Prerafaelitská malba (definice a autoři) Edward Burne-Jones Láska mezi ruinami 1894 Love among ruins 1894 jem det John Everett Millais Hugenot v den sv. Bartolo-měje (detail), 1851-52 Čtyři zásady prerafaelitské malby Retrospektivní vyjádření Williama Michaela Rossettiho Zdroj: Rachel Barnes, Pre-Raphaelites and their World. London 1998, s. 12. První fáze prerafaelitské malby (1848-1856) •První obrazy signované P.R.B.: William Holman Hunt, John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti •Další členové bratrstva: James Collinson, F. G. Step-hens, Thomas Woolner a W. M. Rossetti •Ideová inspirace u Johna Ruskina, výtvarná u Forda Madoxe Browna, který je též považován za prerafaelitu. •Prerafaelitský styl dále rozvíjeli John Brett, Athur Hughes, J. W. Inchbold, William Bell Scott, Thomas Seddon a Henri Wallis. •Tento styl byl rovněž preferován na akademii v Liver-poolu (L. Academy): W. L. Windus, William Davis. •Malba zpočátku odmítána, ale brzy dosáhla uznání, např. zastoupením Millaise a Hunta na Světové výstavě v Paříži 1855. James Collinson Odpověď na dopis emigranta 1850 Collinson Woolner Thomas Woolner Puk 1847 Prerafaelitská malba Liverpool Academy windus davis bidston William Lindsay Windus Příliš pozdě, 1858 William Davis Pohled z Bidstone Hill, 1865 Podstatné znaky první fáze p.m. (dle: Allison Smith, „The Enfranchised Eye“, in Pre-Raphaelite Vision, kat. výst. Tate Gallery, London 2004) •Realismus prerafaelitů nebyl politický ve smyslu Courbetova sociálně kritického programu, spíše jde o zrovnoprávnění ve smyslu podstatné demokratizace vědy. •Prerafaelité obrátili akademickou ideu hierarchicky strukturo-vané kompozice, ve které pozadí je podřízeno hlavnímu lidskému zájmu. Namísto toho směřovali k rozrušující unifor-mitě pozornosti, ve které každý detail vyžadoval koncentraci. •Podle dobových komentátorů díla prerafaelitů připomínala obrazy z optických přístrojů – z teleskopu, stereoskopické kamery, či z fotoaparátu (který nutil malíře nově potvrdit existenci viditelného světa). •Lynn Merrill: Rétorika singularity p.m. byla souběžná s velkou expanzí zájmu o historii přírody s jejím panoptickým obzorem, detailní analýzou a schopností úžasu (srov. vědecké ilustrace). •Detailní realismus p.m. paradoxně přispěl k zániku iluzionistické tradice (spojené s reprezentací) v záp. umění, jež byla nahraze-na alternativními formami realismu: surrealismem a fotorealis-mem. Druhá fáze prerafaelitské malby (1857 – konec 19. stol.) •Nový okruh umělců se konstituoval při práci na výzdobě Debating Hall v Oxfordu, 1857: D. G. Rossetti, Edward Burne-Jones, William Morris, Frederick Sandys, Simeon Solomon, J. R. Spencer Stanhope aj. •Rossetti, Whistler aj.: koncept estetismu •Následovníci Burne-Jonese: Walter Crane, Evelyn De Morgan, J. M. Strudwick aj. •Otevřením Grosvenor Gallery v r. 1877 byl získán alternativní výstavní prostor, často využívaný pro prezentaci prerafaelitské malby. •Vliv: The Birmingham School of Art, USA – časopisy The Crayon, The New Path (T. C. Farrer), evropský symbolismus aj. • Frederick Sandys, Vivien, 1863 John Roddam Spencer Stanhope, Cháron a Psyché (detail), 1883 Sandys Vivien stanhope Další malířky a malíři v Británii, kteří tvořili pod vlivem prerafaelitismu •„Pre-Raphaelite Sister-hood“: Elisabeth Siddal (viz autoportrét, 1853-54), Rebecca Solomon, Rosa Brett, Marie Stillman aj. •George Frederic Wats •Arthur Collins •John William Waterhouse •Frank Dicksee ls selfportrait-1853-54 John William Waterhouse The Lady of Shallot, cca 1888