Co je umělecké dílo? I Úvod do uměnovědných studií Malé opakování (propojte) Esteticismus Expresivismus ► Kognitivismus ...považuje za podstatu umění... ► Poznání ► Krása Emoce ► 2 Malé opakování (propojte) ► M. Heidegger ► O.Wilde ► LN. Tolstoj ...hodnota umění spočívá... Ve zprostředkování morálních hodnot ► V odhalování pravdy V něm samotném ► 3 Malé opakování Malé opakování Pojem díla v umění ► Pojem umění je širší než množina uměleckých děl Umění ► Existují umělecké „objekty", jež nemají charakter „díla" ► improvizovaný hudební koncert ► performance ► výtvarné „objekty" Pojem díla v hudbě ► 1537 vydal Nicolaus Listenius traktát Musica ► opus perfectum et absolutum (dokonalé, uzavřené dílo) ► písemná fixace skladatelem (notové písmo) ► přetrvává po smrti skladatele UZAVŘENOST - FIXACE -TRVÁNÍ ► 8 uměleckého díla ► Individuální, ve své struktuře neopakovatelný objekt. ► Výsledkem činnosti, individuální práce tvůrce - tvorba. ► Dílo osobní výpovědí tvůrce. ► Umělecký tvar se vztahuje k druhovým normám (drama, román, symfonie) ► Dílo uzavřeným celkem (začátek a konec v časových uměních, rám obrazu). ► Integrovaný celek ► Informace určená pro recepci. ► Nutnost písemné či hmotné fixace, jež je východiskem recepce či interpretace a recepce. (Lissa, Zofia: Nové studie z hudební estetiky, 1982) ► 9 Co je součástí uměleckého díla? Prístupy k problému DILO AUTOR RECIPIENT ► 12 Přítomnost autora v díle ► 2. pol. 19. století ► HypoliteTaine ► Teorie 3 faktorů: „rasa", prostředí, doba ► Biografismus ► Studium pramenů ► "Í3 Dílocentrická interpretace Prístupy k problému DILO AUTOR RECIPIENT ► 15 Dílocentrická interpretace ► Lingvistický přístup Důraz na formu ► Opomíjení: ► biografie ► dějiny literatury ► dějiny kultury ► recepce díla ► 16 Ruský formalismus ► 1915-cca 1930 ► Roman Osipovič Jakobson ► Peter Bogatyrev ► Gregor Vi n o ku rov ► SYZET (námět - kompozice) ► FABULE (příběh / logicky a chronologicky uspořádaný syžet) ► napětí mezi fabulí a syžetem ► volba vhodné formy vyprávění ► Film: ► To co vidíme, to o čem víme, že se přímo děje ve filmu je syžet (příběh).Ale i předpokládáme, že se některé události už stali před příběhem nebo že se po příběhu pravděpodobně stanou, to je fabule. Všechny události, které jsou ve filmu uvedeny nebo jsou námi vyvozeny, to je fabule. Syžet je to, co ve filmu vidíme a slyšíme. ► '8 Morfologie pohádky (Propp) Jakými metodami můžeme dojít k přesnému popisu pohádky ľ Porovnejme následující případy: -1. Car dává odvážnemu mládenci orla- Orel odnáší mládence do jiné , říše. (171) 2. Stařec dává Sucenkovi koně. Kůň odnáší S učenka do jiné říše. (132) 3. Čaroděj dává Ivanovi loďku. Lodka odnáší Ivana do jiné říše. (138) 4. Carova dcera dává Ivanovi prsten. Pomocnicí z prstenu odnášejí Ivana do jiné říše. (156) atd. V uvedených případech jsou veličiny stále a proměnlivé. Mění se pojmenování (a s nimi i atributy) jednajících osob, nemění se jejich činnosti neboli/imfcce. Z toho vyplývá, že pohádka často připisuje stejné činnosti různým postavám. To nám umožňuje zkoumat pohádku podle funkci jednajících osob^ * ► 19 [. JEPEN ZE ťLĽNC RODILY OFŮUĚTť DOMOV (|KhjT7iKii(>vjá ni: oúíifvLrpni' uznůEeui [)■)■ 1, íWrjí* mfcSeůa*has[arSípcnnN»r:i>. liodírť odcházejí" u prací ....Knít-*- Tfiufid odjet nu laiVkjU íŕatú i I&necbůl í«jtu i- cizích nikou" (265)- lpJeJ:iau Jtupcc odjfřdrl. de ti-ií<:h wni*L (197], Obvyklé fprray odchodu: la prací-do Lcta, U liLn h i3o viílíiy, ;j iiv^mi xal"iilratmi (P1"). 2. /jíiílíníiu furinmi rul Luufr-n í jŕ =-ti]Tt rodiril (|J"], it. Níkil^ HPctnih/LJii-ji" 1DM1I17 ihIlilIhL ^cnfruct. jdou ruc-b^rdím na ttjkvíiivu (ÍCI}, iaa ryhy (IA8)L na procházku (13-7jh na jahody li!24) (paj. II. HRDINOVI JE NtCO NAKÁZÁNO (poJM.: siíftuj. Ořii. 7). 1, „Uotcto komoTy se ne;misi jnŕrlŕ*alh (159) ^T)iv<:j pozor ua hriirííku ii iímhíiL jli-nj z domova" (Häa. j,K.dyby priala baba Jaga, niť jí tutrCkcj a mlč^ flť*)- ^tníír ji dlouho du-mlouval a zakazoval jí opouEtfl tEÍmckL" (Ífi5j jjj- £a'k^* vyL chíraní bývá nikdy z*ííkn nebo njj-hrnľ n v^ipn;'™ iIřií ilu (íkrvm v jimí (2ttl), NSkdy jť riHtpnL forma £ákj21l iiaU lístku, ľlivií m1 |irnniln-iu hrbů t-adům matka přemlouvá E>'Eia, aby tvtthodil ua li>v ryh„ protože Je jcite malý aj, Poliádk* ťjlwykk uvádí nejdříve odchod a pak zákaz- Psk- litká pnsl'JUpilO-BT lid nlc-ítl jr nvi^m npa/npj ZSL^uijr niiiihi.n Ír/l vydávaný i sp^j^ní í mlYhindHia: ťirlrhal jalilLa |230)n ne>zve