Otázky pro semestrální práci
1. Vybrané umělecké dílo nebo umělecký či kulturní jev
Vyberte si dle vlastního uvážení nějaké umělecké dílo nebo umělecký či kulturní jev a zde stručně uveďte jeho název a charakteristiku.
Například: "Graffiti na nějakém brněnském sídlišti" nebo "Operní představení Její pastorkyně v Janáčkové divadle v sezoně 2015/2016" nebo "Nový román Jo Nesba, Království", apod.
Protože si budete vybírat k analýze 2 díla/jevy (každé budete analyzovat v samostatném odpovědníku) prosím, aby jedno mělo více charakteristiku uměleckého díla (kniha, skladba, píseň, obraz, představení, apod.) a druhé bylo spíše kulturním jevem (graffiti, reklama, Jízda králů, Babišovo "Čau lidi", rodina oslava Vánoc, apod.)
2. Estetická analýza
Zamyslete se nad tím, zda je Vámi vybrané dílo/jev a) krásný, b) zda-li se Vám líbí, a pokuste se své odpovědi stručně vysvětlit - vyargumentovat (proč je dílo/jev podle Vás krásný, proč se Vám líbí). Zvláště u hodnocení zda jde dílo/jev krásný se pokuste určit podle jakých estetických norem své hodnocení provádíte.
3. Analýza z pohledu teorie umění
Zhodnoťte, zda je Vámi vybrané dílo/jev:
a) uměním
b) uměleckým dílem
c) v čem spočívá jeho (umělecká) hodnota a své odpovědi stručně zdůvodněte.
4. Umělecká kritika
Napište stručnou uměleckou kritiku vybraného díla/jevu. V textu samozřejmě můžete použít závěry, ke kterým jste došli v předchozích dvou otázkách.
5. Sémiotický pohled
Pokuste se stručně zamyslet nad tím, čeho jeho vámi vybrané dílo/jev znakem (k čemu odkazuje, jak mu můžeme rozumět).
A uveďte příklady ikonu, indexu a symbolu které v tomto díle/jevu nacházíte.
6. Z pohledu Kulturálních studií
Zamyslete se nad kulturní "pozici" díla/jevu a jeho společenským významem.
Jakou společenskou hodnotu toto dílo/jev má, pro koho a proč? Jak a zda se toto dílo objevuje v prostředí populární kultury. Zda je toto dílo/jev nějakým způsobem přítomno v masové kultuře a jaký to má vliv na jeho vnímání a hodnotu?