Interaktivní osnova
Jiřina Štěpničková v letech 1945-1950
Po konci druhé světové války se dostáváme do období, kdy viditelnost Jiřiny Štěpničková začíná výrazně slábnout. Ubývá filmových rolí, divadelní působení oslabuje její zdravotní stav i mateřství, proměňuje se kulturní politika; dále organizace i funkce umění ve veřejné sféře, stejně tak kritéria i slovník pro reflexi umělecké tvorby.
S pomocí různorodých sekundárních zdrojů pokusíme odpovědět na následující sadu otázek.
1. Jaké změny se odehrály na rovině organizace kultury (filmu a divadla)? Jak se dotkly institucí, v nichž působila Jiřina Štěpničková? Pokuste se rekonstruovat její pozici v období třetí republiky i krátce po únorovém převratu v roce 1948.
2. Které rysy hvězdné osobnosti Jiřiny Štěpničkové se mohly uplatnit i v zestátněné kultuře a které naopak mohly novému pojetí vzdorovat?
3. Jak konkrétně se tyto kontinuity a zlomy projevily v tvorbě sledované herečky?
Jako první rozcestník můžete použít vybrané pasáže z monografie Jindřicha Černého. Dále si prostudujte třetí kapitolu z bakalářské diplomové práce Alexandry Václavíkové (s. 11 - 23). K dispozici máte také vybrané pasáže z kolektivní monografie Divadelním ředitelem 1945 - 1950: Jiří Frejka na Vinohradech, a v neposlední řadě do svých úvah zahrňte také dva poválečné snímky - Varúj..! (1946, r. Martin Frič a Paľo Bielik) a Slepice a kostelník (1950, r. Oldřich Lipský a Jan Strejček) (film Léto je bohužel v tuto chvíli stále nedostupný). Nebojte se zahrnout jakékoliv další zdroje a prameny, které sami dohledáte. Snažte se o pojmenování hlavních rysů a atributů jak vybraného období, tak jejich manifestace v hvězdném obrazu Jiřiny Štěpničkové.
Výsledný text v rozsahu 5 NS vložte do vytvořené odevzdávány nejpozději do soboty 25. 11. do 23:55.