Filmová kritika
Filmově-kritický popis
Andrew Klevan, Alex Clayton: Introduction: The Language and Style of Film Criticism
Úvodní kapitola sborníku o jazyku a stylu filmové kritiky načrtává teoretická a praktická východiska autorů. Proč je podle nich filmově-kritický popis důležitou součástí kritické praxe? Vůči jakým typům filmové kritiky se naopak vymezují?
Jiří Cieslar: Nálada v šedé: Vampyr
Text českého filmového kritika Jiřího Cieslara z časopisu Iluminace se věnuje filmu Vampyr Carla Theodora Dreyera. Jaké jsou charakterické rysy textu z hlediska jazyku a stylu? Jaké metafory text používá a proč? Jak k filmu přistupuje? Text představuje první možnost otestovat východiska Klevanova a Claytonova programového textu - do jaké míry Cieslarova stať odpovídá ideálům těchto autorů?
Fernando F. Croce: Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Krátký anglicky psaný text Fernanda F. Croceho o filmu Jeanne Dielmanová se vyznačuje zhuštěným evokativním popisem. Jaké rozdíly v něm lze vypozorovat oproti Cieslarovu textu? Jak pracuje s metaforami?