Hudební rétorika I – tematické okruhy ke zkoušce 1. Antická rétorika: definice rétoriky, cíle rétoriky, formy řečnického stylu, hlavní osobnosti (Aristotelés, Cicero, Quintilianus). Vliv antických rétorických principů na renesanční a barokní hudbu. 2. Struktura řeči: etapy přípravy řečnického projevu a jejich vliv na proces kompozice hudebního díla (inventio, dispositio, elocutio, memoria, pronuntiatio). 3. Hudebně-rétorické figury: definice a účel, antická východiska, středověk (pojem „musica“ v rámci sedmera svobodných umění), renesanční humanismus, musica poetica. 4. Afektová teorie: definice afektu, afektová teorie jako ústřední téma barokní hudby (Descartes). 5. Kořeny afektové teorie v dílech starověkých filosofů (Platón, Aristotelés, Cicero), účinek hudby na stav duše (éthos – pathos), názory na tóniny (harmonie). 6. Platónská akademie ve Florencii: musica reservata, expresivita (pojmy espressione, affetto, meraviglia), recitar cantando, imitazione delle parole (Zarlino, Vicentino, Galilei, Caccini). 7. Monteverdiho seconda prattica: nový vztah k textu, klíčová slova. 8. Teorie hlasových rejstříků: spojení afektivních účinků hudby s výškovou polohou hlasu, furor poeticus, genere concitato (Platón, Ptolemaios, Mei, Bardi, Monteverdi). 9. Vysvětlení pojmu figura v kontextu 17. století. Příklady literárních figur a tropů z P. Martin Du Cygne SJ (1619–1669): Explanatio RHETORICAE accomodata studiose juventuti (1654). 10. Rétorika u Johanna Burmeistera podle Romana Dykasta: Hudba věku melancholie. Rozdíly katolického a protestantského pojetí rétoriky: Christoph Bernhard X Athanasius Kircher; Thomas Balthasar Janovka. (Joseph Müller-Blattau: Die Kompositionslehre Heinrich Schützens..., Bärenreiter 1999). 11. Figury notové. Wolfgang Caspar Prinz: Musica modulatoria vocalis (1678), Mauritius Vogt: Conclave thesauri (1719). Figury obecně. Athanasius Kircher: Musurgia universalis, Thomas Balthasar Janovka: Clavis ad thesaurum magnae artis musicae, Mauritius Vogt: Conclave thesauri. 12. Figury notové i myšlenkové. Dietrich Bartel: Handbuch der musikalischen Figurenlehre (4. vyd., 2004). 13. Rétorické schéma (Cicero, Quintilianus) v pojetí hudební rétoriky 18. století. Johann Mattheson: Der vollkommene Capellmeister (1739), Slovenská hudba, roč. XX, 1994. 14. Rétorické významy tónin. Johann Mattheson: Das Das neu-eröffnete Orchestre (1713).