Závěrečná hodina
Témata:
Proměna dramatiky:
- vztah dramatiky k současnosti - jak se proměňuje, odkud čerpají autoři témata (minulost, přítomnost nebo budoucnost)
- jsou ve zpracování kritičtí? ilustrativní? metaforičtí? převažuje komediální/satirické zpracování?
- dramatičtí autoři X dramatické autorky
- překlady jako inspirace k vlastní tvorbě (př. J. J. Kolár, V. Hálek) - z jaké dramatiky autoři čerpají? jaké náměty volí?
- dramatika ve vztahu k inscenační praxi: Je kde hrát? Je kým hrát? (překlady Kolára pro Annu Kolárovou), mají čeští divadelníci adekvátní výpravu?
- jakým způsobem drama podmiňuje a ovlivňuje herecké prostředky herců? (od deklamace pozdního romantismu k realistickému ztvárnění)
- česká původní dramatika versus zahraniční překladové hry
- libreta - opera a její obliba a progresivnost (E. Chvalovský) // činohra
- hudební doprovody her, kuplety - frašky, operety
Vztah divadla a veřejné sféry
- oslavy 300. výročí narození W. Shakespeara
- položení základního kamene Národního divadla
- otevření Národního divadla
- jak se profiluje soudobé publikum?
- jaké jsou nároky na české / národní divadlo?
- úloha Národního divadla v soudobé společnosti - proměny koncepcí, jeho funkce, úloh (staročeši / mladočeši)
Společenské mezníky:
1848 - revoluční rok
1859 - pád Bachova absolutismu, rozvoj spolkového života
1866 - pruské války, 1867 - rakousko-uherské vyrovnání
1862 - Prozatímní divadlo
1881/1883 - Národní divadlo
Arény - letní provoz scén
Mimopražské divadelní scény - stálé profesionální, kočovné společnosti
Základní zdroje na poznání doby:
dobové recenze (Jan Neruda - kompletní vydání, F. B. Mikovec - výbor, Jakub Arbes - zaměřen na herectví, O. Hostinský - opera, F. X. Šalda, zrozenci roku 1867: Jindřich Vodák a Václav Tille)
herecké paměti (Bittner, Otýlie Sklenářová Malá, Jindřich Mošna aj.), paměti dramatiků (např. Frič, Štolba, Šubert aj.)