1 Chronologie Lukáš Führer 2 1190, I. 25. • léta vtěleného Slova 1190 (anno verbi incarnati MoCoXCo) • 8. indikce (indictione VIIIa) • 7. konkurenta (concurrente VII) • 23. epakta (epacta XXIII) • 8. listopadové kalendy (octavo kalendas novembris) 1276, VII. 21. • 11. kalendy červencové (XI kalendas iulii) • 19. léta našeho pontifikátu (pontificatus nostri anno XVIIII) • léta od inkarnace Páně 1276 (anno ab incarnatione Domini MoCoCoLoXoXoVIo) • 4. indikce (indiccione quarta) • neděle měsíce července, na níž se zpívá „Respice in me“ (die dominica in mense iulii, qua cantatur „Respice in me“) • za vlády papeže Inocence V. (presidente in sacrosanta Romana ecclesia Innocencio papa quinto) • za vlády českého krále atd. Přemysla Otakara II. (regnante in Bohemia […] domino Ottacaro […] rege Bohemie […]) 1346, II. 8. • léta od narození Páně 1346 (anno nativitatis eiusdem [sc. Domini] millesimo trecentesimo quadragesimo sexto) • 14. indikce (indictione XIIIIa) • 8. den měsíce února (die octava mensis februarii) • hodina jakoby třetí (hora quasi tercia) • 4. rok pontifikátu papeže Klementa VI. (pontificatus sanctissimi in Christo patris […] domini Clementis […] pape VI anno quarto) Nejčastější chronologické údaje v domácích pramenech 3 Označování let Inkarnační rok • léta od narození/vtělení Páně/Krista (anno ab nativitate/incarnatione Domini/Christi), Léta Páně (anno Domini) apod. • určen číslicí (slovní, číselné: římské číslice, od 15. stol. i arabské) • začátky roku • 1. leden • 25. leden (= Vánoce) před naším novým rokem • 1. březen po našem začátku roku • 25. březen před naším začátkem roku (pisánský počet) • 25. březen po našem začátku roku (florentský počet) • Velikonoce • 1. září před naším novým rokem Indikce • číslo od 1 do 15 udávající, kolikátý je určitý rok v patnáctiletém opakujícím se cyklu; počátek by stanoven na rok 3 př. n. l., později 313 n. l. • viz Bláhová, Historická chronologie, s. 339nn, s. 501, tab. 9.21 Epakty • určují stáří měsíce určitého dne v roce; číslo od nuly do XXVIII; • lze vypočítat s pomocí zlatého čísla (základní pomůcka pro určení Velikonoc: číslo od 1 do 19, které udává místo příslušného roku v devatenáctiletém měsíčním kruhu; viz Bláhová, Historická chronologie, s. 240), platí ovšem od 1. září předcházejícího roku do 31. srpna daného roku • viz Bláhová, Historická chronologie, s. 241nn, tab. na s. 243 Konkurenty • číslo od jedné do sedmi, které označuje den, na který připadne v daném roce 24. březen (1 = neděle, 2 = pondělí atd.) • určuje se podle tzv. nedělních písmen: F = 1, E = 2, D = 3, C = 4, B = 5, A = 6, G = 7 (viz Bláhová, Historická chronologie, s. 234nn, tab. na s. 235) • viz Bláhová, Historická chronologie, s. 236nn, tab. na s. 237 4 Označování hodin Kanonické hodinky (horae canonicae) • matutinum (jitřní modlitba) – třetí čtvrtina noci • hora prima (první hodina) – při východu slunce • hora tercia (třetí hodina) – uprostřed dopoledne • hora sexta (šestá hodina) – poledne • hora nona (devátá hodina) – uprostřed odpoledne • vespera (Nešpory) – hodina před západem slunce • completorium (kompletář) – po západu slunce Horae temporales Horae equales, equinoctales 5 Struktura liturgického roku Advent (Adventus Domini); před Vánocemi předcházejí 4 adventní neděle, tj. Dominica I.–IV. adventus Domini, přičemž 1. je začátkem církevního roku, nastává nejdříve 27. listopadu, nejpozději 3. prosince) Vánoce, svátek Narození páně, Nativitas Domini: 25. prosince pokud je v období mezi 25. prosincem a 1. lednem neděle, nazývá se Dominica infra octavam Natalis Domini (introit Dum medium silentium) Svátek Obřezání páně, Circumcisio Domini: 1. ledna pokud je v období mezi 1. lednem a 6. lednem neděle, nazývá se Dominica infra octavam Circumcisionis, Dominica post novum annum Svátek Tří Králů, Zjevení Páně, Epiphania Domini: 6. ledna V období mezi Zjevením Páně (6. ledna) až do 9. neděle před Velikonocemi může být jedna až šest nedělí s označením Dominica I (prima) – VI (sexta) post Epiphaniam, neděle masopustní; jejich počet závisí na datu Velikonoc Velikonocím předchází (nejpozději od dob papeže Řehoře Velikého) devět nedělí: • 9. neděle před Velikonocemi (v rozmezí 18. ledna – 22. února), neděle Devítník, Septuagesima • 8. neděle před Velikonocemi, Sexagesima • 7. neděle před Velikonocemi, Quinquagesima, neděle masopustní Středa po 7. neděli, resp. před 6 nedělí před Velikonocemi, tj. 46 den před Velikonocemi = Popeleční středa, Popelec, Dies cinerum, Cineres, Caput Quadragesime, caput ieiunuii; tímto dnem začíná Quadragesima, tj. čtyřicetidenní půst před Velikonocemi; slovem Quadragesima tedy označujeme jak tento den, tak i první postní neděli, viz dále • 6. neděle před Velikonocemi = 1. neděle postní, Quadragesima, Dominica I. Quadragesimae, Invocavit • 5. neděle před Velikonocemi = 2. neděle postní, Dominica II. Quadragesimae, Reminiscere • 4. neděle před Velikonocemi = 3. neděle postní, Dominica III. Quadragesimae, Oculi • 3. neděle před Velikonocemi = 4. neděle postní, Dominica IV. Quadragesimae, Laetare, též neděle středopostní, je chápána jako střed postu, nebo je tímto středem celý týden před touto nedělí; od 16. stol. je jako středopostí nazývána středa před touto nedělí • 2. neděle před Velikonocemi = 5. neděle postní, Dominica V. Quadragesimae, Judica, Smrtná neděle • 1. neděle před Velikonocemi = 6. neděle postní, Dominica VI. Quadragesimae, Dominica palmarum, Květná neděle Vánočníokruh období od tří králů do popeleční středy se nazývalo masopust nebo karneval LiturgickémezidobíVelikonočníokruh období od popeleční středy do bílé soboty je obdobím půstu, tj. Quadragesima 6 Struktura liturgického roku týden před Velikonocemi se nazývá svatý nebo pašijový týden, hebdomada sancta, sacra; začíná Květnou nedělí, jeho poslední tři dny (dies lamentationis nebo dies temerarum) jsou: • Zelený čtvrtek, též Večeře Páně, Coena Domini, feria quinta viridum, feria quinta magna, Gründonnerstag; připomínka Poslední večeře Páně • Velký pátek, Parasceve, dies adoratus, Karfreitag, připomínka ukřižování Krista • Bílá sobota, sabbatum sanctum, magnum, luminum, Karsamstag Velikonoce, Boží hod velikonoční, Pascha, Ressurrectio (nejbližší neděle po prvním úplňku po jarní rovnodennosti [21. března]; nejdříve 22. března, nejpozději 25. dubna) Po Velikonocích následuje šest nedělí označené Dominica I. až VI post Pascham, nebo též podle introitů: • 1. neděle po Velikonocích, neděle průvodní, Quasimodogenti, Bílá neděle • 2. neděle po Velikonocích, Misericordia • 3. neděle po Velikonocích, Jubilate • 4. neděle po Velikonocích, Cantate • 5. neděle po Velikonocích, Rogate, Křížová; • následující pondělí až středa dny křížové, dies rogationum; • čtvrtek po křížové neděli, tj. 40. den po Velikonocích: svátek Nanebvstoupení Páně, Ascensus Domini • 6. neděle po Velikonocích, Exaudi Letnice (7. neděle resp. 50. den po Velikonocích, nejdříve 10. května, nejpozději 13. června), Boží hod svatodušní, Pentecostes, Pfingsten; připomínka seslání Ducha Svatého, zakončení Velikonočního období první neděle po Letnicích, dominica I. post Pentecostes, je svátek Svaté sv. Trojice, festum sanctae Trinitatis, Dreifaltigkeitssonntag čtvrtek po svátku Sv. Trojice pak následuje svátek Božího Těla, festum Corporis Christi, Fronleichnamstag následující neděle (23–28) až do adventu jsou neděle letní, dominicae aestatis, aestivales, vacantes; též neděle po sv. Trojici; nemají vlastní názvy, jsou označovány svými introity (tj. prvními slovy vstupního zpěvu, jímž začíná v daný den mše) VelikonočníokruhLiturgickémezidobí Svatý (pašijový) týden 7 Týden a jeho dni Týden = hebdomada, septimana, zejm. v liturgii i datovacích formulích též octava Neděle = (dies) dominica; neděle je prvním dnem v křesťanském týdnu; někdy též feria prima (ff. I) Pondělí = feria secunda (ff. II) Úterý = feria tercia (ff. III) Středa = feria quarta (ff. IV) Čtvrtek = feria quinta (ff. V) Pátek = feria sexta (ff. VI) Sobota = sabbatum 8 Obraty používané při dataci pomocí církevních svátků Den svátku • die, in festo, ipso die • Tag (předložka an, auf, in) Přibližné datum • circa • kolem, u • um Den před svátkem • in vigilia (= večer před svátkem, pak – zejm. v datovacích formulích – celý den před svátkem), též in vigilia, pridie, dies profestus, profestum, nox • předvečer, večer, bděnie, vigilie • Abend (Abind), Vorabend, Vortag, Vorfest Dva dny před svátkem • vigilia vigiliae, praevigilia • předpředvečer • vor Firabend, Abend des Abendes Den po svátku: • in crastino, dies crastinus, cras festi, altera dies, feria proxima • nazejtří • morgens, der erste Tag, der zweite Tag Osmý den po svátku (počítáno včetně samotného svátku, tedy za týden; pokud je svátek v úterý 11. listopadu, jeho oktáva je v úterý 18. listopadu) • in octava, octavae, dies octavus • ochtáb, oktáva • achtet, der achte Tag Důležité předložky Ante = před Post = po Infra = mezi 9 Chronogramy • část věty či celá věta nebo heslo, v němž některá písmena mají hodnotu římských číslic (I, V, L, C, D, M); jejich součet pak vyjadřuje datum události. Tato písmena (tedy římské číslice) bývají prodloužena, vyznačena jinou barvou nebo jsou jinak zvýrazněna. • chronogramy známe až ze středověku (nejstarší od 13. stol.), k jejich velkému rozšíření však došlo až v novověku, kde bývají používány zejména na architektuře, na mincích, malbách či v rukopisech, řídčeji např. i v listinách nebo jako impressum v tiscích Chronogram na soše Jana Nepomuckého na Dominikánském náměstí v Brně MAGNO SECRETARIO IN SERVANDIS ARCANIS EXPERTO M (1000) + C (100) + I (1) + I (1) + V (5) + D (500) + I (1) + C (100) + I (1) + X (10) = 1719 10 Chronogramy Chronogram v rukopisu ZaCharIe BanDhaVero BVrgensIbVs orto Vt DIgno Voto PraeposItVra DatVr C (100) + I (1) + D (500) + V (5) + V (5) + I (1) + V (5) + V (5) + D (500) + I (1) + V (5) + I (1) + V (5) + D (500) + V (5) = 1639 11 Chronogramy Chronogram v listině František Ignác Kareš dává na vědomí říšské hraběnce Marii Zuzaně, roz. hraběnce Talackové z Ještětic, vdově po Vratislavu Mitrovském, že se u něj Jakob Trnka, syn Václava Trnky, hospodáře v Litni, vyučil polnímu a lesnímu myslivectví. LaVDetVr IesVs pVLChrIor LVna. AMen