Kulturní dějiny (kinematografie) uRobert C. Allen – Douglas Gomery: Film History. Theory and Practice. McGraw.Hill, 1985 uEstetické, technologické, ekonomické a sociální dějiny uSociální dějiny kinematografie: u- Kdo natáčel filmy – a proč? Sociální dějiny produkce u- Kdo se díval na filmy – a proč? Dějiny chození do kina u- Co film zachytil, jak a proč? Dějiny filmu jako kulturního dokumentu u- Co bylo o filmu řečeno – kým a proč? -Jaký byl vztah kinematografie coby sociální instituce k ostatním institucím? ØMichéle Lagnyová: Staveniště nové filmové historie: sociálně-kulturní praxe. In: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie.Praha: Herrmann a synové 2004, 45-86 (orig. 1992) u „kulturní dějiny se snaží umístit myšlenky, díla a chování zpět do sociálních podmínek, v nichž se objevily“ u cíl kulturních dějin – podle Roberta Darntona: je to interpretační věda; cílem je číst významy, vepsané současníky; dešifrovat význam Tradiční kulturní historie uJacob Burckhardt – Kultur der Renaissance in Italien (1860) uJohan Huizinga – Podzim středověku (1919) uNámitky vůči tradiční kulturní historii: u- Ignorování společnosti – ekonomické infrastruktury, politické a sociální struktury u- Předpoklad kulturní jednoty, „ducha doby“ u- zjednodušující pojetí tradice a jejího předávání beze změny u- úzké pojetí kultury jako „vysoké kultury“ u- „kultura“ kulturních dějin nemá být jen kulturou čtenářů těchto dějin u u u uSociální dějiny: u40. a 50. léta 20. století: francouzská škola Annales; u1929: časopis Annales; Marc Bloch Fernand Braudel – dlouhé trvání (longue durée) u uFernand Braudel: Středomoří za vlády Filipa II. (1949) uBraudelovo pojetí času v knize Středomoří: utéměř nehybný čas Středomoří jako zeměpisného prostoru (long durée); upomalý čas změn vve společenských a hospodářských strukturách (conjonctures - trendy); urychlý čas politických událostí (évenements) u u60. léta - okouzlení kvantifikací; snaha o zvědečtění historie; historické ústavy - "laboratoře"; kvantitativní metody, demografický výzkum, cíl: totální dějiny (histoire totale) určitého regionu učasto statistické analýzy dat upostupně přechod k dějinám mentalit (třetí generace Annales) - Jacques Le Goff, George Duby; Michel Vovelle - rekonstrukce mentalit na základě hromadné analýzy dat - např. závěti (doklad o pohledu na smrt nebo na náboženství). Le Goff a středověká imaginace: kniha Zrození očistce (představa očistce souvisí se sociálními změnami, proměnou feudálního křesťanstva) uTato třetí generace v 60. letech nadšeně přijímala kvantifikující metody, v 70. letech se ale přiklonila k dějinám všedního dne a k historické antropologii. u The Mediterranean and the Mediterranean World in the Age of Philip II ... Conjonctures – konžonktír; évenements – évenmo Fernand Braudel - (škola Annales, zemřel 1985) – snaha popsat pluralitu historického času. Sociální čas – neplyne stejným tempem, ale v mnoha různých rychlostech, bez vztahu k rytmu kroniky nebo tradiční historie, která postupuje den za dnem. kniha o středomořském regionu – tři odlišné časy: téměř nehybný čas Středomoří jako zeměpisného prostoru – dlouhé trvání, longue durée; pomalý čas změn ve společenských a hospodářských strukturách – conjonctures (u fr. Ekonomů ve významu „trend“, u Annales v protikladu k pojmu structure, jde o krátkodobé a střednědobé trvání) (obvykle definováno v jednotkách 10, 20 nebo i 50 let) rychlý čas politických událostí – événementes uCo jsou sociální dějiny (německé Gesellschaftsgeschichte) pro historiky? u„Sociální dějiny se zabývají veškerým společenským vývojem v jeho komplexitě, zkoumají všechny sociální vrstvy společnosti, jejich strukturu, mobilitu a životní styl včetně hodnotových, mentálních a výkladových vzorů. Snaží se postihnout sociální změny v delší časové perspektivě, sledují vztahy mezi tak zvanou vyšší kulturou a kulturou lidovou a zkoumají reakce jednotlivých sociálních skupin na modernizační trendy ve společnosti.“ u(Jan Horský, Historická antropologie a /nová/ kulturní historie) u„socio-kulturní dějiny kinematografie“ (New Cinema History, Richard Maltby) u u Sociální dějiny uStudium procesů a struktur; uzájem o společenský vývoj v jeho celistvosti – dějiny společnosti – Gesellschaftsgeschichte; uzájem o všechny sociální vrstvy společnosti, jejich strukturu, mobilitu, životní styl uZájem o sociální změny, o důsledky modernizačních procesů v dlouhé časové perspektivě, téma nacionalismu u 60. léta – marxistická kulturní historie uArgument: Je potřeba rozšířit pojem kultury (ne jen vysoká kultura); je nutné vzít v úvahu význam hospodářských, politických a sociálních struktur. u uRaymond Williams – culture and society, 1958; the long revolution, 1961 uEdward Palmer Thompson: the making of the English working class, 1963 uReferenční zdroje pro „kulturální studia“ Antropologická kulturní historie Nová (antropologická) kulturní historie: minulost jako cizí země, úkol – interpretace jazyka „jejich“ kultury -kultura je „symbolická dimenze sociálního jednání“ (Clifford Geertz) – zahrnuje i materiální kulturu, ústně předávanou kulturu, rituály, způsoby myšlení obyčejných lidí Peter Burke: „Kultura je systém sdílených významů, postojů a hodnot a symbolických forem (chování, předmětů), jimiž jsou vyjádřeny nebo ztělesněny.“ Film – symbolická forma – ale čí hodnoty vyjadřuje? „Pojem kultury“ In Peter Burke: Lidová kultura v raně novověké Evropě (Ashgate 2001/česky Argo 2005) u(dříve) termín „kultura“ odkazoval k umění, literatuře a hudbě. … Dnes nicméně, v návaznosti na příklad antropologů, historici a jiní badatelé užívají pojmu „kultura“ mnohem šíře, odkazují jím na vše, co je v dané společnosti možné se naučit – jak jíst, pít, chodit, mluvit, mlčet a tak dále. uJinými slovy, historie kultury nyní zahrnuje historii předpokladů, které se nacházejí v základech každodenního života. Zájem o každodenní život je pozoruhodným rysem sociálních dějin … v Německu (Alltagsgeschichte). Cílem není jednoduše popsat všední den, ale spíše objevit jeho „poetiku“, rozmanitá pravidla nebo zásady, které představují základy každodenního života v různých místech a dobách. Co bylo dříve pokládáno za jednou provždy dané, za samozřejmé, normální nebo běžné, je nyní chápáno jako součást kulturního systému, něco, co se liší v jednotlivých společnostech a mění se od jednoho století k druhému, něco, co je sociálně „konstruováno“, a proto vyžaduje sociální a historické vysvětlení nebo interpretaci. Tímto způsobem byl například studován koncept času. Nová kulturní historie je někdy nazývána „sociokulturní“, aby se odlišila od tradičnějších dějin umění, literatury a hduby. Historický aktér uPro historickou antropologii je typické: uzájem o popis konkrétních sociálních praktik a každodenní zkušenosti a o porozumění těmto praktikám; uo rekonstrukci pohledu samotných jednajících; „zhuštěný popis“, tj. takový přístup k cizí (nebo minulé) kultuře, při kterém se díky podrobnému popisu průběhu sociálních jednání vyvarujeme toho, abychom do studované kultury vnášeli měřítka kultury naší (tj. např. vnášení našeho hodnocení důležitosti a podružnosti). uVs. sociální historikové: ti varují před rizikem tohoto přístupu: tj. před popřením determinujících faktorů (technologie, ekonomika, společnost) a společného horizontu zkušenosti (sdílené hodnoty, solidarita). u u Antropologie: Výsledkem volání po dějinách zaměřených na prožitky a zkušenosti konkrétních lidských bytostí byl obrat historiků školy Annales k dějinám všedního dne. Např. Le Roy Ladurie: Montaillou (1975): rozbor svědectví obyvatel jihofrancouzské vesnice, které vyslýchala inkvizice pro podezření z kacířství – rekonstrukce osobních detailů a myšlenkového světa lidových vrstev. Mikrohistorie – Carlo Ginzburg, Giovanni Levi, Edoardo Grendi – mohou v ideálním případě doplnit generalizace, které nabízí kvantitativní metody literatura uGeorg G. Iggers: Dějepisectví ve 20. století. Praha: NLN 2002 uPeter Burke: francouzská revoluce v dějepisectví. Praha: NLN 2004 uPeter Burke: Variety kulturních dějin. Brno: CDK 2006 uPeter Burke: Co je kulturní historie? Praha: Dokořán 2011 u u u William Hoghart, Four stages of Cruelty. 1751 uNicolas Contat, tiskařský dělník: „Dal jí pěknou ránu přes záda a Jerome ji dorazil. Pak nacpal zdechlinu do okapu, aby nebyli prozrazeni; byla to vražda a ta musí zůstat utajena. Muži šíří po střechách děs. Vyděšené kočky padají do nastražených pytlů. Některé zemřou na místě. Jiné jsou odsouzeny k smrti pověšením pro pobavení celé dílny.“ u (30. léta 18. st.) Robert Darnton a velký masakr koček Robert Darnton: „Přestože se nám to může zdát zvláštní, a přestože to milovníci koček mezi námi prohlásí za odporné, byl masakr koček tou nejzábavnější příhodou, jakou kdy dělníci z Rue Saint-Séverin zažili. Pokud tomuto žertíku porozumíme, dokážeme odhodit něco ze svého moderního světonázoru a vstoupit do cizího, do duchovního světa prostých lidí před dvěma stoletími.“ 13-15; 75, 226 - obrat historiků školy Annales k dějinám všedního dne; jak navázat kontakt s minulostí – hledat to, co je nám nesrozumitelné. Rozbor textu sepsaného tiskařským tovaryšem. Událost z 30. let 18. st. (s. 13, 226) Dějiny chudých, marginalizovaných, nevzdělaných skupin; sociální dějiny ukázaly sociální, ekonomické, geografické struktury formující jejich život – antropologické metody zachycují jejich kulturní systém. Robert Darnton: Velký masakr koček … poprvé 1984; Citovat s. 13: Pokusil jsem se psát kultrurní dějiny zdola; Intepretace – historie jako interpretující s. 226 – jak navázat kontakt s minulostí – hledat to, co je nám nesrozumitelné. Rozbor textu sepsaného tiskařským tovaryšem a vydaného 1762 v rámci Tiskařských anedkot. Událost z 30. let 18.st. DArnton: trojí vrstva textu: sociálně-dějinná vrstva – rozpojení rodiny a podniku. Tovaryši vytlačováni z okruhu rodiny mistrů. Obsazení ekonomických pozic – doživotní toavyryši. Etnologická vrstva – poprava koček v logice karnevalové kutlry; symbolicko-antrooligkcá vrstva: Symbolický význam kočky – kočká spojená s dábelskostí a taky se sexualitou. Tento výnam měl být tovarši využit. Poprava koček: pomsta mistrovi; symboická kritika jeho ženy za nevěru; symbolické obvinění z čarodějnicví. Citace s. 74-75!! Richard Maltby: New Cinema Histories. In: Richard Maltby, Daniel Biltereyst a Philippe Meers (eds.). Explorations in New Cinema History. Approaches and Case Studies. Malden – Oxford: Wiley-Blackwell, 2011 uJaké pojetí dějin kinematografie? uadvocating the development of histories of cinema that place audiences, rather than films, at their centre, and integrate the quantitative methods of social history with the concrete and particular conditions of experience that are the predominant concern of microhistory u RM: Film: příčina? Důsledek? symptom? uHistoriography: Leopold von Ranke in 1824 uVs. academic film history, which scarcely existed before the mid-1970s uToo often, explanation takes the form of textual interpretation, allowing the writer to juxtapose a movie and ‘an array of social facts (...) about the concurrent social environment (...) as though media texts have some obvious direct relation to their social context’, in a Zeitgeist account of film as cultural history. u To argue, as Michele Lagny does, that films should be seen ‘socially and historically (...) as symptoms’, advances us no further than the questionable methodology of ideological inference by allusion elaborated by Siegfried Kracauer in the late 1940s. Borrowing such methodologies, social and political historians have incorporated back into their accounts of broader historical phenomena the genre-based, mythological and ahistorical assumptions about the relationship of movies to the culture of which they are a part. RM: Film a kulturní infrastruktura? uThe history of the American cinema is not exclusively the history of its products any more than the history of railroads is the history of locomotives. The development of locomotive design forms part of the history of railroads, but so, far more substantially, do government land policies and patterns of agricultural settlement. A history of cinema that will address the proposition ‘that films, by improving the general quality and availability of entertainment at a low admission cost, contributed positively to the stock of social well-being, in the same way that low cost electric street lighting did by markedly improving the quality of illumination’, will have significantly different concerns from film studies’ preoccupation with the textuality of films, acts of interpretation of textual meaning and theoretical approaches to these acts of interpretation. RM: Dějiny recepce + distribuce + uvádění? Musí to být? uA history of cinema that is not a history of textual relations among films must, however, be concerned with the history of reception, which must itself include histories of distribution and exhibition. One crucial feature of the history of the reception of American cinema is that for most audiences for most of the history of cinema, their primary relationship with ‘the cinema’ has not been with individual movies-as-artefacts or as texts, but with the social experience of cinema. uAn historical examination of the ways in which the cinema has provided a site and an occasion for particular forms of social behaviour … is an enquiry into the production of meaning, but that meaning is social, not textual. RM: Mediální specifičnost?? uSo long as cinema history remains solipsistically committed to medium-specificity, starting and ending with the film text, then the history of entertainment will remain no more than an entertaining diversion occupying the illustrative margins of other histories. Nobody expects the inquisition in Cinema History… udetailed quantitative information is vital if we are to progress beyond our current broad-brush knowledge based on trade figures, diplomatic accounts and grand theories of classical cinema as vernacular modernism. As vital, however, is the inclusion of experience that will ground quantitative generalisations in the concrete particulars of microhistorical studies of local situations, effects and infrastructure, based perhaps around the records of individual cinemas or small chains. The heroes of these microhistories – the Menocchios of the cinema – will be the small businessmen who acted as cultural brokers, navigators and translators of the middle ground constructing a creolised culture out of their community’s encounters with the mediated external world. One of these microhistories may become the Montaillou of cinema history, through what it may reveal about how its citizen consumers explained themselves and their place in the world through their encounters with the forces of global and globalising culture. uCinematic Brno | Documentation of movie exhibition history and cinema-goers’ preferences in Brno, 1918-1945 (muni.cz) uZlín (posp.cz) Odpovědník Burke uyB6eg Odpovědník Maltby uxArMn Richard Maltby: I´m a Fugitive from a Chain Gang and the Politics of 1932 AKTÉŘI uDějiny publika uDějiny Hollywoodu jako Instituce reprezentace: organizační struktury produkce a distribuce uWarner Bros. (rozpočet; typ produkce; cykly) uAssociation of Motion Picture Producers uStudio Relations Committee (produkční kód) uHospodářská krize; soudní přelíčení (New York Times) uReprezentace a zábava (Hollywood a obraz hospodářské krize) uAdresáti reprezentace (střední třída) u Richard Maltby: I´m a Fugitive from a Chain Gang and the Politics of 1932 REPREZENTACE uEskapistická reprezentace krize kapitalismu (jako krize patriarchální rodiny); ekonomické starosti převedené do emocí uCykly: 1930-31 sezona – gangster movies a newspaper movies uFugitive – special; star vehicle – Paul Muni; uAMPP – proti gangsterkám uŠéf Studio Relations Committee – „medium of entertainment“ uChybí název státu Georgia; anonymita místa děje u uPozdější interpretace (Fugitive jako odraz dobové atmosféry; metafora „odrazu“; základna a nadstavba; kolektivní mentality?) uSymbolická síla obrazů – kulturní rezonance (postava inženýra) uIkonografie: reprezentace krize kapitalismu uKonstruované publikum (bílé jižanské publikum) uFugitive: dokládá způsoby reprezentace; vypovídá o podmínkách krize – rozklad patriarchálních struktur, neúspěšné hledání akceptovatelného obrazu maskulinity u u Richard Maltby: I´m a Fugitive from a Chain Gang and the Politics of 1932 VÝZNAMY Richard Maltby: I´m a Fugitive from a Chain Gang and the Politics of 1932 ZDROJE PRO KONSTRUKCI VYZNAMU PUBLIKEM (A HISTORIKEM) uPředloha (autobiografie) uVerze scénáře uReference k dobovému kontextu uIkonografie (reference vizuální) uKonvence způsobů reprezentace ukonvenční x nekonvenční reprezentace uFilmy jako výraz „ducha doby“? uAdaptovaný materiál uPress book uOficiální interpretace Studio Relations Committee u u uZlínský film | Ústav filmu a audiovizuální kultury (muni.cz) u uPřihlášení | Národní filmový archiv (nfa.cz) uNárodní digitální knihovna | Digitální knihovna Kramerius (ndk.cz) uSeparáty uCesta do pravěku (nfa.cz) uČeský hraný film uFilmové ateliéry ve Zlíně. Příběhy – fakta – mapy – souvislosti. Pavel Skopal a kolektiv, Masarykova univerzita, Brno 2023 uBibliografie dějin Českých zemí (cas.cz) u Film (Nepovedený panáček) uFilm Nepovedený panáček byl uveden do kinodistribuce 17. července 1951 s reklamním sloganem „loutkový barevný film o příhodách hadrového panáčka“. Periodikum Filmový přehled10 vysvětlilo zaměstnancům distribuce „poslání filmu“ jako boj proti šikaně: „Mezi dětmi se vyskytuje problém, který je rasovém problému dospělých velmi podobný; diskriminace je mezi dětmi bohužel hodně častým zjevem; děti dovedou ze svého středu vylučovat jednotlivce často z malicherných důvodů.“ Tento účelový text dodal filmu větší ideovou závažnost díky analogii mezi dětskou šikanou a rasismem. Vše zastřešující osa politizované interpretace, kterou Filmový přehled vedoucím kin nabízel, byla ale jiná – byl jí kolektivismus: „Film tedy měl přístupnou formou ukázat nejmenším divákům, že ne vylučování jedince z kolektivu, ale naopak společná kolektivní cesta, pomáhající růstu každého jednotlivce, je základem radostného a spokojeného života, je základem pokojné tvořivé práce. To byl nesporně záměr filmařů.“ Následně text vysvětluje, jaké řešení problému filmaři údajně nabízejí: důvěřovat kolektivu, do kterého je nutné zapojit všechny – nikdo by neměl být vyloučen z kolektivního budování socialistické budoucnosti u Sociální dějiny médií – příklad nizozemského protestantismu uPilarizovaná společnost – katolický, protestantský, socialistický a liberální pilíř (od 19. století) uProtestantismus v Nizozemsku; „biblický pás“; poválečná modernizace; konflikt ortodoxního protestantismu a lokálních autorit uVýzkum „sociálního milieu“; zdola nahoru, zájem o životní styl, konzumpci, volnočasové aktivity (vs. „objektivní“ socioekonomické charakteristiky jako povolání, příjem, vzdělání) umediálně nespecifický výzkum – volnočasové aktivity uProstředí dělnického protestantského městečka; vliv modernizace 50. let uJudith Thissen, Faith, fun and fear in the Dutch Orthodox Protestant Milieu: Towards a non-cinema centred approach to Cinema History. Participations 16, 2, 2019 Četba – TEST! uPeter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha: Mladá fronta, 1999, s. 51-99 (první vydání: Italian Renaissance. Culture and Society in Italy, 1972) uRichard Maltby: I´m a Fugitive from a Chain Gang and the Politics of 1932 Sociální dějiny a kvantifikace uZměna objektu zájmu: místo politiky v úzkém smyslu slova je to žitá zkušenost – práce, nemoci, odpočinek, příbuzenství, konzumpce… uNové otázky = nové typy důkazů, dokladů – sčítání lidu, daňové záznamy, závěti, populární písně, úřední záznamy… - doklady sociálních struktur, institucí, žité zkušenosti uVyužívání kvantitativních metod analýzy. Často o lidech, kteří sami byli negramotní, ale byli ve styku s úřady Namísto tradiční narativní historie – inspirace sociálními vědami a v nich v 60. letech prestižním kvantitativním výzkumem; vliv sociologie, politologie, ekonomie, demografie, geografie u„social“ – ve smyslu sociálních struktur – hospodářské cykly, distribuce pracovních míst, demografický vývoj, atd. – to bylo vnímáno (americkými) sociálními historiky jako objektivní tvrdá data, oproti měkkým, „impresionistickým“ datům politické či intelektuální historie uTo implikuje: determinující sociální struktury x determinovanou politiku a kulturu u Kvantifikace – opomíjené třídy a populace – soulad s populistickými cíli historie zdola (60. léta), potud pozitivní postoj ze strany radikalismu 60. let, ale současně: urozpor antifordismu a fordistické kvantifikace a redukce; obdiv k Thompsonovi, který byl proti kvantifikaci; na jednu stranu rozšíření záběru na marginalizované vrstvy díky kvantitativním metodám, na druhou stranu byrokratická a reduktivní logika věd. upředpoklad: ekonomické struktury jsou primární u Prosopografie uDějiny náboženství uPolitické dějiny a dějiny institucí uAdministrativní struktury uSociální dějiny a dějiny mentalit (patronáž, klientelismus, sociální sítě…) uDemografie uDějiny profesních skupin uIntelektuální dějiny a dějiny idejí uHospodářské dějiny u u Prosopografie uKombinace biografické a statistické metody uanalyticko-komparativní přístup, spočívající ve vytvoření vzorku reprezentujícího určitou společenskou skupinu a odvození podstatných kvalitativních znaků s nejvyšší možnou frekvencí, jež lze pokládat za specifický rys celku. uPočet znaků zjišťovaných u jedinců začleněných do vzorku je omezen, aby jejich zjišťování bylo heuristicky zvládnutelné. Musí to však být znaky podstatné, umožňující diferencovat od jiných sociálních skupin, ale zároveň uvnitř skupiny mají přispět k poznání vnitřní stratifikace skupiny.“ (Milan Myška, Problémy a metody hospodářských dějin, ostrava 1995) u u Peter Burke unar. 1937, působil na University of Sussex a University of Cambridge uČesky vyšlo: uItalská renesance. Kultura a společnost v Itálii (poprvé 1872; inovace; prosopografie – kolektivní biografie) – sociální dějiny italské renesance uFrancouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales 1929-1989; uCo je kulturní historie? uJazyky a společenství v raně novověké Evropě uSpolečnost a vědění: od Encyklopedie k Wikipedii uŽebráci, šarlatáni, papežové: historická antropologie raně novověké Itálie u Zobrazit zdrojový obrázek Peter Burke: Italská renesance uKulturní + sociální dějiny (vztah kultury a společnosti) uškola Annales uKomunikační model kultury (kultura vzdělanců, lidová kultura) – kdo, co, komu, jak, kdy „říká“ pomocí kulturní „komunikativní události“? – díla, rituály, zpěvy…) uKvantitativní metody uKolektivní biografie - prosopografie umikro + makrosociální přístup u Prosopografie tvůrčí elity u„Nedokonalé příležitosti“ ve společnosti ugender, geografické rozložení, velikost komunity původu, dostupnost materiálu, celkové společenské podmínky uMěsta (nad 10 tis. obyv. – 13% obyv., 60% tvůrčí elity) uRegiony (Toskánsko: 10% byv., 26% elity) u„cizinci“ – geograficky a společensky uSociální původ (podle otce); řemeslníci a živnostníci uVyšší/nižší původ – přijatelnost povolání vs. Možnosti vzdělání uUmělci – v příbuzenstvu uKoncentrace řemeslníků – město uŘemeslnické rodiny – tvůrčí prostředí, pozorování při práci uProstředí pro umělecké zrání - města zaměřená na výrobu – ne na obchod nebo služby uTradice; konvence dílny uRole vzdělání a knihoven / role patronů a rádců uUniverzalita příslušníků elity u uDílna – spolupráce, koordinace – konvence uDílny – zvyklosti spolupráce, potlačení stylového individualismu uArchitekti: spolupráce, řemeslníci vychovávají řemeslníky – tendence k normalizaci při realizování zadání uGeografická/pracovní izolovanost – cechovní pravidla u„výstřednost“ v pracovních návycích u Kolektivní biografie (pracovní týmy na Kudlově) uV utváření pracovních týmů a realizaci spolupráce hraje podstatnou roli sociální kapitál samotných aktérů uOproti tomu v prostředí státně-socialistického filmového průmyslu byla byrokratizace velmi silná „Francouzská“ prosopografie ustudium pole – pole existuje tam, kde se projevuje soupeření o něco sdíleného více lidmi (např. v poli literárním – jak psát a hodnotit literaturu), kde je vyžadován nějaký vklad pro vstup do pole, kde se uplatňují specifická (tj. v jiných polích neuplatňovaná) pravidla „hry“, specifická ocenění a znaky autority; založeno na velkém souboru dat o jednotlivcích; cílem výzkumu jsou dějiny a struktura pole; např. literární pole – v něm se pohybují autoři, kritici, editoři, badatelé, novináři. Musí být pro pole vybaveni dispozicemi. uProsopografie: studium jedinců patřících do téhož pole; sběr velkého množství dat – až stovky proměnných – např. sociální původ, vzdělání, profesní trajektorie, pozice v profesním poli, zdroje – např. symbolický kapitál uHlavní předmět výzkumu – dějiny a struktura pole u uPole existuje za podmínky jeho autonomie – tj. jeho charakteristiky jsou specifické právě a jen pro toto pole; je tedy potřeba nejprve shromáždit velký soubor dat o aktérech a institucích, abychom mohli rozhodnout, zda se vůbec jedná o pole, zda jde o pole členěné na další subpole, zda je samo součástí jiného pole. uRelativní autonomie pole: příznakem autonomie je existence specifických posvěcujících instancí; pokud mohou o hodnotě např. literárního díla vynášet soudy např. politici nebo manažeři společností nebo účastníci talk show, jde o pole, které autonomii postrádá. upříklad: výzkum pole pařížských akademiků – Pierre Bourdieu, Homo academicus. Paříž. Minuit, 1988 uGisele Sapiro: The French Writer´s War 1940-1953.140 autorů, 40. léta a poč. 50. let, Francie. Data o 128 proměnných. uDonald Broady, French prosopograhy: Definition and suggested readings. Poetics 30, 2002 u William H. sewell uSewell, W. H. Jr. 2005. Logics of History. Social Theory and Social Transformation. Chicago – London: The University of Chicago Press uStruktury: schémata + zdroje uSchémata: virtuální a přenositelné – např. estetické normy, pravidla etikety, pravidla následnictví trůnu, atd. uZdroje: dvojího typu: u1/ lidské – lidská síla; dovednosti; znalosti, atd. u2/ nelidské – objekty – živé a neživé, vytvořené člověkem i přírodní; které lze využít pro udržení určité moci uZdroje: nerovnoměrně distribuované – ale každý nějaké zdroje má – každý je „aktér“ u u u Aktérství a struktura uKoncept „struktury“ – postihuje tendenci sociálních vztahů k reprodukci uKoncept „aktérství“ – umožňuje vysvětlit změnu uAktérství podle Sewella: prvek struktury – soubor vzájemně se podporujících kulturních schémat a zdrojů, které vymezují podmínky sociálního jednání. uSchémata: pravidla a normy, které uplatňují aktéři při reprodukci sociálního života u(tj. structure = rules and resources) u u četba uTest 1/ Burke a Maltby – 5 bodů, min. 3 body uTest 2/ Přečíst tři texty – přiklady aplikace přístupu: uTýrlová a Nepovedený panáček uMiloš Havel uAnimace v Gottwaldově uTest – odpovědník na třetím semináři, min. 4 body z 6 uProjekt – jedna z variant: film, osoba, profesní skupina (NE nutně Kudlov, empirický materiál může být jiný; ale NUTNĚ metodologická inspirace zadanými texty + NUTNĚ podložit znalostí vybraného empirického materiálu) Harmonogram Projekt uSoučasný stav poznání v dané oblasti, bibliografie – 2 body (1 normostrana) uZákladní charakteristika výzkumu, jeho cíle a metodologie - 6 bodů (2 normostrany) uČasová náročnost projektu – harmonogram řešení – 2 body(1 normostrana) u Bakalářské projekty ubakalářskou práci je možné psát výhradně na téma, které je následně některým ze školitelů oficiálně vypsáno a nabídnuto v rámci tzv. balíku témat. Témat bude přitom vypsáno právě tolik, kolik bude budoucích diplomantů. u1. FÁZE: Dobrovolný návrh svého vlastního tématu bakalářské práce: Pokud mají studenti představu o možném projektu, který by rádi realizovali jako bakalářskou práci, mohou tento návrh vložit do společné odevzdávárny, která bude otevřená od 15. prosince 2023 do 15. ledna 2024 v rámci předmětu Paradigmata filmovědného výzkumu. Pokud kohokoli z potenciálních školitelů některé z navrhovaných témat zaujme, nabídne jej v původní či modifikované podobě v rámci svého balíku témat. uTermín: 15. prosince 2023 - 15. ledna 2024 u u2. FÁZE: Oficiální vypsání balíků témat a měsíční prostor pro studentské konzultace návrhů na jejich realizaci. Studenti mohou v rámci jednoho měsíce kontaktovat školitele témat, která jim připadají nejatraktivnější – a soutěžit o ně formou konzultací. Pokud student školitele svým projektovým návrhem či některou z jeho revizí definitivně přesvědčí, tento je v rámci tohoto měsíce k tematickému balíku sám připíše jako definitivního řešitele. Rozhodnutí je čistě na straně školitele, který má v rámci tohoto měsíce právo jakýkoli návrh odmítnout. u uTermín: 22. ledna 2024 - 23. února 2024 u u3. FÁZE: Soutěž o neobsazené tematické balíky. Témata, k nimž školitel do 23. února 2024 nikoho nepřipíše se dostávají do soutěže, kdy se studenti o témata ucházejí s projektovými návrhy řešení, přičemž o každé volné téma mohou soutěžit maximálně dva návrhy, z nichž je školitel povinen si jeden vybrat jako definitivní. Neúspěšný uchazeč musí do příštího kola soutěže připravit nový návrh pro jiné téma. Kola prozatím vypisujeme čtyři, v případě potřeby budou připsána další. uTermíny soutěžních kol: u u25. února v 17.00 u10. března v 17.00 u24. března v 17.00 u7. dubna v 17.00 u PII náplň u27.11. uTest z obou textů uDiskuze – Maltby, kulturní dějiny filmu; Burke – prosopografie uKonkretizace: Týrlová a Nepovedený panáček; pole animovaného filmu uDo materiálů: texty o Týrlové a poli animace u(4.11. termín pro odevzdání námětů projektu – reakce – ano/ne, popř. krátká poznámka) uDo 9.11. odevzdání návrhu projektu - ppt u11.11. seminář – prezentace vybraných projektů, všichni připraveni na prezentaci, všichni odevzdají ppt Pokud najdou vhodné téma pro bc práci – konzultovat předem; jinak budou volit z nabídky Odpovědníky k textům: nabídnu několik formulací – argumentů – jeden bude správný, bude odpovídat Burkově argumentaci, ostatní ne Burke: jde o obecné prvky, kladení otázek k výzkumu umělecké tvorby – nemůže to samozřejmě nahradit detailní znalost filmověprodukčního prostředí, je to jen analogie – příklad uvidí na studii o animace v Gottwaldově Možnost i biografie jedince jako studie jednoho člena profesní komunity – pokud je dost znalostí o profesní komunitě coby pozadí pro tuto biografii uMattias Blom: Tracing Literary Careers u- generace u- uplatnění v jiných podpolích u u u- předmět výzkumu: dějiny a struktura pole uprvní animované snímky vytvořili malíř, fotograf, lakýrník a příležitostná divadelní herečka uPrvní tři české animované filmy natočil v letech 1920 a 1921 architekt, malíř a herec Ferdinand Fiala, udalší pak v roce 1923 fotograf a autor plakátů Antonín Frič. uOd poloviny 20. let Karel Dodal a Hermína Týrlová (v letech 1928-1932 manželé) pracovali na animovaných filmech („trikfilmech“) pro společnost Elekta-Journal, přičemž Dodal neměl jiné formální vzdělání než nedokončené učení na lakýrníka. uIrena Rosnerová: krátce zkoušela kariéru operní pěvkyně, pracovala jako úřednice nebo obchodvedoucí v kosmetické firmě, nejblíže k průpravě pro animovanou filmovou tvorbu se dostala při studiu malby v Paříži u malíře Paula Peroffa. uManželé Dodalovi, 1937: Fantaisie érotique - „Za účelem dosažení svého vznešeného cíle byl tento film vytvořen bez jakékoli snahy o finanční zisk.“ V roce 1939 promítnuto v Muzeu moderního umění v New Yorku. Pól „čistého umění“. uVe Zlíně začala animovaná produkce v polovině 30. let animovanou sekvencí pro Baťovu reklamu na dětskou obuv Naše děti (1935) uTransformace symbolického kapitálu z jiného pole: výtvarníci – často uznávaní malíři, ilustrátoři nebo výtvarníci – např. Jaroslav Brychta u Inspirace; Kamil Lhoták; Josef Lada – Říkadla; Cyril Bouda – Hrnečku, vař!; Zdeněk Seydl – Agitka, Neviditelní nepřátelé uOdborné školství uPosvěcení (existence posvěcujících institucí jako doklad existence autonomního pole): uPrvní mezinárodní cenu pro zlínské studio získal snímek Karla Zemana Vánoční sen v roce 1946 v Cannes, přičemž toto ocenění nebylo specificky určené animovanému filmu uNově ustavená aprobační komise ocenila Zemana a jeho spolupracovníka Václava Dobrovolného zvláštním uznáním za filmové triky, tedy cenou ustavující hodnocení inovativnosti ve sféře řemeslné kvality animované tvorby. u uVnější vlivy: okupace uAFIT a Bratři v triku: uStanislav Látal - otec byl učitel. V roce 1939 po maturitě začal studovat obor kreslení a deskriptivní geometrie na VUT v Praze, ale po uzavření vysokých škol v roce 1939 nastoupil do reklamního oddělení továrny Zora v Olomouci. V roce 1941 byl přijat do studia AFIT uEduard Hofman - nastoupil do AFITu jako nedostudovaný vysokoškolák – student architektury a pozemního stavitelství. Nejprve pracoval jako technický úředník v továrně na nábytek a v roce 1943 byl poté, co získal potvrzení o zdravotní nezpůsobilosti pro práci v Říši, přijat jako malíř pozadí a návrhář dekorací do AFITu u78 aktérů uMax. 35 studentů (Erasmus – Nathalie Anna Tomančáková) u7 skupin po 4-5 studentech u11-12 aktérů na skupinu uTermín pro sdílení dílčích úkolů: pátek 4.11. včetně – skupinová excelová tabulka uTermín pro odevzdání individuálních projektů: pátek 11.11. včetně; na základě dat všech skupin uVytvořit skupiny po 5 studentech uSpolečná rešerše: 30 bodů – kvalita rešerše, přesnost dat; textový soubor s komentářem ke každému aktérovi – postup rešerše, problémy s daty uProjekt: 20 bodů uFinální projekt: 50 bodů u uZlín (posp.cz) uPřihlášení: e-mail: read2@only.cz u uRozšířené vyhledávání | Národní filmový archiv (nfa.cz) uNárodní digitální knihovna | Digitální knihovna Kramerius (ndk.cz) uStudijní materiály: uTabulky: uExport z databáze uStruktura požadovaných dat – vyplnit skupinově, odevzdat do 4.11. uocenění pro zlínské/gottwaldovské animované filmy uPublikace Jan Benda: Týrlová, Zeman a ti druzí. 2019 u Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Ukončení uTermín: 24.11.: uvybrat si n základě knihy Jana Bendy Týrlová, Zeman a ti druzí skupinu tvůrců, najít nějaké interpretační motivy (vzdělání, sociální vrstva a zázemí, příbuzenské vztahy…). Zpracovat za pomoci dat v databázi filmového Zlína a vlastních rešerší uVypracovat a odeslat mailem prezentaci (úkol 1) + tezi k prezentaci v délce 2 normostrany (úkol 2) + téma a stručnou anotaci zamýšleného závěrečného projektu uTermín 26.11.: uSetkání online v 16.00 – 10 min. prezentace k úkolům 1 a 2 a debata nad vybraným tématem projektu uTermín podle zapsaného termínu zkoušky v IS: uÚkol 3: během zkouškového do termínu zadaného v IS (přihlášení ke zkoušce): vypracovat projekt – viz struktura níže (úkol 3) uÚkol 1: 20 bodů uÚkol 2: 20 bodů uÚkol 3: 60 bodů u Projekt uSoučasný stav poznání v dané oblasti, bibliografie - 25 bodů (3 normostrany) uZákladní charakteristika výzkumu, jeho cíle a metodologie - 30 bodů (3 normostrany) uČasová náročnost projektu – harmonogram řešení – 5 bodů (1 normostrana) u