J A K PSÁT 'ANALÝZU UMĚLECKÉHO DÍLA Název • J o h n F. S i m o n : E v e r y I c o n • J a n Vičar a rozvíjející s e médium g r a f i k y • C o když v y p a d n e p r o u d ? Dělejte rámus a d e j t e s e d o t a n c e • Sterilní d o k o n a l o s t • Rozbouřené b a r v y v bílém p r o s t o r u • B I G L I G H T a n e b hledání ztraceného ráje • Ideologické aparáty utváření člověka • P a o l o C i r i o kromě obskurního podnikání o d h a l u j e i p a r a d o x liberálního internetového étosu D r u h y intepretací 1. Biografická - a u t o r j e klíčem k pochopení díla 2 . Formální - s t r u k t u r a díla, analýza jednotlivých prvků 3. Obsahová - o čem t o j e , n a r a t i v 4 . Sociologická - dílo j a k o p r o d u k t společnosti 5. Kontextuální - j a k j e dílo předváděno, vnímáno a interpretováno v odlišných prostředích 6. Analýza i d e o l o g i e - hledání stereotypů, skrytých předpokladů, manipulativních prvků 7. Analýza r e c e p c e - j a k dílo i n t e r p r e t u j e samotný vnímatel Další t y p y : transmediální, ikonografická, d e k o n s t r u k c e a t d . Příprava textu - Intuitivní přemýšlen o umění schopnost utvořit si v krátkém okamžiku relevantní názor J E R R Y S A L T Z , ' 2 0 T h i n g s I R e a l l y Liked at t h e A r t F a i r s ' : T h i s artist, w h o died y o u n g in 1 9 9 9 , is w a y o v e r l o o k e d . A n d m u c h better t h a n p e o p l e realize. T h e intricate b r i c k w o r k m a k e s t h e painting l o o k like a labor of love, a p i e c e of flat s c u l p t u r e , a n d a w a l l f r o m t h e artist's m e m o r y . O n e of a n a r r a y of s i x t e e n little clay l a n d s c a p e s o r p a i n t i n g s or m e t a p h y s i c a l m a p s , all laid flat. E a c h r e a d s a s a w o r l d , d e s i g n , o r tile. W o n d e r f u l M o r a n d i - l i k e internal s p a c e . W a n t . Tři zásady komunikativního psaní o umění • 1 . Co je to? - J a k t o vypadá? J a k j e t o vytvořeno? C o s e v díle odehrává? • 2. Co to může znamenat? • 3. Jak se dílo vztahuje k širšímu kontextu (ke světu)? Příklad • In t h e l a t e 1 9 7 0 s , [ C r a i g i e ] H o r s f i e l d c o m m e n c e d o n e o f t h e m o s t s u s t a i n e d a n d u n i q u e a r t i s t i c i n v e s t i g a t i o n s a r o u n d t h e g o v e r n i n g r e l a t i o n s h i p b e t w e e n p h o t o g r a p h y a n d t e m p o r a l i t y . W o r k i n g w i t h a l a r g e - f o r m a t c a m e r a , h e t r a v e l e d t o p r e - S o l i d a r i t y P o l a n d , s p e c i f i c a l l y t o t h e i n d u s t r i a l city o f K r a k o w , t h e n in t h e t h r o e s o f i n d u s t r i a l d e c l i n e a n d l a b o r a g i t a t i o n [2]. T h e r e h e b e g a n s h o o t i n g a s e r i e s o f p o n d e r o u s a n d , in s o m e c a s e s , t h e a t r i c a l l y a n t i - h e r o i c b l a c k - a n d - w h i t e p h o t o g r a p h s c o m p r i s i n g p o r t r a i t s , d e s e r t e d s t r e e t s c e n e s a n d m a c h i n e r y [1]. P r i n t e d in l a r g e - s c a l e f o r m a t [1], w i t h t o n a l s h i f t s b e t w e e n s h a r p b u t c o o l w h i t e s a n d v e l v e t y b l a c k s , t h e s e i m a g e s u n d e r l i n e t h e s t a r k f a c t o f t h e s u b j e c t , w h e t h e r its o f a l u g u b r i o u s l y lit s t r e e t c o r n e r o r a s o l e m n , e m p t y f a c t o r y floor, o r p o r t r a i t s o f y o u n g m e n a n d w o m e n , w o r k e r s a n d l o v e r s [1]. T h e a r t i s t w o r k e d a s if h e w e r e b e a r i n g w i t n e s s t o t h e s l o w d e c l e n s i o n o f a n e r a [3], a l o n g w i t h a w h o l e c a t e g o r y o f p e o p l e s o o n t o b e s w e p t a w a y b y t h e f o r c e s o f c h a n g e [...] W i t h t h e i r s t e r n , s t u b b o r n m i e n , t h e y s t a n d b e f o r e u s a s t h e c o n d e m n e d [3]. • O k w u i E n w e z o r - D o c u m e n t s i n t o M o n u m e n t s : A r c h i v e s a s M e d i t a t i o n s in T i m e ' , Jak nalézt rovnováhu mezi vizuálním popisem díla, faktickými informacemi a osobním vkladem? • F o r m u l a c e zajímavé i n t e r p r e t a c e , která j e podložena f a k t y a a r g u m e n t y • Dva způsoby, jak podložit své interpretace a ) Faktický n e b o historický důkaz b) Vizuální důkaz Vizuální důkaz • Už n a k o n c i padesátých l e t m a l o v a l Lubomír Přibyl o b r a z y velkorysého měřítka (k j e h o nejoblíbenějším formátům patří rozměr 1 6 2 x 1 2 2 c m ) , n a kterých s e o b j e v o v a l y jednoduché figurální z n a k y . E x p e r i m e n t o v a l v nich s e škrábáním n e b o překrýváním v r s t e v barvy, což předznamenalo j e h o zájem o v l a s t n o s t i třídimenzionálního p o v r c h u o b r a z u . Ještě před k o n c e m padesátých l e t s e d o p r a c o v a l k čistě abstraktnímu geometrickému p r o j e v u . Nejpozději r o k u 1 9 6 0 s e v j e h o práci objevila diagonála j a k o výrazný dynamizující p r v e k a současně prostředek symetrického členění obdélníkového t v a r u o b r a z u . V r o c e 1 9 6 1 Přibyl v rámci svého zaměstnání v ČKD navštívil zkušebny přístrojů vysokého napětí v Běchovicích. H a l a plná podivných přístrojů, které byly schopné g e n e r o v a t b l e s k y a výboje, h o i n s p i r o v a l a k abstraktním vizualizacím energií a fyzikálních zákonů. V této době také drasticky z r e d u k o v a l b a r e v n o s t svých děl. Napříště už b u d e potřebovat j e n černou b a r v u . Řady černých monochromů j e n někdy proloží obdobím monochromů stříbrných. O k o l o r o k u 1 9 6 4 objevil Přibyl síť. Nalezené provazové sítě n a t a h o v a l přes podložku o b r a z u , vypínal j e a d e f o r m o v a l . Později v y v i n u l s v o u vlastní t e c h n i k u : d o překližkové d e s k y navrtá geometrické řady otvorů, m e z i které vypíná provázek. Vše poté sjednotí černou o l e j o v o u b a r v o u . • Tomáš P o s p i s z y l - Přibylova úhlopříčka Faktický důkaz • Přibylova výstava r o k u 1 9 6 4 v e výstavní síni Mladé f r o n t y m u s e l a působit j a k o m a n i f e s t geometrického m o d e r n i s m u či m i n i m a l i s m u . Radikálností abstraktního výtvarného k o n c e p t u a v neposlední řadě i působivostí velkých formátů s e v y m y k a l a všemu, c o u nás v té době - a t o i v rámci t e p r v e s e rodících tzv. konstruktivních tendencí - v z n i k a l o . Bohužel u nás t e h d y n e e x i s t o v a l a k r i t i c k o teoretická p l a t f o r m a , která by j e h o význam plně r o z p o z n a l a . Nechyběla ovšem v zahraničí, k d e Přibyl o d šedesátých let pravidelně v y s t a v o v a l . B y l o h o možné řadit k celosvětové vlně konkrétního a geometrického umění, která n a poli m a l b y v e d l a k e k o n c e p t u a l i z a c i o b r a z u a k j e h o p o s u n u směrem k prostorovému o b j e k t u . • Tomáš P o s p i s z y l - Přibylova úhlopříčka Příklad špatné kritiky • Nově získané dílo... d e m o n s t r u j e zájem umělkyně o emocionální a s e n z o r i c k o u t r a n s l a c i , což p o ní vyžaduje, a b y s e p o v z n e s l a n a d n a c i o n a l i s m u s a patriarchální společnost stejně j a k o n a d všeobecně známé podmínky lidské e x i s t e n c e , a t o prostřednictvím komplexní umělecké s t r a t e g i e a b s t r a k c e a a f e k t u . H a e g u e Y a n g - T o w e l Light Sculpture A n a l ý z a b y měla být výstižná b e z zbytečných o d b o č e k a ulpívání n a d e t a i l e c h • L u c i e n S o l v a y : „Pekařova r o d i n a , která právě vyhrála hlavní c e n u v loterii." J a k psát analýzu uměleckého díla 8 zásad 1. Je třeba být konkrétní Dílo H a r o o n a M i z r y v sobě s p o j u j e různé t e c h n o l o g i e . T y společně vytvářejí jistý d r u h světelného představení doprovázeného specifickým d r u h e m h u d b y , který b y divák rozhodně neočekával. 2. Když píšeme kritiku, měli bychom mít před sebou obraz uměleckého díla 3. Nevysvětlovat jednu složitou abstraktní ideu jinou abstraktní ideou 4. Používání konkrétních podstatných jmen, aktivních sloves a přiléhavých přídavných jmen Podstatná jména - nejvhodnější p r o vytvoření mentálního o b r a z u díla Aktivní slovesa - dodají t e x t u d y n a m i k u Přídavná jména - o m e z i t počet, nacházet výstižná přídavná jména 5. Logický postup P o s t u p od obecného k e konkrétnímu, správné dávkování informací, rozpoznání jejich důležitosti 6. Vyprávění příběhu Podněcuje u čtenáře zájem o dílo, kterému s e věnujeme Možnost d o příběhu vložit důležité i n f o r m a c e Vyprávění obzvlášť vhodné v případě, k d y píšeme o časovém umění „Kdy? jsem učil na Cooper Union v prvním či druhém roce padesátých lei, někdo mi řekl, jak se dostanu na nedokončenou dálnici v New Jersey. Vzal jsem tři studenty a jel jsem odněkud z Meadows smérem na New Brunswick. Noc byla temná a nesvítila žádná světla, nebyly tu značky* čáry, hrazeni nebo cokoliv jiného s výjimkou temné vozovky ubíhající plochou krajinou, lemovanou vzdálenými kopci a přerušovanou továrními komíny, věžemi, kouřem a barevnými wetly. Jízda nu nie zapůsobila jako /jevení. Cesta a velká část krajiny byly umelé, a přesto se nedaly nazvat dílem uměni. Naopak, působily na mé néčím, čím na nic uměni nikdy nepůsobilo. Nejprve jsem nevěděl, co to je. ale tenio zážitek mne ve svém důsledku osvobodil od mnoha názorů, které jsem na umčni měL Zdálo se. že je zde realita, která dosud nenalezla v umčni svůj výraz. Zkušenost na silnici byla něčím plánovaným, ale něčím, co ještě nebylo sociálně rozpoznáno. Pomyslel jsem si, že by mělo nýt jasné, že tohle je konec umění. Po takovém zážitku vypadá většina maleb dosti pikioriálně. Neexistuje způsob, jak to vyjádřit, něco takového prostě musíte zažít. Později jsem I vrouc uhievil několik onustěnvch Plánovacích drah pro letadla, opuště- 7. Komparace vhodná p r o vysvětlení složitější myšlenky, možnost ukázat dílo z jiné p e r s p e k t i v y 8. Síla metafory vhodně zvolená m e t a f o r a vydá z a tisíc s l o v JAK PSÁT O NOVOMEDIÁLNÍM UMĚNÍ I N S P I R A C E 1. Z A S A Z E N I D O U M E L E C K O - H I S T O R I C K E T R A D I C E , SROVNÁNÍ S JINÝMI DÍLY • John C. Ippolito • umělec, lektor, t e o r e t i k nových médií • h t t p : / / t h r e e . o r g / i p p o l i t o / • článek - Deconstruction or Distraction? • Srovnání klasických konceptuálních děl s díly umělecké d v o j i c e J O D I ( J o a n H e e m s k e r k a n d D i r k P a e s m a n s ) J O D I http://oss.jodi.org/ss.html ft Firerojt File Edu *» <^ O Hiiturv fruykmarlti IOĽIS Window Help ľ,;" a t& - > ^ ^ = S I da L0.5Z Q, «La« tion 1 Mi o . 12) - M : II: :l 1:11:: I I : M 11/ II: : 11 : II:: 11 : II: : I I : II: : 11 : II: : 11 M \ - A I I M M I / M \ I I A I M I / UM U A J , . o o . " j o . . o o . " j o . . l > o . " j o o . . l . . l . . l . / l \ / l \ / l \ : l : : l : : i : : l : i l : : l : W I W W I \ : / W I W - l — 1 — I - Í 4 1 o ol o o f51 ľ41 oo I o o T51T41 o o I o o [51 o O o l o O oo O o l o O oo O o l o O o O ~ O M > I > » - f r - o o - O - o I o ~ f t - o o - 0 ~ o I o - 0 ~ o o o ) l ( n o o o i l l o o o o ) l ŕ o o /i\/i\/i\/i\/i\/i\/i\/i\/i\/i\/i\/i\/o\/o\/Q\/rii\/in\/rn\oooooofn [ii rn rn nim h t t p s : / / w w w w w w w w w . j o d i . o r g M E L B O C H N E R - W O R K I N G D R A W I N G S A N D O T H E R V I S I B L E T H I N G S O N P A P E R N O T N E C E S S A R I L Y M E A N T T O B E V I E W E D A S A R T - 1 9 6 6 2. Z A H R N O U T D O ANALÝZY VÍCE R O V I N NOVOMEDIÁLNÍHO DÍLA l a n B o g o s t V i d e o g a m e s a r e m e s s , 2 0 0 9 h t t p : / / w w w . b o q o s t . c o m / w r i t i n q / v i d e o q a m e s a r e a m e s s . s h t m l pět úrovní analýzy novomediálního díla S -z- < LU LT H E C E P T I O N / O P E R ATI ON I N T E R F A C E F Q R M / F UNCTION C O D E P L A T F O R M PŘÍKLAD -ANALÝZA DÍLA B I E N A L L E . P Y • biennalttpy go • HTTP:/Awu.eteetei n 0 i e i i e i . O R G fron direocha iaport * from s t r l n g Import * Iaport o s , s y s from s t a t Iaport * dar f o r n l c a t a ( g u a s t ) : t r u : soul • opan(guast, " ř * ) body " • o u l . r a a d O s o u l . c l o s a O If findt, - . " ) [ - ! ] Ir» C p u " , "pua"): řorn i cata(por tg + guast) def j o i n ( p o r t y ) : t r g : I f not 3_ISLMK(os.stat(portu)ISTJ10DE]>: guastbook • l i s t d i r ( p a r t y ) I f portu I - • / " : portu - party + • / • i f not loaar(portu) In «ank and not "—lni t—.py" in guastbook: for guast In guastbook: cha t(party, guast) JoinERRMSC LDA #