Adobe Systems 1 Padesát odstínů pravdy Věčný nepřítel Protižidovská propaganda ve středověku Adobe Systems Věčný nepřítel Protižidovská propaganda ve středověku Der Juden Ehrbarkeit (1571) Ctnosti židovství Protižidovský Dřevoryt I. Vytváření věčného nepřítele Kořeny evropského antisemitismu II. Proč Vizigóti neměli rádi židy Zrod antisemitismu III. Pogrom roku 1096 Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou IV. Ekonomizace a legalizace antisemitismu Pozdní středověk: Morové pogromy 1348, Vídeňská Gesera, Šimon z Tridentu Antisemitic medieval Picture Adobe Systems Základ: •Vlastní poznámky k předmětu •Materiál na ISu •1,5 hod. času •6 otázek: tři jednoduché, 2 komplexní, 1 pramen I. Jednoduché otázky: tj. otázky na klíčová slova s jasným kontextem - Např. Kdo stál proti sobe v boji o investituru? - Jaký význam měly vizuální média pro středověkou propagandu? - Co je to antisemitismus? II. Komplexní otázky: tj. Otázky charakterizační nebo porovnávací = představit souvislosti vlastními slovy - Např. Vyjmenujte rozdíly mezi středověkou veřejností a moderní veřejností - Porovnejte nástroje a vývoj světské a církevní propagandy - Co je to vlastně ‚středověká propaganda‘? III. Interpretace pramene: Na příkladu (z .ppt na ISu) proveďte kontextualizaci a zařaďte pramen do naší tématiky Hodnocení: •Správná faktografie •Koherentní argumentace •Originalita odpovědí Maximální počet bodů: 50 • •Jednoduché otázky: max. 5 bodů •Komplexní otázky: max. 10 bodů •Interpretace pramene: max. 15 bodů • Minimální počet bodů pro zápočet: 30 bodů Informace k závěrečnému testu Termín (leden/únor 2024 – upřesníme na ISu) Adobe Systems I. Vytváření věčného nepřítele Kořeny evropského antisemitismu Symbolický hrob Anežky Hrůzové Na téma vznikla soudobá lidová píseň: ‚Hilsneriáda‘ - 1899 Motivy: - Odkaz na Velikonoce, - Motiv "nevinné mladé, katolické ženy" - Rituální vražda: Vykrvácení a následovné použití krve k rituálním účelům Dobová karikatura srovnávající protagonisty hilsneriády a Dreyfusovy aféry Adobe Systems Antisemitismus: I. Vytváření věčného nepřítele Kořeny evropského antisemitismu Žlutá Davidova hvězda, kterou museli židé nosit na oděvu v době druhé světové války, aby byly na první pohled odlišitelní od ostatního obyvatelstva Helen Fein City University of New York Dietz Bering Universität Köln Definice: Náboženský antisemitismus (též: antijudaismus): Do začátku 19. stol. měl antijudaismus především náboženský základ, pocházející hlavně z rozporů mezi křesťanstvím a judaismem, který vznikl v gnózí pozdní antiky Rasový antisemitismus: Forma kořenící v rozšířených, ale nesprávně pochopených myšlenkách o vývoji ras, které vznikly v období osvícenství. Od konce 19. století až do současnosti se jedná o nejrozšířenější formu antisemitismu Typy: Adobe Systems Starověké základy antisemitismu: I. Vytváření věčného nepřítele Kořeny evropského antisemitismu •Judaismus odmítal polyteismus, synkretismus a orientální kulty bohů-králů kvůli své víře v jediného Boha Stvořitele •Vnímali se jako lid vyvolený tímto Bohem s posláním pro všechny ostatní národy (Gn 12,3). •Zatímco rané křesťanství se považovalo za součást judaismu a uznávalo biblické vyvolení Izraele jako Božího lidu, křesťanství, které se kolem roku 100 stalo samostatným náboženstvím tvořeným převážně nežidy, se od judaismu stále více odlišovalo a přejímalo také tradiční egyptsko-římské protižidovské stereotypy (Je to znát na evangeliích, které vznikají od roku 70 n.l.) •Kniha Ester, napsaná kolem roku 150 př. n. l., vypráví o pokusu o vyhlazení židů z perského období (ekonomický důvod); (Est 3,8n): "Mezi všemi národy ve všech zemích tvého království je rozptýlený a oddělený lid, jehož zákony se liší od zákonů všech národů a který nejedná podle královských zákonů. Nehodí se, aby je král propustil. Pokud se mu to líbí, ať vydá nařízení, aby byli usmrceni. Pak odvážím 10 000 talentů stříbra [...] a dám je přinést do královské pokladnice." Štěpán Prvomučedník hovoří před radou synagogy těsně před svou popravou: „Jste tvrdošíjní a máte pohanské srdce i uši! Nepřestáváte odporovat Duchu svatému, jak to dělali vaši otcové. Byl kdy nějaký prorok, aby ho vaši otcové nepronásledovali? Zabili ty, kteří předpověděli příchod Spravedlivého, a toho vy jste nyní zradili a zavraždili. Přijali jste Boží zákon z rukou andělů, ale sami jste jej nezachovali!“ (Skutky apoštolů 7,51-53) List církvi v Sardách: Hle, dávám do tvých rukou ty, kdo jsou ze synagógy satanovy; říkají si židé, a nejsou, ale lžou. Hle, způsobím, že přijdou a padnou ti k nohám; a poznají, že já jsem si tě zamiloval. (Zjevení Janovo 3,9, EKUM) Vidění Janovo v Knize hodinek vévody z Berry (Francie, kolem 1430): Adobe Systems I. Vytváření věčného nepřítele Kořeny evropského antisemitismu Připsat mu záporný přívlastek: zápach Felix Fabri, (1441 – 1502) Fratris Felicis Fabri Evagatorium in Terrae Sanctae, Arabiae et Egypti peregrinationem (1480-1483) Ošklivost a odpudivost: popis Antichrista podle anti-židovských představ Hildegarda z Bingenu, Liber Scivias III, 1, 14 12. století Stereotypní přívlastky Žida, jako věčného nepřítele Umberto Eco; vytváření nepřítele a jiné příležitostné texty, Argo 2013 Adobe Systems Věčný nepřítel Protižidovská propaganda ve středověku Vizigótští králové Iluminace, ca. 9. stol I. Vytváření věčného nepřítele Kořeny evropského antisemitismu II. Proč Vizigóti neměli rádi židy Zrod antisemitismu III. Pogrom roku 1096 Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou IV. Ekonomizace a legalizace antisemitismu Pozdní středověk: Morové pogromy 1348, Vídeňská Gesera, Šimon z Tridentu Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 9 Zrod antisemitismu II. Proč Vizigóti neměli rádi židy ̶Reccared I, 586-601 ̶Třetí toledský koncil, 589, Reccared ujišťuje, že je jako král zodpovědný za duchovní I materiální záležitosti své říše •↔ jmenování biskupů, svolávání koncilů a schvalování jejich akt, vytváření nových biskupství, král jako poslední soudní instance… ̶Označován jako panovník, který první vystoupil proti židům •← Opatření ohledně křtů židovských bastardů "Suggerente concilio id gloriosissimus dominus noster canonibus inserendum praecepit, ut judaeis non liceat christianas habere uxores vel concubinas, . . . sed et si qui filii ex tali conjugio nati sunt assumendos esse ad baptisma." •x děti křesťanek splozených Židem stejně nepatří k židovské komunitě •Naopak se proti povstalcům opírá o židy z Narbonne (nepřímo list Řehoře I., 597; odmítá povolit tamní koncilní akta proti Židům, 589) •Nadále existují židovští aristokraté (dokonce senátorského ranku) •Dobře spravované židovské komunity kontrolující obchod, I velké množství otroků a půdy,držící vojenské a civilní úřady •Misijní úspěchy Židů (zejména po 589), a to přes hrozbu vážných trestů (východisko pro Ariány?) Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 10 Zrod antisemitismu II. Proč Vizigóti neměli rádi židy ̶Sisebut (612-621) •Křesťanští otroci mají být do 1. 7. 612 osvobozeni od židovských pánů, křesťanští klienti od židovských patronů – po tomto datu otroci zabaveni, polovina osvobozena, polovina fisku •Zákaz najímat si křesťanské pracovníky •Křesťanští propuštěnci židovských majitelů mají být poděleni jejich majetkem nejpozději k 1. 7. 612 •Smrt za proselytismus, majetek zabaven ve prospěch fisku •Pokud křesťané zbehli k judaismu, měli okamžitě konvertovat zpět; v opačném případě veřejně bičováni, oholeni a zotročeni •Pokud Židé vstoupili manželství s křesťani a tito křesťané pak konvertovali, musí všichni konvertovat ke křesťanství pod trestem vyhnanství. •Otroci ze smíšeného svazku automaticky považováni za křesťany •Židé vyhnáni z úředních postů •X často jen opakovány paragrafy staršího, římského práva ̶614 politika nucených křtů ̶X odpor církve (!) X vliv dvora a úředníků – snaha ekonomicky oslabit židovskou komunitu Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 11 Zrod antisemitismu II. Proč Vizigóti neměli rádi židy Adobe Systems Věčný nepřítel Protižidovská propaganda ve středověku Židovské lázně (Mikwe) ve Spíru Ca. 10 – 12. stol. I. Vytváření věčného nepřítele Kořeny evropského antisemitismu II. Proč Vizigóti neměli rádi židy Zrod antisemitismu III. Pogrom roku 1096 Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou IV. Ekonomizace a legalizace antisemitismu Pozdní středověk: Morové pogromy 1348, Vídeňská Gesera, Šimon z Tridentu (1475) Adobe Systems III. Pogrom roku 1096 - Gezerot Tatnu Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou Adobe Systems Smrt nebo křest - vyobrazení židovského pogromu, 19. století III. Pogrom roku 1096 - Gezerot Tatnu Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou •Dynamika pronásledování ve městech (čtyřstupňový model podle Friedricha Lottera) Přímé následky pogromů: Adobe Systems III. Pogrom roku 1096 - Gezerot Tatnu Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou Soloman bar Samson Křižáci v Mohuči, 27. května 1096 Bylo to třetího dne měsíce Siwan.... v poledne [úterý 73. května], když Emicho zlý nepřítel Židů, přitáhl s celým svým vojskem k městské bráně a občané mu ji otevřeli. Emicho, německý šlechtic, vedl skupinu loupeživých německých a francouzských křižáků. l tehdy si nepřátelé Pána řekli: "Hle! Otevřeli nám bránu. Nyní pomstíme krev 'oběšeného' [Ježíše]. "Děti svaté smlouvy, které tam byly, mučedníci, kteří se báli Nejvyššího, přestože viděli velký zástup, armádu početnou jako písek na břehu moře, stále lpěli na svém Stvořiteli. Mladí i staří si pak oblékli zbroj a přepásali zbraně a v jejich čele stál rabi Kalonymus ben Mešullam, představený obce. Kvůli mnoha útrapám a půstům, které dodržovali, však neměli sílu postavit se nepříteli. [Postili se, aby odvrátili hrozící zlo] Pak přišly tlupy a bandy, které se valily jako povodeň, až se Mohuč zaplnila od jednoho konce k druhému. Nepřítel Emicho před obecenstvem vyhlásil, aby byl nepřítel vyhnán z města a zahnán na útěk. Ve městě zavládla velká panika. Každý Žid na dvoře biskupa se opásal zbraněmi a všichni se vydali k bráně paláce, aby bojovali s křižáky a měšťany. Bojovali spolu až k samotné bráně, ale hříchy Židů způsobily, že je nepřítel přešel a bránu obsadil Jakmile nepřátelé vstoupili na nádvoří, našli tam několik velmi zbožných lidí s naším skvělým mistrem Izákem ben Mojžíšem. Ten natáhl krk a hlavu mu usekli jako první. Ostatní, zahaleni do svých třásňových modlitebních šál, seděli sami na nádvoří a dychtivě plnili vůli svého Stvořitele. Nechtěli utéct do komnaty, aby se zachránili pro tento časný život, ale z lásky na sebe přijali Boží rozsudek. Nepřítel je zasypal kamením a šípy, ale oni se nedali na útěk a [Ester 9,5] "úderem meče, porážkou a zkázou" nepřítel zabil všechny, které tam našel. Když ti, kdo byli v komnatách, viděli čin těchto spravedlivých, jak se na ně nepřítel již vrhl, tehdy všichni vykřikli: "Není nic lepšího, než abychom své životy přinesli jako oběť." [Židé v přesile neměli šanci zvítězit: Emico měl údajně asi 12 000 mužů.] Motivy židovské propagandy Narativ potrestání za hříšný život Adobe Systems III. Pogrom roku 1096 - Gezerot Tatnu Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou Soloman bar Samson Křižáci v Mohuči, 27. května 1096 Ženy si tam opásaly bedra silou a zabily své syny a dcery a pak i sebe. Také mnozí muži sebrali odvahu a zabili své ženy, syny a nemluvňata. Něžná a křehká matka zabila nemluvně, s nímž si hrála, všichni, muži i ženy, povstali a vraždili se navzájem. Děvčata a mladé nevěsty a ženichové vyhlíželi z oken a mocným hlasem volali: "Pohleď a uvidíš, Bože náš, co děláme pro posvěcení tvého velkého jména, abychom tě nevyměnili za oběšeného a ukřižovaného....". II. Ráchel a její děti Měla také dvě dcery, které stále žily doma, Bellu a Matronu, krásné mladé dívky, děti jejího manžela rabína Judy. Dívky vzaly nůž a samy si ho nabrousily, aby se o něj nepořezaly. Pak jim žena obnažila krky a obětovala je Pánu, Bohu zástupů, který nám přikázal, abychom neměnili jeho čisté náboženství, ale abychom byli dokonalí s ním, jak je psáno [5. Mojžíšova 18,13]: "Dokonalý budeš u Hospodina, svého Boha. Když tato spravedlivá žena skoncovala s obětováním svých tří dětí jejich Stvořiteli, pozvedla pak hlas a zavolala na svého syna Árona: "Árone, kde jsi? Ani tebe neušetřím, ani se nad tebou neslituji“ Pak ho vytáhla za nohu zpod truhly, kam se schoval, a obětovala ho před Bohem, vznešeným a vyvýšeným. Své děti položila vedle těla, po dvou z každé strany, přikryla je oběma rukávy a tam ležely a zápasily v agónii smrti. Když nepřítel obsadil místnost, našel ji sedět a naříkat nad nimi: "Ukaž nám peníze, které máš pod rukávy," řekli jí. Když však spatřili právě zmasakrované děti, udeřili ji a zabili ji, na jejích dětech, a její duch odletěl a její duše konečně našla klid. Na ni se vztahoval biblický verš [Ozeáš 10,14]: "Matka byla rozbita na kusy i se svými dětmi„… Motivy židovské propagandy Židovský narativ o sebeobětování Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 17 Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou III. Pogrom roku 1096 - Gezerot Tatnu ̶III, 5: BRETHOLZ ed. 1923, p. 166, přel Hrdina/Bláhová, 147-148 Téhož roku nastalo takové hnutí, ba božské zanícení v lidu pro cesty do Jeruzaléma, že v německých krajích, zejména ve východních Frankách, zůstalo na hradech a ve vsích jen velmi málo obyvatel. A poněvadž pro množství vojska nemohli všichni zároveň jít jednou cestou, obořili se někteří z nich, když táhli naší zemí, z Božího dopuštění na Židy. Proti jejich vůli je křtili a ty, kteří se nechtěli podvolit, zabíjeli. Když biskup Kosmas viděl, že se tak děje proti ustanovením církevních zákonů, spravedlivě se rozhorlil a pokoušel se bránit tomu, aby je násilím křtili. Avšak nadarmo, protože se nenašel nikdo, kdo by ho v tom podpořil. … Židé však za pár dní svrhli jho Kristovo, pohrdli milostí křtu a spasením v křesťanské víře a opět poddali své šíje jhu zákona Mojžíšova. To bylo způsobeno nedbalostí biskupa a představených kostela. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 18 Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou III. Pogrom roku 1096 - Gezerot Tatnu ̶III, 5: BRETHOLZ ed. 1923, p. 166, přel Hrdina/Bláhová, 148-149. Roku od narození Páně 1098 ̶Knížeti Břetislavovi se doneslo, že jistý počet Židů uprchl a že někteří tajně stěhují své bohatství dílem do Polska, dílem do Panonie. Kníže se proto velmi rozhněval a poslal svého komorníka s několika bojovníky, aby je od hlavy k patě obrali. Ten přišel, povolal k sobě starší Židů a takto se jal k nim mluvit: „Zplozený z kurvích synů, ty národe izmahelitský, kníže vám poroučí říci, proč prcháte z knížectví jeho, proč též poklady své teď menšíte, získané zdarma? Cokoli ve chvíli této jest mé, jest úplně moje. Z Jeruzaléma žádné jste s sebou nevzali jmění. Třicet za jeden peníz vás čítaje, Vespasianus císař ze země vyhnal a takto jste rozseti v světě. Bez měďáku přišli jste k nám, bez měďáku jděte, kam chcete! Vy že jste přijali křest, ať Bůh jest toho mi svědkem, že se to nikoli mým, než božským příkazem stalo. ̶Že jste však opět upadli v židovství, ať biskup Kosmas hledí, co by v té věci měl učinit.“ ̶Tak pravil jménem knížete, a jeho lidé hned vpadli do domů, vybíjeli je a pobrali poklady i z nářadí, co našli nejlepšího Nezanechali jim nic leč tolik obilí, co by stačilo na holé živobytí. Ó, co peněz toho dne bylo pobráno ubohým Židům, tolik bohatství nebylo ani ze zapálené Tróje sneseno na eubojském břehu. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 19 Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou III. Pogrom roku 1096 - Gezerot Tatnu ̶II, 45, přel 135: Tam jsou Židé, kteří mají plno zlata a stříbra, tam jsou ze všech národů nejbohatší kupci, tam jsou nejzámožnější peněžníci, tam je tržiště, na němž se tvým vojákům dostane přebohatě bohaté kořisti. Anebo chceš-li vidět, kterak hořela Trója, nikde neuvidíš Vulkána zuřit více, než až uzříš, jak oba řečené hrady hoří. Možná namítneš: ,To je mé.‘ A to zde, co nepřátelsky hubíš, čí asi je? Což nejsme my tvoji, a co máme, tvé? Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 20 Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou III. Pogrom roku 1096 - Gezerot Tatnu ̶III, 49: BRETHOLZ ed. 1923, pp. 220–223, přel. Hrdina/Bláhová, 186: Odpadlým lidem nazývám Židy, kteří z naší nedbalosti upadli po křtu zase v židovství. Proto se velmi bojím, aby mi to Kristus nevytýkal a neuvrhl mne do pekelné hlubiny. Neboť v tichu dnešní noci jsem slyšel hlas, který mi pravil: ,Tys nevystoupil naproti ani jsi nepostavil hradby před domem izraelským, abys obstát mohl v boji v den Páně. A nechal jsi stádo Páně, vykoupené ne zlatem, ani stříbrem, nýbrž drahou krví Kristovou, skrze jednu prašivou ovci poskvrnit a z nebeského království vyloučit.‘ ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 21 Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou III. Pogrom roku 1096 - Gezerot Tatnu ̶III, 57: BRETHOLZ ed. 1923, pp. ???, přel. Hrdina/Bláhová, 192: Téhož roku moc Krista Boha a Boží moudrost, jež řídí vše na světě svou vůlí, ráčila svou milostí vyrvat tuto zemičku z osidel Satana a jeho syna Jakuba Apelly. Vše, čeho se jeho usmolená pravice dotkne, to poskvrní, a jeho dech, smrdutý jako baziliškův, usmrtí ty, které ovane. Mnozí velmi pravdomluvní lidé dosvědčují, že častokrát viděli, jak mu po boku stojí satan v lidské podobě a jak mu slouží. A tak ho svými lstmi strhl k takové smělosti, ba šílenosti, že onen ničemný zlosyn se povýšil nad svůj stav a zastával úřad místodržitele po knížeti. Bylo to hrozné peklo pro křesťanský lid. Tento člověk se po křtu stal zase odpadlíkem, dal v noci rozbořit oltář, vystavěný a posvěcený v jejich synagóze. Vzal svaté ostatky a neostýchal se hodit je do svého záchodu. Kníže Vladislav, naplněný vírou v Boha a horlivostí pro Krista, dal tohoto svatokrádce a zločince dne 22. července zatknout a zavřít do pevného vězení. Ach, co mamonu nepravosti bylo pobráno z domu toho podvodníka a uloženo do knížecí pokladny! Mimoto Židé, jemu rovní v hříchu, složili knížeti, aby řečený kurvy syn nebyl sťat, tři tisíce hřiven stříbra a sto hřiven zlata. Kníže pak z vnuknutí milosti Boží vykoupil křesťanské otroky ode všech Židů a zakázal, aby u nich sloužil nějaký křesťan. „Amen, amen,“ pravím, ať už se kdy jakkoli provinil, tímto chvalitebným činem všecko odčinil a získal si jméno věčné. Marie Magdaleno, ty zbožná Kristova služko, tobě vždy přináší pobožný lid své slíbené dary za to, že o tvém svátku byl vyrván ďábelskému nepříteli. Adobe Systems Věčný nepřítel Protižidovská propaganda ve středověku Legenda o umučeném chlapci: Šimon z Tridentu Pietro Stefanoni (17. Stol.) I. Vytváření věčného nepřítele Kořeny evropského antisemitismu II. Proč Vizigóti neměli rádi židy Zrod antisemitismu III. Pogrom roku 1096 Následky pogromů v souvislosti s první křížovou výpravou IV. Ekonomizace a legalizace antisemitismu Pozdní středověk: Morové pogromy 1348, Vídeňská Gesera, Šimon z Tridentu Adobe Systems Šimon z Trenta (1475-76) •Dochovali se rozsáhlá procesní akta •Údajná ‚Rituální vražda‘ malého chlapce, jehož tělo bez života bylo nalezeno blízko tridentské Mikwe •Následovalo zatčení celé židovské komunity Trenta •Jejích mučení vedlo k přiznání vraždy; 15 židů bylo odsouzeno k smrti a následovně upáleno = nárůst křesťanského násilí vůči Židům v okolních oblastech Benátska, Lombardie a Tyrolska a obvinění z rituální vraždy, které vyvrcholilo ve Vicenze zákazem židovského peněžnictví v roce 1479 a vypovězením všech Židů v roce 1486 Opakování motivů: - Odkaz na Velikonoce, - Motiv "nevinného dítěte", - Únos, "nákup" a mučení oběti - Rouhavý výsměch ukřižovanému Ježíši - Důkaz viny prostřednictvím zázraků vycházejících z mrtvoly domnělé oběti. IV. Ekonomizace a legalizace antisemitismu Pozdní středověk: Morové pogromy 1348, Vídeňská Gesera, Šimon z Tridentu Motiv rituálních vražd Židů: z Norwiche po Hilsnera Mučednická smrt Šimona z Trenta (1475), Norimberská světová kronika, Hartmann Schedel (1493) Adobe Systems IV. Ekonomizace a legalizace antisemitismu Pozdní středověk: Morové pogromy 1348, Vídeňská Gesera, Šimon z Tridentu Motiv otravy studní: Morové pogromy 1348 Masová scéna upalování Židů zaživa před městskými hradbami (miniatura Pierart dou Tielt), Antiquitates Flandriae oder Tractatus quartus, 1353 ‚Schema‘ pogromů roku 1348: •Domovní prohlídky, nález údajných “jedů„ •Zatýkání, mučení •Doznání zatčených, další zatýkání •Upálení všech Židů ve městě •Zprávy o události a postupu městské rady do dalších spřátelených měst Motivy: •Nečistota židů •Izolovanost •Představa spiknutí, nepřátelství ke všemu křesťanskému •Zavraždění Krista Adobe Systems IV. Ekonomizace a legalizace antisemitismu Pozdní středověk: Morové pogromy 1348, Vídeňská Gesera, Šimon z Tridentu Rakouský vévoda Albrecht V. (III.) (Anonym, 16. století) Miniaturní model gotické synagogy na vídeňském Judenplatzu Chronologie Gesery (1420/21): •1419: Vídeňská univerzita (fakulta teologie) obviní Židy ze spolupráce s kacířskými Husity •23. května 1420: Albrecht III. nechá v celém vévodství zatknou Židy (chudé nechá odvést po Dunaji mimo Rakousko, bohatí jsou drženi jako rukojmí) •Dochází k četným sebevraždám, je přikázáno násilně pokřtít děti pod věkem 15 let •12. března nechá Albrecht odsoudit všechny Židi k trestu smrti •Na Erdbergu je téhož dne popraveno 92 mužů a 120 žen Motivy: •Rituální vraždy •Zneuctění hostií •Kolaborace s heretiky (Husity) Motiv ekonomický utilitarismus – Vídeňská Gesera 1421 Adobe Systems IV. Ekonomizace a legalizace antisemitismu Pozdní středověk: Morové pogromy 1348, Vídeňská Gesera, Šimon z Tridentu "Po jeho návratu (Albrecht III. nebo král Sigmund) se rozšířila všeobecná zvěst, že se Židé v Ennsu dopustili velké svatokrádeže proti svátosti eucharistie. Říkalo se totiž, že velmi bohatý Žid Izrael z Ennsu dostal (nebo koupil) od ženy vrátného, která byla jeho podřízenou, mnoho malých kousků svátosti z farního kostela svatého Vavřince, po Velikonocích téhož roku. S nimi s nechtěl vysmát křesťanům a zesměšnit svatost Velikonoc. K této svatokrádeži se zmíněná žena po výslechu přiznala. Avšak žid Izrael s dalšími důvěrníky a podezřelými tuto svatokrádež vytrvale zapíraly, i když si kněží byli jistí, že při svátosti došlo ke krádeži. Proto byli téhož dne a ve stejnou hodinu uvězněni na všech místech rakouského vévodství; jejích majetek jim byl zabaven a po odvedení chudých byli zámožnější z nich vzaní jako rukojmí Protože však v té době byla obzvlášť krutá zima, někteří z vězněných zemřeli na následky zranění, která si způsobili navzájem; jiní neváhali sáhnout si na život: Byla mezi nimi i manželka výše zmíněného Izraele, která se během procesu uškrtila vlastním šátkem, a další židé z Tullnu, kteří si vzaly život nožem. Další zoufalí se v noci zabily praky a řemeny, aby nebyly nucení se nechat pokřtít, nestaly ostudou své víry a víry svých otců nebo terčem posměchu křesťanů – tak učinili ženy v Mödlingu a Perchtoldsdorfu. Jiní, hnáni úpornou zuřivostí, připravili o život své ženy a příbuzné, starcům zakrývali tváře když jim podřezávali žíly. Jejich těla byla pohřbena jako mršina (oslí pohřeb=v nepožehnané zemi) Někteří se nechali pokřtít svatým křtem, však zůstali ve víře; jiní však, navrátivše se ke svému spílání, znovu odpadli. Ale ti, kteří se rozhodli pro svojí víru, byli zničeni plameny 12. března léta Páně 1421, na den svatého Řehoře, v Erdburgu na louce u Dunaje. Aby se však někteří Židé v budoucnu neodvážili žít v Rakousku, byl na ně uvalen věčný zákaz návratu„ Thomas Eberndorfer - Vídenská Gesera 1421 Chronica Austriae 1463 Adobe Systems IV. Ekonomizace a legalizace antisemitismu Pozdní středověk: Morové pogromy 1348, Vídeňská Gesera, Šimon z Tridentu Vídenská Gesera 1421 Nápis na ‚Jordanském domě‘ (Judenplatz, Vídeň) Reliéf a nápis na Jordánském domě na vídeňském Judenplatzu „Skrze vody Jordánu byla těla očištěna od špíny a zla. Vše, co je skryté a hříšné, zmizelo. Tak vznikl v roce 1421 plamen nenávisti, který řádil v celém městě a odhalil strašné zločiny hebrejských psů. Stejně jako byl svět očištěn potopou, byly všechny tresty odčiněny divokostí ohně“ Památka na vídeňskou Geseru je dům Jordan na Judenplatzu, pojmenovaný po majiteli z konce 15. století. Ten zde při renovaci nechal upevnit reliéf zobrazující Ježíšův křest, pod nímž je latinský nápis v elegickém verši oslavující "zuřivý plamen", který v roce 1421 očistil "zločiny hebrejských psů"