Zvukový design multimediálního díla Adam Mihalov PODZIM 2022 22.9., 7.10. Adam Mihalov Teorie interaktivních médií 2015: Flat design vs. skeumorfizmus - vývoj grafického dizajnu v digitálnych médiách 2017: Praktické aspekty sound dizajnu v motion dizajne Art Director Adam Mihalov je Art Directorem studia Motionhouse. Vystudoval Teorii interaktivních médii na Masarykově univerzitě v Brně. Jako grafický dizajnér se během studia podílel na tvorbě vizuální identity pro Ateliér grafického dizajnu Masarykovy univerzity, vizuální identity pro univerzitní písmolijnu či forenzního softwaru pro identifikaci obličejů. Později už profesionálně vytvářel ilustrace a grafické výstupy pro mnohé klienty, včetně ilustrací pro oceňovaný office společnosti FEG od studia Perspektiv (Office of the Year 2020 a German Design Award | Special Mention). Ve studiu Motionhouse, kde působí od roku 2015, vytvořil vizuální styl a ilustrace pro stovky animovaných spotů. Jeho styl se vyznačuje minimalismem ve spojení s jednoduchými barevnými paletami a jeho práci na komerčních projektech pro Avast, Microsoft, Remosku či Mall.cz viděli stovky tisíc diváků po celém světě Klienti Showreel 2017 Showreel 2020 Showreel 2022 Forma predmetu Inšpirácia: PV257 Projekt z GD a multimédií Predpoklady a obsah predmetu Výuka předmětu předpokládá kreativní myšlení, aktivní přístup a základní znalost libovolného softwaru potřebného k tvorbě sound designu Obsahem předmětu je simulace praktického provozu kreativního studia. Cílem je rozvoj schopností studentů vedoucích k přípravě autorské prezentace a profesionálního zpracování sound designu s dodržením deadlinů a následného vytvoření multimediálního díla z oblasti motion designu. Studenti budou v rámci výuky vedeni k týmové spolupráci, obhajobě tvůrčího nápadu na základě zpětné vazby a k inovativnímu řešení výsledné práce, která bude kombinovat kromě znalostí zvukové stránky i znalosti z oblasti animovaného filmu, motion designu či storytellingu. Výstupy z predmetu 2 videá - Song + SD 1 video - Song + SD + Voiceover Na konci predmetu 3 práce do svojho vlastného portfólia. Teória Adam Mihalov PODZIM 2022 Multimédiá Adam Mihalov PODZIM 2022 Typologie médií podle McQuaila (2006): Multimédium označuje médium, které používá různé formy informačního obsahu a zpracování informací (např. obraz, zvuk, text, interaktivní). Typologie médií podle Stanleyho Gibba: na základě vztahů mezi prvky díla (1973) Multimédiá respektují autonomii začleněných a vzájemně konfrontovaných prvků – zvuk, kulisy, scénický pohyb, obraz, gesta, vůně atd. (Např. opera, film, počítačová hra.) Sokolowski - Šeďová (Multimédia : Současnost budoucnosti, Grada Publishing 1994) V dnešním slova smyslu definujeme pojem multimédia jako integraci textu, obrázků, grafiky, zvuku, animace a videa za účelem zprostředkování informací. Aktualita multimediality Multimedialita je rysem postmediální doby. Překonání omezení charakteristik jednotlivých médií (aurálních, vizuálních, taktilních ad.) a jejich materiální (hardwarové) podoby znamená možnost svobodného přecházení mezi formami vyjádření a smyslového vnímání. Martin Flašár - Estetické teorie multimédií Motion Design Adam Mihalov PODZIM 2022 Definícia Motion Design můžeme chápat jako komunikační nástroj. Kombinace videa a audia umožňuje sdělovat informace, vyprávět příběh a vyvolávat emoce velmi intenzivně a v krátkém čase. Komunikačními nástroji motion designu jsou: grafický design rozpohybovaný animací (video) a sound design (audio). Grafický obsah komunikuje vizuálně pomocí tvarů, barev, prostoru, typografie, pohybu a koláži digitálních médií - fotografie a videa. Vizuálna hudba V spojení s počiatkom motion dizajnu je potrebné spomenúť aj takzvanú vizuálnu hudbu, kde sa tradičná hranica medzi vizuálnou a auditívnou formou výrazu rozmazáva a prekrýva v rámci jedného celku, ktorý môžeme vnímať ako predchodcu motion dizajnu. V tomto období bolo v rámci tvorby abstraktných umelcov tvoriacich vizuálnu hudbu a abstraktné filmy typické používať hudbu, ako základ pre ich vizuálnu tvorbu. Hudba tak bola primárnym prvkom v rámci vzniknutého audiovizuálneho diela. Oscar Fischinger, Norman Mclaren a Len Lye, Walter Ruttman, Viking Eggeling, Hans Richter či amerických pionierov Johna a Jamesa Whitney, Mary Ellen Butte, Stan Brakhage či Jordana Belsona alebo Evelyn Lambart a ich kolegovia v National Film Board of Canada, ktorí taktiež vytvorili viacero zaujímavých snímkov. Hans Richter - Rhytmus 21 - 1921 (+ Viking Eggeling) - Prvý animovaný abstraktný film? Walther Ruttmann - Lichtspiel Opus I - 1921 Oscar Fischinger - An optical poem 1938 Norman McLaren - Dots (1940) Základné kategórie Medzi základné kategórie, ktoré môžeme zaradiť do motion dizajnu sú 2D abstraktné animované video, kinetická typografia, animácia loga, explainer video, 3D video, filmové titulky, televízna identita a rôzne mobilné aplikácie a animácie v nich. Veľký vplyv na vývoj tak mal aj už vyššie spomínaný technický pokrok, ktorý umožnil rozšírenie motion dizajnu do viacerých kategórii a mnohých, ktoré sa objavili v spojení s digitalizáciou a rozšírením internetu, ktorý mal na ne veľký vplyv. Buck - Good books - Metamorphosis Vucko - The power of like Semi permanent - Opening titles Danny Yount Traditionally motion design has always been graphic design in motion, it's our way of communicating to each other through typography, the photography and now fortunately it's evolved also into character animation, visual effects and it's just the visual language that we use in motion that we use to communicate to each other. it's always gonna be something that help sort of create a mood in a exhibit space, on film, or on TV if it's even gonna exists in the future. Oblivion, Iron Man 1-3, Six Feet Under, Kiss Kiss Bang Bang, Rocknrolla, Sherlock Holmes, Tron Legacy, Dany Yount - showreel Sander van Dijk Motion design is a new medium for communication and it's communicating with al these new mediums like color, shapes, motion, design, sound and it s combining all these mediums into one place like maybe in future in virtual reality and augmented reality and it's combining all these things into one suite to communicate something with and that what i feel motion design is kind a like collection name for a lot of other arts combined if that makes sense. The way we communicate is changing and we are using way more visuals to communicate and we are going to in the future as you know our technology is developing and the amount of information we share in the world today, visual communication and motion graphic is really the most advanced forms of communication that we have. Sander van Dijk - Pause fest Justin Cone - Motionographer „Motion graphic design, it would seem, is a fairly shallow practice. All artifice, little substance. But if we reconfigure the phrase to 'graphic design in motion', it suddenly blooms with possibility. Graphic design sits at the intersection of many complementary fields. SEGD - The Society for Experiential Graphic Design „Essentially, motion design is a discipline that applies graphic design principles to filmmaking and video production through use of animation and visual effects. Examples include films, videos, animated text, and web-based animations and apps. Rola Sound dizajnu Opomeneme-li klasickou charakterovou animaci, která je doménou animovaného filmu a budeme hovořit o motion designu jako o díle, jehož vizuální stránku tvoří především abstraktní elementy, má sound design klíčovou roli pro diváckou interpretaci abstrakce. Hudba se stává prioritní emoční složkou, která určí, jak bude divák obraz vnímat. Ruchy dávají abstraktním tvarům funkce, váhu, asociace a směřují divákovu fantazii kýženým směrem. Bíle kolo na černém podkladu může být bowlingová koule, ale zároveň bodové světlo reflektoru. O tom rozhoduje animace a zvuk. Jorge R Canedo - Keep looking Giant Ant - Slack Giant Ant - Slack Skrivanek by Motionhouse Mouvo - festival Praha Festival představující Motion design ve všech jeho podobách. Všudypřítomný a kreativní dynamický obor, který spojuje grafický design, animaci, video, speciální efekty a nové technologie. Mouvo festival je průsečíkem pro tvůrce, talenty a producenty z celého světa, kteří chtějí spolupracovat, setkávat se s dalšími ze svých řad, být inspirováni a inspirovat. Motion Masterklas Brno | Zatiaľ 3 meetupy MotionMasterKlas je meetup motion designerů a lidí, kteří se o téma zajímají. Potkáme se u piva a poslechneme si odborné rady a příběhy tří speakerů. S každým z nich pak proběhne krátká debata, do které se můžete zapojit. Celkově se moc akcí pro motion designery v Brně nekoná. To bychom rádi změnili a zavedli tak pravidelné meetupy s přednáškami odborníků z oboru. Doufáme, že se akce budou pravidelně opakovat, posílí mezi námi vztahy a nabijí nás všechny energií a kreativitou. Wine after Coffee Fázy tvorby Motion Designu Adam Mihalov PODZIM 2022 01 Scénář Zabývá se strukturou vyprávění, vyzněním scén a nemusí ještě konkrétné určovat, co "řekne" obraz a co zvuk. Pokud je tedy scénárista obeznámen s funkcí sound designu, věnuje dostatečný prostor na využití potenciálu zvuku. 02 Storyboard Zde dochází ke klíčovému rozdělení rolí, co bude komunikováno obrazem a co zvukem. 03 Animatik Audiovizuální koncept. Rozčasované skice scén s náznakem animace do finální stopáže. V této fázi sound designer společně s editorem určují tempo, volbu a střih hudby a časování mluveného komentáře. 04 Grafický dizajn a animace Vytvoření finální obrazové stránky videa. 05 Sound Design Obraz je předán sound designerovi, který zfinalizuje zvukovou stránku a dodá finální mix zvuku Tvorba klientského animovaného videa Adam Mihalov PODZIM 2022 Whalebone Animatik Animace 12 princípov animácie - Link Keyframe: If animation can be defined as a series of individual frames which when viewed in sequence give the illusion of movement, then keyframes are the important individual frames that mark the beginning and end of each sequence of an action. Behance Sound Design Adam Mihalov PODZIM 2022 Termín Sound Design Termín Sound dizajn bol po prvýkrát použitý v roku 1979 Francisom Fordom Coppolou, v procese vytvárania jedného z najviac pamätných príkladov sound dizajnu v rámci filmovej tvorby, a to “Apocalypse now” (Walter Murch sa podieľal aj na “zvukovej montáži” ako to bolo označované u Copollovho “road movie” The rain people z roku 1969) Sound dizajnéra teda definoval ako “an individual ultimately responsible for all aspects of a film’s audio track, from the dialogue and sound effects recording, re-recording and the final mix of the final track „Dobrý zvukař už dávno není jen technikem, obsluhovatelem a opravářem záznamového a reprodukčního zařízení, ale stal se v plném smyslu tohoto slova uměleckým spolutvůrcem. (Pejcha, Škubal 2005) Michael Filimowicz „Sound design can be said to consist of two aspects: the making of sounds and making decisions with those sounds. Making sounds involves a gamut of techniques that includes the processes of recording (finding and capturing a sound), signal processing (altering sounds) and synthesis (inventing sounds from the abstract realms of mathematics and electronics). The second aspect of sound design is the creation of relationships to motion-visual and photo- realistic imagery. Dôležitosť zvukovej stopy Sound is what truly convinces the mind that it is in a place; in other words, hearing is believing. Sound is half the presentation of a movie, but it is always in service to the whole. Sound design working at its best seamlessly describes, enhances and elevates the image, giving weight, character and detail to all we see. It creates the universe in which the story takes place, further extending the reality on screen.“ Geoffrey Rubay What makes SD so important? „Because we live in a world where humans mainly understand their environment using vision and hearing. They are the two most important senses to understand a message, so as we want something exciting coming through our eyes, we also want it through our ears - Aimar Molero Pauletto a Hillman Štyri oblasti zvuku sú logická, abstraktná, temporálna a priestorová. Logická oblasť so sebou nesie priamu komunikáciu a význam, a teda jedná sa o dialóg, komentár, diegetickú hudbu, symbolické a signalizujúce zvuky, ktoré všetky obsahujú nejaký jasný význam Abstraktná oblasť je oblasťou, ktorá prináša a nesie atmosféru, priestorové tóny a synchróone a nesynchrónne zvukové efekty. Treťou oblasťou je oblasť temporálna, ktorá sa zaoberá temporálnou evolúciou soundtracku skrz rytmus, tempo a interpunkciu Priestorová oblasť, ktorá sa zaoberá priestorovým umiestnením zvukov v rámci okolitého zvukového poľa, Určenie nálady Animovaný film (cartoon) vs. realizmus Nástrahy Realizmu LINK 1. Kapání vody na smajlíky se zde nehodí. Chtělo by to něco spojené se smradem. 2. Kovový zvuk na instalaci betonové produktu, taky nedává smysl. 3. Splachování toalety na čištění je úplně mimo. Zde to chce ruch tryskající vody. Zložky Sound designu 1) Hudba 2) Voiceover 3) Ruchy 4) Mix Hudba „Sound often has an influence on picture. Scenes are different depending on how sound plays out in them. The sound also has a profound impact on storytelling, and on a film rhythm. The same scenes played without sound often seem much longer, than played with a background music - Vesna Dakić Zvuky a hudba predstavujú až 50% z celkovej zábavy pri sledovaní filmu pre divákov - George Lucas „For me music is the main part, the sound effects, then foley, but it depends. I sometimes do things with only sound effects and foley, but i think that what you can express with music is hard to express it with sound effects, (In the style of motion that i usually work with) - Aimar Molero Komerčné projekty Komponovaná hudba Aukro - motionhouse Kupovaná hudba - “hudobné banky” Licencie Premiumbeat.com Audiojungle.com Hudební banka Artlist.io Voiceover Rozprávač/dialógy/monológ postavy Rozprávač - Iskander Krayenbosch - The Hero’s Journey - LINK Dialóg - Linn Fritz + Bee Grandinetti - Canadian frames - LINK Prehovor postavy - Cub studio - Trump Facts - LINK Lip sync Character Animator The Simpsons Live LINK Speakri Bunny Studio: LINK Fiverr: LINK Bajko studio: LINK Ruchy „Úloha ruchu v animovaném filmu vysoko převyšuje svou funkci ve všech ostatních filmových žánrech. Zkuste svůj film „neruchovat“ – nezažijete větší zklamání. Naopak: dejte si úlohu, že použijete ruch všude, kde je to jen trochu logické a funkční. Uvidíte, jakých radostných překvapení se dožijete. Ruch je kořením animovaného filmu. - Ivo Bláha Foley, Ambient sounds, Dizajn zvukových efektov, Layering, Syntetické zvuky, Samplovanie Foley Field Recording Tascam, Sony, Zoom Zoom H6 Sony PCM-D100 Hudobné knižnice Budget friendly: Freesound, Soundly Freesound.org LINK Soundly LINK Digital Audio Workstation Pro Tools, Nuendo, (Pro štúdia, filmový a herný priemysel) Logic, Ableton, Cubase (Hudobný producenti) Reaper, Audition Záver