HUDEBNĚ-RÉTORICKÉ FIGURY – VÝBĚR Figury mají názvy řecké a latinské. Většinou se užívají řecké názvy. HYPERBATON termín: - hyperbaton = překročení rétorika: - přemístění slova - změna slovosledu, oddělení dvou slov, která k sobě syntakticky patří - často důvody kompoziční a estetické „Všiml jsem si, soudcové, že ve dvě byla celá žalobcova řeč rozdělena části (in duas divisam esse partes).“ hudba: - přemístění tónu nebo motivu do jiné polohy - záměr: zdůraznění, vyzdvižení Monteverdi: Orfeo, 3. dějství - nápis na bráně pekelné: „Lasciate ogni speranza, voi ch’entrate.“ („Zanechte veškeré naděje, vy, kteří vcházíte.“) HYPERBOLA termín: - hyperbolé = nadsázka rétorika: - tropus přehánějící některý rys, aby na něj upozornil - zveličení pravdy (na soudě) - např. – říkáme více, než se stalo „Pozvracel kusy snědeného jídla svůj šat i celý tribunál.“ (Quintilianus) hudba: a) překročení rozsahu hlasu směrem nahoru b) překročení rozsahu směrem dolů EXCLAMATIO termín: - exclamatio = výkřik, zvolání hudba: - zpravidla sextový skok směrem nahoru - může přesáhnout septimu i oktávu (až nóna) vyjadřuje: - velké emoce: - smutek - rozrušení - výkřik bolesti, žalu - např. zvolání „Erbarm es Gott!“, „Eli, Eli, lama asabthani!“ - ďábla EMFÁZE termín: - emfasis = zdůraznění rétorika: - naznačení, že jde o víc, než se říká - v nějakém výroku se najde nějaký skrytý smysl: „Proč jsem nesměla životem jít jak zvířata lesní, bez viny, bez manželství?“ (Vergilius) hudba: - figury zdůrazňující nebo opakující - úzké propojení na rétorické figury - opakování určitého slova nebo skupiny slov HYPOTYPOSIS termín: - hypotyposis = zobrazení, vyobrazení rétorika: - neoznamuje se, že se něco stalo, ale předvádí se, jak se to stalo - takové vyjádření věcí, že se člověku spíš zdá, že je vidí, než že o nich slyší: „Plana zločinností a vztekem přišel pak na náměstí; oči se mu blýskaly, v celé jeho tváři byla patrná krutost.“ - člověku připadá, jako by události nebyly vyprávěny, ale jako by se přímo odehrávaly hudba: - obrazové figury - vyjadřují vztah hudba – obraz - velká třída hudebně-rétorických figur - druhy: - anabasis - katabasis - circulatio - tirata - fuga ANABASIS termín: - anabasis (ascensus) = stoupání, výstup hudba: - stupovitě (nebo také chromaticky) stoupající linie spíše v mírném tempu - zobrazuje: - vše, co stoupá, a to v doslovném i přeneseném slova smyslu - vše pozitivní a radostné, dobro, optimismus (např. „et resurrexit“) - též pro vyjádření pohybu – zrychlení děje - často vyjadřuje radost („et resurrexit“) – ve spojení s nebem radost nebeskou Monteverdi: Orfeo, 5. dějství - Apollón a Orfeus stoupají na nebesa Mozart: Requiem – Lacrimosa: Lacrimosa dies illa, qua resurget ex favilla iudicandus homo reus. Huic ergo parce Deus. KATABASIS termín: - katabasis (descensus) = sestup - opak anabasis hudba: - klesající melodická linie – často doprovázená chromatikou - vyjadřuje: - klesání, pohyb dolů – sejít dolů - vše negativní, neradostné – cestu do pekla, hříchy, zlo, smrt aj. Monteverdi: Orfeo – 3. dějství - zpěv Chárona (Caronte) Monteverdi: Ballo delle ingrate - Plutone: „Tornate a lagrimar nel regno inferno“ (sestupná 5) Purcell: Dido and Aenas - závěrečné lamento Didony – sestupná chromatika v nástrojích Credo: - „passus et sepultus est“ Mozart: Requiem – Rex tremendae - v nástrojích sestupná melodická linie v tečkovaném rytmu ANABASIS – KATABASIS - nejoblíbenější způsob aplikace – postavení figur anabasis a katabasis do opozice v rámci jednoho díla, pokud možno v krátké časové návaznosti, a to v souvislosti s textem - vyjadřuje protiklad života a smrti, nebe a pekla, člověka a Boha Credo: - „Crucifixus est […] passus et sepultus est“ (katabasis) X „Et resurrexit“ (anabasis) Bach: Mše h moll KYKLOSIS termín: - kyklosis (circulatio) = obklíčení, otáčení, kroužení hudba: - melodické „kroužení“ okolo jednoho tónu - krouživý melodický vývoj - dále zobrazuje: - všechny kruhy: prsten, kříž - přeneseně: dokonalost, krásu J. S. Bach: Matthäuspassion - árie Komm, süßes Kreuz TIRATA termín: - tirata = tah, tahání, závan hudba: - rychlý stupnicový běh, stoupající nebo klesající - vyjadřuje: - vrhnout, mrštit, spadnout, klesnout - blesky, šípy, seknutí mečem apod. - rozsah tiraty je delší než u anabasis či katabasis - většinou přesahuje sextu Mozart: Don Giovanni - soubojová scéna FUGA termín: - fuga = běh, útěk - nikoliv ve smyslu formálním hudba: - vyjadřuje: - rychlý pohyb – běh, spěch, chvat, útěk, let - vše pomíjivé, povrchní, krátce trvající - notový zápis – do klidného pohybu všech hlasů najednou vpadne rychlý pohyb jednoho či více hlasů GRADACE termín: - gradatio (klimax) = žebřík, schody rétorika: - figura založená na přidávání - stupňování, seřazení několika výrazů od slabšího k silnějšímu - opakuje, co už bylo řečeno, a dříve, než postoupí k dalšímu, zdrží se u předchozího: „Nejenže jsem to neřekl, ale já jsem to ani nenapsal, a nejenže jsem to nenapsal, ale ani jsem nezastával funkci vyslance, a nejenže jsem nebyl vyslancem, ale ani jsem nepřemluvil Thébany.“ hudba: - opakování skupiny tónů ve stoupající linii - vyjadřuje pozitivní afekty - v hudební rétorice dva významy: 1. skupina tnů (nebo celá fráze) opakovaná několikrát za sebou ve stoupající linii 2. dva hlasy stoupající ve stejných intervalech antiklimax: - opakování skupiny tónů v klesající linii - negativní afekty