němčina pro Prvníhodina h i s t o r i kv umení I M9r- ln9- Lucie Haťapková wer bin ich? FF MU Brno - Učitelství NJ pro SŠ (Mgr.) ESF MU Brno - Hospodářská politika (Ing.) und weitere.. • Internationaler Bund, Mannheim, Německo • Goethe Institut Praha Kurs „DeutschAttrAktiv" • Universita Bayreuth, Kurs Wirtschaftskommunikation Deutsch Lehrerin: Hotelová škola Brno s.r.o., Jazykovka GuťnTag Brno video https://www.voutube.com/watch?v=79HsZG5piGg&ab channel=TheDailvSh ow ich bin lucie und ich lachs a IV A Das ist Thomas. Thomas kommt aus Olmütz und mag Thunfisch. Jmenovky bitte! ingeborg fialova: Němčina byla dlouhá staletí druhým (častěji dokonce prvním) mateřským jazykem této země, spousta kronik, historických knih, ať už v archívech nebo v knihovnách, a také dějiny této země jsou napsány německy. My se tím, že přestáváme rozumět tomuto jazyku, odřezáváme od vlastních kořenů a vlastní historie i kunsthistorie. Jakmile přestaneme rozumět německy, přestaneme rozumět vlastní kultuře. Stačilo by, kdyby všichni humanitně orientovaní lidé uměli německy alespoň pasivně. Kdyby dokázali číst historické texty a texty své vědecké disciplíny. Protože veškeré humanitní disciplíny se u nás v 19. století vyvíjely vždy v nějaké závislosti na Německu či Rakousku a texty těchto věd jsou v němčině, studenti to ale nečtou, neumějí. Raději sáhnou po moderní anglické a americké literatuře, která je jim jazykově přístupnější, ale která s kulturou a humanitní vědou naší země nemá mnoho společného. https://www.e15. cz/the-student-times/tim-ze-prestavame-rozumet-nemecky-se-odrezavame-od svych-korenu-a-kultury-rika-profesorka-fialova-1327708 TÍM, ŽE PŘESTÁVÁME ROZUMĚT NĚMECKY, SE ODŘEZÁVÁME OD SVÝCH KOŘENŮ A KULTURY, ŘÍKÁ PROFESORKA FIALOVÁ Moji prarodiče byli Rakušané narozeni ještě ve starém Rakousku a doma mluvili německy. Maminčini rodiče byli Slezané a neřešili národnost ve smyslu jazykovém, jestli jsou Poláci nebo Češi nebo Němci, prostě se mluvilo doma německy. A když se mého dědečka někdo zeptal na národnost, vždycky odpověděl: „leh bin ein Schlesier." Slezan. Prarodiče z otcovy strany zase byli olomoučtí židé, takže se to u nás všechno míchalo, ale za Rakouska-Uherska to prý nebyl žádný problém. Ten divoký nacionalismus začal až pár let před druhou světovou válkou, kde se ostře začal rozlišovat původ. Všechny ty národnosti, které jsem zdědila po svých prarodičích, mi umožňují zdravý odstup od divokého vlastenčení a národnostních mýtů. PROČ JE PODLE VAS SKODA, ŽE SE TYTO NÁRODY ODLOUČILY? Protože mnohonárodnostní kultura je vždy zajímavější než kultura jednonárodnostní. Nemá smysl pátrat po tom, který z národů tu tak tragicky končící roztržku zapříčinil, protože bychom zase došli až do toho 19. století. Fakt je, že Česká republika je dnes jednonárodnostní stát s marginálními menšinami, což považuji za velké ochuzení kultury. Musíme si uvědomit, že už jsme na tom byli kulturně lépe ve chvíli, kdy tady těch národnostních skupin, nejen Němců, ale také Rakušanů, židů a Poláků, bylo více a navzájem se kulturně obohacovaly. vaše meinung? Tvrdí se, že němčina je těžká (což je pravda, ale je úplně stejně těžká jako všechny cizí jazyky, co seje člověk pokouší naučit), popkulturně neatraktivní, nehezká, je to jazyk okupantů a Hitlera - a podobné další zjednodušující mýty. co vy a němčina? slovní zásoba - slovníky: www.slovnik.seznam.cz, www.slovnik.cz, www.duden.de www.deepl.com/translator - slovník historických slov: https://www.dwds.de/ - korpusy: www.linquatools.de - výslovnost: www.forvo.com - Quizlet, Anki - paměťové techniky https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/kreativni-technikv/pametove-technikv gramatika http://www.ki.fme.vutbrxz/studopoi^/de/grammar/bag.pdf Konjugace: http://koniugator.reverso.net/koniugation-deutsch-verb-kennenlernen.html www.slovnik.cz obsah kurzu - kurz vychází z cca 10 odborných textů - na jejich základě se seznámíme s gramatikou a slovní zásobou podmínky ukončeni 1. Docházka - oficiálně nevedu - pokud se chcete učit NJ sami doma, nic proti tomu nemám, ALE pro sebe si docházku značím (vysvětlím) 2. Test: V zásadě bychom ale v hodině měli vždy dospět k formulaci probírané gramatiky a sesbírání několika potřebných výrazů slovní zásoby, které zapíšeme do sdíleného dokumentu „Tabule", na který se dostanete v ISu. Tato gramatika a slovní zásoba pak budou testovány na konci semestru. Pokud budete docházet do hodin a aktivně se jich účastnit, měl by pro Vás test být pouze formalitou. 3. Autonomní učení - studijní deník: rozhodnout se, na čem chcete pracovat (může to být cokoli s němčinou - vyplňování gramatických cvičení, učení slovíček, čtení, poslech audio/video, aktivita ve dvojicích...) a zapisovat si do něj konkrétní doby, kdy jste se učili (min. 10 hod za semestr) a co jste se naučili. Na konci semestru krátce představíte svou činnost a svůj deník mi dáte k nahlédnutí. konzultační hodiny - pokud byste potřebovali cokoli dovysvětlit, opravit, zkontrolovat, zkonzultovat, popovídat si, dejte mi vědět, domluvíme se! - e-mail: tam jsem méně flexibilní, ale jednou denně určitě (typicky v poobědovém čase, občas i večer. - nebojte se prosím ozvat, pokud vám něco nebude vyhovovat. Budu se vás ptát na zpětnou vazbu, hlavně v půlce semestru a na konci, ale pokud vám něco nesedí, dejte mi prosím vědět hned! 22.9. 29.9. 6.10. 13.10. 20.10. 27.10. 3.11. 10.11. 4J£r44^Staatsfeiertag 24.11. 1.12. 8.12. 15.12. - ZÁPOČTOVÝ TEST co vy na to??? © ? © text 1 - thema? Die Schule ist neben der Familie eine der bedeutendsten Sozialisierungsinstanzen im Leben eines Menschen. Sie gibt dem Schüler das Wissen, das er später in der Gesellschaft braucht. Zugleich lernt der Schüler in der Schule, dass neben der privaten Autorität (seinen Eltern), noch andere, öffentliche Autoritäten existieren: die Lehrer und der Staat, den diese Institution repräsentiert. Nach Pierre Bourdieu ist eine wichtige Kompetenz des Staates, den Schülern Denkkategorien zu geben. Die Schüler lernen diese Kategorien gut kennen und applizieren sie wieder auf die Welt und den Staat. Die Schule hat dabei nach Bourdieu eine zentrale Funktion: Vor allem beim Unterrichten der Geschichte und der Literatur lernen die jungen Menschen die dominante Kultur kennen, die der Staat als legitime Nationalkultur präsentiert. Auch in der Tschechoslowakei nach 1948 übergibt die Schule den Schülern nicht nur das Wissen, sondern erzieht die Kinder zu loyalen Bürgern, also zu Menschen, die sich mit den herrschenden Werten identifizieren. verben 1 . „normale" machen 1. ich mach -e wir mach -en 2. du mach -st ihr mach -t 3. er sie mach -t es sie mach -en Sie mach -en Osobní koncovky přítomného času jsou -e, -st, -t, -en, -t, -en. 2 . Hilfsverben - pomocn mít, být, stát se haben 1. ich habe wir haben 2. du hast ihr habt 3. er sie hat es sie haben Sie haben sein 1. ich bin wir sind 2. du bist ihr seid 3. er sie ist es sie sind Sie sind 3. Modalverben can=können, like=mögen, must=müssen, will=wollen, may=dürfen, should=sollen Hallo Tom, was mach_du gerade? Ich bin zu Hause und üb_auf meiner neuen E-Gitarre. Tina und Andy komm_in einer Stunde. Zuerst erklär_ich Tina die Hausaufgaben in Mathe. Sie versteh_sie wieder einmal nicht. Dann hör_wir Musik. Wie geh_es deiner Schwester Natascha? Telefonier_sie immer noch so viel und kauf_sie noch jede Woche ein neues T-Shirt? Was mach_ihr im Sommer? Bleib_ihr hier oder flieg_ihr in den Süden? Besuch_du wieder deinen Freund Nikos? Meine Familie diskutier_ noch über das Ferienziel, aber ich glaub_, dass es am Meer am schönsten ist. Was denk du? Tschüss Max substantive Členy u podstatných jmen: der, die, das nám ukazují rod podstatných jmen der Kübel, die Maus, das Haus Mohou být ve formě členu neurčitého podobně jako vAJ (tedy der->ein, die->eine, das->ein) Příklady substantiv z textu? vztažná zájmena V textech se často objevují VZTAŽNÁ ZÁJMENA vypadající téměř stejně jako členy podstatných jmen. Člen určitý mužský ženský střední Pl. 1. der die das die 2. des der des der 3. dem der dem den 4. den die das die Příklady vztažných vět z textu? Skloňování vztažných zájmen mužský ženský střední PI. 1. der die das die 2. dessen deren dessen deren 3. dem der dem deren 4. den die das die fragen zum text Které soukromé autority a které veřejné autority jsou v textu zmíněny? Jaké předměty jsou především vhodné pro seznámení žáků s kulturou? Kdo určuje, jaký druh kultury se stane dominantním? Jaký úkol měla škola za socialismu kromě toho, že předávala vzdělání? quellen Grammatikbilder: http://www.ki.fme.vutbr.cz/studopory/de/grammar/bag.pdf Bilder: unsplash shrnutí dnes