skupiny, které můžeme na základě určitých kritérií označit za křesťanské ➢ Termín „Christianoi“ : „a právě v Antiochii byli učedníci poprvé nazváni křesťany“ (Sk 11,26) – datace Skutků... • Nejstarší prameny ➢ Literární památky a role literatury mezi ranými křesťany? ➢ V rozmezí 60–100 let po smrti Ježíše dochovány zmínky od 1 židovského autora a 3 Římanů • Flavius Iosephus se zmiňuje o Ježíšovi při popisu popravy Jakuba (rok 62), „bratra Ježíše, který byl nazýván Kristus” (Židovské starožitnosti XX.200) • Plinius Mladší • Shrnutí těchto mimokřesťanských zmínek • Ježíš žil v Judeji, měl bratra Jakuba a jeho následovníci mu říkali Kristus (pomazaný) • Byl popraven za vlády císaře Tiberia (14-37 n. l.), v době, kdy Pilát Pontský byl římským prefektem v Judeji • I po jeho smrti měl následovníky, křesťany • Tyto prameny zcela nedostatečné pro pochopení křesťanského učení ➢ Křesťanství jako “pověra” (superstitio; používá rovněž Tacitus a Suetonius) a “politický spolek” (hetaeria; v souladu se zařazením do dobrovolných spolků – lidé se do nich nerodí, ale vstupují) ➢ “Novost” křesťanství jako problém o viz Frolíková: Rané křesťanství očima pohanů. Praha: H&H 1992. Prameny z křesťanského prostředí • Ježíšovo evangelium (euangelion - dobrá zpráva) bylo zpočátku předáváno ústně (kázání, příběhy, hymny, debaty) • Orální tradice možná, dokud byli Ježíšovi přímí žáci/následovníci živí • Nejdříve psal Pavel (ač nebyl přímým žákem, ca 50.-60. léta 1. stol. n. l.) ➢ V jeho dopisech ale spíš důraz na Krista než na Ježíše učitele • Sepisování evangelií začalo po roce 70 (kdy také Římané zničili Chrám v Jeruzalémě) • Archeologická evidence až do 3. století v podstatě chybí Problémy hledání počátků • Odlišitelnost od judaismu? • Odlišitelnost od dalších dobových „voluntary associations“? • Sociální struktura křesťanů? • Rituální praxe raných křesťanství HISTORICKÝ KONTEXT: Helénismus • Internacionalizace ➢ Jednotný jazyk: koiné ➢ Ptolemaiovská revoluce Ptolemaiovský kosmos ➢ Sublunární sféra: „vrtkavá štěstěna (fortuna, týché) Ísis ➢ Synkretismus o Plútarchos: „oni tomu říkají ‚synkretismus‘, tedy ‚společné kréťanství‘“ ➢ Posílení utopických tendencí na úkor lokativních (J. Z. Smith) ➢ Posílení abstraktnějšího chápání božstev ➢ Rozvoj osobní zbožnost HISTORICKÝ KONTEXT: Judaismus • „JUDAISMUS“ – etnický pojem, vytvořený v opozici vůči pojmu „HELÉNISMUS“ • Kult semitského etnika orientovaný na Jeruzalémský Chrám – východní chrámový stát ➢ Výzva helénismu – římské obsazení a reakce o vojenské řešení 63 př.n.l. Pomepius Magnus dobyl východní břehy Středozemního moře, Judea pod správou Říma o Římané v očích Židů – helenizovaní + pohané o zachovat zdání chrámového státu (kolaborace s Římany) o ústup do ústraní od politických záležitostí o posílení separace Židů od zbytku obyvatelstva o pevnější přimknutí k židovskému zákonu a jeho dodržování o Židé nahlížení skepticky ze strany Řecko-římského světa o vznik tradice mučedníků o saduceové o farizeové: přenos chrámové zbožnosti do shromáždění (synagogé) a rodinného společenství – zaměření na Tóru o esejci: izolace, apokalyptika o zélóti o časy vhodné pro proroky, mesiáše a rebely a jejich následování • Jeruzalém v době Ježíšově Hlavní ulice v dnešním Starém městě sledují směr ulic doby novozákonní, ale jinak je prakticky vše pohřbeno pod novějšími stavebními vrstvami. Kolem zlomu letopočtu byl Jeruzalém prosperujícím městem s novými herodovskými budovami. K jeho destrukci došlo během římského obléhání o jednu generaci později (líčí ji např. Josephus Flavius , nebo Lukáš 21,20-24). Plán je založen na archeologických výzkumech, přesto stále zůstává mnoho nejasného. Vyznačeny jsou pravděpodobné městské hradby, i když např. poloha severních hradeb je stále předmětem diskuse. Uvedená podoba je z doby 41-43 n.l. Pouze vyznačené části ulic ukazují archeologickými výzkumy potvrzené herodovské ulice. • Jeruzalém v době Ježíšově Přesná je lokalizace: Ježíšova učení v chrámu, jeho učení na Olivové hoře o zničení Jeruzaléma a posledních věcech (Mk 13), odchod do zahrady v Gestemane a jeho zatčení na onom místě. Problémy rekonstrukce místopisu pašijí souvisejí s vyvrácením Jeruzaléma v roce 70 a politikou Římanů, kteří po roce 135 na jeho zříceninách Římané založili osadu Aelia Capitolina a novozákonní Jeruzalém tak byl prakticky vymazán z povrchu zemského. Není známo, kde mohla ležet ona horní místnost, ve které se konala poslední večeře, ani kde se konala schůzka rada ve veleknězově rezidenci ani místo ukřižování a vzkříšení. Hrob spásy se snažili ukrýt před zraky lidí. S velkou námahou sem nanosili hlínu a pokryli svatou jeskyni v hloubce mohutným násypem. Na něm zřídili Afrodítino zákoutí. (Eusebios, Vita Const. III, 26.) Nevěřící ukryli místo okolo Lebky hluboko v suti a tím je zvýšili, ačkoli bylo kdysi níž, tak jako dnes. Potom obehnali zdí celé místo vzkříšení a Lebku, vydláždili je kameny, postavili Afrodítě chrám a v něm postavili její sochu, aby ti, kteří tam uctívali sochu Krista, budili dojem, že uctívají Afrodítu, a aby tak časem pravý důvod, proč bylo místo uctíváno, upadl v zapomnění. (Sózomenos, HE II, 1). • Rok 70: Pád chrámu • ROZDĚLENÍ CEST: vznik křesťanství a rabínského judaismu jako reakce na novou situaci ➢ až do čtvrtého století je vhodné uchopit různé proudy „křesťanství“ a „židovství“ ve škále postojů od markionismu na jedné straně (radikální odložení židovství) po židovství toho druhu, pro který postava Ježíše neměla žádný význam • JUDAISMUS: od Chrámu k synagoze a Tóře ➢ Diaspora ̶ v 1. stol. n. l. žila většina Židů mimo Palestinu o židovská identita, Judea stále považována za domov, ale život mimo ni; muži starší 20 let platili daň na podporu chrámu) o Chrám nedostupný – kulturní život vázán na synagogy, písmo a zvyky o Důležité prostředí pro udržování a šíření křesťanství v pozdějších letech – síť vztahů • Lk 4,16-21: „Přišel do Nazareta, kde vyrostl. Podle svého obyčeje vešel v sobotní den do synagógy a povstal, aby četl z Písma. Podali mu knihu proroka Izaiáše; otevřel ji a nalezl místo, kde je psáno:‚Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil zajatcům propuštění a slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané na svobodu, abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy.‘ Pak zavřel knihu, dal ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny. Promluvil k nim: „Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli.“ Římská říše • teritorium o velikosti celého Středomoří • velká mobilita, již od dob Alexandra Velikého, lidé cestovali “se svými božstvy” • křesťanství jako jedna z mnoha náboženských alternativ • obyvatelé Římské říše mohli uctívat mnoho státem podporovaných božstev, mohli se zasvěcovat do nových kultů, aniž by museli některý opustit • Židé a křesťané, jako zástupci striktního monoteismu namísto toho žádali, aby lidé opustili předešlé kulty a uctívali pouze Boha (konverze). Náboženství v Římské říši • dobrovolné spolky a mysterijní kulty • potřeba osobní zbožnosti (zajištění v tomto světě i po smrti), věštění (astrologie, věštby, magie) • sdružování lidí do spolků s jednotícím zájmem (a často se sponzorem) - pohřební spolky, cechy, náboženské spolky… • mysterijní kulty (často také z východních oblastí Středomoří) jako odpověď na tuto poptávku • iniciace do mystérií tajná, emocionálně intenzivní, rituály vázané na mýty, odměna v podobě očištění od hříchu, spása teď (i po smrti), individuální ochrana od daného božstva (například bezpečná plavba, vyléčení z nemoci): Eleusínská mystéria, kult boha Mithry, kult bohyně Ísidy ➢ Jak se křesťanství mohlo jevit tehdejšímu pozorovateli – jeden z podobných kultů s iniciací formou křtu Helénismus a křesťanství • Smith, Jonathan Z., Drudgery Divine: On the Comparison of Early Christianity and the Religions of the Late Antiquity. Chicago: Chicago University Press 1994. ➢ srovnávání: genealogie vs. homologie • křesťanství jako „mysterijní kult“, „volní asociace“, pohřební spolek“ apod. o příklad: termín christos • dobová židovská literatura: královská titulace • esejci: dva mesiášové • Pavel: přezdívka (významová vyprázdněnost vs. nenaplněnost) • synoptici: speciální titul (viz Marek – mesiášské tajemství) • Janovo evangelium: jediné používá v řeckém textu přepis hebrejského originálu Perspektiva současného bádání • Posun od obsahu textů k dokladům o praxi ➢ Počátky křesťanství jako vytváření knih (křesťanské skupiny jako helénistické „literární komunity“) ➢ Počátky křesťanství jako uzpůsobení programu hostin: Sociálně funkcionalistická perspektiva • identitotvorný aspekt (Social identity theory): ➢ Vznik křesťanství jako ustavení specifických komunit budujících svoji identitu s odkazem na Ježíše a jeho prostřednictvím na „dědictví Izraele“ ➢ analýza sociálních sítí o Vznik křesťanství jako ustavení sítě slabých sociálních vazeb mezi námořníky, obchodníky a řemeslníky ve středomořském prostoru PRAMENY K POČÁTKŮM KŘESŤANSTVÍ V LETECH 50-150 • Apokryfní × kanonické? ➢ Terminologie: o Bible (tó biblíon – kniha, knížka, listina) o Starý zákon × Hebrejská bible o Septuaginta (Alexandrie, řecky, 3.-1. stol. př. n. l.) × palestinský kánon Hebrejské bible (Palestina, 1.-2. stol. n. l.) • knihy, které jsou v Septuagintě, ale nejsou v palestinském kánonu, se nazývají deuterokanonické o Křesťanský kánon: židovské posvátné spisy v rozsahu Septuaginty (Starý zákon) + 27 vybraných raně křesťanských textů (Nový zákon) – vyvíjí se v průběhu zhruba tří století • Lk 4,16-21: „Přišel do Nazareta, kde vyrostl. Podle svého obyčeje vešel v sobotní den do synagógy a povstal, aby četl z Písma. Podali mu knihu proroka Izaiáše; otevřel ji a nalezl místo, kde je psáno: ‚Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil zajatcům propuštění a slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané na svobodu, abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy.‘ Pak zavřel knihu, dal ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny. Promluvil k nim: „Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli.“ • prameny k počátkům křesťanství v letech 50-150: ➢ zlomkovité a nahodile dochované ➢ proces utváření různých tradic ➢ jazyk = řečtina (100 %) ➢ forma = kodex (kniha) • hlavní žánry raně křesťanské literatury (typologie): listy, sbírky výroků, evangelia, skutky, apokalypsy • Listy: ➢ Autentické listy Pavla z Tarsu (Corpus Paulinum): Ř, 1K, 2K, 1Te, Ga, Fp, Fm ➢ Pavlovské pseudepigrafy (Pseudopaulina): Ef, Ko, 2Te, 1Tm, 2Tm, Tt ➢ Pastorální epištoly (adresovány jednotlivcům, ale obsahují ve skutečnosti instrukce pro celou obec): 1-2 Tm, Tt o Pavlovské pseudepigrafy nezařazené do Nového zákona: List Laodikejským, Třetí list Korintským. ➢ Žd: Pavla se nedovolává, mylně mu připisován tradicí. Ježíš jako „kněz na věky podle řádu Melchisedechova“ ➢ Katolické listy (určeny všem, narozdíl od Pavlových listů): 1-2P, 1-3J, Jk, Ju • Sbírky výroků: ➢ Sbírka Q. ➢ Evangelium podle Tomáše - asi třetina výroků má paralelu v Q • Evangelia: ➢ Mk, Mt, L (synoptická evangelia) ➢ J ➢ další mnohá evangelia… • Skutky: ➢ Skutky apoštolů ➢ Skutky Petrovy, Skutky Tomášovy... • Apokalypsy (zjevení): ➢ Zjevení Janovo o Termíny k dohledání: apokalyptika, eschatologie, chiliasmus, milenarismus Burton L. Mack a „přepisování počátků křesťanství Směry raného křesťanství (1. stol. ) Burton L. Mack a jeho typologie • Ježíšovská hnutí ➢ Komunita okolo sbírky Ježíšových výroků (Q), později pojatá do Mt a Lk ➢ ježíšovská škola” vytvářející protomarkovskou tradici anekdotických příběhů (chreiai) ➢ skupina “pravých učedníků” okolo gnostického Tomášova evangelia ➢ “shromáždění Izraele” okolo Ježíšových zázraků použitých v Mk a Jan ➢ “Sloupy církve” v Pavlově korespondenci a Lk • Kristovská hnutí ̶ ➢ Na základě Pavlova díla ➢ ̶ Místo Ježíšova učení a jeho “škole” důraz na Ježíšovu smrt jako událost zakládající křesťanské společenství ̶ ➢ Rozpracovávají koncepty mučednictví, vzkříšení a transformace Ježíše v božského Krista ➢ ̶ V kultovním životě Kristus v hymnech, modlitbách a rituálním jídle • Kristovská a Ježíšovská hnutí – společné rysy ➢ Ježíš jako zakladatel (ale v mýtotvorbě různě profilován) ➢ rituální vazba na společné jídlo ➢ reformní apel Dějiny křesťanství: - proces mýtotvorby a sociálního formování Úkol: srovnání listu Galatským a Skutků • Ga 1,16-20: „Tehdy jsem nešel o radu k žádnému člověku, ani jsem se nevypravil do Jeruzaléma k těm, kteří byli apoštoly dříve než já, nýbrž odešel jsem do Arábie a potom jsem se zase vrátil do Damašku. Teprve o tři léta později jsem se vydal do Jeruzaléma, abych se seznámil s Petrem, a zůstal jsem u něho dva týdny. Nikoho jiného z apoštolů jsem neviděl, jen Jakuba, bratra Páně.“ • Ga 2,1-10: „Potom jsem se po čtrnácti letech znovu vypravil do Jeruzaléma spolu s Barnabášem a vzal jsem s sebou i Tita. Šel jsem tam na Boží pokyn a těm, kteří jsou ve zvláštní vážnosti, jsem v soukromí předložil evangelium, které zvěstuji pohanům, aby snad moje nynější i dřívější úsilí nebylo nadarmo. Ale ani Titus, který tam byl se mnou a je Řek, nebyl přinucen, aby se dal obřezat, jak chtěli ti, kteří předstírali, že jsou bratří, a pokoutně se mezi nás vetřeli s úmyslem slídit po naší svobodě, kterou máme v Kristu, aby nás uvedli do otroctví zákona. (...) Vždyť ten, který dal Petrovi sílu k apoštolství mezi židy, dal ji také mně k službě mezi pohany. Když poznali milost, která mi byla dána – Jakub a Petr a Jan, kteří byli uznáváni za sloupy církve – podali mně a Barnabášovi pravici na stvrzení naší dohody, že my půjdeme mezi pohany a oni mezi židy. Jen žádali, abychom pamatovali na jejich chudé, a právě o to jsem vždy horlivě usiloval. • Pavel již krátce po svém obrácení „svými důkazy, že Ježíš je Mesiáš (hoti hútos estin ó christos), přiváděl do úzkých damašské židy“ (Sk 9,22), poté se kvůli ohrožení přesunul do Jeruzaléma, kde se „mohl na všem podílet s apoštoly a všude směle mluvil ve jménu Páně“ (9,28), aby o něco později z pověření jeruzalémské církve kázal spolu s Barnabášem evangelium v Antiochii (SK 11,22-26).