Kultura I Úvod do uměnovědných studií Rané dějiny pojmu kultura ► etymologie - colere (pěstovat, zušlechťovat, chránit) ► latinské slovo cultura (péče, původně obdělávání půdy - agri cultura) ► Péče o půdu ► MarcusTullius Cicero (106-43 př. n. I.) hovoří o filozofii jako kultuře ducha - nová dimenze pojmu ► Péče o duši ► ve středověku se nevyskytuje často ► renesance a humanismus obnovují antickou tradici a pojem získává konotace oddělující člověka a přírodu ► Samuel von Pufendorf (1632 -1694) - německý historik a právník - používá pojmu kultura bez dalšího upřesnění (dříve cultura juris, cultura scientiae) ► 3 Normy chování (četba) ► Kultura ve smyslu být kulturní - chovat se podle pravidel ► První takovou kodifikovanou soustavou pravidel chování označuje francouzský výraz courtoisie (angl. courtesy, it. cortezia, něm. hovescheiť).Ve středověku se tak označoval způsob chování, který byl závazný pro příslušníky DVORA. Soustava příkazů a zákazu se vytvořila nejprve na dvorech velkých feudálních suverénů a později se postupně rozšířila na širší vrstvy společnosti. O tom, že tato soustava stojí na počátku souvislého procesu civilizace, svědčí ivv češtině slova dodnes užívaná pro „slušné" chování: zDVORilost, DVORnost. ► Ve druhé čtvrtině 16. století se pro normy chování rozšířil nový výraz c/V/7/té. Tento stav dokumentují četná humanistická pojednání určená k poučení mladíků z vyšších vrstev - např. De civilitate morům puerilium (1530) od Erasma Rotte r d am s ké h o. Moderní pojem kultury ► Osvícenství - hodnotový (axiologický) pojem kultury ► jako zdokonalování, zušlechtění a zjemnění duševních a tělesných vlastností člověka ► Johann Gottfried Herder (1744-1803) ► dějinný proces - jako postupný a zákonitý vývoj, v němž musí rozum a spravedlnost vést k upevnění lidskosti ► Zdokonalování národů -> zdokonalování lidstva ► Uměním k lidskosti: úvahy o jazyce a literátuře.Vydáno: 2006, Oikoymenh. 282 s. ISBN: 80-7298-147-1 ► 5 Nástup moderních věd ► Historiografie ► Postupně se prosazuje pojem kultury jako celku vztaženého ke kolektivnímu nositeli a určité době ► Antropologie (sociální a kulturní a.) ► E. BTylor: ► hodnotově neutrální pojem kultury ► deskriptívni pojem kultury viz další 2 obrázky ► 6 Historiografie ► Jacob Burckhardt (1818-1897): ► In Kultur der Renaissance in Italien, I860, používá pojem Kulturepoche. ► Jeho dějiny se týkají mocenské struktury, politiky, mentality, životního způsobu, náboženství i umění ► 7 Etnológie/kulturní antropologie Edward BurnettTylor (1832-1917), britský antropolog, autor významných spisů Researches into the Early History of Mankind and the Development of Civilization (1865), Primitive Culture (1871) a Anthropology (1881) „Kultura neboli civilizace (...) je komplexní celek zahrnující vědění, přesvědčení, umění, zákony, morálku, tradici a veškeré další schopnosti a zvyklosti, které lidé získávají díky tomu, že jsou členy společnosti." ► 8 Typologie pojmu kultura (četba) Tradiční axiologické pojetí kultury, vycházející z humanistické a osvícenské tradice používání tohoto pojmu ve filozofii a uměnovědách.Axiologická koncepce kultury je výrazně hodnotící. Omezuje rozsah třídy kulturních jevů pouze na sféru pozitivních hodnot, které přispívají ke kultivaci a humanizaci člověka a k progresivnímu rozvoji lidské společnosti. Do kultury jsou tak tradičně zahrnovány zejména takové oblasti duchovních hodnot společnosti jako umění, véda, literatura, osvěta, výchova, ušlechtilé a pokrokové ideje apod. ► Globální antropologické pojetí kultury, zahrnující do kultury nejen pozitivní hodnoty, ale všechny nadbiologické prostředky a mechanismy, jejíchž prostřednictvím se člověk jako člen společnosti adaptuje k vnějšímu pro st ředí. Ant ropo logické pojetí kultury nemá hodnotící funkci. Díky tomu lze charakterizovat a klasifikovat různá společenství v čase a prostoru podle jejich specifickch kulturních prvků a komplexů. To umožňuje komparativní výzkum sociokulturních systémů (kultur, subkultur, kontrakultur) v čase a prostoru. Být kulturním antropologem z tohoto hlediska znamená studovat způsob života typický pro určitou společnost.Antropologické pojetí kultury chápané jako systém artefaktů, sociokulturních regulativů a idejí sdílených a předávaných členy určité společnosti se prosadilo zejména v sociální a kulturní antropologii, archeologii, etnografii, etnológii, sociologii, psychologii a kulturologii. (Václav Soukup: Přehled antropologických teorií kultury. Praha 2000) ► 9 Antropologický pojem kultury ► Přirozené vs. umělé (člověkem vytvořené) prostředí Základní model: ► 10 Typologie pojmu kultura Modely kultury Kultura jako proces ► Karl Marx ► Johan Huizinga ► Sigmund Freud ► Kultura jako struktura ► Forma pořádku ► Forma výkladu vč. historie ► Česká etnografie ► Hmotná kultura ► Duchovní kultura ► 12 ► KULTURA A CIVILIZACE ► 13 Kultura a civilizace Model I Model 2 ► 14 Co zahrnuje pojem kultura ► Teoretické vymezení (v modelu 2: kultura v užším smyslu) ► Duchovní vzory ► Hodnoty ► Orientace ► Praktické vymezení (v modelu 2: civilizace, jako součást kultury) ► Chování ► Normy ► Instituce Kultura a civilizace Rozdíl mezi francouzským a anglickým kulturo logickým územ na straně jedné a německým na straně druhé: ► Francouzi a Angličané - vyjadřují slovem civilizace hrdost na význam vlastního národa, na pokrok Západu a lidstva jako takového. ► V německém literárním jazyce se pojem civilizace vztahuje na to, co je pouze vnějškové, co je na povrchu lidské existence. Hrdost na vlastní výsledky, hodnoty, je obsažena v pojmu kultura. Pojem kultura se v Německu obvykle vztahuje na duchovní, umělecké a náboženské skutečnosti, zatímco oblast politická, hospodářská a v užším smyslu oblast společenská je z něj vyloučena (a označuje se pojmem civilizace). Zatímco civilizace označuje proces, který neustále míří kupředu a ve kterém jednotlivé kroky nabývají významu právě jen v rámci tohoto procesu jako jeho stupně, německý pojem kultura se vztahuje na lidské výtvory, které prostě „jsou tady", které jsou hodnotami samy o sobě. ► 16 Exkurz - Noachická prikázaní Gn. 9,1-17 ► zahrnuje celé lidstvo (ne pouze „vyvolený národ")!! 6 zákazů: ► zákaz mnohobožství, rouhání, vraždy, krádeže, smilstva a násilí ► I příkaz: ► zavedení právního systému a spravedlivého soudnictví ► 17 Vývoj kultury (civilizace) - pokrok? ► (Kulturní optimizmus) ► Kulturní relativismus ► Kulturní pesimismus ► Postupný úpadek kultury (M. Heidegger) ► Zvrat „ve směřování" kultury (T.W.Adorno, M. Horkheimer) ► 19 Proces civilizace ► N. Elias, 0 procesu civilizace, 1939 ► Proměny lidského chování od středověku do doby moderní doby Rostoucí diferenciace a komplexnost ► Mění se nejen formy vzájemné provázanosti lidí, ale i sami lidé: ► psychogeneze civilizace - rozvoj osobnostních struktur a způsobů chování ► sociogeneze civilizace - jak se mění nerovnost, moc a řád ► 20 Eliášova teorie civilizace (četba) ► Podle Eliase je proces civilizace dlouhodobým procesem, který probíhá jedním směrem - k rostoucí diferenciaci a komplexnosti společenských celků a s tím související rostoucí regulaci lidské psychiky a afektů. Jde o proces, který není jednotlivci nijak plánován. Historické změny, které přináší, jsou nezamýšlenými důsledky jednání. ► Mechanismus procesu civilizace Elias popisuje takto: „Od nejranějších dob západních dějin až po současnost se pod silným tlakem konkurence stále více diferencují společenské funkce. Čím více se funkce diferencují, tím větší je jejich počet, a tedy i počet lidí, na kterých jednotlivec závisí při svém konání (...). Musí být navzájem koordinováno chování stále většího počtu lidí a předivo jednání musí být stále přesněji proorganizováno, aby v tomto předivu jednotlivé jednání (akce) splnilo svou společenskou funkci. Jednotlivec je nucen regulovat své chování stále diferencovanějším, stejnoměrnějším a stabilnějším způsobem. (...) Pro změny psychického aparátu během procesu civilizace je charakteristické právě to, že diferencovanější a stabilnější regulace chování je jednotlivému člověku vštěpována odmalička jako automatismus, jako sebepřinucení, jemuž se nemůže ubránit, ani když to ve svém vědomí chce. (Elias 1969 II.: 3 16-3 17). ► 21 Konstruktivismus ► Sapir-Whorfova hypotéza ► 30. léta 20. stol. ► Pojetí reálného světa je vystavěno na jazykových zvyklostech dané komunity ► Kritika: myšlení nelze ztotožnit s jazykem ► (Psycholingvistika, Lingvistická antropologie) ^ 22 K Sapir-Wharfově hypotéze (četba) Rozhovor s Karlem Olivou, aktualne.cz, 16.11.2022 Jazyk a jeho úroveň tedy odráží vždy úroveň rozvoje společnosti, a tedy i způsob myslení a jednaní lidí? Samozřejmě. Jazyk je sociální jev. Odráží tudíž úroveň společnosti: její hodnoty, vztahy, materiální i duchovní rozvoj. Nakolik vlastně jazyk odráží národní povahu či mentalitu? Tak to je otázka spíše pro psycho logy. Ale ano: jazyk vždy víceméně odpovídá mentalitě toho či onoho národa. Člověk se učí mateřštinu téměř od narazenia jejím prostřednictvím přitom poznává svět. Jinými slovy: ne všechno, co víme, jsme získali osobní zkušeností. Mnoho poznatků nám předali svými slovy rodiče, učitelé, blízcí anebo i četba. Člověk se tedy od raného dětství dozvídá - a to ve strukturaci konkrétním jazykem - něco o svém národu, o společnosti, ve které vyrůstá, o světě. Čímž se formuje i jeho povaha. Češi jsou tak tím pádem jinak zformovaní než třeba Francouzi či Němci. K několika jazykům, jimiž plynně vládnete, patří i něm č i na. Vypovídá tedy tento jazyk o povaze Němců? O smyslu pro pořádek či přesnost? Je to tak. Němčina je strukturovaná, velmi přesná ve vyjadřování. Odráží tedy i přesnost a důkladnost Němců.Ale znovu: když se malý Němec či Němka narodí, tak poznávají svět přes jazyk svých rodičů. Jazyk je tedy té přesnosti učí. Vraťme se ještě ke vztahu jazyka a povahy lidí.Jak například čeština zformovala nás, naši mentalitu "českých holubičích povah"? V češtině nám poměrně hodně záleží na určení typu slovesného děje: přijdu, přicházím, přicházívám... Tohle třeba v němčině není.Ta má naopak určité a neurčité členy, věcnou určitost a také dlouhá složená podstatná jména, přesně určující, o jakou věc či záležitost se jedná - byť často na úkor libozvučnosti. Češi jsou proto ve srovnání s Němci ve vyjadřování často méně přesní. Netrpíme akurátností, která je tolik typická pro Němce.Ale na druhou stranu - mnoho věcí by mezi Čechy a v českém státě lépe fungovalo, pokud bychom byli přesnější, striktnější, důkladnější.Jestli to souvisí i s vámi zmíněnou "holubicovatostí",to si netroufám soudit, avšak v souhrnu vám dávám za pravdu: jazyk ovlivňuje mentalitu národa. ^ 23 Sociální skupiny Kultura ► Identifikace a reprezentace ► Formace a diferenciace Rizika ► Národní šovinismus ► Stavovská exkluzivita ► Elity a masa ► 24 Enkulturace Enkulturace (socializace) ► Mezigenerační výměna ► Stabilita (kontinuita) kultury - role generací v předávání kultury Vždy jsou předávány a přejímány jen ty kulturní prvky, které si udržují svojí platnost (funkci, místo ve struktuře, nesou symbolický obsah). Nelze tvrdit, že by kultura byla stabilní a neměnná - ale skrze udržování vybraných jevů, jež jsou nazírány jako podstatné, je pociťována. ► Akulturace ► 25 Témata kulturálních studií ► Problematizace pojmu kultury ► Jazyk (a sociální diferenciace) ► Sdílené sociální významy - znaky ► Symbolické vytváření ► 26