Adobe Systems 1 Padesát odstínů pravdy Od vytváření historického image ke konstrukci moderní propagandy Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems Struktura jednotlivých bloků •Chronologický kontext •Dobová média •Kritika dobových pramenů Hodnocení kurzu •Písemný test (7 otázek se třemi úrovněmi složitosti a ohodnocení; 1,5 hodiny, postup bude představen v předposledním zasedání, 30.11.) 4 Struktura kurzu: •5.10. Úvod do tematiky - DK/KH •12.10. Císař Augustus - DK •19.10. Barbarská království - DK •26.10. Karlovci - DK •2.11. Věčný nepřítel Byzanc: Luitprand atd. - KH •9.11. Křížácká ideologie - KH •16.11. Boj o investituru - DK •23.11. Konec Štaufů - Friedrich II. aInnocenc IV. KH •30.11. Židé - DK/KH •7.12. Proti všem: Václav IV. a husitská propaganda - KH Technický úvod Adobe Systems 5 Výzkumné zájmy (aktuální): •Dějiny komunikace a diplomacie •Středověká propaganda proti králům (Václav IV.) •Dlouhodobé konflikty •Fragilita knížecí vlády ve středověku •Vícejazyčnost, sociální rozmanitost Klara Hübnerová (KH) • •Studium historie, italského jazyka a literatury •Středověké dějiny umění v Bernu/CH •Výzkumná asistentka na univerzitě ve Fribourgu/CH (specializace: alianční systém švýcarské konfederace v pozdním středověku) •Odborná asistentka na Slezské univerzitě v Opavě •Vědecká asistentka na Ústavu PVH (FF MU) •Vedení projektů ExPro spolu s AV ČR: From Performativity to Institutionalization: Handling Conflict in the Late Middle Ages (Strategies, Agents, Communication) •Hostující profesorka na univerzitě ve Vídni •Rozsáhla mezinárodní badatelská a přednášecí činnost Technický úvod Adobe Systems 6 Výzkumné zájmy (aktuální): •Strategie identifikace, politika identit a limity pramenů •Středověká hagiografie, historiografie (a společenské vzorce) •Komunikace •Spolupráce vědních disciplín David Kalhous (DK) • •Historie/pomocné vědy historické, FF MU Brno •Historie, Univerzita Kostnice •Výzkumný pracovník v Brně a Vídni •Odborný asistent na Slezské univerzitě v Opavě •Docent na Ústavu PVH (FF MU) •Vedení několika projektů zaměřených na dějiny raného a vrcholného středověku v Brně a Vídni •Rozsáhla mezinárodní badatelská a přednášecí činnost Obsah obrázku osoba, Lidská tvář, oblečení, zeď Popis byl vytvořen automaticky Technický úvod Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems 8 Propaganda dnes a dříve Sacra Congregatio de Propaganda Fide, Řím, 1622 I. Vznik termínu a nejstarší význam Vatikánské “ministerstvo” •Založeno papežem Řehořem XV. bulou Inscrutabili Divinae •Podpora šíření katolicismu (misie) •Úprava katolických církevních záležitosti v nekatolických zemích Cíl: Nenásilně přesvědčit protějšek o správnosti katolické víry „Osoby, které přijaly katolické náboženství a přicházejí do Říma navštívit svatyně, stejně jako vyhnaní biskupové a další duchovní, jsou zde přijímáni a živeni“ „Je zde také tiskárna, kde se tisknou breviáře, misály atd. a rozesílají se na všechna potřebná místa. Adobe Systems Jacques Elull (1912–1994) Sociolog, historik Propagandes (1965) 9 Propaganda dnes a dříve II. Proměna termínu ve 20. století 9 „Propagandu provádějí zájmové skupiny a jednotlivci. Jejich cílem je ovlivnit názory nebo jednání jiných jednotlivců nebo skupin za pomoci psychologické manipulace. Většina z nich má jasně vymezené společensko-politické cíle“ Harold D. Lasswell (1902–1978) Yale University "The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in a democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country. We are governed, our minds are molded, our tastes formed, our ideas suggested, largely by men we have never heard of." Edward Bernays (1891–1995) Publicista, ‚otec‘ moderního PR Vynalezl profesi ‚spin doktora‘ "Cílem moderní propagandy již není měnit pouze myšlenky, ale vyvolat jednání. Doktrína sice zůstává důležitá; důležitější je ale element iracionality. Nejde totiž o to, změnit něčí názor, ale vyburcovat aktéra k emocionálnímu jednání a vést ho skrze emoce k mytické víře v dobro vlastního jednání " Propaganda je pozitivní! Očkovací kampaně (zde: očkování proti neštovicím, USA, ca. 1910) přinášejí zdravotní prospěch pro všechny a posilují tak demokratické struktury Propaganda je negativní! Manipuluje lidi a může vést k totalitarismu (zkušenost druhé světové války) Propaganda cílí na iracionálno! Svádí lidi k bezhlavému jednání (zkušenost 60. let) Adobe Systems 10 Propaganda •Slouží k ovlivňování nebo přesvědčování cílové skupiny Cíl •Budování/podpora společenského konsensu Moderní působiště propagandy •Zpravodajství – Publicistika – Reklama – Vzdělávání Zadavatelé propagandy •Státní správa – Aktivismus – Korporace – Politické strany – Církve V rámci •Válečných snah – Politických kampaní – Zdravotnických kampaní – Revolučních převratů – Reklamních kampaní III. Pracovní definice: Prostředek •Manipulace s využitím persuasivního jazyka a psychologických strategií prostřednictvím masových médií → emocionální reakce Propaganda dnes a dříve Propaganda není jenom negativní, je spřízněna s PR! Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems 12 Padesát odstínů pravdy - úvod Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Propaganda = komunikační proces → semiotika Základ: Komunikační řetězec: Umberto Eco 1932–2016 •Semiotik •Esejista •Medievista •Spisovatel Vysílač Přijímač Médium Mnohovýznamnost kódů •Ztěžuje komunikaci •Může být záměrem Vysílač dělá ze signálu sdělení Sdělení je zatím bez interpretačního rámce, ten se vytvoří až s pomocí různých (kulturních) kódů Kanál Kód Kód Vysílač musí používat stejný kód jako přijímač Informace Interpretační rastr, výsledek dohody mezi vysílačem a přijímačem Kód: Claude Shannon C. S. Peirce Sv. Augustin Adobe Systems 14 Umberto Eco 1932 – 2016 Vysílač Přijímač Technické medium = kanál Moderní společnost s variancí názorů a přesvědčení = každý interpretuje kód podle vlastních potřeb Obecně srozumitelný kód Propaganda = komunikační proces Masová komunikace: Televize Internet Rádio Kino Rozmanitosti kódů: Kdo vám řekne, co je správné? = Kontrola kódů je moc •Politici, pedagozi, vědci komunikace: Moc medií se kontroluje skrze vysílače a kanály Opravdová moc je v kontrole přijímače! Boj o pozornost veřejnosti (viz: sociální sítě) Sem míří propaganda! Adobe Systems 15 Padesát odstínů pravdy - úvod Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Elementy propagandy: narativ a diskurz Narace/Vyprávění (narratio) je reprodukce události v ústní, malované nebo písemné podobě (narativ = (ustálený) popis děje) Využití v propagandě: skutečnému ději/ fikčnímu ději je připsán hlubší význam (‚morálka‘) → Dá se instrumentalizovat → Je propojen se známými diskurzy https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Freytags_pyramid.svg/265px-Freytags_pyram id.svg.png Diskurz (z fr. discours, rozprava, přednáška, od lat. dis-currere, pobíhat sem a tam, rozebírat v řeči) má několik významů: •Pojednání nebo výklad o určitém tématu, specifický pro jisté období •Specifický jazyk pro určitou oblast myšlení (o čem hovoří a o čem se nesmí hovořit; co se o věcech dá a nedá říci) •→ Nástroj a výraz mocenských vztahů Gustav Freytag (1863) Schéma narativní struktury převažující v západní kultuře Využití v propagandě: indikátor pro legitimitu mocenských vztahů v určitém období Michel Foucault (1926 – 1984) Psycholog, sociolog, historik, filozof Adobe Systems 17 Elementy propagandy: stereotyp a motiv Stereotyp: typický obraz, který člověku vyvstane ve vědomí, když přemýšlí o určitém jevu, např. sociální skupině •Zjednodušuje vnímání organizace světa (kategorizace) •Individuální vylučující pohled na současnost •Závislý na kulturním okruhu, období, sociální příslušnosti •Zpřítomňuje dobové diskurzy Motiv (francouzsky motif "motiv, podnět"; středolatinsky motivum z latinského movere "pohybovat se", motus "pohyb") •Součást literatury, malířství a hudby •Stavební prvek vyprávění (zápletka), který sice ještě netvoří celou naraci (vyprávění), nicméně již představuje prvek z hlediska obsahu, situace Walter Lippman (1889 – 1974) Americký novinář, filozof, zakladatel oboru studií stereotypů propojením politologie, mediálních studií a sociální psychologie Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod Adobe Systems 19 - Neexistují masová média - Společnost analfabetů (důležitost obrázků) - Písmo je určeno elitám (potvrzuje převládající názory) - Mluvené slovo, obrázky mají přednost - zájmové/cílové skupiny jsou menší a specifické - Veřejnost se rozpadá se na dílčí vymezené sociální příslušností - Sociální sféry se protínají ve veřejných prostorách (trzích, hospodách, kostelích apod.) - Zde se vyskytují různá média, zde vznikají názorové skupiny, které s mohou posléze radikalizovat Převažující témata: - Otázky morálky a správného řádu (častokrát: osobní, církevní nebo kritika panovníka) Předpoklady předmoderní propagandy Adobe Systems Karel Hrůza (*1961 ) historik IMAFO (Vídeň)/ FF MU „Propaganda je propojena s komunikací, publicitou a veřejným míněním v určitém kontextu. Historikovi se jeví v rámci dějin komunikace, tedy jako proces. Ten začíná okolnostmi vzniku obsahu, týká se transportu, distribuce a publika, a sahá až po druhý život propagandy v historiografií“ 20 Předpoklady předmoderní propagandy Pracovní definice pro předmoderní propagandu Ne všechno, se dnes jeví jako propaganda, taky propagandou je! Jedním z hlavních rysů propagandy je persuasivita: - způsob, jakým nás autor propagandy che přesvědčit o jeho pravdě Adobe Systems 21 Předpoklady předmoderní propagandy Vysílač Přijímač Médium Kanál Kód Kód Informace Vrchnosti Intelektuální elity Církevní kruhy Transport Plánovaně (písemnosti): poslové, diplomati, klienti, poddaní Neplánovaně (oralita): Písně, básničky, letáky, říkanky Písemnosti: Pamflety, básně, kroniky Ústní kultura: Písně, básníčky, říkanky Vizuální kultura: letáky, obrázky, sochy, symboly Historiografie Rolníci Vrchnosti Intelektuální elity Adobe Systems 22 Předpoklady předmoderní propagandy Leták: „Nicht Bapst: nicht schreck uns mit deim ban, Und sey nicht so zorniger man. Wir thun sonst ein gegen wehre, Und zeigen dirs Bel vedere„ (Papstspottbilder, Lucas Cranach 1545 Vyrobené na zakázku Martina Luthera – proti ) Neděste nás, papeži, vaším zákazem a nebuďte tak vzteklý; jinak se otočíme a ukážeme vám naše zadnice Propaganda? Ano či ne… Adobe Systems 23 Předpoklady předmoderní propagandy Propaganda? Ano či ne… Kronikářství: Petr Žitavský – Zbraslavská kronika (1309-1339) Charakteristika Jana Lucemburského Adobe Systems 24 Předpoklady předmoderní propagandy Písemnosti: Pamflety, básně, kroniky Ústní kultura: Písně, básníčky, říkanky Vizuální kultura: letáky, sochy, obrázky, symboly Interpretace emocí? Badatelské výzvy: Psychologie předmoderních aktérů? Odhad úspěchu a dosahu propagandy? Médie Medium elit, velká váha v historiografii Sekundární tradice, obtížná rekonstrukce kontextu, chybějící kódy Obtížná rekonstrukce Kontextu, chybějící kódy Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems Zápatí prezentace 26 Médie: vizual Problémy vizuálních medií Adobe Systems Otto, divina favente clementia rex Signum domni Ottonis serenissimi regis …anno vero regni gloriossimi regis Ottonis 27 Média: vizuál Problémy vizuálních medií CURSUS HONORUM Adobe Systems Zápatí prezentace 28 Adobe Systems Zápatí prezentace 29 Adobe Systems Zápatí prezentace 30 Biblia pauperum a problém vizuální kultury jako média ̶Řehoř Veliký (590-604) v listu marseilleskému biskupu Serenovi: “Co je písmo pro vzdělané, to jsou obrazy pro neznalé, kteří díky nim vidí, v co mají věřit; čtou v nich to, co nemohou v knihách.” Obsah obrázku text, obraz, umění, kresba Popis byl vytvořen automaticky Kdo je na obrázku? Adobe Systems Veřejný prostor Zápatí prezentace 31 •Brian Stock •Textové komunity •Leidulf Melve •Problém veřejného prostoru ve středověku •Marcus Bull •Vztah písemné a orální kultury •I negramotní k ní mají zprostředkovaný přístup •Kázání! •Předčítání! •Listiny! •→ neostrá hranice mezi literární, orální a vizuální komunikací Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, muž Popis byl vytvořen automaticky CDB 1, č. 130, s. 124: kanovník Zbyhněv „…ubi christianitas incepta est…“ Adobe Systems Zápatí prezentace 32 Média: mluvené slovo A gesto! Kosmas, prolog: “A tak jsem počal své vypravování od prvních obyvatelů země české a jen něco málo, co jsem poznal z bájného podání starců, vykládám, ne z touhy po lidské chvále, nýbrž aby pověsti neupadly vůbec v zapomenutí, podle toho, jak umím a vím, lásce všech dobrých lidí.” Kosmas, I. 10: “Ihned se nadme domýšlivou pýchou a chtě zvěděti, jakou vládne mocí, dá nositi meč po všech krajích celé své země a oznámiti knížecí rozkaz, že každý, kdo výškou těla přesahuje míru meče, nepůjde-li na vojnu tak rychle, jak bylo rozkázáno, má býti bez milosti mečem pokutován. Seznav, že se nad vyřčené slovo rychleji shromáždili na ustanoveném místě, postavil se uprostřed na náspu, a obklopen jsa dokola lidem, opřen o štít a mávaje v ruce mečem, jal se mluviti: „Bojovníci, ve vašich rukou jest již poslední vítězství, jindy jste nejednou zvítězili, nyní k hotové věci se hotovíte.” Kosmas, II. 2: “A hned vyhlásil přísné nařízení a dal na znamení svého rozkazu po celé zemi české nositi provaz upletený z lýčí, na výstrahu, aby každý opozdilec, který by přišel do tábora po daném hesle, věděl zcela jistě, že bude takovým provazem oběšen na šibenici. Když se pojednou, v okamžení, shromáždili na jedno místo a do jednoho, táhl do země polské, zbavené svého knížete, nepřátelsky na ni udeřil, ….” Kosmas, II. 4: “Tu kníže, pozdvihnuv ruku nad svatým hrobem, takto počal mluviti ke shromáždění lidu: „Bratří, pozdvihněte společně své pravice k Hospodinu a mějte pozor na mé řeči; chci, abyste je přísahou na svou víru potvrdili.” Kosmas II. 40: “… pak ho král (Vratislav) vzal úskočně za pravou ruku a vedl ven z tábora, jako by chtěl tam s ním v soukromí mluviti. Vtom vida rukověť a zlatý jílec meče, jejž měl ten bojovník za pasem, mezi jiným se ho ptal, co svým mečem dovede. On odpoví: „I kdybys položil mlýnský kámen na přílbu, obojí spolu i hlavu a tělo až k boku jednou ranou tímto mečem přetnu.“ Divil se král na oko, pochvaloval meč a žádal, aby mu jej ukázal. On, nic zlého netuše, vytáhl meč z pochvy a vložil jej králi do ruky. Král se ho chopil, potřásl jím a pravil: „Co chceš nyní dělat, kurví synu?“ a k přítomnému komorníkovi Vítu Zelibořici, jenž jediný s ním byl, člověk horší nad nejhoršího: „Chyť ho, chyť, zvedni a svaž do kozelce!“” Problémy orality a paměti Adobe Systems Zápatí prezentace 33 Médie: sochy, obrazy Problémy vizuální kultury Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 34 Padesát odstínů pravdy Augustus: počátky římského impéria Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 35 L. 44/43 Augustus: počátky římského impéria Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 36 Po misenské smlouvě r. 39 př. n. l. Augustus: počátky římského impéria Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 37 M. Antonius co by Herkules ↔ Anoniové jako H. potomci Augustus: počátky římského impéria M. Antonius jako Neos Dionýsos ↔ po přesunu na Východ – stylizace během triumfu and Arménií v Alexandrii Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 38 Augustus: počátky římského impéria Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 39 Herakles/Antonius jako žena Augustus: počátky římského impéria Asia recepta 29 př. N. l. trium and Dalmaty, Egyptem a a bitva u Actia Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 40 Tradice Augustus: počátky římského impéria ̶V reakci na Antoniovu řeckou/východní, dyonýsovskou kulturní orientaci proklamován •Tradicionalismus •Archaické nebo klasické výrazové prostředky •“Apollonství” •↔ Pietas •X v praxi často eklekticismus Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 41 Apollón Actijský Augustus: počátky římského impéria Apollón Actijský Adobe Systems Augustus: počátky římského impéria Padesát odstínů pravdy 42 ̶Vazba na Venuši a Marta ̶Zdůraznění vztahu k Aeneovi Mytologičtí předchůdci Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 43 Forum Romanum kolem r. 10 Augustus: počátky římského impéria Chrám božského Iulia Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 44 Sidus Iulium Augustus: počátky římského impéria Vous jako symbol smutku Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 45 Forum Romanum Augustus: počátky římského impéria Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 46 Chrám Martův Ara Pacis ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 47 Augustus: počátky římského impéria ̶Oslava Marta, Venuše, C. I. C., Romula (virtus), Aenea (pietas) Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 48 Řím Augustus: počátky římského impéria Athény Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 49 Augustus: počátky římského impéria ̶Iupiter Ammón jako otec Alexandra, pokořitele Východu ̶↔ Augustus, pokořitel Parthů ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 50 Augustus: počátky římského impéria ̶Augustovo mausoleum na Martově poli ̶Vzorem Alexander Veliký (tumulus makedonské traduce) ̶Bronzové políře s res gestae ̶Dva egyptské obelisky ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 51 Aosta, vítězství u Salassy Augustus: počátky římského impéria Susa/Segusio Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 52 Ara Pacis (13-9 př. n. l.; obelisk z Egypta na narozeniny Octaviana a Livie vrhá stín na vchod) Augustus: počátky římského impéria Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 53 Ara pacis – inspirace vysokým řeckým uměním Augustus: počátky římského impéria Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 54 Augustus a Agrippa – výška postav Augustus: počátky římského impéria Adobe Systems Augustus: počátky římského impéria Padesát odstínů pravdy 55 Kosmický rámec (sfingy, Coelus, Sol a Aurora a Luna; politický rámec: podrobení východu I západu Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 56 Res gestae divi Augusti Augustus: počátky římského impéria Monumentum Ancyranum ̶19. 8. 14 n. l., tedy měsíc před smrtí ̶Originál vyryt do bronzových stél jeho mauzolea ̶Dochován jako Monumentum Ancyranum, Monumentum Apolloniense a Monumentum Antiochenum ̶35 odstavců ve třetí osobě od zavraždění Caesara ̶2–14: Politická kariéra, úřady a pocty ̶15–24: Augustovy dary peněz, půdy i obilí, podpora veřejných prací i her – důraz na to, že plynula z jeho osobního majetku (600 mil. denárů) ̶25–33: Vojenské a diplomatické akce ̶34–35: Řím schvaluje jeho vládu a skutky Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 57 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí Adobe Systems Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí Padesát odstínů pravdy 58 Picí servisy Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 59 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 60 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Origines gentium ̶Trója (např. Frankové, Římané) ̶Božstva (např. Langobardi) ̶Biblická dějeprava (např. Češi, Bavoři) ̶V církevním prostředí – oblíbeny „genealogie“ vedoucí k apoštolům Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 61 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Oslabení římské obchodní sféry ̶Stahování posádek ↔ vnitřní pnutí Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 62 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Notitia dignitatum (odznaky na štítech, Bodleian Library, Oxford Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 63 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Vizigóti ̶Tolosánská říše (418-507) ̶Toledánská říše (507-711/725) ̶Ostrogóti (488-552) ̶Langobardi (568-774) ̶Vandalové (428-534) ̶Burgundové (411?-532) ̶Anglosaská království ̶Frankové (482-) Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 64 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 65 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 66 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Theoderichovo mausoleum ̶Centrála o poloměru 4,4 m ̶Dvanáct výběžků na střeše se jmény apoštolů a evangelistů Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 67 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 68 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Pořádání her (Theoderich Veliký, Chilperich I) ̶Dovoz obilí (Theoderich Veliký) ̶Poradci a dvořané z řad původních elit (Theoderich Veliký, franští králové) ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 69 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Listinné formule Chlotacharus, rex Francorum, vir inluster Litprandus, rex Langobardorum, vir excellentissimus Gregorius, gloriosissimus dux Vir gloriosissimus Gundobadus, rex Burgundionum ̶Cursus honorum ̶Notitia dignitatum (406) Illustres (S) po 350 Spectabiles (S) po 350 Clarissimi (S) Perfectissimi (J) Ducenarii (J) Centenarii (J) Egregii (J) Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 70 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Řehoř z Tours, II.38 (přel. J. Kincl) ̶Tenkráte také dostal od císaře Anastázia list o jmenování konsulem a v bazilice sv. Martina si oblékl purpurovou tuniku a plášť a na hlavu si vložil diadém. Potom nasedl na koně a přihlížejícímu lidu vlastní rukou s největší štědrostí rozhazoval zlato a stříbro po celé cestě až k biskupskému chrámu. A od onoho dne jej titulovali jako konsula anebo Augusta. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 71 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Zákonodárství ̶Pactus legis Salicae (511) ̶Edictum Rothari (643) ̶Lex Burgundionum (516-524) ̶Lex Romana visigotorum/Breviarium Alaricianum (506) ̶Lex Baiuvariorum ̶Lex Alamannorum Edictum Rothari, St. Gallen, Stiftsbibliothek St. Gallen, Cod. Sang. 730, p. 18 Bibliothèque du Patrimoine de Clermont Auvergne Métropole, France, 10th century Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 72 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Chilperich I. (561-584) teologem? ̶V.44 (přel. J. Kincl, 293) : V téže době napsal král Chilperich malý spis o tom, že svatá Trojice nemá být označována rozlišením osob, ale nazývána pouze Bohem. Prohlašoval, že není důstojné, aby Bůh byl nazýván osobou. Tvrdil také, že týž je Otcem, kdo je Otcem i Synem. „Tak se to jevilo prorokům a patriarchům“, pravil, „tak jej zvěstoval zákon“. A když přikázal, aby mi to přečetli, řekl: „Chci, abys tak věřil ty i ostatní církevní učitelé!“ Já jsme mu odpověděl: „Musíš opustit, vznešený králi, tento blud…“ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 73 Barbaři před branami? Theoderich a ti druzí ̶Chilperich básníkem? ̶V.44 (přel. J. Kincl, 294) : Král Chilperich napsal také několik knih veršem, v nichž si bral za vzor Sedulia. Ale ty verše se nechtějí podřídit vůbec žádným pravidlům o metru. K naší abecedě přidal i nová písmena, a sice ω, jak je mají Řekové, ae, the, wi… A po vše obcích svého království poslal listy, aby se to mládenci tak učili a staré knihy aby byly vymazány pemzou a přepsány. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 74 Karel Veliký a jeho lidé ̶Karel Veliký (768/774-814, 800 císařem) ̶Z dynastie Pippinovců (potomci Arnulfa Metského a Pippina I. (Ansegis a Begga), rádců nezletilého krále Dagoberta I. v Austrasii) ̶Od 687 (bitva u Tertry) majordomy na V i Z ̶751 královské pomazání Pippina III. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 75 Karel Veliký a jeho lidé ̶Územní expanse ̶Jádro říše: Austrasie, Neustrie a Burgundsko ̶Absorbování Durynska (717/719) ̶Připoutání Akvitánie (a střet s Araby) (715-721) ̶Obnovení kontroly and středomořským pobřežím (Marseilles, 736) ̶Obnovení kontroly and Alemánií (Cannstadt) (715-721, 742) ̶Podmanění Bavorska a Korutan (721-788, Tassilo III.) ̶Připojení Langobardského království (774) ̶Dobytí Saska (777-797) ̶Vznik marky za Pyrenejemi (budoucí Katalánie) (795) ̶Porážka Avarů (796) Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 76 Karel Veliký a jeho lidé ̶Kapituláře ̶Právo ̶Teologie ̶Morální diskurs ̶Administrativa → Biskupské kapituláře Rané výbory z kapitulářů (Ansegis) → Lokální příručky místního kléru Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 77 KV Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 78 Karel Veliký a jeho lidé ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 79 Karel Veliký a jeho lidé ̶(Církevní) reforma ̶Unifikace vs. pestrost •Revize biblického překladu •Opisování starších příruček „národních“ práv •Protežování benediktinské řehole •Revize kanonického práva •Snaha získat v Římě autentický text ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 80 Karel Veliký a jeho lidé ̶Walafrid, in, Einhard, Vita Karoli Magni, přel. Daniš: Výše zmíněný človíček – měl velmi drobnou postavu – postupně dosáhl na Karlově dvoře svou moudrostí a důsledností takového věhlasu, že nejmocnější a nejmoudřejší král té doby a milovník moudrosti téměř nikomu z dvořanů nesvěřoval svá tajemství tak jako jemu. A to právem. Neboť obratně dbal na to, aby svou vyvolenost, která se pro mnohé stala terčem nenávisti a útoků, předčasně neztratil, a aby se nezapletl do neblahých úkladů. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 81 Karel Veliký a jeho lidé ̶Fredegarii Scholastici Continuatio (Childebrand), kap. 33., s. 182: „Onoho času s radou a souhlasem všech Franků vyslav posly a obdržev od apoštolského stolce a obdržev od apoštolského stolce příkaz, byl přejasný Pippin volbou všech Franků, s biskupským posvěcením a s pokořením se knížat, jak ukládá starý pořádek, pomazán na krále spolu s královnou Bertou.“ ̶Nota de unctione Pippini auctore monacho sancti Dyonisii, s. 1: ̶Annales Mettenses priores, s. 7: „…nobilissimus et cognatus sanguis Francorum sub incerto belli impetu funderi…“ (Bitva u Tertry ; podobně při líčení bitvy u Vincy na s. 23-25) Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 82 Karel Veliký a jeho lidé ̶Pavel Diaconus: V této době v Galii franští králové degenerovali. Od své původní odvahy (fortitudine) a dovednosti (scientia), ti, kteří byli považováni za majordomy, začali spravovat královskou moc a dělat vše, co je pro krále zvykem, neboť z nebe bylo určeno, že království Franků má být převedeno na potomstvo těchto mužů. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 83 Karel Veliký a jeho lidé ̶Annales regni Francorum, s. 8-10: „DCCXLVIIII. Würzburský biskup Burchard a Folrad, kaplan (a opat v St.Denis!), byli posláni k papeži Zachariášovi, aby se jej vyptali ohledně krále Franků, který nedržel královskou moc, zda je to dobře či ne. ̶A Zachariáš papež přikázal/mandavit Pippinovi, že je lépe, aby se králem nazýval někdo, kdo moc má, než ten, kdo královskou moc nemá; a aby nebyl porušen řád, z apoštolské autority poručil ustanovit Pippina králem. ̶DCCL. Pippinus byl podle zvyku Frankůp zvolen králem a pomazán ruma a sv. Bonifáce arcibiskupa a pozdvižen Franky v království v městě Soissons (C2: v klášteře sv. Medarda ve městě Soissons). ̶Childerich, který byl falšeně nazýván králem, byl postřižen a poslán do kláštera (C3: Sithiu). ̶(C3: Pippin napomínán sv. Bonifácem slíbil obnovit církevní majetek.)“ ̶Ibid., s. 12: „DCCLIIII. Svrchuřečený apoštolik Štěpán potvrdil Pippinovo svaté pomazání a pomazal také jeho dva syny, pana Karla a Karlomana, na krále.“ ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 84 Karel Veliký a jeho lidé ̶Einhard, Vita Karoli Magni, přel. Daniš: Rodu Merovejců, z něhož si Frankové byli zvyklí vybírat krále, vládl až až do krále Childericha, sesazeného a postřiženého z rozkazu římského pontifika Štepána. Teprve s ním zanikl jeho rod., již dávno bez jakékoli moci. Neboť bohatství a moc království měli v rukou správcové paláce nazývaní majordomy, kteří také království spravovali. A nezbylo králi nic jiného, než se spokojit s prázdným titulem a s dlouhými vlasy a vousy sedět na trůnu a hrát si na vládce. Jeho role spočívala v tom, že vyslyšel posly přicházející ze všech stran, a že když odcházeli, sdělil jim jakoby svou vůli, která mu byla ve skutečnosti předložena, nebo dokonce přikázána. Kromě prázdného titulu krále a z milosti udělené částky na živobytí, kterou mu majordom vyplácel podle svého rozmaru, nic jiného nevlastnil než jeden statek s malým výnosem. … Kamkoli cestoval, jel vozem s volským spřežením, vedeným skotákem. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 85 Karel Veliký a jeho lidé ̶Erchanbert: Předtím, než byl Pipin povýšen na krále, přišel papež Štěpán z Říma na území Franků, aby požádal výše zmíněného panovníka, aby mu mohl být zdrojem pomoci, pokud jde o Aistulfa, langobardskému králi, protože se zmocnil mnoha měst a také a různá místa a území od svatého Petra. Výše zmíněný panovník prý odpověděl: "Mám pána krále; nevím. co chce rozhodnout příště. A sám papež prosil o pomoc krále s podobnými prosbami. Král tehdy řekl: "Nemohu. Vidíš, papeži, že nevykonávám královskou důstojnost a moc? Jak mohu jednat v některé z těchto záležitostí?" "Máš pravdu," odpověděl papež, 'to je správně řečeno, protože nejsi hoden takového cti. A vrátil se k vládci Pipinovi a řekl: "Z moci svatého Petra ti nařizuji: postřihni ho a odsuň ho do kláštera. Neboť ať už ovládá jakoukoli zemi, není užitečný ani pro ani sobě, ani ostatním. Poté, co byl postřižen a uvržen do kláštera, řekl papež panovníkovi: "Pán a autorita svatého Petra si tě vyvolila, abys byl knížetem a králem. Franků. A hned poté, co ho konstituoval a požehnal. v královském úřadu, vysvětil jeho dva ještě mladé syny, Karla a Františka, na panovníky. Karlomana, za krále. Na to král Pipin slíbil, že udělá vše, jak by se to jemu [papeži] líbilo; což skutečně učinil. následně. A král Pipin vládl po svém vysvěcení po dobu sedmnáct let. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 86 Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 87 Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 88 Karel Veliký a jeho lidé ̶Ludvík Němec Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 89 Karel Veliký a jeho lidé ̶Karel Holý Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 90 Boj o investituru ̶ William z Malmesbury († ca.1143): investiturae controversia ̶1073-1122 ̶Jindřich IV. (1056-1106) a Jindřich V. (1106-1125) •Vs. papežství •Zapojena většina světských vládců tehdejší Evropy ̶Simonie a otázka světských ingerencí do církevních záležitostí ̶Potřeba dispozice/kontroly (nad) majetkem církve vs. zájem na její „čistotě“ → ? Udílení církevních hodností proti úplatě ̶Prsten (anulus) a berla (baculus pastoralis) Otto z Freisingu, Světová kronika, Jena, Thüringer Universitäts-Landesbibliothek , 1177-1185: Ms. Bos. q. 6, fol. 79r Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 91 Boj o investituru Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 92 Boj o investituru Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 93 Boj o investituru ̶1070 střet s Ottou z Northeimu - nucen k soudnímu souboji ̶Odmítl → 2. 8. 1070 shledán vinným z urážky majestátu a zbaven bavorského vévodství ̶O letnicích 1071 se pokořil a byly mu po krátkém věznění vráceny rodové majetky ̶X uvěznění Billunga Magna – král chce zabránit tomu, aby se po svém otci stal vévodou •→ jeden z důvodů střetu krále se Sasy (1073-1075) •Využívá švábských ministeriálů k ovládnutí Harzu (bohaté zdroje stříbra) → stavební činnost ↔ vymáhání prací •Zničení falce Harzburg včetně hrobů přislušníků Jindřichovy rodiny ↔ podpora knížat i papeže •9. 6. 1075, bitva u Homburgu na Unstrutě a říjnové tažení •Vůdci povstání magdeburský ab. Werner, halbrstadtstký biskup Burchard, Otto z Northeimu a saský vévoda Magnus Billung se podrobili a byli uvězněni Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 94 Eskalace konfliktu Boj o investituru Dictatus papae (březen, 1075) ̶Červen, 1075 – pád patarenů → podzim 1075 král dosazuje nového ab. z řad svých kaplanů ̶Dosazuje biskupy ve Spoletu a ve Fermu, v diecézích přímo podřízených papeži ̶→nový papež Řehoř VII. (1073-1085) pohání krále k poslušnosti a hrozí mu exkomunikací ̶→ 24. leden 1076, Worms: král nazve papeže „mnichem“ a „lstivým nepřítelem římské říše“ a prostřednictvím 26 biskupů (podpořených severoitalskými biskupy) jej vyzývá k abdikaci jako Patricij Římanů, dosazený Bohem („N. non usurpative, sed pia Dei ordinatione ̶rex, non iam apostolico sed falso monacho“) ̶X papež biskupy na postní synodě 1076 sesadil a exkomunikoval; dáel sesadil krále, vyhlásil nad ním klatbu a zbavil všechny poddané pouta věrnosti ̶→ šok → král nechává papeže rovněž exkomunikovat x papež nechává biskupům, úspěšně, otevřená vrátka… ̶Říjen, 1076, sněm v Triburu (x a král v Oppenheimu přes řeku) – pokud se král nezbaví klatby, bude zvolen jiný → Canossa Obsah obrázku text, dopis, papír, rukopis Popis byl vytvořen automaticky 27 tezí o papežské moci I. teze: Římská církev je založena samotným Pánem. II. teze: Římský biskup jako jediný může být po právu nazýván obecným. III. teze: Pouze on může ustanovovat a sesazovat biskupy. IV. teze: Jeho legát, i když nižšího důstojenství, budiž představen nade všechny biskupy na koncilu, a je mu dovoleno pronášet proti nim klausuli o sesazení. V. teze: Může sesazovat nepřítomné. (pozn.: pravděpodobně se tím myslí sesadit z úřadu ty biskupy, kteří nejsou dlouhodobě přítomní ve svých diecézích) VI. teze: Není dovoleno, mimo jiné, pobývat ve společném domě s tím, koho on vyobcuje z Církve Svaté. VII. teze: Pouze jemu náleží právo podle potřeby doby tvořit nové zákony, ustanovovat nové obce, činit z kanonií opatství a obráceně dělit bohatá biskupství a chudá slučovat. VIII. teze: Pouze on může disponovat císařskými odznaky. IX. teze: Pouze jemu musejí všechna světská knížata líbat nohy. X. teze: Pouze jeho jméno budiž připomínáno v církvi. (pozn.: tj. i v kostele při mši) XI. teze: Neboť toto jméno je jedinečné v celém světě. XII. teze: Budiž mu dovoleno sesazovat císaře. XIII. teze: Je mu dovoleno přemísťovat biskupy na různá místa podle potřeby. XIV. teze: Pouze on má moc světit a ustanovovat kleriky kteréhokoli kostela se mu zlíbí. XV. teze: Může zakázat konání služeb ustanovených kněží pro své ordináře a přijímání vyšších svěceních od jiných biskupů. XVI. teze: Žádný synod nemůže být zván obecný bez jeho souhlasu. XVII. teze: Církevní právo nemůže být měněno a doplňováno bez jeho souhlasu. XVIII. teze: Výrok jím ustanovený nemůže být nikým odvolán; pouze on sám může tento výrok odvolat. XIX. teze: On sám nemůže být nikým souzen. XX. teze: Nemůže být souzen ten, kdo se odvolá ke Svatému stolci. XXI. teze: Pouze Svatý stolec může soudit „maiores causae“. (pozn.: tj. soudit prohřešky proti kanonickému právu) XXII. teze: Římská církev se nikdy nemýlila a podle důkazů Písma se nezmýlí. XXIII. teze: Nechť je římský papež, pokud byl kanonicky zvolen, pro zásluhy svatého Petra prohlášen za posvátnou osobu. XXIV. teze: Pouze s jeho souhlasem je poddaným dovoleno vznášet obžaloby. XXV. teze: Pouze on může ustanovovat a sesazovat biskupy bez svolání synodu. XXVI. teze: Kdokoli nesouhlasí s římskou církví, bude vyloučen z obce křesťanů. XXVII. teze: Nechť může vyvazovat poddané ze slibu věrnosti vůči hříšníkům. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 95 Dvoukráloví Boj o investituru Donizo, Vita Mathildis, Cod. Vat. lat. 4922, fol. 49r (dokončeno 1115) ̶Prosinec, 1076: Jindřich s rodinou překračuje Alpy a míří do Canossy ̶Hugo z Cluny a Matylda Toskánská jako Jindřichovi přímluvci ̶Březen, 1077 novým králem přesto zvolen Rudolf z Rheienfeldenu •→ do r. 1080 papež lavíruje •Jindřicha stíhá série vojenských neúspěchů •J. nutí papeže, aby se po porážce u Mühlhausenu počátkem 1080 rozhodl a vyhrožuje volbou protipapeže •1078, zákaz světské investitury Adobe Systems Zápatí prezentace 96 Boj o investituru •X papež neúspěšně prorokuje J. pád, pokud se nepodvolí do 1. 8. 1080 •x 25. 6. 1080 zvolen Kliment III. (Wibert z Ravenny), stoupenec reformy •15. 10. 1080 na Elsteře J. opět poražen x R. smrtelně zraněn •→ rozpadá se říšská opozice a J. táhne do Itálie •Květen, 1081 neúspěšné obležení Říma •Červen, 1082 Jindřich opět uvržen do klatby •Červen, 1083 obsazení části Říma se sv. Petrem – pokus o vyjednávání s papežem x přílíiš zdlouhavé – Jindřich ztrácí zájem na dohodě •Jaro, 1084 Římané včetně skupiny 13 kardinálů zvou císaře do Říma ; papež na synodě 24. 3. 1084 exkomunikován a znovu zvolen a intronizován Wibert •Velikonoce, 1084 Wibert korunuje Jindřicha císařem Jihoitalští Normané vedení Robertem Guiscardem vpadají do Města. – Jindřich se stahuje, Řehoř je nucen vypleněné Město opustit a dožít v exilu •Květen, 1087 zvolen montecassinský opat Desiderius Viktor III. ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 97 Papežští legáti Boj o investituru ̶IV. teze: Jeho legát, i když nižšího důstojenství, budiž představen nade všechny biskupy na koncilu, a je mu dovoleno pronášet proti nim klausuli o sesazení. ̶ Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 98 Boj o investituru ̶Celoevropský dopad ̶Registra Řehoře VII. •Zachycují korespondenci s většinou evropských vládců •Kletba nad králem Haroldem II.; spory s francouzským králem (Odo) •Snaha řešit situaci církve v celé Evropě •Registra, VII. 11, 474: „Quia vero nobilitas tua postulavit, quo secundum Sclavonicam linguam apud vos divinum celebrari annueremus officium, scias nos huic petitioni tuę nequaquam posse favere. Ex hoc nempe sępe volventibus liquet non immerito sacram scipturam omnipotenti Deo placuisse quibusdam locis esse occultam, ne, si ad liquidum cunctis pateret, forte vilesceret et subiaceret despectui aut prave intellecta a mediocribus in errorem induceret. Neque enim ad exceussationem iuvat, quod quidam religiosi viri hoc, quod simpliciter populus querit, patienter tulerunt seu incorrectum dimiserunt, cum primitiva ecclesia multa dissimulaverit, quę a sanctis patribus postmodum firmata christianitate et religione crescente subtili examinatione correcta sunt. Unde, ne id fiat, quod a vestris inprudenter exposcitur, auctoritate beati Petri inhibemus teque ad honorem omnipotentis Dei huic vane temeritatis virtutibus totis resistere precipimus. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 99 Boj o investituru ̶Bonizo ze Sutri, stoupenec papeže (†1094/1095): „Když se zpráva o klatbě vyřčené nad králem dostala k uším lidu, celý náš římský svět se zachvěl…“ ̶Biskup Benzo z Alby, stoupenec krále († ca. 1089): „On [= Řehoř] vyplivl celé peklo..., zmátl zemi, moře, svatá místa. Toho, k němž bychom se měli utíkat, se odvážil udeřit: knížete knížat, jenž drží v rukou pouto zákona.“ Adobe Systems Zápatí prezentace 100 ̶Reccared I, 586-601 ̶Třetí toledský koncil, 589, Reccared ujišťuje, že je jako král zodpovědný za duchovní I materiální záležitosti své říše •↔ jmenování biskupů, svolávání koncilů a schvalování jejich akt, vytváření nových biskupství, král jako poslední soudní instance… ̶Označován jako panovník, který první vystoupil proti židům •← Opatření ohledně křtů židovských bastardů "Suggerente concilio id gloriosissimus dominus noster canonibus inserendum praecepit, ut judaeis non liceat christianas habere uxores vel concubinas, . . . sed et si qui filii ex tali conjugio nati sunt assumendos esse ad baptisma." •x děti křesťanek splozených Židem stejně nepatří k židovské komunitě •Naopak se proti povstalcům opírá o židy z Narbonne (nepřímo list Řehoře I., 597; odmítá povolit tamní koncilní akta proti Židům, 589) •Nadále existují židovští aristokraté (dokonce senátorského ranku) •Dobře spravované židovské komunity kontrolující obchod, I velké množství otroků a půdy,držící vojenské a civilní úřady •Misijní úspěchy Židů (zejména po 589), a to přes hrozbu vážných trestů (východisko pro Ariány?) Adobe Systems Zápatí prezentace 101 ̶Sisebut (612-621) •Křesťanští otroci mají být do 1. 7. 612 osvobozeni od židovských pánů, křesťanští klienti od židovských patronů – po tomto datu otroci zabaveni, polovina osvobozena, polovina fisku •Zákaz najímat si křesťanské pracovníky •Křesťanští propuštěnci židovských majitelů mají být poděleni jejich majetkem nejpozději k 1. 7. 612 •Smrt za proselytismus, majetek zabaven ve prospěch fisku •Pokud křesťané zbehli k judaismu, měli okamžitě konvertovat zpět; v opačném případě veřejně bičováni, oholeni a zotročeni •Pokud Židé vstoupili manželství s křesťani a tito křesťané pak konvertovali, musí všichni konvertovat ke křesťanství pod trestem vyhnanství. •Otroci ze smíšeného svazku automaticky považováni za křesťany •Židé vyhnáni z úředních postů •X často jen opakovány paragrafy staršího, římského práva ̶614 politika nucených křtů ̶X odpor církve (!) X vliv dvora a úředníků – snaha ekonomicky oslabit židovskou komunitu? ̶x pposed by the most important cleric in Spain, Isidore of Seville, and it was not approved by a Church council.25 Sisebut Epist. 9 (Epistolae Merowingici et Karolini Aevi 1, Epist. 3, pt. 1, ed. Wilhelm Gundlach [Berlin, 1892] ith the advice and support of the palace officium Adobe Systems Zápatí prezentace 102 Adobe Systems Zápatí prezentace 103 ̶Isidore mentions ̶that he forced the Jews to convert to Catholicism, sed non secundum scientiam ̶(but not according to wisdom). He apparently carried out conversions potestate ̶rather than ratione (by force rather than by reason). ̶The aggressive policy of the Visigothic kings toward the Jews had its roots ̶in the ideas put forward by Leander, as expanded by his brother Isidore and accepted ̶by the episcopal intelligent sia. The idea of unity that presided over ̶the ideological invention of the kingdom was exclusivist. This gave a foundation ̶for, and stirred up, intolerance toward Jews. One of Reccared’s laws, in tune with ̶the juridical tradition of late Rome and the Gothic kingdom of Gaul, had already ̶criticized the Jews. In the Third Council of Toledo in which Leander spoke, there ̶were signs of this attitude. Rules were approved not merely to prohibit Jews from ̶having Christian wives or slaves, which was no great novelty in juridical tradition. ̶More striking was the requirement that if any children were born in relationships ̶between Christians and Jews, these offspring had to be baptized, ad ̶baptisma.2The bishop of Seville fully believed in the ideas of unity on which ̶the attempt was made to design the kingdom. He had no doubts about the nature ̶of Jews as killers of God. Nonetheless, in his HG when he recorded conversions, ̶he showed some caution about the procedure used by Sisebut. He criticizedcriticisms of the use of vio lence in converting ̶Jews in Sisebut’s day The council ̶gave bishops the power, with King Sisenand’s blessing, to use their authority ̶to convert such Jews to Chris tian ity, pontificali auctoritate (with the episcopal ̶power). Nevertheless, it was also stressed that a bishop could use his power if they ̶resisted (quos uoluntas propria non emendat). Anti- Jewish sentiment was part of the general context of the ideological creation ̶of the kingdom by the ruling elite and in par tic u lar the bishops. The ideas ̶of unity put forward by Leander in his 589 homily and incorporated in the use ̶made of the past by John of Biclar and Isidore had a crucial focus: conversion. Wolfram Drews, The Unknown Neighbour: The Jew in the Thought of Isidore of ̶Seville (Leiden: Brill, 2006), Adobe Systems Zápatí prezentace 104 ̶Sisenand ̶Protižidovská politika, ovšem s podporou církve de- ̶judification of the government, and from the economic point of view he ̶sought to weaken the fiscal strength of the Jewish community. Si did, however, ̶oppose forced conversions, although those who had converted were not ̶permitted to apostasize, and the evils of proselytism in all its ramifications ̶were handled in the traditional manner.3both the king and the council were aware that the revival of Sisebut's ̶anti-Jewish policy would meet with strong opposition. It was expected that ̶simple clerics and even bishops, as well as laymen both in and outside the ̶government, would continue to pursue pro-Jewish policies. Hence it was ̶decreed that those who chose to follow this course would be anathematized ̶and excommunicated ̶Chintila: Throughout Chintila's short reign Spain was torn by civil wars, and ̶he used both the Fifth and Sixth Councils of Toledo to promulgate legis- ̶lation for the purpose of deterring and punishing rebels.37 In this context ̶Chintila's anti-Jewish acts, which were supported by the Sixth Council, ̶can be seen as part of his general policy of repression of those who opposed ̶hi Adobe Systems Zápatí prezentace 105 ̶regorii I Papae Registrum Epistolarum (hereafter Gregory ̶I Epist.) 9. 228 (Monumenta Germaniae Historica [hereafter MGH], Epistolae 2, Pt. 1, ed. ̶L. M. Hartmann [Berlin, 1893]). T ̶The ̶second piece of evidence is found in a letter written by Pope Gregory I, ̶who praises the king for refusing bribes from Jews."1 Adobe Systems Zápatí prezentace 106 ̶III, 5: BRETHOLZ ed. 1923, p. 166, přel Hrdina/Bláhová, 147-148 Téhož roku nastalo takové hnutí, ba božské zanícení v lidu pro cesty do Jeruzaléma, že v německých krajích, zejména ve východních Frankách, zůstalo na hradech a ve vsích jen velmi málo obyvatel. A poněvadž pro množství vojska nemohli všichni zároveň jít jednou cestou, obořili se někteří z nich, když táhli naší zemí, z Božího dopuštění na Židy. Proti jejich vůli je křtili a ty, kteří se nechtěli podvolit, zabíjeli. Když biskup Kosmas viděl, že se tak děje proti ustanovením církevních zákonů, spravedlivě se rozhorlil a pokoušel se bránit tomu, aby je násilím křtili. Avšak nadarmo, protože se nenašel nikdo, kdo by ho v tom podpořil. … Židé však za pár dní svrhli jho Kristovo, pohrdli milostí křtu a spasením v křesťanské víře a opět poddali své šíje jhu zákona Mojžíšova. To bylo způsobeno nedbalostí biskupa a představených kostela. Adobe Systems Zápatí prezentace 107 ̶III, 5: BRETHOLZ ed. 1923, p. 166, přel Hrdina/Bláhová, 148-149. Roku od narození Páně 1098 ̶Knížeti Břetislavovi se doneslo, že jistý počet Židů uprchl a že někteří tajně stěhují své bohatství dílem do Polska, dílem do Panonie. Kníže se proto velmi rozhněval a poslal svého komorníka s několika bojovníky, aby je od hlavy k patě obrali. Ten přišel, povolal k sobě starší Židů a takto se jal k nim mluvit: „Zplozený z kurvích synů, ty národe izmahelitský, kníže vám poroučí říci, proč prcháte z knížectví jeho, proč též poklady své teď menšíte, získané zdarma? Cokoli ve chvíli této jest mé, jest úplně moje. Z Jeruzaléma žádné jste s sebou nevzali jmění. Třicet za jeden peníz vás čítaje, Vespasianus císař ze země vyhnal a takto jste rozseti v světě. Bez měďáku přišli jste k nám, bez měďáku jděte, kam chcete! Vy že jste přijali křest, ať Bůh jest toho mi svědkem, že se to nikoli mým, než božským příkazem stalo. ̶Že jste však opět upadli v židovství, ať biskup Kosmas hledí, co by v té věci měl učinit.“ ̶Tak pravil jménem knížete, a jeho lidé hned vpadli do domů, vybíjeli je a pobrali poklady i z nářadí, co našli nejlepšího Nezanechali jim nic leč tolik obilí, co by stačilo na holé živobytí. Ó, co peněz toho dne bylo pobráno ubohým Židům, tolik bohatství nebylo ani ze zapálené Tróje sneseno na eubojském břehu. Adobe Systems Zápatí prezentace 108 ̶II, 45, přel 135Tam jsou Židé, kteří mají plno zlata a stříbra, tam jsou ze všech národů nejbohatší kupci, tam jsou nejzámožnější peněžníci, tam je tržiště, na němž se tvým vojákům dostane přebohatě bohaté kořisti. Anebo chceš-li vidět, kterak hořela Trója, nikde neuvidíš Vulkána zuřit více, než až uzříš, jak oba řečené hrady hoří. Možná namítneš: ,To je mé.‘ A to zde, co nepřátelsky hubíš, čí asi je? Což nejsme my tvoji, a co máme, tvé? Adobe Systems Zápatí prezentace 109 ̶III, 49: BRETHOLZ ed. 1923, pp. 220–223, přel. Hrdina/Bláhová, 186: Odpadlým lidem nazývám Židy, kteří z naší nedbalosti upadli po křtu zase v židovství. Proto se velmi bojím, aby mi to Kristus nevytýkal a neuvrhl mne do pekelné hlubiny. Neboť v tichu dnešní noci jsem slyšel hlas, který mi pravil: ,Tys nevystoupil naproti ani jsi nepostavil hradby před domem izraelským, abys obstát mohl v boji v den Páně. A nechal jsi stádo Páně, vykoupené ne zlatem, ani stříbrem, nýbrž drahou krví Kristovou, skrze jednu prašivou ovci poskvrnit a z nebeského království vyloučit.‘ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 110 ̶III, 57: BRETHOLZ ed. 1923, pp. ???, přel. Hrdina/Bláhová, 192: Téhož roku moc Krista Boha a Boží moudrost, jež řídí vše na světě svou vůlí, ráčila svou milostí vyrvat tuto zemičku z osidel Satana a jeho syna Jakuba Apelly. Vše, čeho se jeho usmolená pravice dotkne, to poskvrní, a jeho dech, smrdutý jako baziliškův, usmrtí ty, které ovane. Mnozí velmi pravdomluvní lidé dosvědčují, že častokrát viděli, jak mu po boku stojí satan v lidské podobě a jak mu slouží. A tak ho svými lstmi strhl k takové smělosti, ba šílenosti, že onen ničemný zlosyn se povýšil nad svůj stav a zastával úřad místodržitele po knížeti. Bylo to hrozné peklo pro křesťanský lid. Tento člověk se po křtu stal zase odpadlíkem, dal v noci rozbořit oltář, vystavěný a posvěcený v jejich synagóze. Vzal svaté ostatky a neostýchal se hodit je do svého záchodu. Kníže Vladislav, naplněný vírou v Boha a horlivostí pro Krista, dal tohoto svatokrádce a zločince dne 22. července zatknout a zavřít do pevného vězení. Ach, co mamonu nepravosti bylo pobráno z domu toho podvodníka a uloženo do knížecí pokladny! Mimoto Židé, jemu rovní v hříchu, složili knížeti, aby řečený kurvy syn nebyl sťat, tři tisíce hřiven stříbra a sto hřiven zlata. Kníže pak z vnuknutí milosti Boží vykoupil křesťanské otroky ode všech Židů a zakázal, aby u nich sloužil nějakýkřesťan. „Amen, amen,“ pravím, ať už se kdy jakkoli provinil, tímto chvalitebným činem všecko odčinil a získal si jméno věčné. Marie Magdaleno, ty zbožná Kristova služko, tobě vždy přináší pobožný lid své slíbené dary za to, že o tvém svátku byl vyrván ďábelskému nepříteli. Adobe Systems Padesát odstínů pravdy 111 Boj o investituru ̶Decretum Wiberti ̶Hac itaque necesitate compulsi, ne beati Petri navicula, tot perturbationum fluctibus illisa et pene ad naufragii discrimen inflexa, in preceps laberetur, ad arma, quibus patres in defensionem christianae fidei usi sunt… Quibus Spiritus sancti inspiratione congregatis, … Ibi namque de periuriis, quae ipsi ad periculum imperialis dignitatis fieri hortantur, non parvus clamor exoritur. ̶Anselm z Lucy, Liber contra Wibertinum …Sed iusto omnipotentis Dei iudicio agitur… Et sicut dicit apostolus: Quia non probaverunt Deum habere in notitia, tradidit illos Deus in reprobum sensus. (28 Protože si nedovedli vážit pravého poznání Boha, dal je Bůh na pospas jejich zvrácené mysli, aby dělali, co se nesluší.) … Quo recedente, veternosus serpens tantum virus insipienti obscuratoque cordi infundit et ita totum veneno mortiferae decepcioni mancipatum suae servituti inebriat, ut amarum dulce et dulce amarum sapiat… Diabolus enim dixit: Ponam sedem meam in aquilonem… ̶