Populární kultura I Úvod do uměnovědných studií Populární nebo lidová? ► Populární kultura ► Populus (lat.) - lid ► Popular culture (eng.) Lidová kultura ► Folk culture (eng.) ► folklór ► 3 Základní pojmy a otázky ► Jaký je rozdíl a vztah mezi: ► Lidovou kulturou (folk culture), ► a populární kulturou (popular culture)? Je populární kultura synonymem pro nízkou kulturu? ► A co pak rozumíme vysokou kulturou? ► Kam v tomto hodnocení spadá lidová kultura? ► 4 Ideální typ folklóru ► Kultura jednotlivých lokálních komunit v tradiční společnosti ► Vazba na každodenní život ► Nejsou striktně odděleny role umělce a publika ► Výrazně lokální charakter ► Není mediálně zprostředkována - orální tradice ► (není masová) M Tradiční lidová kultura ► Nehmotná ► Folklór ► Lidová religiozita ► Obyčejové tradice Kalendářní ► Životní cyklus Oslavy a slavnosti (skupiny) Lokální slavnosti ► 9 Tradiční lidová kultura ► Hmotná ► Zaměstnání a zdroje obživy ► Dům/obydlí ► Oděv ► Strava ► Doprava ► Obchod a trh ► Výtvarná kultura ► 'o Obrady a rituály ► Bobby Alexander - 2 stránky rituálu: ► představení ► proměna ► Catherine Bellova ► rituál jako pragmatický kompromis mezi úplností a jednoduchostí ► 3 teoretické přístupy ke zkoumání rituálu: ► jako výraz paradigmatických hodnot smrti a znovuzrození jako mechanismus přivedení jedince do společenství a založení entity ► jako proces za účelem společenské přeměny, katarze, ztělesnění symbolických hodnot, vymezení povahy toho, co je skutečné ► "ii Rituál a divadlo ► Rituál ► Účinnost ► Důležitější je to, co má nastat ► Změna vědomí ► Publikum se účastním ► Publikum věří tomu, co dělá ► Kolektivní kreativita ► Divadlo ► Zábava ► Důležitější je to, co je teď ► Sebekontrola ► Publikum přihlíží ► Publikum oceňuje, hodnotí ► Individuální kreativita Bowie:Antropology of Religion ► 12 Na cestě od lidové k populární kultuře Karnevalová kultura (populární kultura) Karneval - synkretická forma podívané obřadného charakteru ► silný prvek hry ► nezná děleni mezi účinkující a diváky (karnevalu se nepřihlíží, karneval se prožívá) - protiklad k divadlu - reálná forma samého života. ► svátečnost - karneval jako dočasné osvobození od panující pravdy a stávajícího řádu, dočasné zrušení všech hierarchických vztahů, privilegií, norem a zákazů - logika „naruby", převrácení hierarchie ► binární opozice: oficiální - karnevalová kultura ► oficiální kultura karneval připouštěla, ale přísně oddělovala ► Michail Michajlovič Bachtin (1895-1975) - ruský literární historik. ► Dostojevský umělec. Československý spisovatel, 1971 ► Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance.Argo, 2007 ► 14 Karnevalová kultura (populární kultura) Karneval ► Výstřednost ► Karnevalová mezaliance (křížení) ► Profanace ► Obřady nastolování a svrhávání Patos ustavičné změny a proměny (zmaru a obnovy) ► Karnevalový smích Ritualizovaný a ambivalentní (smějeme se i když víme, že je to jen dočasně a i když není v „reálném" životě pro smích místo) ► '5 Karnevalová kultura (populární kultura) ► Karneval ► Vykolejený život, život naruby, svět nohama vzhůru ► Zákony, zapovědí a omezení určující chod a řád obvyklého života, po dobu karnevalu neplatí ► Především neplatí celé hierarchické rozvrstvení společnosti ► Jiný modus vztahu člověka k člověku - jde o konkrétní smyslový zážitek, zpola reálný - zpola jako hra ► 16 ► Karneval ► „Zákony karnevalu" nemají nic společného s abstraktními idejemi o rovnosti a svobodě, o souvislosti všeho se vším, o jednotě protikladů apod. ► Karneval byl univerzální a lidový projev kultury ► Člověk ve středověku - žil mezi dvěma životy: Oficiálním (pochmurný, hierarchický, dogmatický) Karnevalovým (lidový, nevázaný, všeobecný, dvojlomný smích) ► Renesance - karnevalizace života i umění ► 17. století - ztráta obecné lidovosti, významu, ztráta barvitosti -jednotvárnost a primitivismus, „privatizace" ► palácové kratochvíle ► (lidové) slavnosti a veselice ► '8 Procesy modernizace Urbanizace ► Nelokální charakter ► Konfrontace s „vyšší" kulturou ► Technický rozvoj ► Postupné zprostředkování médii ► Zmasovění Proměna světa práce ► Volný čas ► Proměna času ► Rodina, tradice ► '9 Analýza populární kultury Charakteristiky populární kultury ► Určená k masové spotřebě ► Disponuje vlastními „novými medií" ► Snadná poživatelnost ► Deformace původních kulturních rysů (spotřeba, trh) ► B.Pascal (1623- 1622) ► Nudu považuje za specifikum lidské existence. Lidé vnitřní puzení ke klidu. ► Když ale dojdou klidu, jsou konfrontování v mysli svou vlastní smrtelností, což je jim nepříjemné. ► Proto nás to také stále nutí k rozptýlení, a dlouhou chvíli neseme velmi špatně. ► 21 Vyšší a nižší kultura (?) ► Je populární kultura automaticky nižší kultura? ► V čem je vlastně rozdíl? ► Forma,Zánr,Obsah... (?) ► Charakteristika nízké kultury (U. Eco) ► Cena ► Emoce ► Test času ► Skeptikové a těšitelé (U. Eco) © ^ 22 Teorie populární kultury - hlaví školy ► Frankfurtská škola ► T.W Adorno, M. Horkheimer ► Politická ekonomie ► A Gramsci, S. Hall Ideologie, Hegemonie Strukturalismus a sémiologie ► U. Eco, R. Barthes ^ 23 Populární kultura a kulturální studia Teorie populární kultury je jiným pohledem na principiálně stejný okruh fenoménů, jako je teorie masové kultury: ► teorie masové kultury zpravidla vidí masy jako pasivní příjemce sdělení produkovaných kulturním průmyslem, ► teorie populární kultury zdůrazňuje aktivní, kreativní roli společenských „aktérů", kteří produkují kulturní významy masově distribuovaných textů. ► 24 Ideologické předpoklady pojmu populární kultura v kulturálních studiích ► „Populární kultura je vytvářena podrobenými lidmi v jejich vlastním zájmu ze zdrojů, které také kontradiktorně slouží ekonomickým zájmům těch, kteří vládnou. Populární kultura je vytvářena zevnitř a zespodu, nikoliv vnucována zvenku či shora, jak se domnívali teoretikové masové kultury." (John Fiske: Reaďmg the Popular, London 1989, s. 2) ► Pojem populární kultura je v kulturálních studiích obvykle vázán na marxistická či výrazně levicová politická a ideologická východiska. Bývá líčena jako „kultura resistence" vůči masové, manipulativní kultuře. ► 25 Literatura v češtině ► Primární texty: ► Bachtin, Michail Michajlovič: Franqois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha 1975,2007. ► Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha 1995. ► Volek,Jaroslav: Heslo „Populární kultura". http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Heslar/popularni_kultura.htm ► 26