KOMUNIKACE VĚDY Než začneme, rozdělní do skupin! Jmenuji se Anna Kelblová a tento semestr se s vámi budu věnovat tématu Komunikace vědy. Komunikace vědy je dnes nesmírně důležitou částí vědecké činnosti. Dnes kdy je přístup k informací větší než kdy jiny, je o to více zásadní aby badatelé a vědecké skupiny informovali o nových vědeckých poznatcích jak své kolegy tak i laickou veřejnost. To lze dělat širokou škálou způsobů. Jeden z nich určitě už vy samy děláte a to jsou prezentace, které si připravujete na hodiny pro své spolužáky, tak i v momentě když vysvětlujete někomu, co studujete a o čem bude vaše bakalářská práce. Věda se dá komunikovat vědeckými diskuzemi, konferencemi, rozhovory, popularizačními programy až průvodce v muzeích a galariích nebo ravé edukační program. A mohla bych pokračovat klidně dál. Pár z nich si ukážeme tady během hodiny a jsou vybrány tak, aby vám rozšířili vaše kompetence i mimo univerzitu. •21. 9. Tisková zpráva, jak připravit tiskovou zprávu; rozhovor, jak připravit rozhovor •26. 10. Realizace rozhovoru, jak připravit podcast •9.11. Podcast •23. 11. základy posprodukce zvuku •23. 11. – 21. 12. video CO JE TO KOMUNIKACE VĚDY? •Komunikace vědy (Science Communication) je sdílení, informování, vzdělávání a zvyšování povědomí o vědeckých tématech a výsledcích •Vztahují se k ní otázky: Jaké jsou klíčové informace, které chci komunikovat? Jakým způsobem a v jaké formě předávat informace? Kde? Kdy? Komu? PROČ KOMUNIKOVAT VĚDU? PROČ KOMUNIKOVAT VĚDU? •Aby lidi věděli, co děláte, jak a proč (zejména v humanitních vědách). •Aby rostlo povědomí o vědě a jejích výsledcích (její ocenění). •Aby vědecké výzkumy měli finanční prostředky (získávání grantů). •Zvýšené povědomí o vědě a jejich aktuálních výsledcích a otázkách je klíčové při rozhodování například v politice, etických otázkách atd. (např. Covid 19, otázka nakládání s poškozenými historickými objekty…). • KDO JE KOMUNIKÁTOR VĚDY? •Člověk, který předává informace o vědeckých výzkumech a výsledcích. Většinou jde o předávání informací zábavnou, zajímavou formou určenou pro laickou veřejnost. •Tým lidí, kteří pomáhají badatelům s různými formami prezentování/předávání jejich vědeckých výsledků veřejnosti JAK KOMUNIKOVAT VĚDU? • VNITŘNÍ (odborná) VNĚJŠÍ (popularizační) VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Odborník k odborníkovi Odborník k laikovi VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… Formální, akademický, trpný, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… Formální, akademický, trpný, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie Věřejná přednáška, kniha pro široké publikům, dokumentární film, podcast, blog, příspěvky na sociálních sití… VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… Formální, akademický, trpný, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie Věřejná přednáška, kniha pro široké publikům, dokumentární film, podcast, blog, příspěvky na sociálních sití… Jednoduchý, neformální, aktivní, emoce, přirovnání, příběhy VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… Formální, akademický, trpný, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie Věřejná přednáška, kniha pro široké publikům, dokumentární film, podcast, blog, příspěvky na sociálních sití… Jednoduchý, neformální, aktivní, emoce, přirovnání, příběhy média studenti vědec z jiného oboru ZAHRANIČNÍ PŘEDNÁŠKY A ČLÁNKY PRO VEŘEJNOST •TED talks •https://ashortscientist.wordpress.com •https://theconversation.com/europe • • KOMUNIKACE VĚDY V ČESKÉ REPUBLICE •www.vyzkumveda.cz (https://vedavyzkum.cz/z-domova/z-domova/komunikace-vedy-jak-a-proc-komunikovat- vedu) •2020, 2022, 2023 konference na téma Komunikace vědy •AFO Mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů v Olomouci –> Whatch and Know A group of people in a crowd Description automatically generated A hand holding a magnifying glass Description automatically generated PŘÍKLADY AKTIVIT MASARYKOVY UNIVERZITY •Science Slam (+podcast) •Noc vědců •Týden vědy •Den otevřených dvěří (FF MUNI) •MjUNI • •Magazín M, newsletter pro zaměstanance PŘÍKLADY AKTIVIT SEMINÁŘE DĚJIN UMĚNÍ •R&B (Renezance a Baroko) •Středověc Jinax •SeminArt •SmART Talks •Galerie Edikula A close-up of a blue and white sign Description automatically generated A close-up of a logo Description automatically generated A close-up of a business card Description automatically generated PODCASTY •České –Přepiště dějiny –Středověk (jinak) trvá –Věda na dosah –Balastr –Podcasty vysokých škol: UTB, Studio UHK.. – •Anglické –RadioLab –Sawbones –… A screen shot of a phone Description automatically generated A brain with a wheel Description automatically generated KOMUNIKACE S MÉDII TISKOVÁ ZPRÁVA •Tisková zpráva je text, určený pro novináře (nebo jiný sdělovací prostředek) aby je informoval o události, objevu, kauze. Odpovídá na otázky: kdo, co, kdy, kde, jak a proč? •S textem následně pracuje novinář, tudíž se nedoporučuje jej posílat ve formátu PDF • STRUKTURA TISKOVÉ ZPRÁVY (TZ) •Titul •Domicil (údaj o datu a místo vzniku TZ) •Perex (rozvýjí titul a stručné shrnuje téma TZ: co, kdo, kdy, kde, jak a proč, max. 5 řádků) •Citace: přímá řeč osoby, která je pro téma TZ důležitá •Kontakt •Informace o instituci, firmě, organizaci (+ logo) •Přílohy • •Délka TZ 2–4 odstavce/max. 1 normostrana • • • Titule Perex Doplnění informací, vyjádření (citace) osob Souvislosti, kontext Zbylé podrobnosti JAZYK TZ: • •Ve 3. osobě •Formální •Srozumitelný •Stručný • •Bez superlativů •Bez neznámých zkratek •Bez terminologie (pokud je zapotřebí, musí být vysvětlena) •Bez bodů • KDY A KAM POSLAT TZ? •Kdy: aktuálnost •Kam: Přímý kontakt s novinářem, reportérem • Skrze archiv tiskových zpráv konkrétní instituce: • https://www.muni.cz/pro-media/archiv-tiskovych-zprav • https://moravska-galerie.cz/kategorie/tiskova-zprava/ • https://artalk.cz/category/artservis/tiskove-zpravy/ •Co pak? Co pak? Pokud si novinář vybere Vaši tiskovou zprávu ke zpracování, zkontaktuje vás a domluvíte se na formě zpracování tématu. Může se jednat o reportáž, rozhovor… ÚKOL •Napsat tiskovou zprávu •Zaslat do 5. 10. 2023 na email anna.kelblova@phil.muni.cz • KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ • 3. SKUPINY KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ •Pozornost a odbornost klesá –> • –Zjednodušit jazyk –Omezit terminologii (pokud musím použít odborný termín, je zapotřebí ho vysvětlit) –Neformální jazyk –Příběhy/storytelling STORYTELLING/PŘÍBĚH začátek průběh konec začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? Obtíže à jaké metody, nastaly potíže? Jak to probíhalo? začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? Obtíže à jaké metody? Nastaly potíže? Jak to probíhalo? Výsledek Poučení à diskuze začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? Obtíže à Jaké metod? Nastaly potíže? Jak to probíhalo? Výsledek Poučení à diskuze Příběh vědce Příběh objektu Příběh výzkumu •ARTE.TV – dokumentární filmy s titulkami •TedTalks •Vedavyzkum.cz • • •ClimateTalk: Science and Solutions | Susan Joy Hassol | TEDxUMontana https://www.youtube.com/watch?v=V-tEmE85QDE : Jak komunikovat vědu (klimatické změny) s širokou veřejností, zejména jak odborníci a veřejnost používají stejná slova, ale pro každou skupinu to znamená něco jiného. •https://ncics.org/ncics/pdfs/events/comm-avl/Susan%20Joy%20Hassol%20list%20of%20words.pdf • • • Table Description automatically generated ROZHOVOR • DRUHY ROZHOVORU •Podle průběhu: –Osobní –Korespondenční –Videohovor • •Druhy výstupu rozhovoru: –Psaný –Video –Podcast –– … PŘÍPRAVA NA ROZHOVOR •Domluva s respondentem (kdy, kde, jaké téma, jak dlouho bude rozhovor trvat a kde hovor budete publikovat) •Kdo je cílová skupina? •Zjistit si o respondentovi informace: –Kdo to je? –co dělal a dělá? (projekty, publikace, studium…) –neexistuje rozhovor na podobné téma? • Vytvořit otázky formou příběhu: –Okruhy: •Začátek – neznámé •Průběh – odkrývat neznámé, doplňovat informace •Konec – rozuzlení, výsledek, poučení •Formální stránka otázek: –Vyhnout se tzv. uzavřeným otázkám, na které se dá odpověď pouze „ano“ nebo „ne“. Vytvářejte tzv. otevřené otázky, na které se musí odpověď alespoň jednou větou. –Formulujte věty spíše pomocí “JAK” než “proč” –Vyhněte se otázkám, které nutí respondenta odpovídat za někoho jiného •Zajistěte si diktafon OKAMŽIK PŘED ROZHOVOREM •Místo •Nálada •Funguje Vám diktafon? ROZHOVOR •Nahráváte? •Pište si poznámky •Při rozhovoru: –budťe příjemní, vytvořte příjemnou atmosféru –držte se cíle –dobře poslouchejte a doptávejte se. Nedržte se striktně seznamu otázek. Reagujte na odpovědi respondenta, a pak se můžete zase vrátit ke svým připraveným otázkám –soustřeďte se plně na respondenta a mějte o něj zájem –nesnažte se respondenta tlačit do potvrzení vašich vlastních názorů –dejte respondentovi čas na odpověď – – VÝSTUP (ČASOVĚ NÁROČNĚJŠÍ NEŽ SAMOTNÝ ROZHOVOR) •Podcast •Video •Článek formou: –otázky a odpovědi –příběhu se zakonponovanými citacemi (Vy vyprávíte) –příbehu s citacemi mezi odstavci –z pohledu respondenta (1. osoba) Formu vybárejte podle kontextu a účelu. TEXTOVÁ ÚPRAVA ROZHOVORU •Vaším úkolem je z mluveného slova udělat čtivý textem –> –Pokud se Vám to bude hodit, otázky můžete zpřeházet –Pokud se v některých otázkách budou informace opakovat, můžete je vynechat –Vynechejte formální fráze na začátku rozhovoru (přivítání, oslovení…) –Je důležité zachovat osobnost dotazovaného –Smažte vyplňková slova takže, nějaký, prostě… –Pokud není ukazovací zájmeno ten, ta, tato, tento,… záměrně použito, pokládá se za vyplňující slovo a taktéž ho vymažte. Není potřeba pro psaný text – –Po úpravě rozhovoru je zapotřebí, abyste rozhovor před vydáním ještě jednou jednou poslali člověku, s kterým jste rozhovor dělali. PŘÍKLADY •Jak se seminář dějin umění, konkrétněji Centrum ranně středověkých studií spojilo s ČTART a co tomu předcházelo? • •No, tak, toto není úplně otázka na mě, ale odpovím ji, protože vím jak to začalo. Je to vlastně o tom, že Ivan Foletti, pan profesor, už dříve psal nějaké články na ČT Art stránky o…, myslím že jeden z prvních článků byl o nějakých Mariánských poutích a reagoval myslím na nějakej aktuální problém. Oni mu to nějak vydali, a na základě toho jako, se jich zeptal, jestli by jako neměli zájem o něco, co jako je, pro širokou veřejnost a zároveň to jako popularizuje dějiny umění jako obor, ale nějakým stravitelným způsobem typu že právě se zaměříš na jeden prostě předmět a ten předmět nějakým způsobem zpracuješ od počátku až do současnosti, proto taky ten název jakože to nějak zaktuálníš. Takže ukážeš že středověk není, to něco hrozně daleko, ale je to prostě věc která je spojená s námi tady a teď. Takže to byl jako ten point. A to bylo jak jsme se dostali k České televizi. Nebylo to, že by nás oslovili, že by za námi přišli a prosili nás ať Centrum raně středověkých studií a Seminář dějin umění, jako něco vydává pro ně, ale byla to spíše jako spolupráce, která teda ale naopak jako velmi dobře funguje a takže to dál jako pokračuje. Takže teď už si dokážu představit že by za námi i přišli. PŘÍKLADY STRUKTURA PSANÉHO ROZHOVORU •Titulek •Perex – informace o respondentovi a k tématu rozhovoru •Rozhovor (+Mezitituly – rozdělují jednotlivé sekce otázek. Shrnují, co se čtenář dozvěděl před tím a co ho čeká dále. ) •Závěr –podle požadavků media, kde chcete článek publikovat –jména tvůrce/ů rozhovoru –doplňující informace • • • PŘÍKLADY •https://vedavyzkum.cz •https://www.em.muni.cz •(https://www.em.muni.cz/veda-a-vyzkum/15560-urcita-mira-stresu-je-prospesna-tvrdi-libor-ustohal; https://www.em.muni.cz/veda-a-vyzkum/15334-studie-piti-alkoholu-u-deti-cim-driv-tim-vic-2) • • •Záznam rozhovoru: •https://plus.rozhlas.cz/host-studia-leonardo-archeolog-jiri-machacek-6602561 • • SKUPINOVÝ ÚKOL –Rozhovor: •Rozhovor s Bc. Marií Hvozdeckou: Folkór v Brně. https://www.gotobrno.cz/fenomen-brno/marie-hvozdecka-brno-a-folklor-patri-k-sobe/ •Rozhovor s Alžbětou Filipovou M.A., Ph.D.: Proč studovat historiografii v Gruzii? https://is.muni.cz/auth/osoba/alzbeta.filipova#projekty, https://www.academia.edu/60804238/28_2018_Discovering_the_Art_of_Medieval_Caucasus_1801_1945_ , „Gruzínský národní poklad“ v Zápisky z cest 4, Jižní Kavkaz, s. 267–273, https://is.muni.cz/auth/publication/2242037/cs •Rozhovor s Mgr. Katarínou Kravčíkovou: Klulturní genocida. Arménie. https://art.ceskatelevize.cz/inside/umeni-minulosti-otazky-dneska-kulturni-genocida-nacionalisticke -pomyleni-a-bazilika-v-mrenu-vF5ak , https://www.youtube.com/watch?v=7CplWai3lao –Vytvořte 5–10 otázek –Soubor otázek mi pošlete od každé skupiny do neděle 22.10. 2023 –Vyberte jednoho zástupce skupiny, který bude vést rozhovor