Historiografie 19. a 20. století Mezi formou a obsahem, autonomií a kontextem I Rumohr: Teorie uměleckohistorického pramene: 1) originální umělecké dílo 2) archivní pramen 3) literární zpracování - kritika všech těchto pramenů (historická poctivost) – morální imperativ: a) důraz na historickou původnost a autenticitu uměl. díla b) historické porozumění motivacím autorů píšících o umění (Vasari ad.) My umění zasazujeme mnohem rozhodněji, než se tak stalo před námi, do nejniternějšího svatostánku všeho duchovního působení a života. http://www.damals.de/img/damals_news/1213_Carl_Friedrich_von_Rumohr_Kleist_Museum.jpg Berlínská škola a Franz Theodor Kugler (1808-1858) •Definice nové disciplíny dějin umění •Výraz v ustavení hlavního předmětu DU – styl • •Handbuch der Geschichte der Malerei, 1837 •Geschichte der Baukunst im Mittelalter, 1856 Výsledek obrázku pro clara kugler Franz Theodor Kugler, 1808-1858, deutscher Historiker, Kunst-Historiker und Schriftsteller, Portait von Franz Theodor Kugler (1808 – 1858), ei Stockfotografie - Alamy Franz Kugler, Handbuch der Kunstgeschichte, Stuttgart 1842 Kugler, Franz: Handbuch der Kunstgeschichte (Stuttgart, 1842) The Project Gutenberg eBook of Handbuch der Kunstgeschichte, by ... Charles Darwin (1809-1882) O původu druhů – Wikipedie The Complete Work of Charles Darwin Online - Image View Frame Charles Darwin's Evolution: Did His Anxieties Shape His Science? | Live Science Znalectví •Styl – znalectví •Koncept autonomního uměleckého díla a princip stylu jako odlišitelné kategorizace uměleckých děl založil znalectví jako metodu, která do velké míry pomohla (svou exaktností či věrohodností) definovat dějiny umění jako samostatnou vědní disciplínu •Znalectví = kritika originality, tj. správného zařazení (do celku): atribuce a datace • Johann David Passavant (1787-1861) Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie, Franfkurt nad Mohanem (od 1840 inspektorem této instituce – budování moderního muzea – katalog Wanderungen durch die Gemäldegalerie, 1855) Umělecké počátky (studium v Paříží J.-L. Davida), poté setkání s Carlem F. von Rumohr – rezignace na vlastní tvorbu, zaměření na kultivaci znaleckých schopnosti a historické studium: Umělecké cestopisy: Kunstreise durch England und Belgien, 1833 Jedna z prvních moderních monografií: Raphael von Urbino und sein Vater Giovanni Santi, 1839 – založeno na znalecké akribii a analýze všech dostupných archivních pramenů – katalogově přesná definice každého uměleckého díla Giovanni Morelli (1816-1891, pseudonymy Iwan Lermolieff, dr. Johannes Schwarz) – snaha postavit znalectví na přísně exaktním a objektivním základě - jako vystudovaný lékař se až v pozdějším věku stal prominentním a respektovaným znalcem, který se zaměřoval na detaily (tvary prstů, uší, víček apod.), které malíři dle jeho soudu vytvářející vždy specificky a automatizovaně – následovníci a napodobitelé nedokážou napodobit. Klíč k určení autorství/originality – princip „podvědomého uměleckého automatismu“. Kunstkritische Studien über italienische Malerei, 1890-1893 Morelli, Giovanni: Kunstkritische Studien über italienische ... Giovanni Morelli (Ivan Lermolieff), Kunstkritische Studien über ... Morelliho úspěch – atribuce tzv. Drážďanské Venuše Giorgionemu. Holbeinstreit (1871): završení dlouholetého sporu o autorství obrazu a jeho repliky Hans Holbein ml. Madona purmistra Meyera, 1526 (Darmstadt, dnes sbírka Würth) – Kopie – Bartholomeus Sarburgh, poč. 17. století (Drážďany) Jedna z prvních veřejně výrazně sledovaných expertních rozprav o autenticitě uměleckého díla opírající se o erudici znalců (kolokvium v rámci výstavy v Drážďanech) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Darmstadtmadonna.jpg/220px-Darmstadtmadon na.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Darmstadtmadonna_dresdenkopie.jpg/800px-D armstadtmadonna_dresdenkopie.jpg Max Jacob Friedländer (1867-1958) •Žák A. Springera, od 1908 ředitel grafického kabinetu v Berlíně, od 1927 ředitel prestižní instituce Státních pruských sbírek. •Zvl. zaujetí teoretickými aspekty znalectví - sledování syntézy objektivních kritérií (historická metoda, využití i Morelliho postupů) a intuitivního přístupu. •Silně emocionálně a esteticky laděný způsob psaní. •Die Kunstkenner, 1920 •Altniederländische Malerie, 1924-1937 Bernard Berenson (1865-1950) •Jeden z nejosobitějších a nejúspěšnějších znalců, v tradici G. Morelliho – snažil se ji precizovat. Velmi úspěšný (finančně) při spolupráci s obchodníky s obrazy v USA. •Dva aspekty díla: – úroveň kvality (vnější znaky) – typ kvality (vnitřní struktura, logika uměl. díla) •Atribuce je formou porozumění uměleckému dílu. • •The Italian Painters, 1930 The Italian Painters Of The Renaissance by Berenson, Bernard: (1954) 3rd impression of illustrated edition. | Eastleach Books Vincenc Kramář (1877–1960) Albert Kutal (1904-1976) Vídeňská škola dějin umění •Dějiny umění jsou historická disciplína a věda •Vývoj umění je jednotný a univerzální (všechny umělecké projevy dané doby jsou si rovné) •Vývoj je stálý a kontinuální, bez přerušení •Vývoj je zákonitý a imanentní (vyplývá ze své podstaty) •Mimoumělecké (ne-formální) faktory mají vedlejší roli Rudolf Eitelberger von Edelberg (1817-1885) 1852 – mimořádný profesor dějin umění a archeologie (Institut für Kunstgeschichte und Kunstarchäologie) Österreichisches Museum für Kunst und Industrie (Museum für angewandte Kunst) - 1863 •Památková péče •Památkové soupisy – umělecká topografie •Prameny – Quellenschriften für Kunstgeschichte und Kunsttechnik des Mittelalters und der Renaissance Kolokvium o Rudolfu Eitelbergerovi - Muzeum umění Olomouc Moriz Thausing (1835-1884) – Albertina (1768) ředitel Albertiny (1876) Ukotvení disciplíny dějin umění v 19. století •Tradice C. F. Rumohra - spojit historické hledisko zkoumání uměleckých děl s dílčími estetickými stanovisky: • •Moritz Thausing – 1873 přednáška Postavení dějin umění jako vědy •1. mezinárodní kongres dějin umění ve Vídni • (Témata: muzea, konzervace a restaurování, výuka dějin umění, • - Vymezení dějin umění proti příbuzným vědám: estetice, klasické archeologii a historii. • • Přihlášení se k historické podstatě dějin umění – nejde o teoretickou, ale praktickou, empirickou disciplínu, vycházející z faktů – od počátku spojeno především s praktickou činností (znalectví, sběratelství, muzejnictví, památková péče) • Výsledek obrázku pro moritz thausing Giovanni Morelli (1816-1891, pseudonymy Iwan Lermolieff, dr. Johannes Schwarz) Výsledek obrázku pro morelli lermolieff Související obrázek Související obrázek Morelli, Giovanni: Kunstkritische Studien über italienische ... Alois Riegl (1858-1906) - od 1866 v Uměleckoprůmyslovém muzeu •Die Stilfragen. Grundlegungen zu einer Geschichte der Ornamentik, 1893 •Spätrömische Kunstindustrie, 1901 •Die Entstehung ded Barockkunst in Rom, 1902 • •Dějiny umění je třeba založit na novém vědění o stylových epochách a jejich historickém řetězení. Teorie památky •Hodnota paměti (historická hodnota, cena stáří) •Hodnota přítomnosti (užitková a umělecká) •Hodnota umělecká (hodnota novosti a relativní umělecká hodnota) Výsledek obrázku pro alois riegl moderní památková péče Výsledek obrázku pro alois riegl denkmalkultus Max Dvořák (1874-1921) Katechismus der Denkmalpflege (1916/18) Dějiny umění jako nepředvídatelný, ne-kontinuální, iracionální proces. Jsou pro ně typické stálé a hluboké změny, kterými nejen ztělesňuje, ale i participuje na duchovních ideách v rámci dějinných proměn. Dějiny umění jako dějiny idejí. •Absolventi Vídeňské školy a počátky DU v českých zemích •Vojtěch Birnbaum (1877-1934) •Vincenc Kramář (1877-1960) •Antonín Matějček (1889-1950) •Jaromír Pečírka (1891-1966) •Josef Cibulka (1886-1968) •Eugen Dostál (1889-1943) Erwin Panofsky vs. Otto Pächt: obsah - forma Erwin Panofsky: Life, Work, and Legacy | Institute for Advanced Study Otto Pacht | www.dictionaryofarthistorian.org/pachto.htm fro… | Flickr Van Eyck and the Founders of Early Netherlandish Painting: Otto ... Early Netherlandish Painting (Panofsky) - Wikipedia Situace dějepisu umění ve 20. století •1. polovina -Znalectví (přírodovědné metody, muzea) -Formálně-stylová analýza -Kulturně-historické přístupy -Ikonografie -Ikonologie - •2. Polovina •…. Situace dějepisu umění ve 20. století 1.polovina • •Znalectví (přírodovědné metody, muzea) •Formálně-stylová analýza •Kulturně-historické přístupy •Ikonografie •Ikonologie - •2. Polovina • •Marxismus a sociální dějiny umění •Gender, feminismus, queer •Psychoanalýza •Postkolonalismus •Sémiotika •Visual studies •Antropologie obrazu •Sensual/material / spatial turn •Global / eco-art history • • Eric Fernie (ed.), Art History and Its Methods: A Critical Anthology, London 1995 Rozšiřující se pole metod dějin umění (historický věd) Art History and Its Methods (F A GENERAL): Fernie, Eric: 9780714829913: Amazon.com: Books C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130290.JPG Co se stalo ve 2. polovině 20. století? Robert Nelson – Richard Shiff (eds), Critical Terms for Art History, 1. vyd. 1996 Critical Terms for Art History Transformace dějin umění v posledním půlstoletí: Se zakladateli naší disciplíny máme jen máloco společného – otázky stylu, vývoje uměleckých forem, ale i ikonograficko-ikonologická analýza „obsahu“ již dávno nestojí v centru pozornosti. http://www.martinus.cz/data/tovar/_l/19/l19362.jpg Problematizace celku: Syntéza: Dějiny – Příběh/Příběhy (Gombrich vs. Elkins/ monismus vs. atomismus http://www.jameselkins.com/images/stories/jamese/tradebooks/stories-covers-300px.jpg SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro ernst gombrich „…the landscape of interpretative strategies is changing rapidly…“ (James Elkins) SouvisejÃcà obrázek Critical Terms for Art History By Robert S. Nelson | Used | 9780226571652 | World of Books The New Art History : Jonathan Harris : 9780415230087 The New Art History: A Critical Introduction - 1st Edition - Jonathan Amazon - The Critical Historians of Art: Podro, Michael: 9780300032406: Books Současné dějiny umění – doba revize/rozšíření všeho (časté tituly obsahující slova rethinking, reconsidering, re-reading Rethinking the High Renaissance: The Culture of the Visual Arts in Early Sixteenth-Century Rome (Paperback) book cover Výsledek obrázku pro rethinking baroque Klasické dějin umění: tradice (a vymezování) •Zásadní příslušníci generace nar. kol. 1900, jež definovali „kánon“ dějin umění zvl. po r. 1945, ale současně se posléze stali subjekty vymezování •Humanistický koncept dějin umění (paradigma historismu) – tvorby i reflexe umění: umění symbolizuje hodnoty, které mají smysl i pro dnešek (jsou univerzální vs. postkolonialismus): •společenská role umění i historiků umění •Zvl. tento „objektivistický“ koncept byl relativizován příslušníky tzv. nových/kritických dějin umění, od 70. let a zejm. po roce 1990 Kurt Badt (1890-1973) •The Art of Cézanne, 1965 •Die Farbenlehre Van Goghs, 1961 •Eine Wissenschaftslehre der Kunstgeschichte, 1971 • •Interpretace díla z něj samého a zvl. s ohledem na okolnosti jeho vzniku. •Umění existuje jen v konkrétních uměleckých dílech: akcent na tvůrčí individuum •Úkol dějin umění – hermeneutický: porozumět uměleckým dílům a vysvětlovat je Kurt Badt - Alchetron, The Free Social Encyclopedia Die Kunst des Nicolas Poussin.“ (Kurt Badt) – Buch antiquarisch kaufen – A02lEd9Y01ZZW kurt Badt“ – Bücher gebraucht, antiquarisch & neu kaufen 157414 KURT BADT DIE FARBENLEHRE VAN GOGHS +Abb DuMont Taschenbücher Kunst - EUR 11,19 | PicClick DE Otto Pächt (1902-1988) •Österreichische Tafelmalerei der Gotik, 1929 •Methodisches zur Kunstgeschichtlichen Praxis, ausgewählte Schriften, 1977 • •Specialista na středověké umění. •Primát vizuální kvality uměleckého díla •Znalecky přesná, formální analýza •1964 – kritika ikonologie, ovšem stále zdůrazňoval potřebu vnímat formu obsah uměleckého díla pospolu Otto Pächt - Alchetron, The Free Social Encyclopedia Buy The Practice of Art History: Reflections on Method by Otto Pacht, 9781872501260 from Booksplea.se Methodisches zur kunsthistorischen Praxis: Ausgew. Schriften (German Edition): Pächt, Otto: 9783791304106: Amazon.com: Books Pierre Francastel (1900-1969) •La réalité figurative : éléments structurels de sociologie de l'art , 1965 • •Programové vymezení vůči německému dějepisu umění (válečná zkušenost) • •Akcent na sociologii umění založenou na analýze vizuálního díla: každá společnost si vytváří imaginární/vizuální prostor, s nímž se identifikuje – potřeba dešifrovat v každé díle stopy reálného a imaginárního •Rovněž patřil ke kritikům ikonologie, Pierre Francastel - Babelio Pierre Francastel – Figura a místo – Plnoknih Malířství a společnost - Pierre Francastel, brožovaná vazba, český jazyk | Knihy na Martinus.cz Kenneth Mackenzie Clark, Baron Clark (1903–1983) •Muzejní kurátor a ředitel (Ashmolean Museum, Oxford; National Gallery, Londýn) •Popularizátor dějin umění v TV (50.-60. léta), cyklus Civilizace (1969) •Široké spektrum zájmů •Vliv na řadu historiků umění a výtvarných kritiků, zájem o uměl. kritiku a souč. umění • The Seductive Enthusiasm of Kenneth Clark's “Civilisation” | The New Yorker Painting of young white boy in bathing costume, paddling in the sea Kenneth Clark – Looking for Civilisation | Tate •The Gothic Revival (1928) •Catalogue of Drawings of Leonardo da Vinci in the collection of His Majesty the King at Windsor Castle (1935, 2 sv.) •Florentine Painting: The Fifteenth Century (1945) •Landscape into Art (1947) •The Nude: a study in ideal form (1956) •Looking at Pictures (1960, 1972) •Blake and Visionary Art (1973) •Romantic versus Classic Art (1973) •The Romantic Rebellion (1973, •Henry Moore Drawings (1974) •The Drawings by Sandro Botticelli for Dante’s Divine Comedy (1976) •The Best of Aubrey Beardsley (1978) •An Introduction to Rembrandt (1979) • • Civilisation [Civilization]: Clark, Kenneth: 9780563085447: Books Buy The nude : a study in ideal form / by Kenneth Clark Book Online at Low Prices in India | The nude : a study in ideal form / by Kenneth Landscape into Art: Amazon.co.uk: Clark, Kenneth: 9780719536106: Books Gothic Revival an Essay in the History of Taste: Clark, Kenneth: 9780064300483: Amazon.com: Books Jan Białostocki (1921-1988) •Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką (1957) •Pięć wieków myśli o sztuce (1959) •Stil und Ikonographie. Studien zur Kunstwissenschaft (1966) •The Art of the Renaissance in Eastern Europe (1976) •The Message of Images. Studies in the History of Art (1988) •Jedna z nejvýznamnějších postav dějin umění po 1945, celosvětově respektovaný •Univerzalismus a šíře témat •Humanistická role historika umění – prostředkovat umění (muzejní zkušenost) a jeho symbolické funkce z minulosti do budoucnosti •Propojení formálně-znaleckého přístupu s kulturně-historickými interpretacemi, inspirace ikonologií, ale i M. Dvořákem • Jan Bialostocki — Department of History of Art Historia sztuki wśród nauk humanistycznych by Jan Białostocki BIALOSTOCKI JAN - AbeBooks Ernst Hans Gombrich (1909-2001) •Studies in the Art of the Renaissance. 1967–1986 •Ideals & Idols. Essays on Values in History and Art, 1979 •The Image and the Eye: Further Studies in the Psychology of Pictorial Representation, 1982 •Tributes. Interpreters of our Cultural Tradition, 1984 •Reflections on the History of Art. Views and Reviews, 1987 •Topics of Our Time. Twentieth-Century Issues in Learning and in Art, 1991 •The Uses of Images. Studies in the Social Function of Art and Visual Communication1999 • •Neexistuje Umění, existují jen umělci (a jejich způsoby řešení uměleckých problémů. •Humanismus, racionalita, empirie, tradice: sociologicko-antropologický výměr umění Pozor, mozek se dívá! | Časopis HOST Umění a iluze - Studie o psychologii obrazového znázorňování - Ernst Hans Gombrich » Booktook.cz Příběh umění - Ernst Hans Gombrich | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví Norm & Form : Studies in the Art of the Renaissance (No. 1): Gombrich, Ernst H.: Amazon.com: Books •Ladislav Kesner (ed.), Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech (2. vyd. 2005) Dějiny umění Předmět, pojmy, instituce. Carl Friedrich von Rumohr ( ), 1802 Umění a „umělecké dílo“ - ppt stáhnout Ladislav Kesner | Česká pozice •Od 70. let 20. století začalo sílit přesvědčení, že praxi dějin umění nelze omezovat na dvě dominantní metodické linie formálně-stylovou a ikonograficko-ikonologickou. Ve všech hlavních centrech dějin umění (zvl. v USA, Německu a Francii) se zejm. v mladší a střední generaci začaly (nezřídka provokativně) konfrontovat nové přístupy s údajně antikvovanými metodami. •Dle tehdejších kritiků dějiny umění metodologicky stagnují a nerozvijí adekvátní teorie, jako jiné disciplíny (zvl. literární teorie). •V pozadí tohoto obratu byla i politická motivace – např. socio-neomarxisticky orientovaný T. J. Clark či feministka G. Pollock. •Těžiště této debaty se nicméně přesouvá do severoamerického prostředí, které se stává hlavním mluvčím této revize – jakkoliv zdejší protagonisté byli ovlivněni zejm. francouzskými post-strukturalisty (Foucault, Derrida, Barthes). Dějiny umění Předmět, pojmy, instituce. Carl Friedrich von Rumohr ... Témata a směry nového (postmoderního) dějepisu umění •Korekce pozitivisticky a objektivisticky orientovaných „klasických“ dějin umění (stále v tradici 19. století) -konec „velkého vyprávění“ dějin (umění) v kontextu postmoderny – Jean F. Lyotard -potřeba naopak sledovat uměl. díla v socio-historickém kontextu (M. Baxandall: „umělecké dílo je depozitum sociálních vztahů“) – otevírá se „nový horizont chápání vztahu mezi dílem a společností“ (L. Kesner) -problematizace samotného jazyka dějin umění – rétorická praxe – zdánlivá objektivita jen maskuje ideologickou a kulturní podmíněnost výpovědí historiků umění (H. White, K. Moxey) - H. Belting: dějiny umění nejsou objektivním popisem, ale „konstrukcí, diskurzivní společenskou praxí“. -americký historik umění a teoretik Donald Preziosi zásadně dekonstruuje dějiny umění jako od počátku falešně a spekulativně koncipovanou disciplínu, která manipulativně obdařila umělecká díla jejich (smyšlenými) „dějinami“ – v důsledku popírá legitimitu historického psaní -problém epistemologický – lze se vůbec dobrat objektivní interpretace uměleckého díla? Sráží se s představou „klasických“ dějin umění, tedy s přesvědčením v integritu jednoty uměleckého díla s umělcovou intencí , představující logickou vazbu, kterou lze vědecky odhalit. Revizionistický dějepis umění tento racionální a univerzální princip zpochybňuje – jak s ohledem na socio-kulturní kontext, který umělce determinuje, tak pro samotný proces interpretace historikem umění, který je stejně tak podmíněn jeho osobností i sociální situovaností. -tento relativismus ale řada historiků umění odmítla a logicky odmítá – vedlo by k nihilismu (kritika reaguje i na zapouzdřenost a politizaci „kritických dějin umění“, která v akademickém prostředí vykazuje často rysy rigidity, nedostatku sebereflexe a sebekritiky -nelze ovšem pominout, že dějepis umění v posledních 50 dekádách reagoval na výzvy postmoderny, dekonstruktivismu, feminismu, LGBT hnutí, multikulturalismu, postkolonialismu až po aktuální global art history reagující na současnou globalizaci - Problémy historiografie 2. poloviny 20. století: témata a směry (metody) nového dějepisu umění •Kontext díla: Sociální dějiny umění s novými (staronovými) akcenty •Feminismus, gender, sexuální identita a její reprezentace •Antropologie obrazu •Kulturní studia •Vizuální studia/Bildwissenschaft •Postkolonialismus • •Reprezentace •Subjekt •Agency: Dívání se (recepce), divák, publikum •Rétorika dějepisu umění •Kánon/syntéza a jejich zpochybnění •Instituce dějin umění •Centrum/periferie: Global/world art history - Provokativní název knihy z r. 1983 je jedním z hlasů, který se snaží revidovat tradiční dějiny umění (jakkoliv je nezavrhuje), pouze se snaží otevřít nové otázky a témata. Jejich spektrum je bohaté a některé již byly zmíněny např. feministické aj. přístupy. - Kniha reflektuje pocit, že dějiny umění prošly zásadní změnou, stejně jako jí prošel svět (umění) a není možné přitom zůstávat omezen na zažité metody a interpretační přístupy. Ty totiž, dle některých kritiků, selhaly a ne malý počet „kritických“ historiků umění dokonce viní dějiny umění, že jsou ve svém objektivistickém a pozitivistickém, či humanistickém zaměření falešné či nefunkční. - Domýšlení radikální revize, jež souvisí od přelomu 60. a70. let s liberálním, postmoderním, post-strukturalistickým či dekonstruktivistickým myšlením, které proměnilo reflexi řady disciplín a nezřídka zpochybnilo vůbec pilíře tradiční vědy jako cesty ke zjištění věrohodné skutečnosti. Pocit krize dějin umění (ovšem jen zdánlivé). Prof. em. Hans Belting - ZfL Berlin Konec dějin umění - Hans Belting | Knihy Dobrovský Das Ende der Kunstgeschichte“ (Hans Belting) – Buch gebraucht kaufen – A02m5Y0101ZZH Výsledek obrázku pro belting konec dějin umění Výsledek obrázku pro belting konec dějin umění Výsledek obrázku pro belting bild und kult Výsledek obrázku pro belting bild und kult „V umění jako v památnících dějin umění se dnes odráží konec jedné tradice, tradice, jejíž ideál spočíval v pojmu dějin umění ve smyslu platného a uznávaného vyprávění o smyslu a průběhu všeobecné historie umění“. „Konec dějin umění je koncem jednoho vyprávění: buď proto, že se vyprávění mění, nebo proto, že v dosavadním smyslu už není co vyprávět The chart of abstract styles by Alfred H Barr, Jr | Lykkefugl belting hans - das ende der kunstgeschichte eine revision nach zehn jahren - AbeBooks Waldemar Janson, History of Art, 1962 • Výsledek obrázku pro waldemar janson Výsledek obrázku pro waldemar janson Janson – Belting Výsledek obrázku pro belting anthropologie Výsledek obrázku pro belting konec dějin umění Hans Belting a antropologie obrazu Výsledek obrázku pro hans belting Konec dějin umění - Hans Belting - Megaknihy.sk - Hans Belting ... Faces: Eine Geschichte des Gesichts: Amazon.de: Belting, Hans: Bücher Faces: eine Geschichte des Gesichts by Hans Belting H. Belting: „antropologizující dějiny umění – velké téma je zejm. portrét či zobrazování (a kult) zemřelých. Předmětem je bytostná spjatost člověka s obrazem. Současně analyzuje jakými médii se obraz prostředkuje lidské zkušenosti a jak se skrze ni reflektuje tělesnost člověka. Image/Bild – Body/Körper - Medium Antropologie obrazu - Hans Belting | Knihy Dobrovský Farewell to Visual Studies (eBook) in 2019 | James elkins, Essay ... Buy Visual Studies : A Skeptical Introduction, Paperback by Elkins ... Exploring Visual Culture - Edinburgh University Press Geography of Art – Global Art History (Thomas DaCosta Kaufamnn, Princeton): aktuální trend dějin umění zaměřený na problematiku celosvětového záběru dějin umění, institucionální propojování, ale i sledování „prostorové dynamiky“ v dějinách umění ve smyslu sledování trans-globální cirkulace a migrace uměleckých forem, kulturní výměny apod. SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro daCosta kaufmann Amazon.com: Circulations in the Global History of Art (Studies in ... Edvard Said (1935-2003): postkolonialismus/orientalismus 1978 A photo of Edward Said and his sister as children, dressed in Arab-style clothing. A seated woman surrounded by 9 children who seem dependent upon her. (Matka a její děti/kolonie, William-Adolphe Bouguereau, 1883) upload.wikimedia.org/wikipedia/lt/thumb/1/15/Ed... Orientalism » Edward Said National Gallery of Art, Washington, D.C. (Jay A. Levenson (ed.), 1991) Kritika Převládajícího pohledu evropského kulturního imperialismu.“ Kulturní paralelismus a izolovanost. Circa 1492: Art in the Age of Exploration: Levenson, Mr. Jay: 9780300051674: Amazon.com: Books Circa 1492: Art in the Age of Exploration (October 12, 1991–January 12, 1992) Clark Art - Art History in the Wake of the Global Turn Global Art history | northeastwestsouth.net Vástavy po 2000, zvl. V USA: explorations of early modern global cultures: cross-cultureal relations, transmissions, transculturatons, multiculturalism, exoticism… Made in the Americas: The New World Discovers Asia: Carr, Dennis, Bailey, Gauvin, Brook, Timothy, Codding, Mitchell, Corrigan, Karina, Pierce, Donna: 9780878468126: Amazon.com: Books Converging Cultures – Brooklyn Museum Shop At the Walters, 'Revealing the African Presence in Renaissance Europe' - The Washington Post • Revealing the African Presence in Renaissance Europe publication now available for download | European history, History, African history Globalizace a ekologická udržitelnost Eco–Art History in East and Southeast Asia - Cambridge Scholars Publishing Uncategorized – Page 4 – Department of Art History and Art Meredith Hoy | School of Art Workshop Series - Towards Ecocritical Art History: Methods and Practices Climate Change and the Art of Devotion Sugata Ray Department Dept of History of Art Dept of South and Southeast Asian Studies, Berkeley UNI •What are the conceptual correspondences and gaps between theories of nature, ecology, environment, and aesthetics? This volume addresses the ecological and aesthetic dimensions of human interaction with geographical, geological, botanical, zoological, astronomical, and climatic formations. Other than literary ecocriticism which led to heated debates, this book deals with the ecological turn in visual studies, a territory of research still in its infancy. Art history is thus engaging in the crucial exchange between ecological and aesthetic studies. The contributions adopt a historical as well as a transcultural perspective reaching from the earliest known human interaction with the natural environment to the present day. Sugata Ray James Elkins (nar. 1955) Vyčerpávající sebereflexi své činnosti a své texty poskytuje zde: http://www.jameselkins.com/ •Americký historik umění působící na School of the Art Institute of Chicago. Problematizuje základní aspekty klasických dějin umění (Ten Reasons Why E. H. Gombrich Is Not Connected to Art History). •Otevírá nové, okrajové otázky, ukazuje na potřebu chápat dějiny umění v globálním, ne jen euroamerickém rámci. •Problematizuje samotným jazyk disciplíny – jakým jazykem mluvíme, jak je spojen se stereotypy a klišé. Problematizuje i základní principy uměleckohistorické práce (dílo jako objekt k dešifrování). •Legitimizuje pestrost teoretických přístupů a mnohost „vyprávění“ jako jedinou smysluplnou cestu pro současný dějepis umění. •Od konce 90. let 20. století systematicky a velmi otevřeně vytváří jedno z nejdynamičtějších prostředí pro promýšlení aktuálních problémů disciplíny. •The Domain of Images •How to Use Your Eyes •What Painting Is •Why Art Cannot Be Taught: A Handbook For Art Students •Stories of Art •Our Beautiful, Dry, and Distant Texts: Art History as Writing •On Pictures and the Words That Fail Them Proč lidé pláčou před obrazy - James Elkins | KOSMAS.cz - vaše ... The Domain of Images (Cornell Paperbacks): James Elkins ... Our Beautiful, Dry and Distant Texts : James Elkins : 9780415926638 Stories of Art - Kindle edition by James Elkins. Arts ... How to Use Your Eyes: Elkins, James: 9780415993630: Amazon.com: Books What Happened to Art Criticism? (Prickly Paradigm): Elkins, James ... Nové výzvy •Obraz (image – picture) – vizuální média •Umění: společenská role, vztah akademické praxe v různých kontextech vizuálního umění (muzea, galerie, média, marketing, trh) •Role dějin umění / humanitních věd – společenská relevance a éthos oboru • Zobrazit zdrojový obrázek C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120167.JPG