Úvodní hodina
"Psaní o divadle je akt překladu."
Praktické informace:
- povinná prezence - dvě absence za semestr
- dvě recenze na činoherní představení (cca. 1800-2500 znaků) a jedna recenze na operu
- odevzdání závěrečné recenze (rozsah cca 2000-3000 znaků)
- průběžná práce na semináři
- možnost publikování recenze na Kritickém theatru
Otázky k zodpovězení na začátku a na konci kurzu:
- Čtete pravidelně divadelní recenze?
- V jakém periodiku / kde na webu?
- Jaká jména divadelních kritiků / kritiček znáte?
- Čeho si všímáte při četbě divadelní kritiky?
- Jaké existují typy / žánry divadelní kritiky?
- Jakou máte vlastní zkušenost s psaním recenzí?
- Jakou máte obecnou zkušenost s psaním - baví vás psát? Nebo jiné komunikační formy?
- Jaké klademe nároky na divadelní inscenace / performance? Jaká jsou naše měřítka hodnocení?
Kdo je divadelní kritik / recenzent?
Kdo je čtenářem/kou divadelní kritiky? Pro koho píšeme?
A jaká je má vlastní pozice v síti divadelní kritiky? Kde vidím sebe? A kam mířím? :)
Úkol: vybrat dvě inscenace, na které půjdeme společně.
Růžena Vacková: Ticho s ozvěnami. Praha: Česká křesťanská akademie, 1994, s. 24.
Na příště: Vyberte si libovolnou recenzi z odborného periodika nebo kulturní rubriky novin (preferovaně tištěná periodika, v případě webu se musí jednat o text, který prošel redakční úpravou). Napište v pěti bodech, jaká jsou hlavní témata kritiky. Napište, co Vám v dané recenzi chybí, co postrádáte k tomu, abyste získali představu o dané inscenaci / performanci. Všímejte si jazyka, jakým je recenze napsaná a najděte klišé / floskule. Charakterizujte jazyk, kterým je recenze napsaná.