Syntax, cvičení 7, Haegeman s. 247–267 Pavel Caha Řešení připravit na 30.11. 1 Povinné cvičení, bude na zkoušce 1.1 Úkol 1 Nakreslete strukturu vět (1) a. Všichni podnikatelé budou muset odvádět daně elektronicky. b. Podnikatelé budou muset všichni odvádět daně elektronicky. Struktura musí zachycovat fakt, že všichni podnikatelé je významová jednotka. Obě struktura musí obsahovat posun subjektu. 1.2 Úkol 2 Nakreslete strukturu věty (2) Vono bude zítra pršet. Zamyslete se nad tím, jaký větný člen je vono. Můžeme tento výraz označit za podmět? Ať už odpovíte ano, nebo ne, uveďte alespoň jeden důvod pro svoje rozhodnutí. 1.3 Úkol 3 Pokuste se nakreslit strukturu věty (3) (z internetu). Na zachycení struktury nebudete potřebovat posun. Zamyslete se nad tím, kde ve struktuře umístit zájmeno von, a kde substantivum pán. Který z nich okupuje strukturní pozici subjektu (Spec,TP)? Můžeme některý z nich nechat ve Spec,VP? (3) Von bude pán zase dělat ty svý prostocviky. Nakreslete strukturu věty (4) Voni budou ti lidi muset všichni vodejít. Struktura musí zachycovat to, že všichni ti lidi je významová jednotka. 2 Rozšiřující cvičení. Vypracovat, ale nebude na zkoušce Úvod. V tomto cvičení se budeme dívat na interpretaci vět, kde najdeme negaci (ne) a kvantifikátor (všichni). Tato slova se někdy označují jako logické operátory. Jejich vzájemné lineární seřazení často vede k rozdílným interpretacím. Začněme u (5), kde je relevantní věta v (5b) a zbytek příkladu je uveden jako kontext, ve kterém je věta (5b) interpretována, aby její interpretace byla zřejmá. 1 (5) a. Osvícená šlechta se snažila svůj soukromý prostor pokud možno poskytovat veřejnosti, jejím skutečným zájmům. Bakala s Teličkou - jako novodobá šlechta - veřejný zájem jenom předstírají, protože s jakou skutečnou účastí veřejnosti na golfovém hřišti počítají? Že přijdou školáci, horníci, důchodci či Romové z kolonie? b. Naopak počítají s tím, že tito všichni nepřijdou. c. Prostě se snaží veřejný prostor - s přispěním Evropské unie - získat pro své zájmy. Věta (5b) má interpretaci, která dobře odpovídá lineárnímu seřazení: (6) Pro všechny platí, že nepřijdou = všichni ne přijdou = ∀ ¬ P = ∀x (¬P(x)) Přečtěte si nyní větu (7). (7) slavte (ale počítejte s tím, že ne všichni přijdou) Věta (7) se liší od (6b) lineárním seřazením kvantifikátoru a negace, což koreluje s interpretací. Rozdíl ve významu je v tom, jestli vůbec někdo ze zamýšlené skupiny přijde. V (6b) nepřijde nikdo, v (7) někdo přijde, někdo ne. Interpretaci věty (7) můžeme zachytit následovně. (8) Neplatí, že všichni přijdou = ne všichni přijdou = ¬ ∀ P = ¬[ ∀x(P(x))] ↔ ∃x (¬P(x)) Nyní se zamyslete nad větou (9b) (z internetu). (9) a. my taky budeme mít lidí tak kolem 20 počítám, ale asi pozveme jich kolem 25, protože b. počítáme s tím, že všichni nepřijdou... c. no a kdybychom zvali jen 20, tak by se klidně mohlo stát, že nás tam zůstane tak kolem 15, Úkoly: (10) a. Nakreslete strukturu, která zachycuje lineární seřazení kvantifikátoru, negace a predikátu v (9b). Q, Neg a V ať jsou terminální uzly. b. Nakreslete strukturu, která zachycuje interpretaci (skopus) negace, kvantifikátoru a predikátu v (9b). Q, Neg a V ať jsou terminální uzly. c. Nakreslete strukturu s posunem subjektu (Q všichni) podle VP interní hypotézy, přičemž předpokládejte, že negace je do věty přidána nad VP. d. Může nám stromeček s posunem subjektu pomoci vysvětlit paradox seřazení a interpre- tace? Podobné příklady z internetu, kde seřazení logických operátorů neodpovídá zamýšlenému významu. Dají se všechny tyto příklady objasnit stejně, jako příklad (9)? (11) a. Bylo mi jasné, že všichni nepřijdou. Avšak předpokládal jsem, že přijde několik set lidí. b. V každé třídě je 23 až 26 dětí. Asi se dopředu zřejmě počítá, že všichni nepřijdou, ale chodí kolem 23 dětí. Takový počet na jednu učitelku, která má jen 2 ruce, 2 oči a 2 nohy je opravdu neuvěřitelný. c. Kdo se nestihl přihlásit, může zkusit přijít ještě ráno na místo konání, může se stát, že všichni nepřijdou, a bude nějaké to místečko. 2