Filmová kritika
Filmová kritika jako moderní kritika
Bruno Latour - Proč kritice dochází dech
Text Bruna Latoura představuje principy tzv. moderní kritiky, resp. kritického postoje ke světu, který lze považovat za typicky moderní. Jde o uvažování, které se dotýká sociologie vědy a opírá se o některé komplexnější pojmy Latourova myšlení, a je mu proto v této části semináře věnovaná samostatná pozornost. Důležitou linii textu představuje jednak vztah kritiky, humanitněvědných a sociologických výkladů světa ke konspiračnímu myšlení, a to s důrazem nově nahlédnout současnou krizi expertízy. Druhou důležitou linii textu pak představuje definice a rozvržení principů moderní kritiky a její rétoriky: mísení faktické a pohádkové pozice. Pozice realistická pak představuje podle Latoura možné východisko z krize moderní kritiky.
Kamil Fila - Nekrolog(y) za Jiřího Cieslara
Úvodníkové texty Kamila Fily reflektují jeho vztah k čerstvě zemřelému filmovému kritikovi Jiřímu Cieslarovi a lze je považovat za ukázku střetu různých filmověkritických perspektiv. Zároveň jsou Filovy texty dobrou demonstrací Latourových tezí o povaze moderní kritiky. Články z webu časopisu Cinepur tedy slouží jako cvičení, na němž si studující mohou otestovat pochopení Latourova textu a zamyslet se nad tím, jak principy moderní kritiky vypadají v praxi.
Kamil Fila - Autorství pohřbívané i zmrvýchvstalé
Druhý Filův úvodník k Cieslarově odkazu doplňuje předchozí text a nabízí lehce posunutou perspektivu - klíčové je zde povšimnout si, jakým způsobem se moderní kritika proměňuje, včleňuje-li do své argumentace a rétoriky osobnější hledisko, všímavé k osobní praxi a zkušenosti.