Základy designového myšlení

Definování


CO je Definování

Během Definování rozebereme a zase poskládáme informace z fáze Poznávání. Cílem Definování je ‘sense making’ – data, která jsme nasbírali potřebujeme utřídit, najít mezi nimi souvislosti a vizualizovat v jednoduše srozumitelné formě.

Cílem je zadefinovat

  • jak v současné chvíli rozumíme uživateli (to děláme např. pomocí metod a artefaktů jako jsou Persony, Empatická mapy, atp.)
  • jaký je nejdůležitější problém, který chceme řešit (to děláme např. pomocí Problem statementu a HMW designových výzev). (Doorley et al., 2018; Liedtka, 2018)

Proč je Definování důležité

Definování je v procesu designového myšlení klíčové, protože v tomto momentě popisujeme skutečně existující problémy a rozhodujeme se, do které výzvy vložíme svou energii (čas, peníze atp.). Dobře zformulovaná výzva nás bude motivovat k hledání řešení.

Přerámování problému

Až budete procházet a analyzovat data z Poznávání, budete nacházet mnoho nových vhledů do problémů uživatelů. Je velmi pravděpodobné, že zjistíte, že problém, se kterým jste do celého procesu vstupovali, není ten nejdůležitější, nebo že ukazuje pouze důsledky, ne příčiny. S tím DM počítá a v rámci aktivit Definování je běžné problém předefinovat (často se také říká přerámovat – tzv. problem reframing).

Dobré definování/zarámování problému:

  • Vychází z informací, které jste nasbírali ve fázi Poznávání
  • Inspiruje a motivuje tým k hledání řešení
  • Vytváří zadání pro fázi Navrhování 

JAK na to

Nastavení mysli

Konvergentní (sbíhavé myšlení). Soustředíme se na kritickou analýzu a logické spojování dat, a rozhodování.

(Více jsme se popisu sbíhavého myšlení dotkli v sekci Designové myšlení jako proces v úvodní kapitole.)

Základní metody

Tematická analýza (Affinity diagramming)

Zůstalo vám obrovské množství podnětů z výzkumu a teď je potřebujete uspořádat? Utřiďte je podle společných znaků a témat. Díky tematické analýze (affinity diagram) se v datech lépe zorientujete a možná objevíte souvislosti, které vám doposud unikaly. 

Vhledy

Výzkum máte za sebou a nyní přemýšlíte, jak všechna klíčová zjištění promítnout do návrhu? Pomůžou vám vhledy (insighty, porozumění uživateli) – jasné a stručné shrnutí vašich poznatků o chování a motivech lidí. Rychle si skrze ně ověříte, že navrhujete řešení, které bude lidem sedět skutečně na míru.

Persony


Zdroj (Gilmanov, 2019)

Výzkum máte za sebou, ale v datech z rozhovorů se spíše topíte? Sestavte si persony – modelové uživatele nebo další významné aktéry vaší služby. Pomůžou vám lépe se vcítit do konkrétních skupin lidí a propsat jejich skutečné potřeby a cíle do vašeho návrhu.

Uživatelský scénář

Chcete se ujistit, že vaše služba pomáhá lidem řešit problémy jednoduše a intuitivně? V uživatelském scénáři jasně popíšete všechny interakce a aktivity, které uživatel potřebuje vykonat, aby docílil svého záměru. Podle scénářů nastavíte službu tak, aby uživatele prováděla bez zbytečných zmatků a komplikací.

Designová výzva

Shrňte v jedné otázce, jaký problém řešíte, pro koho a v jakém kontextu. S designovou výzvou si ujasníte, kde je hranice vašeho projektu a na jaké úrovni problému se pohybujete. Uchopíte tak i zapeklité problémy, které jinak svou komplexitou spíš odrazují.

Designová výzva, jak už název napovídá, nás vyzývá přejít do fáze Navrhování, které se budeme věnovat příští týden. 


Literatura

Doorley, S., Ford, C., Estrada, E., O’Connor, C., Ramirez, L., Utley, J., & Wtthoft, S. (2018). Stanford d.school: Design Thinking Bootleg. https://dschool.stanford.edu/resources/design-thinking-bootleg

Gilmanov, A. (2019, July 29). User Persona Templates That Will Make Your Life Easier. Medium. https://uxplanet.org/user-persona-templates-that-will-make-your-life-easier-baee74ba5fc4

Liedtka, J. (2018, September 1). Why Design Thinking Works. Harvard Business Review, September–October 2018. https://hbr.org/2018/09/why-design-thinking-works