Proměna českého divadla ve 2. pol. 19. stol.

Závěrečná hodina

Témata:

Proměna dramatiky:

- vztah dramatiky k současnosti - jak se proměňuje, odkud čerpají autoři témata (minulost, přítomnost nebo budoucnost) 

- jsou ve zpracování kritičtí? ilustrativní? metaforičtí? převažuje komediální/satirické zpracování?

- dramatičtí autoři X dramatické autorky 

- překlady jako inspirace k vlastní tvorbě (př. J. J. Kolár, V. Hálek) - z jaké dramatiky autoři čerpají? jaké náměty volí? 

- dramatika ve vztahu k inscenační praxi: Je kde hrát? Je kým hrát? (překlady Kolára pro Annu Kolárovou), mají čeští divadelníci adekvátní výpravu?

- jakým způsobem drama podmiňuje a ovlivňuje herecké prostředky herců? (od deklamace pozdního romantismu k realistickému ztvárnění)

- česká původní dramatika versus zahraniční překladové hry

- libreta - opera a její obliba a progresivnost (E. Chvalovský) // činohra

- hudební doprovody her, kuplety - frašky, operety 


Vztah divadla a veřejné sféry

- oslavy 300. výročí narození W. Shakespeara

- položení základního kamene Národního divadla

- otevření Národního divadla

- jak se profiluje soudobé publikum?

- jaké jsou nároky na české / národní divadlo?

- úloha Národního divadla v soudobé společnosti - proměny koncepcí, jeho funkce, úloh (staročeši / mladočeši) 


Společenské mezníky:

1848 - revoluční rok

1859 - pád Bachova absolutismu, rozvoj spolkového života

1866 - pruské války, 1867 - rakousko-uherské vyrovnání

1862 - Prozatímní divadlo

1881/1883 - Národní divadlo

Arény - letní provoz scén

Mimopražské divadelní scény - stálé profesionální, kočovné společnosti  

Základní zdroje na poznání doby: 

dobové recenze (Jan Neruda - kompletní vydání, F. B. Mikovec - výbor, Jakub Arbes - zaměřen na herectví, O. Hostinský - opera, F. X. Šalda, zrozenci roku 1867: Jindřich Vodák a Václav Tille)

herecké paměti (Bittner, Otýlie Sklenářová Malá, Jindřich Mošna aj.), paměti dramatiků (např. Frič, Štolba, Šubert aj.)

Následující