Interaktivní osnova
Jiřina Štěpničková mezi herectvím divadelním a filmovým
V tomto týdnu bychom se měli soustředit na provazování poznatků z prvních filmů Jiřiny Štěpničkové a filmových recenzí na tyto tituly s paralelní divadelní dráhou sledované herečky.
Nejprve si projděte soupis divadelních rolí Štěpničkové od jejích začátků až po inscenaci Maryši. Pro její působení v Národním divadle pracujte s databází na odkazu níže. Vytvořte si kvantitativní přehled - kolik rolí hrála v jaké sezoně, jakého typu, vč.počtu repríz.
http://archiv.narodni-divadlo.cz/
Dále si přečtěte další část monografie Jindřicha Černého, včetně prvního filmového intermezza, které se zaměřuje na ty snímky, jimž jste se věnovali v minulém týdnu. Zvlášť pečlivě ale pročítejte ty pasáže, kde Černý rekonstruuje dobovou recepci divadelních rolí Štěpničkové na scéně Národního divadla. Všímejte si citovaných charakteristik, slovních spojení či obratů, které v divadelních recenzích zaznívají a zamyslete se, kde a jak se protíná diskurz divadelní s diskurzem filmovým. Jak o Štěpničkové píší divadelní recenzenti a jak ti filmoví? Kde se jejich výhrady či pochvaly protínají a kde se liší, případně proč? Jakým jazykem tyto různé druhy umělecké kritiky hovoří? Část zaměřená na Maryšu bude sloužit jako příprava pro hodinu zaměřenou na filmovou adaptaci divadelní hry bratří Mrštíků a ustavující rysy dalších filmů typu star vehicle.
Nakonec si pročtěte kapitolu z monografie O umění hereckém Miroslava Rutteho. Jak Rutte pojímá filmové herectví ve vztahu k divadelnímu? Kde vidí sílu filmového projevu a jaké jeho slabiny identifikuje? A konečně - jak můžeme jeho koncepci filmového herectví ve vztahu k divadelnímu nasadit na kariéru Jiřiny Štěpničkové?
Vše sepište do přehledného strukturovaného textu v rozsahu 3 NS a výstup vložte do vytvořené odevzdávárny do soboty 14.10., do 12:00.