Praktické náležitosti tlumočnické profese I. 9. 11. 2022 Dana Peňázová Mozek, paměť ØMozek se dělí na levou a pravou hemisféru. Podle toho, která z nich převládá, rozhoduje o tom, jakými metodami se člověk nejlépe učí. ØMozek si zachovává schopnost učení do vysokého věku, musí být ale používán. Ø ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ Na co máme dvě hemisféry? § ´ ´ Ø Ø Ø Ø ´ ´ ØPRAVÁ hemisféra (umělecká) §Myslí komplexně v obrazech, barvách a melodiích §Uvažování v širších souvislostech §Zapojení fantazie §Rozpoznání vzorů a obrazná srovnání §Opakování, nikoli spontánní mluvení § ´ ´ ØLEVÁ hemisféra (intelektuální) §Myslí logicky, analyticky §Vyvozuje závěry §Pracuje s čísly, pojmy a množstvím §Spontánní mluvení a psaní §Rozpoznává slova §Činí rozhodnutí §Vědomě se učí § ´ ´ Ø Ø Ø Ø ´ „Svět má tak úzké obzory a mozek nekonečné možnosti.“ (F. Schiller) … dvě hemisféry? ØLEVÁ hemisféra §Zpracovává informace postupně (lineárně) §Má pojem o čase §Je optimistická ´ ´ ´ ´ ØPRAVÁ hemisféra §Zpracovává více informací současně §Je kreativní §Učí se nevědomě §Nemá pojem o čase §Je pesimistická Ø Nejedná se ale o jednoznačné oddělení, ale o priority a tendence! Co nám nejvíce rozsvítí mozek? ´Podle výzkumů Dr. Kawašimi (japonský neurolog) nejvíce rozsvítí mozek tři následující věci: §čtení nahlas, §rychlé počítání velmi jednoduchých výpočtů, §psaní rukou na papír. ´ ´Těmito činnostmi se zvýší přísun krve do prefrontálního kortexu - Prefrontální kortex je přední část mozkové kůry, která je hned za očima a čelem. Právě tato část mozku je zodpovědná za soustředění, chápání, rozhodování a pamatování. Je to právě tato prefrontální oblast, která tak výrazně odlišuje náš lidský mozek od mozku ostatních tvorů a do značné míry z nás dělá to, co jsme. ´ ´ ´ Zvýšení činnosti ´Prefrontální kortex - přední část mozkové kůry, která je hned za očima a čelem. ´ Zodpovědná za § soustředění § chápání § rozhodování § pamatování. ´ ´Posílení § kreativity, § paměťových funkcí § komunikačních schopností. ´ ´ Paměť – typy 1. ´Ultrakrátká (senzorická) ´Přijímání vjemů – elektrické impulsy přichází do mozku bez uvědomění, pokud nevzbudí naši pozornost mezi 10 – 20 sekundami, odezní. ´Filtrace velké části informací – mozek není zahlcen. ´ ´ ´Cvičení: zkuste se zamyslet, co jste dělali v posledních 3 minutách … ´(zavřeli jste oči a přemýšleli? telefonovali jste? něco jste si zapisovali? něco jste pili? vstali jste? mluvili jste? podívali jste se z okna?) ´Některé činnosti děláme bezděčně, aniž bychom si je uvědomili – škrábání se, koukání z okna. Paměť – typy 2. ´Pracovní (krátkodobá) ´Přebírá z ultrakrátké paměti informace, které se setkají s nějakým zájmem nebo již existujícími vzpomínkami. ´Zůstanou zde několik hodin – pomáhá nám přijímat informace a komunikovat s okolím. ´Podněty se ukládají formou biochemického procesu. ´Je náchylná k chybám, těžko si pamatuje více pojmů naráz. ´Seřazení pojmů do určitých skupin, vytvořit mezi nimi logickou souvislost. ´ ´Cvičení: najděte nadřazené pojmy: mléko, vejce, sýr, kuře, rajčata, jogurty, šunka, chléb, voda, mrkev, víno, těstoviny, papriky, máslo. ´Trénování pracovní paměti je vhodné každodenně – např. pexeso, „Jedu na ostrov a vezmu si s sebou“. ´ ´ Paměť – typy 3. ´Dlouhodobá ´Nejdůležitější a nejobsáhlejší, informace jsou uloženy nesmazatelně. ´Do dlouhodobé paměti se informace přesunou, pokud jsou velmi intenzívní. ´Jejich uchování může omezit nebo zničit jen nemoc (např. Alzheimerova choroba). ´Spolehlivě a dobře si vybavíme podněty spojené s intenzívními představami, pocity a zážitky. ´ ´ ´ ´Chceme-li si zapamatovat informace dlouhodobě, musíme je přemístit z ultrakrátké paměti do pracovní a následně do dlouhodobé paměti. ´To je možné jen opakováním ´1. po krátké době (několik hodin až 1 den), ´2. za několik dní až 1 týden ´3. opět po delší době ´Budete odměněni uložením údajů nesmazatelně do dlouhodobé paměti. ´ ´Zajímavost: v paměti dospělého člověka je uloženo až 500 000krát více informací, než ve velkých několikasvazkových encyklopediích, na většinu z nich si nevzpomeneme, protože vzpomínky se postupem času propadnou do nevědomé části dlouhodobé paměti. ´ ´ Dobrá paměť – jak ji získat ´Zapojení smyslů ´Soustředění ´Nemít pocit hladu a žízně ´Mít zájem ´Jazykové porozumění ´Uvolněnost ´Příjemný pocit ´Strategie (triky) ´ Cvičení ´Ležatá osmička – levá ruka, pravá ruka, obě najednou ´ ´Kraul křížem ´ ´ Test paměti - zapamatujte si pojmy a pak je napište (45 sec) ´Počítač ´Myš ´Tužka ´Šanon ´E-mail ´Hrnek na kávu ´ ´Lepidlo ´Flipchart ´Porada ´Organizovat ´Nůžky ´Guma ´ Co je nadřazeným pojmem? Test paměti ´Čísla ´5197 ´74038 ´30617 ´618593 ´537928 ´8462976 ´27941753 ´ Slovní zásoba - zdravotnictví ´Cvičení: ´zkratky - ORL, JIP, ARO, RTG, AE, AG x Ag, ATB, AIDS, CMP, CNS, CT, MR, DMO, DNA, mRNA, EEG, EKG, IM, , LMD, LP, TBC, TK. ´ ´Intramuskulární, intravenózní, intraarteriální, perorální, liquid, fenylketonurie, celiakie, leukémie, intoxikace, impotence, encefalitida, pásový opar, tetanus, epilepsie, vzteklina. ´ AE – Antiepileptikum AG Angiografie Ag –antigen CT - Počítačová tomografie EEG – elektroencefalogram IM - Infarkt myokardu LMD - Lehká mozková dysfunkce LP - Lumbální punkce TK - tlak krve Kontrola úkolu č. 2 - společně ´https://www.youtube.com/watch?v=cMjLWT5yTG0 (konec 3:44) ´ Děkuji za pozornost ´Kontakt: ´ ´penazova@teiresias.muni.cz