Autor: Kurz: MIKROFONY Studiová technika II Jiří Schimmel MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 2 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Historie • 1876 Bell: „elektrický kelímkový telefon“, železný plátek v blízkosti elektromagnetu je rozechvíván zvukovodem a tím vytváří střídavý proud v cívce elektromagnetu • Bell, Gray: tekutý mikrofon, používá tekutý vodič, který mění svoji elektrickou vodivost • 1877 Berliner: mikrofon s proměnným odporem kontaktu, ocelová kulička umístěná u kovové membrány • 1878 Hughes, 1881 Blake, Berliner, Edison: uhlíkové mikrofony, membrána stlačuje zrna uhlíku, uhlíkovou destičku nebo uhlíkovou tyčinku, čímž se mění jeho elektrický odpor a to způsobuje modulaci elektrického proudu, který jím protéká (typ s uhlíkovými zrny se používal v telefonních přístrojích až do 80. let) • 1917 Wente: elektrostatický mikrofon • 1930 Blumlein: elektrodynamický mikrofon • 1930 Olson: páskový mikrofon • 1933 Chorpening a Woodworth: piezoelektrický mikrofon • 1960 Sessler: elektretový mikrofon • 1958 Beyer: páskový mikrofon MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 3 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Referenční bod a osa mikrofonu • Referenční bod: střed hlavního vstupu mikrofonu (průsečík akustické osy s plochou akustického vstupu) • Referenční (akustická) osa: přímka procházející referenčním bodem indikující výrobcem doporučený směr dopadu zvuku (obvykle ve směru maximální citlivosti mikrofonu, u rotačně symetrických mikrofonů často shodná s jejich osou) MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 4 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Citlivost mikrofonu • Poměr výstupního napětí k akustickému tlaku, který na mikrofon působí • ve volném poli (před vložením mikrofonu do pole) V – dopad vlnění ve směru akustické osy • v difúzním poli (před vložením mikrofonu do pole) D – všesměrový dopad vlnění • v tlakovém poli • pro blízké zdroje zvuku (close-talking, near-filed)  V/Pa p u   dBV/Palog20 0    MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 5 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Kmitočtová charakteristika mikrofonu • Absolutní: závislost hladiny výstupního napětí nebo citlivosti mikrofonu v dB na kmitočtu budícího harmonického vlnění při uvedeném úhlu dopadu (obvykle 0°, tj. v referenční ose) • Relativní: absolutní kmitočtová charakteristika vztažená ku výstupnímu napětí/citlivosti mikrofonu při uvedené frekvenci (obvykle 1 kHz) Shure SM SM58 (elektrodynamický, pro zpěv) Shure SM SM87A (kondenzátorový, pro zpěv) MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 6 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrová charakteristika mikrofonu • Křivka představující citlivost mikrofonu ve volném poli jako funkci úhlu dopadu zvukové vlny pro uvedený kmitočet, zakreslená v polárních souřadnicích MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 7 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrová charakteristika mikrofonu • Křivka představující citlivost mikrofonu ve volném poli jako funkci úhlu dopadu zvukové vlny pro uvedený kmitočet • Obvykle rotačně symetrická, znázorněná jako 2D pro elevaci 0° MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 8 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrová charakteristika mikrofonu • Křivka představující citlivost mikrofonu ve volném poli jako funkci úhlu dopadu zvukové vlny pro uvedený kmitočet • Obvykle rotačně symetrická, znázorněná jako 2D pro elevaci 0° referenční osa MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 9 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Akustické přijímače MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 10 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Gradientní přijímače • Gradientní přijímač: výstupní napětí naprázdno je v poli postupné kulové vlny úměrné n-té derivaci akustického tlaku podle vzdálenosti od bodového zdroje zvuku (gradientní přijímače n-tého řádu) • Přijímač 0. řádu: na membránu působí akustický tlak pouze z jedné strany • Výstupní napětí je závislé na akustickém tlaku (tzv. tlakové přijímače) • Výstupní napětí je nezávislé na vzdálenosti zdroje zvuku od přijímače  vzdálenostní charakteristika je konstantní • Výstupní napětí je nezávislé na směru přicházejícího zvukového vlnění  směrová charakteristika je konstantní (kulová ve sférických souřadnicích) MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 11 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Gradientní přijímače 1. řádu • Spojení dvou přijímačů nultého řádu • Praktická realizace: akustické vlny působí na obě strany membrány, výsledná síla působící na membránu je úměrná rozdílu akustických tlaků působících z obou stran  směr zvukové vlny x p1 1 2 d x p2 akustická osa MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 12 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Gradientní přijímače 1. řádu • Výstupní napětí mikrofonu odpovídá velikosti vektoru akustické rychlosti ve směru referenční osy mikrofonu (tzv. rychlostní mikrofony) • Výstupní napětí závislé i na vzdálenosti a směru zdroje zvuku cos1 M a dpA Z S ku      π2 j 1 j 1 j 1 , 0 1  xc ω x k x xA MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 13 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Vzdálenostní charakteristika přijímače 1. řádu • S rostoucí vzdáleností klesá reálná část A1, pro malé vzdálenosti je modul A1 určen 1/x, pro velké vzdálenosti /c0. • Mezní vzdálenost (reálná a imaginární část A1 jsou shodné): 0m 1 ckx  3 dB log xxm A1∞ log 6 dB/okt   0 1 j 1 , c ω x xA  MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 14 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Proximity efekt • Zesílení nízkých kmitočtů blízkých zdrojů zvuku vlivem kmitočtové závislosti mezní vzdálenosti mikrofonu  0 100 100020 1 2 3 4 5 f [Hz] 0,3 m 0,6 m 1,5 m MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 15 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrová charakteristika přijímače 1. řádu • Směrová charakteristika:  cos0  0 0   x směr šíření zvuku rovina membrány MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 16 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrová charakteristika přijímače 1. řádu MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 17 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Přijímače n-tého řádu • Zapojení dvou přijímačů n–1. řádu • Citlivost na blízké zdroje zvuku roste s n-tou mocninou vzdálenosti od zdroje, vzdálenostní charakteristika klesá až do mezní vzdáleností s vyšší strmostí • Směrová charakteristika odpovídá n-té mocnině funkce kosinus, citlivost mimo akustickou osu přijímače klesá MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 18 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrová charakteristika přijímače n-tého řádu MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 19 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Vliv konečných rozměrů přijímače • Směrová a kmitočtová charakteristika mikrofonu prvního řádu MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 20 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Vliv konečných rozměrů přijímače 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 60 90 120 150 180 0 0.5 1 30 60 90 120 150 180 0 0.5 1 30 60 90 120 150 180 0 0.4 kHz 0.5 kHz 0.63 kHz 0.8 kHz 1 kHz 1.25 kHz 1.6 kHz 2 kHz 2.5 kHz 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.4 kHz 0.5 kHz 0.63 kHz 0.8 kHz 1 kHz 1.25 kHz 1.6 kHz 2 kHz 2.5 kHz 3.15 kHz 4 kHz 5 kHz 6.3 kHz 8 kHz 10 kHz 12.5 kHz 16 kHz 20 kHz MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 21 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrové přijímače MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 22 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrové přijímače 1. řádu • Spojení gradientního přijímače 0. a 1. řádu v jednom bodě: u0 – výstupní napětí přijímače 0. řádu u1 – výstupní napětí přijímače 1. řádu 0 – citlivost přijímače 0. řádu 1 – citlivost přijímače 1. řádu • Poměrem citlivosti 0/1 je možné měnit tvar směrové charakteristiky přijímače.  cos10  110             cos1cos 0 1 01010 pppuuu MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 23 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrová charakteristika směrového přijímače 1. řádu MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 24 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrová charakteristika směrového přijímače 1. řádu hyperkardioida (Q=4) superkardioida (Q=3,7) kardioida (Q=3) subkardioida (Q=1,8) MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 25 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Parametry směrových přijímačů • Činitel směrovosti (Directivity Factor): poměr citlivosti ve volném a difúzním poli • Činitel vzdálenosti (Distance Factor): poměr citlivosti mikrofonu v difúzním poli k citlivosti všesměrového mikrofonu • Úhel nulové citlivosti 0 • Úhel poklesu citlivosti na polovinu -6dB   00      5,0 0 dB6    2 1 0 arccos     2 1 dB6 5,0 arccos         2 1 2 0 π 0 2 2 D 2 V 3 3 dsin 2        Q MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 26 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Parametry směrových přijímačů 1. řádu 1. řád hyperkardioida superkardioida kardioida subkardioida 0 = 0, 1 = 1 0 = 0,25, 1 = 0,75 0 = 0,3, 1 = 0,7 0 = 0,5, 1 = 0,5 0 = 0,7, 1 = 0,3 Q = 3 Q = 4 Q = 3,7 Q = 3 Q = 1,8 -6dB = 60° -6dB = 70° -6dB = 73° -6dB = 90° -6dB = 132° 0 = 90° 0 = 110° 0 = 126° 0 = 180° DF = 1,7 DF = 2 DF = 1,9 DF = 1,7 DF = 1,3 MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 27 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Charakteristiky směrových přijímačů 1. řádu -3 -2 -1 0 1 2 3 0 0.1 0.2 0.3 0.4 0.5 0.6 0.7 0.8 0.9 1  [rad]  r hyperkardioida superkardioida kardioida subkardioida MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 28 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Vliv konečných rozměrů přijímače 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 60 90 120 150 180 0 0.5 1 30 60 90 120 150 180 0 0.5 1 30 60 90 120 150 180 0 0.4 kHz 0.5 kHz 0.63 kHz 0.8 kHz 1 kHz 1.25 kHz 1.6 kHz 2 kHz 2.5 kHz 3.15 kHz 4 kHz 5 kHz 6.3 kHz 8 kHz 10 kHz 12.5 kHz 16 kHz 20 kHz 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.5 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 0.4 kHz 0.5 kHz 0.63 kHz 0.8 kHz 1 kHz 1.25 kHz 1.6 kHz 2 kHz 2.5 kHz 3.15 kHz 4 kHz 5 kHz 6.3 kHz 8 kHz 10 kHz 12.5 kHz 16 kHz 20 kHz MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 29 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Proximity efekt u směrových přijímačů • Vlivem výraznější tlakové složky výstupního signálu než u přijímačů 1. řádu je mezní kmitočet pro konkrétní vzdálenost nižší než u přijímačů 1. řádu MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 30 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrové přijímače vyšších řádů • Spojení gradientních přijímačů různých řádů v jednom bodě. • Nejčastěji spojení přijímače 0. řádu, 1. řádu a n-1. řádu • Směrová charakteristika: n – řád přijímače    1 0 coscos5,05,0   n 0.2 0.4 0.6 0.8 1 30 210 60 240 90 270 120 300 150 330 180 0 MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 31 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrové přijímače vyšších řádů MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 32 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Konstrukce mikrofonů MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 33 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Uhlíkový přijímač • Výstupní proud je dán velikostí napájení a proměnným odporem uhlíkových zrn stlačovaných membránou. membrána uhlíková zrna pevná elektroda výstupní signál zvukové vlnění MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 34 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Elektrodynamický mikrofon s kmitací cívkou • Přijímač 0. řádu • Výstupní impedance typicky 150 až 200  • Nízká citlivost (do 5 mV/Pa) membrána kmitací cívka magnety MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 35 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Elektrodynamický páskový mikrofon • přijímač 1. řádu • cívka nahrazena páskem • vyrovnanější kmitočtová charakteristika • nízká impedance (m), mikrofon musí obsahovat transformátor 1:28 až 1:40 pro zvýšení výstupní impedance (typ. 250 ) a citlivosti (do 3 mV/Pa) pásek vývody magnety MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 36 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Elektrostatický (kondenzátorový) mikrofon • Nutnost polarizačního napětí (až 400 V u měřicích mikrofonů) • Výstupní napětí měniče je v řádech V a výstupní impedance vysoká → nutnost použití zesilovače náboje umístěného co nejblíže mikrofonu (výstupní impedance obvykle 200 ) → nutnost napájení • Snadno dosažitelná konstantní kmitočtová charakteristika • Vysoká a stálá citlivost (desítky mV/Pa) • Nízká ekvivalentní hladina šumu • Provozní stálost • Malé rozměry MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 37 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Elektrostatický (kondenzátorový) mikrofon • Přijímač 0. řádu – měřicí mikrofony pevná elektroda membrána křemíkový izolátor výstupní svorka kryt MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 38 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Elektrostatický mikrofon • Přijímač 1. řádu – studiové mikrofony, jedna nebo dvě pohyblivé elektrody MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 39 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Elektretový mikrofon • Nepotřebuje externí polarizaci, ale stále potřebuje napájení pro zesilovač náboje (tranzistor JFET) • Vyšší ekvivalentní hladina šumu, nižší citlivost než u externě polarizovaného kondenzátorového mikrofonu • Malé rozměry → široce používaný v náhlavních soupravách, lavalier mikrofonech, MEMS mikrofonech MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 40 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Piezoelektrický mikrofon • Střední citlivost (10 mV / Pa), výstupní napětí je dostačující pro přímé buzení vysokoimpedančního vstupu zesilovače • Konstantní kmitočtová charakteristika od velmi nízkého kmitočtu až po rezonanci snímače (10 kHz nebo vyšší) • Nízká cena • Malé rozměry MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 41 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie MEMS mikrofon • Micro Electro-Mechanical System • Nejčastěji elektretové měniče, pohyblivá elektroda je umístěna za perforovanou pevnou elektrodou • Analogový nebo digitální výstup (integrovaný ASIC) • Velmi malé rozměry, montáž na DPS MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 42 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie MEMS mikrofon MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 43 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrový mikrofon 1. řádu 1. Přijímač 0. a 1. řádu s proměnným zesílením předzesilovačů (crossfader) 2. Elektrostatický mikrofon se dvěma pohyblivými elektrodami s proměnnou citlivostí jedné z nich (polarizační napětí, zesílení předzesilovače) 3. Dva přijímače 0. řádu, jeden s obvodem natáčejícím fázi výstupního napětí o úhel  = x/c0: x – vzdálenost akustických vstupů přijímačů,  – citlivost 4. Přijímač 1. řádu, u kterého je akustickými obvody vytvořeno fázové zpoždění vlnění dopadajícího na jednu stranu membrány   cos1j 0    c x pu MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 44 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrový mikrofon MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 45 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Boundary mikrofon • Mikrofon reaguje pouze na složky tlaku signálu na hranici přepážky • Zaznamenává zvuk s minimálními odrazy – zabraňuje fázové interferenci mezi přímým a odraženým zvukem • Akustický tlak je na dokonale odrazivé ploše rozměrů větších, než je vlnová délka nejnižšího snímaného kmitočtu → zdvojnásobení citlivosti • Všesměrová, kardioidní nebo hyperkardioidní poloprostorová směrová charakteristika referenční osa referenční osa MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 46 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Elektrické rozhraní mikrofonů MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 47 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Konektory pro výstup mikrofonu • Canon XLR (Latch-Rubber): vstupní konektor zdířka jištěná západkou, výstupní konektor vidlice. • Mini XLR: typické pro lavalier mikrofony • BNC (Bayonet Neill Concelman), Microdot: mikrofony s nesymetrickým výstupem, 50  • LEMO (Léon Mouttet): měřicí mikrofony, vícepinové pro samostatné vedení signálu, polarizačního napětí a napájení předzesilovače 3 (cold) 2 (hot) 1 (ground) MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 48 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie 1/8“ konektor pro více nesymetrických kanálů • Stereofonní sluchátka: TRS • Tip: levý kanál • Ring: pravý kanál • Sleeve: společná zem • Stereofonní mikrofon: TRS • Tip: levý kanál • Ring: pravý kanál • Sleeve: společná zem • Monofonní headset: TRS • Tip: mikrofon • Ring: sluchátko • Sleeve: společná zem MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 49 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie 1/8“ konektor pro stereofonní headset • CTIA Stereo Headset: TRRS (notebooky, smartphony) • Tip: levý kanál sluchátka • Ring: pravý kanál sluchátka • Ring: společná zem • Sleeve: mikrofon • OMTP Stereo Headset: TRRS (Open Mobile Terminal Platform) • Tip: levý kanál sluchátka • Ring: pravý kanál sluchátka • Ring: mikrofon • Sleeve: společná zem MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 50 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Napájení mikrofonů 1) Stejnosměrné předpětí pro elektretové mikrofony pro vnitřní JFET proudový zdroj (ITU-T P.381) 2) Fantomové napájení (IEC 61938) Přivedení napájecího stejnosměrného napětí pomocí symetrického signálového kabelu na pinech 2 a 3 (hot a cold). IEC 61938 P12 P24 P48 napájecí napětí 12 ± 1 V 24 ± 4 V 48 ± 4 V maximální proud 15 mA 10 mA 10 mA rezistor 680  1200  6800  12 3 + R R + R JFET ITU-T P.381 Napájecí napětí 1.5 – 3.6 (2.7 – 3.0) V Maximální proud 500 A rezistor 2.2 k MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 51 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Parametry mikrofonů MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 52 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Parametry mikrofonů • Ekvivalentní hladina šumu: hladina akustického tlaku, která by vytvořila stejné váhované výstupní napětí, jaké je pozorováno, když na mikrofon nepůsobí žádné vnější pole a výstupní napětí je způsobeno pouze přirozeným šumem mikrofonu Un – efektivní hodnota napětí šumu mikrofonu,  – citlivost mikrofonu, p0 = 2.10–5. • Maximální špičkový akustický tlak: maximální okamžitá hladina akustického tlaku, kterou může mikrofon snášet bez trvalé změny svých vlastností při jakémkoliv směru působení vlnění • Akustický tlak přebuzení: maximální akustický tlak působící na mikrofon, kdy nelinearita výstupního signálu nepřekročí hodnotu definovanou výrobcem (typicky THD < 1 % nebo 3 %) v definovaném kmitočtovém rozsahu a při jakémkoliv směru působení vlnění   AdBlog20 0 n EN p U L   MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 53 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Parametry mikrofonů • Efektivní kmitočtový rozsah: kmitočtový rozsah, v němž se odezva mikrofonu neodchyluje o více než specifikovanou hodnotu od „ideální“ odezvy pro daný účel • Činitel směrovosti (Directivity Factor): poměr výstupního napětí vytvořeného rovinnou zvukovou vlnou přicházející ve směru referenční osy ku výstupnímu napětí vytvořenému difuzním zvukovým polem majícím stejný kmitočet • Index směrovosti (Directivity Index) – hodnota činitele směrovosti v dB 2 D 2 V   Q D V log20log10 n n QD  MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 54 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Směrová charakteristika mikrofonu • Často udávaná v dB • Více křivek pro různé frekvence v jednom grafu, někdy rozdělené na dvě části pro lepší přehlednost MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 55 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Kmitočtová směrová charakteristika mikrofonu • Závislost citlivosti na kmitočtu při konstantním úhlu dopadu pro několik úhlů MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 56 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Parametry mikrofonů • Maximální výstupní napětí LUmax: výstupní napětí mikrofonu (ne nutně při vystavení maximálnímu SPL) LUmax =  + Lmax • Výstupní napětí: výstupní napětí mikrofonu při typickém použití nebo při akustickém tlaku 1 Pa (obvykle od 1 do 100 mV) • Dynamický rozsah: poměr max. SPL k ekvivalentní hladině šumu Lmax – LEN • Odstup signálu od šumu (SNR): 1. ekvivalentní k dynamickému rozsahu: SNR = Lmax – LEN 2. vztažený k 1 Pa: SNR = 94 dB(SPL) – LEN MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 57 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Příklady MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 58 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Příklady MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 59 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Příklady MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 60 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Příklady MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 61 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Příklady MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 62 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Příklady MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 63 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Příslušenství mikrofonů MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 64 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Wind Screen a Pop Screen • Při rychlostech větru od 3 m/s jsou ovlivněny hladiny akustického tlaku pod cca 40 dB(SPL) • Ochrana proti větru (wind screen, wind shield): • akustický labyrint měnící dopad větru na membránu mikrofonu na všesměrový • redukce zvukových artefaktů způsobených větrem o 15 dB • snížení citlivosti mikrofonu na vyšších kmitočtech < 1 dB • Pop filtr (pop screen): snížení artefaktů plozivních souhlásek („b“, „p“) • na vysokých kmitočtech prakticky žádný útlum MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 65 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Tlumení otřesů • Shock mount: redukce přenosu vibrací podlahy stojanem mikrofonu MIKROFONY STUDIOVÁ TECHNIKA II 66 Jiří Schimmel Masarykova univerzita, Filosofická fakulta Zvukový design a multimediální technologie Mikrofony