Kritický seminář

Úvodní hodina

"Psaní o divadle je akt překladu."

Praktické informace:

  • povinná prezence - dvě absence za semestr
  • dvě recenze na činoherní představení (cca. 1800-2500 znaků) a jedna recenze na operu
  • odevzdání závěrečné recenze (rozsah cca 2000-3000 znaků)
  • průběžná práce na semináři
  • možnost publikování recenze na Kritickém theatru

Otázky k zodpovězení na začátku a na konci kurzu:

  • Čtete pravidelně divadelní recenze? 
  • V jakém periodiku / kde na webu?
  • Jaká jména divadelních kritiků / kritiček znáte?
  • Čeho si všímáte při četbě divadelní kritiky?
  • Jaké existují typy / žánry divadelní kritiky?
  • Jakou máte vlastní zkušenost s psaním recenzí?
  • Jakou máte obecnou zkušenost s psaním - baví vás psát? Nebo jiné komunikační formy?
  • Jaké klademe nároky na divadelní inscenace / performance? Jaká jsou naše měřítka hodnocení?

Kdo je divadelní kritik / recenzent?

Kdo je čtenářem/kou divadelní kritiky? Pro koho píšeme?

A jaká je má vlastní pozice v síti divadelní kritiky? Kde vidím sebe? A kam mířím? :) 


Úkol: vybrat dvě inscenace, na které půjdeme společně.

Růžena Vacková: Ticho s ozvěnami. Praha: Česká křesťanská akademie, 1994, s. 24.

Na příště: Vyberte si libovolnou recenzi z odborného periodika nebo kulturní rubriky novin (preferovaně tištěná periodika, v případě webu se musí jednat o text, který prošel redakční úpravou). Napište v pěti bodech, jaká jsou hlavní témata kritiky. Napište, co Vám v dané recenzi chybí, co postrádáte k tomu, abyste získali představu o dané inscenaci / performanci. Všímejte si jazyka, jakým je recenze napsaná a najděte klišé / floskule. Charakterizujte jazyk, kterým je recenze napsaná.